Olis tarkoitus ensi kesänä laittaa ok-talooni vesikiertoinen lattialämmitys,
asunnossani on betonilaatta ja sen päällä on sitten muovimato.Tarkoituksena
on valaa uusi betonilaatta noin 5cm vesikiertoineen, vanhan betonilaatan päälle.
Miten olis paras toimia, otetaako vanha matto pois ja laitetaanko siihen uuteen
betonilaattaan myös jokin verkko vahvikkeeksi, mikä olis verkon "silmäkoko"?
Lattialämmitys, laatanpaksuus
8
213
Vastaukset
Rhdottomasti vanha mattu pois ja verkko valuun verkon kooksi riittää mm. #15:n verkko. Tällaisia olen asiakkaalle tehnyt.
Tosin putki verkko vaatii tilaa, suosittelisin 8 cm:n laattaa, jos rakenteellisesti mahdollista.
Samalla saat lisää varaavaa massaa lattiaan
- 3050
Älä täältä näiltä älykääpiöiltä kysele ainakaan vakavasti. Ota yhteys rakennusalan ammattilaisiin niin onnistut!
- ml213.
Teräsverkon tarkoitushan on lisätä betonin /laatan lujuutta. Kun huomio missä rasituksessa laatta on, niin lisäraudoituksen/verkon lisääminen on turhaa. Joka tapauksessa betonilaatta tulee vahvemmaksi verraten sitä alkuperäiseen.
Muovimatto pois jariittävä valu esim. 50mm. - Faktaa....
Kun valetaan ohkanen valu vanhan päälle ja siihen lattialämmitys on vaarana että lämpötilaero repii pintalaatan irti.
Sen takia suosittelen seuraavanlaista asennusta:
matot ja kaikki ylimääräinen pois, putkien asennus suoraan vanhan betonin päälle (sitä varten tehdyillä muovilistoilla), putkien päälle 4mm verkko joka kiinnitetään mekaanisesti vanhaan valuun, tämän päälle uusi 50mm valu.
Tällä tavalla saadaan tukeva valu sekä putkille riittävä suojaetäisyys. - uritus
Eiköhön tuo 50mm ole parempi suosiolla irrotaa pohjasta ohuella palovillalla tai joillain vastaavalla. On kuitenkin niin paksu kerros että kestää omana yksikkönä. Verkko alle vaan ja putki siihen kiinni voi olla vaikka 5- 6mm tarvitaessa, matalat korput alle.Oletko aivan varma että voit korottaa noin paljon. Menee kaikki ovet uusiksi ja ehkä muutakin. Jos varaa on niin suosiolla vaan irti vanhasta lattiasta ja seinistä. Elää tuo kuitenkin ja irtoaa helposti.
Toinen vaihtoehto on uritus vanhaan lattiaan. Putket uriin ja tasoitetta urat täyteen. Uritukseen saa koneita jossa imurit, eli työ on aika pölytöntä. Tuossa se hyvä puoli että ei tarvitse lattia pintaa nostaa. Ja nopeammin valmis, siis kuivaa nopeammin. Taitaa tulla loppupeleissä halvemmaksikin. Tuolla uritus systeemillä olen ollut tekemässä monta lattiaa. Yleensä uran syvyydeksi riittää 25-30mm, niin ei edes riko lattian raudoitusta. Itselle vessaa piikkasin vaan urat, sitä en kyllä suosittele on aika kova homma, mutta pieneen tilaan jaksaa senkin tehdä. Mutta jos haluaa säästää niin tuon urituksen pystyy kyllä amatöörikin tekemään itse. Tuossa on nereusksen versio. Näiden nereusten kanssa olen tehnyt tuolla tyylillä.
http://www.nereus.fi/file.php?437 - eljii
takavuosina yösähkö oli paljon halvempaa kuin päiväsähkö ja vesivaraajien ohella käytettiin massiivisia alapohjia lämmönvaraajina
nykyään massiivisuus on haitta eli estää sisälämpötilaa pudottamalla tapahtuvan säästämisen - kalle konturi
No ennenkuin moiseen ryhdyt, selvitä mitä eristeitä nykyisen laatan ja maan välissä on. Vanhassa talossa eristettä voi olla vain muutama sentti. Lämmityksestä voikin tulla "maanlämmittäjä"??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1177522- 525638
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa663150Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72673Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101628Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2031494Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931129Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3271107Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2501091Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30966