koira irti taajama

Niinpä niin

Hei! Minua ihmetyttää ihmiset jotka pitävät koiria irti taajamassa vaikka koira lain mukaan kuuluu olla kiinni!!!
Omaani pidän ihan jo pelkästään turvallisuus syistä kiinni autot yms..
Mutta asiaan onko kellään kokemuksia kuka korvaa kun vastaantulevan koira ei tottele ja lähestyy irti ollessaan omaani joka on kiinni ja huonolla tsäkällä pääsee hengestään tämä irtioleva?

53

1273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

Hankala kysymys!

• Pidin ilman hihnaa.

Pidin aina!

• Anonyymi

Ei oo mitenkään hankala kysymys. Se, joka ei pidä koiraansa kiinni taajamassa tai taajametsässä korvaa. Simple as that. Jos tuo on sinulle hankala asia, niin älä omista koiraa.

• koirat kiinni

Omistaja, joka pitää koiraansa irti on aina korvausvelvollinen.

Mikäli vapaana oleva koira juooksee toisen koiran suuhun ja kuolee siihen, on vapaana olleen koiran omistajan turha vikistä.

• jep, mutta kuka on vastuussa, jos KOIRA hyökkää ihmisen päälle, tai yrittää sitä ylly
        -tettynä ulkoiluttaja ? ja entä todisteet ? niitä harvalla on..........

• irrokki

Ihan sama kuka puree ja ketä, jos osallisena on irti oleva koira on sen omistaja vastuussa jollei olla koiran omistajan omalla maalla. Onneksi suurin osa irtokoirien omistaja on täysin tietoisia tästä ja myös valmiita ottamaan vastuun.

• f.armer

Ihan sama muuten ollaanko omalla maalla vai ei. Irtiolijan omistaja maksaa. Maanomistajuus vaikuttaa siihen voitko pitaa koiraa ylipaansa auki vai ei.

• koiru1
        f.armer kirjoitti:

Ihan sama muuten ollaanko omalla maalla vai ei. Irtiolijan omistaja maksaa. Maanomistajuus vaikuttaa siihen voitko pitaa koiraa ylipaansa auki vai ei.

Jos omalla maalla pitää koiraa irti ja sinne tulee joku muu koiransa kanssa niin silloin juttu on ihan eri lailla. Toisten maille ei tulla koirien kanssa ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehen oikeudella saa kulkea koira kiinni, mutta maanomistajalla on oikeus pitää omaa koiraa irti omalla maallaan. Itteä vituttaa kun täällä käydään koiria juoksuttamassa toisten metsissä ja pelloilla ilman lupaa. Itse pidän vain omalla maalla koiran irti ja luvan kanssa olen yhtä peltotietä kulkenut jos omistaja ei ole ollut omien koiriensa kanssa siellä. Omalla maallakaan (metsässä) ei saa pitää irti 1.3.-31.8. välisenä aikana jos koira ei ole välittömästi kytkettävissä.

• Maksat silloinkin
        koiru1 kirjoitti:

Jos omalla maalla pitää koiraa irti ja sinne tulee joku muu koiransa kanssa niin silloin juttu on ihan eri lailla. Toisten maille ei tulla koirien kanssa ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehen oikeudella saa kulkea koira kiinni, mutta maanomistajalla on oikeus pitää omaa koiraa irti omalla maallaan. Itteä vituttaa kun täällä käydään koiria juoksuttamassa toisten metsissä ja pelloilla ilman lupaa. Itse pidän vain omalla maalla koiran irti ja luvan kanssa olen yhtä peltotietä kulkenut jos omistaja ei ole ollut omien koiriensa kanssa siellä. Omalla maallakaan (metsässä) ei saa pitää irti 1.3.-31.8. välisenä aikana jos koira ei ole välittömästi kytkettävissä.

jos käy vaikka postinjakajan kimppuun.

• Niin metsä vastaa...
        koiru1 kirjoitti:

Olen eri mieltä koiran maalla irti pitämisestä. Koira saa olla omalla tontilla vapaana, jos olet opettanut koiran pysymään pihassa, muuten juoksuhihnassa taikka tarhassa. Metsässä saa olla irrallaan vain valvottuna ja tietenkin koiran pitää joka tilanteessa totella omistajaa. Siitä kun on jo melkein kolmekymmentä vuotta, kun näistä asioista tietoja etsin, eikä tietääkseni ne ole mihinkään muuttuneet. Miehellä kun on jokunen hehtaari metsää ja tuolloin ensimmäisen koiran perheen lemmikiksi hankimme. Ei toisen metsässä ole kiellettyä koiran lenkittäminen. Eikä tuo meidän metsä ainakaan koirien kulkemisista ole pilalle mennyt.

• lakiasiaa
        Niin metsä vastaa... kirjoitti:

Olen eri mieltä koiran maalla irti pitämisestä. Koira saa olla omalla tontilla vapaana, jos olet opettanut koiran pysymään pihassa, muuten juoksuhihnassa taikka tarhassa. Metsässä saa olla irrallaan vain valvottuna ja tietenkin koiran pitää joka tilanteessa totella omistajaa. Siitä kun on jo melkein kolmekymmentä vuotta, kun näistä asioista tietoja etsin, eikä tietääkseni ne ole mihinkään muuttuneet. Miehellä kun on jokunen hehtaari metsää ja tuolloin ensimmäisen koiran perheen lemmikiksi hankimme. Ei toisen metsässä ole kiellettyä koiran lenkittäminen. Eikä tuo meidän metsä ainakaan koirien kulkemisista ole pilalle mennyt.

Omalla SULJETULLA TAI aidatulla pihalla, se saa olla vapaana:
        http://www.poliisi.fi/poliisi/pirkanmaa/home.nsf/PFBD/60383ADDC4CC8087C22575C1002CE0D9?opendocument

• vakuutukset kuntoon

Jos koirille tulee tappelu irtiolevan koiran omistaja vastuussa.Jos koira,irti tai kiinni puree ihmistä,omistaja vastuussa.Jos irtiolevat koirat tappelevat,omistajat kumpikin vastuussa koiristaan.Sovitellaan,ja yleensä molemmat korvaavat omansa,jos koirat ovat vapaana olleet tappelun sattuessa.Jos vapaana oleva koira aiheuttaa kolarin tai muuta aineellista vahinkoa,esim,menee kanatarhaan.Omistaja aina korvausvelvollinen.

• Sivu, katso!

Sama ongelma varmaan ympäri Suomea, ihmeisillä varsinkin niillä, joiden koirat eivät tottele kumminkaan vaikka niin luulevat on ihan oman egon takia pidettävä näitä hurttia irti. Tosi asiahan on niin, että ne usein sitten lähtevät käpälämäkeen ja voivat saada tuhoa aikaan. Onhan se HIRVEEN hienoo kun mun koira kulkee vapaana rinnalla, vaikka todellisuudessa se häipyy heti kun saa tilaisuuden. Itselläni pari rekkua joista toinen ei lähde vaikka kuka tulisi provoomaan. Siltikään en pidä sitä vapaana ihan sen itsensä tähden ja se myös tietää, että jos paha paikka tulee, niin minä hoidan homman tai ainakin toivon niin. Tähän asti olen onnistunut. Koirani ei välitä eikä halua reagoida epäsosiaalisen koiran käytökseen. Nää on näitä et sattuuhan sitä vahinkoja juttuja. Eikä sit loppujen lopuks jos jonkun rekku tappaa toisen, niin ei siitä sen kummempia seuraa. Itse olen sitä mieltä, että ei ne sakot ja koirani hinta korvaa minulle rakasta lemmikkiä. Nämä omistajat pitäisi kaikki viedä ladon taakse ja koirat vois antaa omistajille, jotka saisivat niistä kunnon koirakansalaisen ja jos eivät niin peto piikille. Tää on tää ikuisuuskysymys, johon ei varmaan koskaan tule selvyyttä.

• voi elämän kevät

tää suomi on tällänen h...vin tiukkapipola ..kysellään ja maristaan korvauksista , vaikkei mitään ole tapahtunutkaan. typerää touhua.

Kävin kesällä prahassa ja oli hienoa katseltavaa ; koirat kulkivat vapaana , jotkut jolkuttelivat parikin metriä omistajansa takana , samoin joka pupissa oli koiria ja tarjoilijat toivat niille juoma-astian .

Olipa todella mukavan näköistä touhua

• Muuttakaa sinne

Tervemenoa. Luuletko ettei sielläkin rakit pure ja tapa ihmisiä vaikka jokainen ei sitä ei tekisikään.

• Anonyymi

Juu ulkomailla sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Me eletään kuitenkin Suomessa ja mennään sen mukaan. Joka asiassa.

• HihnatHuligaaneille

Täällä suomessa ollaan kyllä paljon tiukkapipoisempia kuin keskieuroopassa. esim saksassa paljon koirat kaupungissa irti eikä mitään ongelmia. (siellä vuosia asunut) täällä suomessa ihmisten ahdasmielisyys vaikuttaa koiriinkin ja en ihmettele yhtään että haluavat eroon moisista marisijoista joille lain valvominen taajama-alueella koirien pidosta hihnassa on henki ja elämä. itsekin juoksisin pakoon jos joutuisin tuollaisten koiran hihnan valvojien lähelle. Oma koirani on aina irti taajamassa ja metsässä. Se on koulutettu niin että tulee hihnaan kun käsketään ja vaikka iso onkin niin ei ikinä ole toisiin käynyt kiinni. Kannattaa kaikkien panostaa koulutukseen jos koiran hankkii. Omani kimppuun kävi toinen koira joka oli hihnassa ja omistaja ei saanut pidettyä omaansa narussa vaikka näyttikin nuorelta ja ihan hyväkuntoiselta henkilöltä. Voin ketoa etä tuli sanomista kun oma koirani kiltisti jolkotti vieressä ja toinen ilman syytä hyppäsi niskan päälle. Koulutusta ja kärsivällisyyttä ne kaikkien koirat kaipaa eikä mitään helvetin hihnoja!!!!!

• 7+5

Jos vastaan tulee ihminen, joka pitää koiraansa irti, minulle on ihan sama niin kauan kun se irti oleva koira ei hyökkää omani kimppuun.

• et näin

Täysin samaa mieltä, irti voi pitää jos on varmasti sosiaalinen koira, joka ei hyökkää. Tänään tuli tälläinen irrallaan oleva koira oman koiran kimppuun, koko eroa kääpiökoiran pennulla ja sakemannilla, minulla siis tämä pentu ja sakemanni jo aikuinen. Onneksi ei tosissaan purrut, mutta nyt sitten aloitetaan alusta kaikki.

• sfdff
        et näin kirjoitti:

Täysin samaa mieltä, irti voi pitää jos on varmasti sosiaalinen koira, joka ei hyökkää. Tänään tuli tälläinen irrallaan oleva koira oman koiran kimppuun, koko eroa kääpiökoiran pennulla ja sakemannilla, minulla siis tämä pentu ja sakemanni jo aikuinen. Onneksi ei tosissaan purrut, mutta nyt sitten aloitetaan alusta kaikki.

Ei voi pitää irti, vaikka olisi kuinka sosialistinen rakki. Kun laki sanoaa, että irti ei pidetä taajamassa.

• no joo
        sfdff kirjoitti:

Ei voi pitää irti, vaikka olisi kuinka sosialistinen rakki. Kun laki sanoaa, että irti ei pidetä taajamassa.

Ei kaikki asu taajamassa. Ja täällä missä me asutaan on ulkoilualue, hoitamaton ja metsää ympärillä, eli ei taajama aluetta, eikä autoilla ole tuonne asiaa. Alle puolivuotiasta saa pitää irti

• xdbgf
        no joo kirjoitti:

Ei kaikki asu taajamassa. Ja täällä missä me asutaan on ulkoilualue, hoitamaton ja metsää ympärillä, eli ei taajama aluetta, eikä autoilla ole tuonne asiaa. Alle puolivuotiasta saa pitää irti

Etkö sinä vajakki tajua, että ketjun aiheena on irtipito taajamassa

Ja tuo puolivuotiaan irtipidon sallittavuuskaan ei pidä paikkaansa (metsästyslaki 51 §) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615

• Operaa
        xdbgf kirjoitti:

Etkö sinä vajakki tajua, että ketjun aiheena on irtipito taajamassa

Ja tuo puolivuotiaan irtipidon sallittavuuskaan ei pidä paikkaansa (metsästyslaki 51 §) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615

Joo-o, varmaan kannattaisi sinunkin lukea tuo laki ihan huolella. Erityisesti kohta: "tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä".

Laki ei siis kiellä mitään lenkillä käyntiulkoilutusta irti päästettynä, mutta kaupungin järjestyssäännöt ovatkin sitten toinen juttu. Tosin niitä ei voi yleistää, joten pitäisi tietää mistä kaupungista on kyse.

• xdbgf
        Operaa kirjoitti:

Joo-o, varmaan kannattaisi sinunkin lukea tuo laki ihan huolella. Erityisesti kohta: "tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä".

Laki ei siis kiellä mitään lenkillä käyntiulkoilutusta irti päästettynä, mutta kaupungin järjestyssäännöt ovatkin sitten toinen juttu. Tosin niitä ei voi yleistää, joten pitäisi tietää mistä kaupungista on kyse.

Etkö sinä vajakki tajua, että taajamissa koirien vapaanapitoa käsittelee järjestyslaki, jossa sanotaan, että ne rakit on pidettävä taajamassa kiinni? Mikä helv€tti siinä on niin vaikeaa tajuta? Kirppusirkukset kiinni taajamassa!

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

"14 §
        Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä"

• koirat vapaudessa
        xdbgf kirjoitti:

Etkö sinä vajakki tajua, että taajamissa koirien vapaanapitoa käsittelee järjestyslaki, jossa sanotaan, että ne rakit on pidettävä taajamassa kiinni? Mikä helv€tti siinä on niin vaikeaa tajuta? Kirppusirkukset kiinni taajamassa!

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

"14 §
        Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä"

Samat säännöt muuten koskevat myös KISSAA,mutta moniko omistaja sitä edes tietää...saatika välittää siitä.
        Kerrostaloissakin pidetään ulkokissoja,jotka jäävät helposti autojen ruhjomaksi.
        Koira kannattaa kouluttaa,ja pitää niin ettei muita pääse häiritsemään.

• 1+1+1

Koiran voi minun mielestäni pitääirti kunhan se on omistajansa hallinassa . Vaikka koira olisi sosiaalinen niin se ei riitä ,se ei voi mennä tervehtimään vastaantulevia eikä mennä kymmeniä metrejä omistajansa edessä/takana jne.

• Mietippä

omalle kohdallesi koirapelko.
        Haluaisitko koirapelkoisena ihmisenä, että jonkun aivan ihana koira tunkee iholle?

• Anonyymi

Ei se vittu ole mielipideasia, kun laissa kielletään taajamassa ja taajamametsissä koirien kulku vapaana.

• vastuutonta...!

..asia ei ole mielipide kysymys! laki on laki, ja koira pidettävä kiinni taajamassa! monta kertaa käynyt niin, että nekin koirat, joka muka pysyy hallinnassa ja tulevat käskystä luokse eivät tilanteen tullen ota kuuleviin korviinsa, kun toinen koira kiinnostaa enemmä ku oman omistajan käskyt. tämä on valitettavan totta.. tämä johtaa siihen, että pian täytyy ottaa jotakin kättä pidempää lenkille mukaan, jos haluaa säilyttää oman koiran turvallisuuden. kun kaksi provosoituvaa rotukoiraa kohtaa, on peli pelattu ja koiria mahdoton erottaa toisistaan tappelun ja rähinän keskeltä. varsinkin mm. saksanpaimenkoirien/rotweilerien pitäminen vapaana jurppii niin paljon, että ilmoitan poliisille omistajien tiedot, jos vielä kerran pitävät taajamassa vapaana! eikä ole tiukkapipoisuutta, vaan oman koiran suojelemista!

• pampula83

Samaa mieltä, itsellä koira aina hihnassa lenkeillä. Ja kyllä vituttaa kun vastaan tulee lenkittäjät joilla koirat irti. Sit sössötetään että tämä on kiltti kun lammas ja sanonkin aina siihen että tämäpä ei ole, että ei kannata laskea koiraansa tulemaan lähelle. Kerran on jouduttu hyökkäyksen uhriksi kun oma koira hihnassa ja toinen irti oleva tulee suoraan kurkkuun kiinni. Oli kyllä sen verran karmea kokemus, siinä joutui lääkäriin minun koirani ja tämän irtiolevan koiran omistaja. Jota hänen oma koiransa puri yrittäessään erottaa niitä. Ja tässäkin vieraan koiran omistaja vaan selitteli että hän luuli hallitsevansa koiransa. Mutta kuinkas sitten kävikään. Siitä on jäänyt pelko sekä mulle että koiralleni kun vastaan tulee irti olevia koiria.

• Anzkuuu

Täysin samaa mieltä vastuutonta kanssa! Koirat ovat eläimiä ja eläimet ovat arvaamattomia, vaikka olisivat kuinka hyvin koulutettuja. Tuntuu vielä että ihmiset ottavat itselleen ns. liian vaikeita koiria joita eivät osaa kouluttaa kunnolla. Antaa sellaista koulutusta siis jota koirat oikeasti tarvitsisivat...

• Vieras.....

Irti olevalle koiralle saa tehdä ihan mitä tahansa. Sanoi minulle poliisi.

• caninefamiglia

Et varmaan tuossa hirveässä koiravihassasi osaa ajatella järjellä tai käsitit poliisin sanomiset miten halusit. Eläinrääkkäys sattuu olemaan rikos Suomessa. Et saa mennä potkimaan tai pahoin pitelemään irti olevaa koiraa (enkä suosittelekaan koska koira voi ihan hyvin purra PUOLUSTAUTUAKSEEN sinulta). Polisi setä yritti sinulle vissiin sanoa että jos irti oleva koira hyökkää päällesi sinulla on oikeus puolustautua.

• PaskaKoiranomistaja

Mä olen just sellainen ärsyttävä koiranomistaja, joka pitää koiraa paljon vapaana. Enimmäkseen ei tule edes muita koiria vastaan, mutta tarkkana saa olla, kun tulee. Mun rekku nimittäin pelkää toisia koiria eikä osaa korrektisti niitä kohdata. Aina joskus pääsee käymään vahinko eli se haukkuu hulluna ja joskus jopa syöksähtää kohti toista koiraa. Eihän se oikeesti mitään tee, kunhan uhoo ja esittää. Tai mistä mä tiedän, vaikka joskus puriskin. Silti pidän vapaana, kun se niin tykkää nuohota kaikki pöheiköt ja saa silleen paljon enemmän lenkistä irti. Joskus se eksyy jopa jonkun pihalle ja vaikka mä huudan kurkku suorana, se ei tule sieltä. Noloo. Mut silti mä pidän sitä irti mahdollisimman paljon. Toki mä yritän välttää ja estää tollaset tilanteet, mut ku haluan tarjota koiralle enempi iloa, ni pidän sit kuitenkin vapaana usein. Koira on vanha ja tottelee jotenkuten, mutta aina ei korvaansa lotkauta. Kilttihän se on kyllä noin muuten. En mä osaa enkä jaksa vanhaa koiraa kouluttaa. Siitä se on hyvä, että se paskoo mettään, ni ei tartte isoja paskoja roudata lenkillä mukana. Hyvä koira se on, mutta paska omistaja, joka vaan luulee olevansa hyvä, kun yrittää ajatella koiransa parasta.

• xcfdgb

Itse olen juuri sellainen ärsyttävä veitsenomistaja, joka kanniskelee veistä mukana julkisillakin paikoilla. Eihän sitä toisaalta sais, mut tarviihan teräasekin välillä raitista ilmaa. Onhan ne lait ihan kivoja, mut ku veitsi on niin mukavuudenhaluinen, ja veitsenomistaja, joka luulee olevansa hyvä, kun ajattelee veitsensä parasta. Ja voihan siitä joskus olla hyötyäkin, jos irtokoira hyökkää kimppuun.

• yykaakooneevii
        xcfdgb kirjoitti:

Itse olen juuri sellainen ärsyttävä veitsenomistaja, joka kanniskelee veistä mukana julkisillakin paikoilla. Eihän sitä toisaalta sais, mut tarviihan teräasekin välillä raitista ilmaa. Onhan ne lait ihan kivoja, mut ku veitsi on niin mukavuudenhaluinen, ja veitsenomistaja, joka luulee olevansa hyvä, kun ajattelee veitsensä parasta. Ja voihan siitä joskus olla hyötyäkin, jos irtokoira hyökkää kimppuun.

Kerran vielä tulee riittävän ärsyttävä ihminenkin vastaan, vaikka nakkikioskilla. Siinähän sitten istut puolitoista vuotta taposta, eiku, puolet siitä ensikertalaisena. Et oo aiemmin tappanut kuin koiria... Suomi ja sen lait on sellaisia, ja niitä noudatetaan pilkun päälle!

• xdbgf
        yykaakooneevii kirjoitti:

Kerran vielä tulee riittävän ärsyttävä ihminenkin vastaan, vaikka nakkikioskilla. Siinähän sitten istut puolitoista vuotta taposta, eiku, puolet siitä ensikertalaisena. Et oo aiemmin tappanut kuin koiria... Suomi ja sen lait on sellaisia, ja niitä noudatetaan pilkun päälle!

Kerran se tulee koiran irtipitäjällekin liian ärsyttävä pikkulapsi vastaan, ja koira raatelee sen palasiksi. Siinähän sitten istut elinkautisen... eiku Suomessahan ei koiranomistaja saa ollenkaan vankeutta, jos koira murhaa lapsen.

• liepukka1

Saksasta tervesiä kans! Laki se on täälläkin, mutten sitä ihan tarkkaan edes tiedä. Käytäntö kuitenkin on, että metsäpoluilla kaikki ne pitävät koiriaan irti, jotka tietävät koiriensa osaavan käyttäytyä. Hihnassa pidetään vain niitä, jotka karkailevat. En edes tiedä, missä ne ulkoilevat, joiden koirat ovat vihaisia. Lieneekö ne luonnevikaisina lopetettu...

Koirat nauttivat. Juoksevat, tutkivat, haistelevat, leikkivät toistensa kanssa, ovat sosiaalisia, sekä ihmisten että toisten koirien suhteen. Kun ovat saaneet rauhassa haistella toisiaan, niin ovat oppineet laumakäyttäytymisen säännöt. Oma koirani pysähtyy, istahtaa tai menee maahan makaamaan, kun toinen koira lähestyy. Sillä se viestittää olevansa vaaraton. On niin hienoa, kun koiran luontaiset käyttäytymispiirteet tulevat esiin. Kakkakin käydään tekemässä sivummalle, ei sitä keskelle tietä väännetä. Kun on tilaa ja varaa elää vähän omienkin vaistojen varassa.

Koirista tykätään, ne saa elää ihmisten joukossa, vapaanakin. En ole vielä törmännyt sellaiseen ravintolaan, jonne koirani ei saisi tulla sisään. Yleensä tulee vesikuppi välittömästi pöydän alle, jopa ennen ihmisten juomia.

Anteeksi, jos jotain suomalaista ärsyttää taas.

• Muoaliman kasvatti

Juuri nain !

Itsekin useasti saksass koirani kanssa vieraillessani ulkoilualueella huudettiin heti etta laske koira vapaaksi !

Homma toimii juuri kuten edellinen kirjouittaja kertoi.
        Oppikaa elamaan ja antakaa koirien toimia luonoolisten vaistojensa mukaan niin oppivat elamaan keskenaan.

• eiirrallaan

Meidän kylällä on bokserin omistaja joka pitää koiransa aina auki, toisaalta ei siinä mitään, se koira tottelee isäntäänsä. Mutta sitten kun tähän miehen lapsi lähtee koiraa ulkoiluttamaa ja tietenkään hänkään ei pidä koiraa kiinni, sillä erolla että tämä mukula ei saa koiraan mitään kontaktia.. Koira on ihan kiltti mutta kyllä se vielä joskus auton alle jää, on sellaista menoa..

• äksykissa

Täällä päin (taajamassa) on ihan mahdotonta ulkoiluttaa kissojaan valjaissa, kun aina,AINA tulee niitä irti juoksevia koiria vastaan. Pistää vihaksi ihmiset, jotka itsekkäästi/ajattelemattomasti estää muiden vapaan liikkumisen. Pitää jonnekin monen kilometrin päähän metikköön mennä rämpimään kissojen kanssa, jos haluaa suoda niillekin mahdollisuuden nauttia ulkoilusta.

Kerran olin ulkoiluttamassa tuttavani pikkukoiraa yksinäni, kun iso koira jyntäsi talon pihasta kimppuun. Siinä sitten paniikissa nostin koiran syliin ja karjuin apua... onneksi omistaja sattui olemaan pihallaan ja sai kiskottua rakkinsa pois, vaikkei se olisi millään halunnut lopettaa sitä pomppimista ja repimistä...

Pitäisitte ne rakkinne kiinni. Poluilla voi tulla vastaan hyvin yllättäviäkin tilanteita...

• nnn5

Suomessa ollaan niin helvetin tiukkapipoisia ja lainperään huutajia!

• dgggd

Olen täysin samaa mieltä. Aina niuhotetaan, jos kulkee aseiden kanssa julkisilla paikoilla. Ei sen pitäisi ketään häiritä, jos mulla on vesuri ja kirves ja pistooli kävelyllä mukana. Aina vaan niuhotetaan jostain laista. Mokomatkin tiukkapipot.

• Top Dog

Koira saa olla kaupungissa irti vain suljetulla alueella (koiratarha, suljettu piha tms.). Ei milloinkaan muuten.

Taajaman ulkopuolella maanomistajan luvalla 1.9. - 28.2. välisenä aikana saa koira olla vapaana. Tämä perustuu metsästyslakiin. Alle 6kk vanha koira saa taajaman ulkopuolella olla irti ilman maanomistajan lupaakin.

Laki on yksiselitteinen.

• joo, sama juttu muullakin.
      Joo, on tapahtunut mulle toi, että koira hyökkää syyttä suotta (ei oma vika) melkein päälle, se omistaja/ulkoiluttaja se oli syyllinen, sehän oikein usutti koiransa mun kimppuuni, onneksi ei kuitenkaan tullut lähemmäksi, mutta selvästi se ukko huusi, että ei se tee mitään, mutta kukapa sitä kusetusta uskoo....ei kukaan, ukon tuntien...
      tuli kumminkin, ja vapaana se juoksi......jos mulla olisi koira, mä kyllä pitäisin sitä kunnolla kiinni, en päästäisi sitä koskaan ulkona siitä pois, vasta kotona omassa pi
      -hassani se saa juoksennella, kuinka lystää......kunhan se pysyy pihalla, ei lähde juoksenteleen ympäriinsä......ja se juttu vielä, että koiraa ulkoilutettaessa kävellään KÄVELIJÄN puolella, ei päinvastoin ! eli, ei kävellä väärin, vaan mennään reilusti oikein, AINA. Koskien JOKAISTA ulkoiluttajaa ! Ja ne niiden jätökset.....HYYIIII !!

• Bastrado

Itse pidän koiran kiinni taajamassa tietenkin.Vapaana se saa kirmata mökillä omalla reviirillään, sekä jäällä. Muistakaa nyt hyvät ihmiset eräs seikka. Koran käytös on pohtaasti kiinni siitä minkälainen "olio"siellä narun toisessa päässä laahustaa.Kunnon koulutus pennusta alkaen, niin noita ongelmia ei olisi. Monesti otetaan näyttävä isokokoinen rotu ja sitten jätetään tuo koulutus tekemättä niin eihän siitä hyvää seuraa.

• koirakoirakoira

Kun lasket koirasi mun lasten sekaan irti niin huomaat kuinka tiukka kaveri todella olen. Tänne kirjoitteluni ei anna käsitystä asiasta. Miten ajattelit pärjätä minua vastaan ? Koira ei siinä tilanteessa riitä ja poliisi on kaukana. Kuka sinua suojelee ?

• koira

Minua suojelee mun oma doopermanni, hän siis se on opetettu suojelemaan, ei hyökkäämään. Mun doopermanni ei edes huomaisi että olet tiukka:)

• 14+11

Kovinkaan moni ei varmaan noudata nopeusrajoituksia tai edes kaikkia liikennesääntöjäkään. Nekin ovat lakeja joita kuuluu noudattaa!
      Tuo koiran irti pitäminen on yks ja hailee kunhan siitä ei koidu haittaa muille ihmisille. Melkeinpä sama juttu liikenteessä.
      Poliiseja kiinnostaa varmasti enemmän kaahailijat, kuin se että joku pitää koiraansa vapaana

• koiran kusettaja

koirat on pidettävä kiinni taajamassa oli ne sitten kuinka hyvin tahansa koulutettuja.mikä siinä on niin vaikeata noudattaa sääntöa. on otettava muutkin huomioon. koirapuistoja on sitävarten.

• Ihmiset hihnaan

Minua ei kyllä haittaa koirien ulkoilutus irti. Itselläni kaksi koiraa joita pidän hihnassa vaikka hyvin kulkisivat ilmankin. Eipä ole vielä yksikään irti kulkeva koira hyökännyt kimppuun, sen sijaan hihnassa kulkeva koira on käynyt omien koirieni kimppuun. Erikoista tässä keskustelussa minusta on se, että ne ketkä valittavat asiasta ovat ihmisiä joilla ei ole koiria itsellään, tai sitten heillä on koiria jotka on pakko pitää hihnassa kun ne ovat agressiivisia. Sitten valitetaan siitä, että ei muut saa pitää koiria vapaana kun oma koira on kasvatettu vituilleen... Mitä hittoa!?! Pitäis muuten ihmistenkin kulkea kytkettynä hihnaan, kun ovat niin arvaamattomia. Useammin on mua tullut ihminen kuin koira lenkillä ahdistelemaan. Että silleen...

• lenkkeilijä11

Monen koira joka on irti kaupunkimetsissä ei välttämättä käy kimppuun, mutta tulee haukkumaan ja provosoimaan niitä kiinni olevia koiria.

Itselläni on kaksi isoa koiraa. Kummatkin kävelee hienosti hihnassa ja ohittaa läheltäkin muita kiinni olevia koiria. Mutta annas olla kun toinen näkee että joku on irti, alkaa sellainen älämölö, kun nartulla ei ole juuri yhtään hyvää kokemusta tilanteesta jossa se on kiinni ja toinen koira irti valtoimenaan. Päinvastoin. Toinen, iso uros suojelee helposti, ja reagoi voimakkaasti, jos irti oleva koira tulee kosketusetäisyydelle.

Kävi tässä viime vuoden puolella niin että takaa tuli irtokoira näykkimään uroksen takajalkoja ja tottakai oma koira puolustautuu. Riuhtaisi sen verran hihnaa ennen kuin irtokoiraa kerkesin huomata, että oma sormeni murtui, 3kk sairaslomaa. Onneksi ei ollut viereinen sormi, en olisi voinut omaan työhöni palata, koska sormi ei tule ennalleen ikinä.

Tavallaan oman koirani vika, mutta kuka voi oman koiransa kouluttaa olemaan rauhallinen tällaisissa yllättävissä tilanteissa, jota ei pitöisi ikinä sattua, ja jota ei voi ikinä ennakoida.

Pliis pitäkää ne koirat kiinni vaikka ne olisikin "kilttejä".

• ohikulkija2

Mitenkä on voiko koiraa pitää lyhyessä riimussa ulkona joka voi haukkua ja valittaa vinkumalla aika pitkiä aikoja.tänäänkin parituntiä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe