Programmet "Suomi on ruotsalainen".

jag gillade

Bland finskspråkiga har tvprogrammet fått enorm kritik,men jag tyckte det var intressant.Vi hade ju ändå under en lång tid gemensam historia med Sverige .Serien är i tio delar,två har visats(borde finnas på YLE Areena ännu )

23

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustbo

      På RKP palstan får folk nästan hysteriska utbrott över ett så uruselt och förfalskat program (enligt deras åsikt ).

    • Intresserade mig ock

      Programmet blev utskällt redan före de två första delarna hade visats. En del av människorna var helt neurotiska, som om det skulle hända någon katastrof.

      • tant gredelin

        Viissa finnar miste sin indentitet nu när de fick reda på att vi så länge hörde till Sverige.Det läses väl inte om den tiden på historietimmarna har jag förstått.Jag blev inte "svenskare ",trots att jag tittade på programmet.


      • "Hoono rootsi"
        tant gredelin kirjoitti:

        Viissa finnar miste sin indentitet nu när de fick reda på att vi så länge hörde till Sverige.Det läses väl inte om den tiden på historietimmarna har jag förstått.Jag blev inte "svenskare ",trots att jag tittade på programmet.

        Det är inte sant! Många finskatalande bara har annorlunda åsikter om svenska tiden, när just finskatalandes blev dåligt behandlas - i sitt eget land...

        Samma fortsatte också långt i ryska tiden, svenskatalande var "bättre folk"- finskatalande var som andraklassens medborgare...

        Sverige, svenskhet eller svenska språket (som du kan se!) osv. - är inte del av min finska identitet!
        - jag tror också att många finnar har helt annorlunda identitet än dom svenskatalande finländarna - eftersom rötter och språket påverkar mycket...


      • "sämre folk "
        "Hoono rootsi" kirjoitti:

        Det är inte sant! Många finskatalande bara har annorlunda åsikter om svenska tiden, när just finskatalandes blev dåligt behandlas - i sitt eget land...

        Samma fortsatte också långt i ryska tiden, svenskatalande var "bättre folk"- finskatalande var som andraklassens medborgare...

        Sverige, svenskhet eller svenska språket (som du kan se!) osv. - är inte del av min finska identitet!
        - jag tror också att många finnar har helt annorlunda identitet än dom svenskatalande finländarna - eftersom rötter och språket påverkar mycket...

        IInte hör alla svenskatalande heller till "bättre folk."i min egen släkt (så långt bak som det finns dokumenterat) började vi som backstugusittare.I nte så mycket att skryta med eller hur ?


      • Erilainen tulkinta
        "sämre folk " kirjoitti:

        IInte hör alla svenskatalande heller till "bättre folk."i min egen släkt (så långt bak som det finns dokumenterat) började vi som backstugusittare.I nte så mycket att skryta med eller hur ?

        Äkta finska - finsk-ugrisk - kultur förstördes - eftersom vad dom svenskorna gjorde...
        - svenskatalande finländarna kanske har inte finsk-ugrisk identitet eller?

        Men jag betyder inte att dom svenskatalalande är inte riktiga "suomalaisia" - nej...


        Man kan inte ändra historia - men tolkning och åsikt kan vara annorlunda...


    • Tvångsvenska

      Först svenska kolonialism or apartheid - efter, under ryska tiden, bara svenskatalande apartheid, bättre folk...
      - därför vi finnjävlars gillar inte om det "Finland är svenskt" - seriet!

      Tänka på:

      Ireland vs. England, Kongo vs. Belgium, India vs. Britain osv.

      Kan du säga att Kongo är belgisk?


      Tänkä på:

      Freudenthal - google, om du inte vet...


      Det här seriet och RKP politik gå ihop!


      Men vi finskatalande hatar inte Sverige, svenskor, finlandssvenskor eller svenska - bara tvångsvenska!

      • så gör jag

        Om man inte gillar ett program så är det väl bara att stänga TVn ?


      • Lainausta

      • barbara.b.b.
        Lainausta kirjoitti:

        "Vi är ju två olika folkslag , finlandssvenskar och resten av eouropa tillhhör den germanska rasen , och finnar till hör den mongolska rasen tillsammans med ungrare utvandrade mongoler och bosatte sig i Finland och Ungern , se på en finnes sneda ögon , de har inte samma ansiktsutseende, om de inte är uppblandade med en annan ras . tex germaner"

        http://svenska.yle.fi/artikel/2013/01/17/se-och-kommentera-obs-debatt-om-finland-ar-svenskt

        Men varför behöver man nu bli så hysterisk för ett TVprogram ? Det förstår jag inte att det nu är vi finlandssvenska som är "skyldiga ".De två avsnitten som jag tittade på hade också finskspråkiga historieforskare som intervjuades. Men de är förstås alla "köpta " enligt vissa personers åsikt.


      • Ruotsin pakollisuus
        barbara.b.b. kirjoitti:

        Men varför behöver man nu bli så hysterisk för ett TVprogram ? Det förstår jag inte att det nu är vi finlandssvenska som är "skyldiga ".De två avsnitten som jag tittade på hade också finskspråkiga historieforskare som intervjuades. Men de är förstås alla "köpta " enligt vissa personers åsikt.

        Svenskatalande är inte skyldiga...
        - men jag också undrar varför måste några försvara så mycket alt vad Sverige har gjordt i historia - och även svenska språkpolitik i Sverige!
        - alla svenskatalande har inte svenska rötter även...

        Men man måste säga att svenskatalande "bättre folk" hindrare långt - så att finskatalande kunde inte ha likvärdig position i samhället! - det svenska tiden i bakgrund...


        Det kritik handlar inte om bara det här seriet - men politik också:

        RKP och närä stiftelsen gör språkpolitik - och har finansierat också det här seriet, inte alt men..
        - och Aftonbladet artikel var bra exempel hur RKP (och nu Svenska Yle) alltid gör språk- och inrikespolitik i Sverige!

        Ta tvångssvenskan bort - och relation mellan finska- och svenskatalande neutraliseras snabbt!
        - status av svenska språket vill gå upp - och dom som studerar volontära vill ha bättre resultat också!


      • strandpipare
        Ruotsin pakollisuus kirjoitti:

        Svenskatalande är inte skyldiga...
        - men jag också undrar varför måste några försvara så mycket alt vad Sverige har gjordt i historia - och även svenska språkpolitik i Sverige!
        - alla svenskatalande har inte svenska rötter även...

        Men man måste säga att svenskatalande "bättre folk" hindrare långt - så att finskatalande kunde inte ha likvärdig position i samhället! - det svenska tiden i bakgrund...


        Det kritik handlar inte om bara det här seriet - men politik också:

        RKP och närä stiftelsen gör språkpolitik - och har finansierat också det här seriet, inte alt men..
        - och Aftonbladet artikel var bra exempel hur RKP (och nu Svenska Yle) alltid gör språk- och inrikespolitik i Sverige!

        Ta tvångssvenskan bort - och relation mellan finska- och svenskatalande neutraliseras snabbt!
        - status av svenska språket vill gå upp - och dom som studerar volontära vill ha bättre resultat också!

        Det där tror du inte ens själv på.Svenskhatet kommer nog att finns kvar även om pakkoruotsi slopas.


      • Suuri vaikutus
        strandpipare kirjoitti:

        Det där tror du inte ens själv på.Svenskhatet kommer nog att finns kvar även om pakkoruotsi slopas.

        Men pakkoruotsi har stort symboliskt intryck!
        - och hel pakkoruotsi är inte så gammalt ämne även...

        Pakkoruotsi är också alltför stor "obsessio" för RKP...


      • våra rötter
        Suuri vaikutus kirjoitti:

        Men pakkoruotsi har stort symboliskt intryck!
        - och hel pakkoruotsi är inte så gammalt ämne även...

        Pakkoruotsi är också alltför stor "obsessio" för RKP...

        Igår kom tredje delen av programmet och jag tycker fortfarande att det är mycket intressant.Jag tänker åtminstone titta på alla delarna.Edentligen vet man ju väldigt litet om Finlands historia har jag märkt.


      • litet löjligt
        våra rötter kirjoitti:

        Igår kom tredje delen av programmet och jag tycker fortfarande att det är mycket intressant.Jag tänker åtminstone titta på alla delarna.Edentligen vet man ju väldigt litet om Finlands historia har jag märkt.

        Jag fattar inte att någon ids ta ett tvprogram så allvarligt.om nu blodtrycket stiger så är det bara att byta kanal.


      • 12+4
        Ruotsin pakollisuus kirjoitti:

        Svenskatalande är inte skyldiga...
        - men jag också undrar varför måste några försvara så mycket alt vad Sverige har gjordt i historia - och även svenska språkpolitik i Sverige!
        - alla svenskatalande har inte svenska rötter även...

        Men man måste säga att svenskatalande "bättre folk" hindrare långt - så att finskatalande kunde inte ha likvärdig position i samhället! - det svenska tiden i bakgrund...


        Det kritik handlar inte om bara det här seriet - men politik också:

        RKP och närä stiftelsen gör språkpolitik - och har finansierat också det här seriet, inte alt men..
        - och Aftonbladet artikel var bra exempel hur RKP (och nu Svenska Yle) alltid gör språk- och inrikespolitik i Sverige!

        Ta tvångssvenskan bort - och relation mellan finska- och svenskatalande neutraliseras snabbt!
        - status av svenska språket vill gå upp - och dom som studerar volontära vill ha bättre resultat också!

        "Ta tvångssvenskan bort - och relation mellan finska- och svenskatalande neutraliseras snabbt!"

        Detta tror jag inte på, tyvärr. Somliga har ett så snävt perspektiv att de inte kommer någonsin att uthärda svenskpråkiga finländare.

        För mig personligen har det ingen betydelse om finnar läser svenska eller inte, om man inte vill lära sig så gör man det inte heller.
        När det sedan kommer till kritan vid en anställning där arbetsgivaren föredrar att den anställda behärskar både finska och en GOD svenska, gissa vem som får företräde. Det är så det fungerar på många arbetsplatser vid kusten iallafall. Sen är det sent att bråka om saken.
        Men för all del, alla har inte samma ambitioner i livet och bra så.


    • Jag mår illa

      Muistakaa, että suomenkieliset suomalaiset kuitenkin päättää siitä, että mitä kieltä täällä puhutaan.

      • min åsikt

        Jag bestämmer i alla fall själv vilka språk jag vill använda.Ingen kan TVINGA någon att tala något språk.Om man vägrar så får man ju själv ta konsekvenserna.


      • Sådärja
        min åsikt kirjoitti:

        Jag bestämmer i alla fall själv vilka språk jag vill använda.Ingen kan TVINGA någon att tala något språk.Om man vägrar så får man ju själv ta konsekvenserna.

        Och du tillhör Därför den betre folksalg för de att du bratar Barack svenska ?


      • individen
        Sådärja kirjoitti:

        Och du tillhör Därför den betre folksalg för de att du bratar Barack svenska ?

        På arbetet och liknande talar man förstås det språk som fordras,men på sin fritid och privat borde det inte angå främmande människor vilket språk man använder.


      • inte så illa
        individen kirjoitti:

        På arbetet och liknande talar man förstås det språk som fordras,men på sin fritid och privat borde det inte angå främmande människor vilket språk man använder.

        Idagens program var det frågan om mat.Tänk att varken ärtsoppa eller köttbullar är äkta finska.Nåja,vi har har ju ändå karelska piråger,karelsk stek och kalakukko.


      • 12+12
        Sådärja kirjoitti:

        Och du tillhör Därför den betre folksalg för de att du bratar Barack svenska ?

        Det var knappast poängen. Tyvärr är det oftast det där svaret man får höra, bara för att man talar fler språk än ett. Ignorance is bliss, heter det ju.


      • nattviolen
        min åsikt kirjoitti:

        Jag bestämmer i alla fall själv vilka språk jag vill använda.Ingen kan TVINGA någon att tala något språk.Om man vägrar så får man ju själv ta konsekvenserna.

        Jag har åtminstone bara haft nytta av att kunna både finska och svenska.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe