Selkärankareuma ja sopiva työ

Uusille urille?

Moi,

Löytyisikö täältä muita selkärankareumaatikkoja, joilla on urapohdinnat menossa tai jotka ovat jo onnistuneet löytämään sairauteen sopivan työn?

Mulla on selkärankareuma (diagnosoitu muutama vuosi sitten) ja nyt joudun sen takia miettimään alanvaihtoa. Olen tähän mennessä tehnyt päätetyötä, mutta se ei sovi mulle ollenkaan (olen ollut tosi huonossa kunnossa ja paljon sairauslomilla). Nyt yritän keksiä uuden suunnan uralle, jossa työ olisi sairaudelle sopivaa, ts. jonkin verran liikkuvaa, vaihtelevaa eikä sisältäisi paljon päätetyötä eikä fyysistä kuormitusta. Mulla on akateeminen koulutus, mutta työ voisi olla jotain ihan muutakin (voisin uudelleen kouluttautua tms).Olisin erittäin iloinen kaikista ideoista, vinkeistä ja kokemuksista! :)

9

2504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallo1231

      Mulla on ihan sama pohdinta vaihe menossa, jo miettinyt useamman vuoden. Enkä ole keksinyt...

      • Niinpä_

        Hankala on tosiaan löytää mitään tähän sairauteen sopivaa työtä. Toivottavasti molemmat keskitään kuitenkin jossain vaiheessa jotain.


    • ...

      Minulla juuri todettiin selkärankareuma, lievänä tosin. Olen 27-vuotias lähihoitaja ja se työ ei todellakaan selälleni sovi.. Valmistun kohta lastentarhanopettajaksi ja pelkään, että päiväkotityökin on liikaa tälle selälle. Harmittaa vaan niin pirusti, jos olen kaksi ammattia opiskellut "turhaan"... Vähän pelottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, paheneeko tämä vai miten käy.

    • Bobcaygeon

      Moi.

      Itse teen fyysistä tehdastyötä, ei niinkään raskasta mutta olen liikkeellä koko työpäivän ja eri asennoissa, ja se sopii ainakin itselleni hyvin. Koen olevani melko hyvässä kunnossa reuman suhteen, tosin vaikea sanoa johtuuko se liikkumisesta vai olenko vain selvinnyt vähemmällä reumani kanssa mutta se on selvää, että liikkuminen ja liikunta ei ainakaan pahenna asioita. Se kokopäiväinen istuminen kun ei ole hyväksi "terveellekkään" ihmiselle. Itse kysymykseen en osaa vastata mikä työ sopii kellekkin mutta toivottavasti tästä oli jotain apua.

    • Alkuperäinen_

      Kiitos kaikille kommenteista! Lähihoitajan työ on tosiaan varmasti liian raskasta, kun siinä joutuu nostelemaan ja olemaan huonoissa asennoissa jne. Lastentarhanopettajan työn sopivuus riippuu varmaan siitä miten pienten lasten ryhmässä työskentelet. Jos ovat ihan pieniä, joita joutuu nostelemaan, se voi olla kipeän selän kanssa huono juttu. Mutta isompien lasten / esikouluikäisten ryhmässä työ voisi kenties toimiakin reuman kanssa. Päiväkotityössä on hyvää varmaankin sen liikkuvuus ja vaihtelevuus. Mulla ei ole tästä omakohtaista kokemusta, mutta näin olen kuullut alalta olevilta tutuilta.

      Bobcaygeon: kiva kuulla, että sä olet löytänyt työn, joka sopii yhteen myös reuman kanssa. Oot ihan oikeassa, ettei istumatyö ole hyväksi kenellekään, saati sitten sr-reumaatikolle. Pitäisi itsekin keksiä joku sopivan liikkuva ja vaihteleva työ, vielä on pohdinnat kesken, mutta ehkä jossain vaiheessa suunnitelmat selkiintyy. :)

    • --Silja--

      Pyydä pääsyä eläkeyhtiön ammatillisen kuntoutuksen uravalmentajalle, minä oli noposella ja olin tosi tyytyväinen, lisäkoulutuksella uuteen työpaikkaan.

      • monsterri

        Mä oon ollu myös katja noposella ja voin suositella, sain niiden kautta oppisopimuspaikan.


    • JHanski

      Parkkipirkko tai postinjakaja, itse varastohommissa jossa tulee käveltyä reilusti, istumista max5% työstä. 8h istuminen ei sovi täysin terveellekkään ihmiselle, saati selkärankareumaiselle.

      • Anonyymi

        Istuminen on todella pahasta selkärankareumaatikolle. Totta joka sana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe