Muutto pieksämäelle !?

muutt

Olemme harkinneet muuttoa pieksämäelle jyväskylästä. Onko hyvä paikka asua lasten kanssa??

69

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pmäki

      Ei oikeastaan...
      Aika paljon ongelma nuoria, alkoholisteja ja narkkareita.
      Itse en missään nimessä veisi lapsia sinne asumaan.

      Lisäksi yllättävän huonot kulkuyhteydet lähipaikkakuntiin.

      • 26qac

        Höpö höpö.

        Pieksämäki on lasten kannalta turvallinen ja erinomainen pieni paikka. Palvelut pelaavat hyvin ja välimatkat lyhyitä. Käytäntö sujuu aika näppärästi. Asunnot ovat edulisia ja luonto on lähellä.
        Hörhöjä löytyy isommista kaupungeista enemmän.


      • tiina28

        Ei varmasti ole meno sen hurjempaa kuin Jyväskylässä ja sen voin sanoa ihan kokemuksesta. Lapsille ympäristönä varmasti parempi paikka. Asuminen on todella edullista ympäröiviin isoihin kaupunkeihin verrattuna. Palveluja löytyy, tosin enemmänkin saisi olla. Kulkuyhteyksistä kommentoineelle: junalla pääsee todella hyvin neljään ilmansuuntaan tasaisin väliajoin, joten niitä ei voi moittia.


      • No-named

        Narkkarit on laskettavissa yhden käden sormilla.Tämä on factaa.Alkoholismia löytyy
        joka luokasta,porvareista köyhälistöön.Kaappijuoppoja on työläisissä paljon.


      • Anonyymi
        26qac kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Pieksämäki on lasten kannalta turvallinen ja erinomainen pieni paikka. Palvelut pelaavat hyvin ja välimatkat lyhyitä. Käytäntö sujuu aika näppärästi. Asunnot ovat edulisia ja luonto on lähellä.
        Hörhöjä löytyy isommista kaupungeista enemmän.

        Ei todella ole turvallinen.


      • Anonyymi
        No-named kirjoitti:

        Narkkarit on laskettavissa yhden käden sormilla.Tämä on factaa.Alkoholismia löytyy
        joka luokasta,porvareista köyhälistöön.Kaappijuoppoja on työläisissä paljon.

        Nyt puhut paskaa. Narkkareita on Pieksämäellä sata ainakin.


    • hnk

      Kannattaa sitten varoa sitä päätietä siinä keskustan läpi.
      muutama tainnut kuolla siihen, kun ajavat niin holtittomasti.

    • pmk..

      Minunkin mielestä kyllä lapsiperheille oikein hyvä kaupunki, pieni ja turvallinen.
      Palvelut täältä tosin yksitellen siirtyvät isoihin kaupunkeihin..

    • Harkitse tarkkaan

      Vuokralla on turvallista kokeilla asumista. Kaupunki ei sovellu kaikille eivätkä kaikki sovellu kaupungille. Kymmenen vuoden jälkeen tiedät, että kannattiko.

      Jos ennen aikainen kuolema jonkun kohtauksen vuoksi pelottaa, älä muuta. Täältä on pitkä matka kunnon hoitoon. Todennäköisyys kuolla matkalla on suurempi eivätkä kaikki ehkä edes pääse matkalle virka-ajan jälkeen, kun erikoissairaanhoito on kunnalle kallista.

    • 17+1

      Lapsiperheelle unelmapaikka asua. Ainakin Naarajjärvellä on erinomainen ala-aste, joka on erittäin uudenaikainen ja hyödyntää opetuksessaan uutta tekniikkaa. Myös opettajat ovat nuoria ja innokkaita käyttämään viimeisimpiä sovelluksia. Täällä vielä muksut voi päästää leikkimään ja touhuamaan omin päin ilman että tarvitsee hörhöjä pelätä.

      Palvelut pelaavat erinomaisesti verrattuna mihin tahansa kasvukeskukseen. Lääkäriin pääsee jonottamatta ja esim. keskustassa asuva ei tarvitse välttämättä autoa. Asunnot ovat erittäin edullisia.

      Negatiivisena puolena on, että iltaelämä on hiljaista (tai sitä ei ole ), ellei sitä itse järjestä. Kaupat on pieniä, ja täytyy varautua siihen, että vähänkin erikoisempaa tavaraa ei ole hyllyssä, vaan tilaamalla.

      Ja yksi tärkeä asia, mitä tuossa jo edellä mainittiin: Pieksämäkeläinen autoilija ei pysähdy suojatien eteen!!!! Erityinen kuolemanloukku on keskuskatu. Tämä siis teroitettakoon kaikkien päähän perheessä. Muuten oikein kiva paikka, itsekin vietin maailmalla 20 vuotta ja palasin.

      Tervetuloa

      • 5+11

        "Lapsiperheelle unelmapaikka asua"
        "Myös opettajat ovat nuoria ja innokkaita käyttämään viimeisimpiä sovelluksia."

        Eikö Pieksämäki ole unelmapaikka lapsettomalle tai jo lapsensa maailmalle lähettäneelle perheelle? Vai mistä tämä lapsuuden ja nuoruuden ihannointi kumpuaa ja mitä sillä halutaan viestittää?


      • 76850

        Isommissa kaupungeissa ei palvelut ole ikinä pelanneet niin hyvin kuin pieksämäellä.. Asiat tapahtuvat täällä nopeammin ja lääkäriinkin todella pääsee nopeammin kuin esim helsingissä ja mikkelissä..

        Ja jos palvelut ei riitä niin alle tunnissa(junalla) on mikkelissä, varkaudessa, jyväskylässä tai kuopiossa.

        Upea paikka perheelliselle.


      • Mitä tohon sanois?
        76850 kirjoitti:

        Isommissa kaupungeissa ei palvelut ole ikinä pelanneet niin hyvin kuin pieksämäellä.. Asiat tapahtuvat täällä nopeammin ja lääkäriinkin todella pääsee nopeammin kuin esim helsingissä ja mikkelissä..

        Ja jos palvelut ei riitä niin alle tunnissa(junalla) on mikkelissä, varkaudessa, jyväskylässä tai kuopiossa.

        Upea paikka perheelliselle.

        Heh heh. Palvelut pelaa Pieksämäellä paremmin kuin muualla Suomessa ... tosi hyvä provo! Kaupungin virkamiehet revitäänkin suorastaan käsistä. Pitäiskö maksaa vähän stay bonusta ettei kultamunat lähde muihin hommiin?


      • 76100
        Mitä tohon sanois? kirjoitti:

        Heh heh. Palvelut pelaa Pieksämäellä paremmin kuin muualla Suomessa ... tosi hyvä provo! Kaupungin virkamiehet revitäänkin suorastaan käsistä. Pitäiskö maksaa vähän stay bonusta ettei kultamunat lähde muihin hommiin?

        Omiin kokemuksiin pohjautuen voin sanoa että pieksämäellä saa palvelua ripeämmin ja laadukkaammin kuin isommissa kaupungeissa. Niin julkisella kuin myös yksityisellä sektorilla(terveydenhoito, kauppa ym palvelut).


      • oikeesti3
        76100 kirjoitti:

        Omiin kokemuksiin pohjautuen voin sanoa että pieksämäellä saa palvelua ripeämmin ja laadukkaammin kuin isommissa kaupungeissa. Niin julkisella kuin myös yksityisellä sektorilla(terveydenhoito, kauppa ym palvelut).

        Kauppojen kassatkin on Suomen nopeimpia!


      • 20+7
        5+11 kirjoitti:

        "Lapsiperheelle unelmapaikka asua"
        "Myös opettajat ovat nuoria ja innokkaita käyttämään viimeisimpiä sovelluksia."

        Eikö Pieksämäki ole unelmapaikka lapsettomalle tai jo lapsensa maailmalle lähettäneelle perheelle? Vai mistä tämä lapsuuden ja nuoruuden ihannointi kumpuaa ja mitä sillä halutaan viestittää?

        No kun kysyttiin, että millainen paikka Pieksämäki on lapsiperheelle......


      • Tietäjä
        Mitä tohon sanois? kirjoitti:

        Heh heh. Palvelut pelaa Pieksämäellä paremmin kuin muualla Suomessa ... tosi hyvä provo! Kaupungin virkamiehet revitäänkin suorastaan käsistä. Pitäiskö maksaa vähän stay bonusta ettei kultamunat lähde muihin hommiin?

        Kyllä pelaa,jos hakee oikeista lähteistä palvelunsa.


      • Älä h....ssä muuta!

        Naarajärvellähän just se yksi hörhö säikyttelee lapsia, tällä palstalla on siitä jo paljon ollut aiemmin keskustelua. Mies saa kulkea vapaana vaikka siitä on oltu yhteydessä mm. poliisiin. Maaselän ala-aste on sinänsä ok, kaikista opettajista ei vain ole hyvää sanottavaa. Nuoria ja innokkaita varmasti, kannattaa vain olla tarkkana, kenen luokalle pilttinsä haluaa, ettei tule ongelmia sitten siviilissä.... nuorehkoilla opettajilla on ehkä viimeisin koulutus ja modernein opetustapa, kuitenkin se, joka ratkaisee, on kokemus lapsista ja opettamisesta. Jos opettaja ei itse osaa toimia ihmisten kanssa, on sitä vaikea opettaa lapsille. Senkun muutat, tulet kyllä huomaamaan, millaista elämä täällä on. Itsekin olen pois muuttamassa, koska en halua jäädä tänne tuppukylään kuolemaan. Olen tullut isommasta kaupungista ja kuvittelin, ettei se ole ongelma, ettei palveluja ole saatavilla siinä määrin kuin edellisessä kotikaupungissa. Erehdyin pahasti.


      • Anonyymi
        5+11 kirjoitti:

        "Lapsiperheelle unelmapaikka asua"
        "Myös opettajat ovat nuoria ja innokkaita käyttämään viimeisimpiä sovelluksia."

        Eikö Pieksämäki ole unelmapaikka lapsettomalle tai jo lapsensa maailmalle lähettäneelle perheelle? Vai mistä tämä lapsuuden ja nuoruuden ihannointi kumpuaa ja mitä sillä halutaan viestittää?

        Koulukiusaaminen kukoistaa ainakin.


    • hennajaluna

      Varo sitten paikallista matkatoimistoa!!

    • juusojuusto1

      JOO kaikki ollaan tääl p-mäel pummeja,luusereita,häh hää..ei kannata.ja pillerinpopsijoita saa varoo liikenteessä.

    • 26qac

      Miksiköhän lapsiperheen palvelut toimivat paremmin kuin kasvavissa paikoissa???? No palvelut ovat mitoitettu suuremmalle asujamäärälle ja sillä mennään. Kasvukeskuksessa aina ollaan palveluiden kanssa jäljessä joten ruuhkaa on. Kannattaa hyödyntää supistuvan seudun palvelutarjonta. Huonona puolena on, että virkamieskoneisto on jäykkä ja kaikenlaista roskaa on organisaatio täynnä. Hallintopuolelta pitäisi supistaa myös väen vähetessä.

      • Muutama fakta

        Unohdat ammattitaidon, työmoraalin ja asenteen merkityksen. Hyvät työntekijät pelastavat paljon, mutta eivät he voi korvata huonoja johtajia.

        Väärin mitoitetut palvelut ovat kalliita. Siitä seuraa korkea veroprosentti. Väärin kohdistetut resurssit sekä joustamaton ja osin ammattitaidoton toiminta johtavat siihen, että kaupungissa yliresurssoidaan joidenkin palveluiden tuottaminen. Seurauksena on se, että liian moni kaupungista leipänsä saava lorvii asukkaiden rahoilla eläkettä odottaen luottaen henkilökohtaisten suhteiden ja puoluetovereiden tarjoamaan suojaan. Vastaavasti jätetään tuottamatta lakisääteisiä palveluita, joita osa kuntalaisista tarvitsisi kipeästi. Ei ole rahaa, ei ammattitaitoa ja muutamien osaavien henkilöiden ei anneta tehdä työtään.

        Kaupungin palkkalistoilla on liian paljon henkilöitä, jotka eivät ole pysyneet kehityksen mukana. Heistä ei ole juurikaan hyötyä kuntalaisille vaikka täyttä palkkaa nostavatkin. Valitettavasti näitä henklöitä löytyy johto- ja päällikkötason tehtävistä.


    • sydänsuomi paras

      En suosittele keskisuomesta muuttoa savoon. Pysykää ihmeessä siellä jos voitte.

      • Kokemusta on

        Olen täysin samaa mieltä. Savolainen kierous ei sovellu normaali-ihmisille. Jos ei ole pakko muuttaa, en suosittele. Maitojunalla tultiin itsekin pois.


    • Tosi jees :o)

      Itse Pieksämäellä asuneena, niin sinkkuna kuin sitten perheellisenäkin voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että on mukava ja turvallinen paikka asua. Ei ole olemassa täydellistä paikkaa, aina jollakin joku narinan aihe ja mutta sehän on normaalia. Ja maailmaan narinaa mahtuu :o) Riippuu tietenkin siitä millaista elämää haluaa viettää, jos hyvin villiä ja boheemia... no, silloin ei ehkä paikallinen ilta/yöelämä, kauppojen tavara tarjonta, kulkuyhteydet ym. riitä. Mutta jos oot tavan kansalainen, niin jo vain siellä parjää hyvinkin. Kaunis kaupunki, varsinkin kesällä, mukavaa tori elämää, asunnot edullisia, järvi lähellä ja siellä mukavat lenkkeily mahdollisuudet. Töitäkin löytyy jos vain haluu töitä tehdä... Itse olen nyt ollut 10 vuotta muualla ja nyt suunnitelmissä paluu entisille kotokulmille. Miksi palaisin jos se olisi huono paikka asua?! Joten päättele siitä... Rohkeasti vain muuttoautoa pakkaamaan ja nokka kohti naapurikaupunkia, vai joko olette muuttaneet????

      • com si com sa

        Toisilla on aihetta narinaan. Toisilla ei ole. Kumpaan joukkoon olet syntynyt?


      • U. K. K.
        com si com sa kirjoitti:

        Toisilla on aihetta narinaan. Toisilla ei ole. Kumpaan joukkoon olet syntynyt?

        On toinenkin vaihtoehto kuin sukuoikeus. Saunaillassa pallit sivellään jäykällä ja tiukasti kiinni tarraavalla vesikelin liisterillä. Tällä vanhalla ja eriskummallisella, riitillä Pieksämäen herrat sitouttavat toisensa sisäpiirinsä jäseniksi.

        :-)


      • jjj6
        U. K. K. kirjoitti:

        On toinenkin vaihtoehto kuin sukuoikeus. Saunaillassa pallit sivellään jäykällä ja tiukasti kiinni tarraavalla vesikelin liisterillä. Tällä vanhalla ja eriskummallisella, riitillä Pieksämäen herrat sitouttavat toisensa sisäpiirinsä jäseniksi.

        :-)

        Onkohan tässä ollut alapäistä tai muusta seksuaalisuudesta kyse.Vakiohörhö olet joka aina alapää mielessä.Siitä puhe mistä puute? Me olemme täysijärkisiä perheihmisiä.


    • Minä

      Kyllä kannattaa muuttaa! Harrastusmahdollisuudet loistavat ja vireää seuratoimintaa löytyy. Koulut pieniä, edelleen. Välimatkat lyhyitä.

    • muutt

      Kiitos mielipiteistä!! Maaliskuussa tarkotus muuttaa.. Joo kyllähän niitä hörhöjä täälläki riittää ihan liikaaki. =) Haluamme vähä pienemmälle paikalle ja olemme asuneet koko elämän täällä jkl:ssä . Jotain vaihtelua ja pääseehän sielt pois jos ei tykkää=) Ihan tavallista perhe elämää vietellää.. mites löytyykä lapsille kerhoja , muskareita yms..?? jos sais vaikka uusia tuttujaki=)

      • kiinnostunu4

        Mihin muutatte?


      • Miniskidien äitiliin

        >Löytyy muskaria,kerhoja.Voisin kertoa.Mitä kautta yhteys?


      • Great vow

        Maanantaina harkitsitte muuttoa ja jo tiistaina oli talo ostettuna. Ihailtavan nopeaa päätöksentekoa!


      • Pelastukoon ken voi

        Et sä sieltä mitään tuttuja saa. Savolainen sisäpiiri on ankara. Pieksämäellä ei tavallista perhe-elämää vietetä, siellä eletään alkuasukkaiden ehdoilla. Onko todella niin, että muuta vaihtoehtoa ei ole? Jos olet kuitenkin päätöksesi tehnyt, toivon koko sydämestäni, ettei tarvitse katua.


    • Jyväskylänperhe

      Muutamme Kontiopuistoon omakotittaloon.Kaupat tehty:)

      • sama6

        Haluaisitko tutustua?
        Onko sinulla alle kouluikäisiä lapsia.Meillä on 1,5, 6 ja 14vuotiaat.


      • Mukanaoleva
        sama6 kirjoitti:

        Haluaisitko tutustua?
        Onko sinulla alle kouluikäisiä lapsia.Meillä on 1,5, 6 ja 14vuotiaat.

        Jonna T pitää vauvajumppia ym...


    • muutt

      Minulla on 2 vuotias poika :) Muutamme lähelle keskustaa

    • Tosi jees :o)

      En tiedä keneltä nimim. "com si com sa" kyseli, kuuluako narisijoihin vai ei narisijoihin... niin vastaan omalta osaltani, että kuulunpa tuohon jäljempänä mainittuun porukkaan. Miksi narista? Mitä muuta enää voisin elämältä toivoa kun on töitä, terveyttäkin, on viihtyisä koti, on perhe ja ennenkaikkea onnellisuutta perheessä. Lisäksi elämässäni on unelmia joista jotkut ovat toteutuneet, jotkut toteutumassa ja jotkut jäävät unelma asteelle, mutta so what, niinhän se pitää ollakin. Kaikkien unelmien ei ole tarkoitus toteutuakaan... Tervetuloa, vai pitäisikö minun ei enää Pieksämäellä asuvana sanoa, että tervemenoa Pmäelle Jyväskylän perhe (niin ja tietysti kaikki muutkin jotka olette muuttamassa). Mukavaa että Pieksämäki saa uusia asukkaita!!! Mekin paluumuutamme sinne todennäköisesti vuoden sisällä. Jos hyvin käypi, niin kenties jo tämän vuoden loppupuolella :o) Se unelma jonka tiedän olevan toteutumassa... IHANAA!!!

      • Tuire&D

        Unelmia Pieksämäellä.On juu, rantamökki ostettiin kenovoitolla ja työpaikat on onneksi säilyneet miehellä ja minulla tässä kaupungissa. Pian voimme harkita lapsentekoa,kun on turvattu toimeentulo.
        Esikoinen olisi tervetullut jo,kun olemme pian kolmekymppisiä.


      • Anonyymi
        Tuire&D kirjoitti:

        Unelmia Pieksämäellä.On juu, rantamökki ostettiin kenovoitolla ja työpaikat on onneksi säilyneet miehellä ja minulla tässä kaupungissa. Pian voimme harkita lapsentekoa,kun on turvattu toimeentulo.
        Esikoinen olisi tervetullut jo,kun olemme pian kolmekymppisiä.

        Mä tein kodin ja onneni muualle,mutta Pieksämäki oli myös hyvä. Ei pahoja muistoja. Elämä kuljettaa.


    • Pieksämäkeläinentiti

      Melkoisia provoajia olette. Taitaa yksi ja sama ihminen tätä ketjua täyttää.Pysy onnellisena.

    • muuttolintu2

      Noh, Pieksämäki. On mukava paikka asua ja hörhöjä ei joka kulmalla ole. Jään kuitenkin kaipaamaan ystävällistä palvelua tämän kylän kaupoissa. Hyvin nihkeästi tervehditään täällä. Halpaahan täällä on ja sen huomaa. Olen kyllä eri mieltä terveyspalvelujen nopeudesta. Kyllä mielestäni on melko hidasta toisinaan ja asioita ei oteta tosissaan. Ken tykkää ja ken ei. Se mielipide pitää itse muodostaa tästä paikkakunnasta:) Itse tykkään, mutta on myös miinus puoletkin.

    • Tosi jees :o)

      Mie ainakin pysyn onnellisena, jos vain suinkin saan jatkaa elämääni tätä rataa kuin nyt mennään... Voi jos tälläistä onnea voisi, jakaa niin antaisin sitä sullekin "Pieksämäkeläinentiti" ihan roppa kaupalla, kun rivien välistä pystyy kyllä hyvin vaistoamaan, että sulta puuttuu jotakin.... Onks se sitten sitä onnea, unelmia, älyä vai mitä.... siihen en ota kantaa ;o)

      • PieksämäkeläinenTiTi

        Älynmittausta harrastaa alan ammattilaiset.Voisin keskustella kanssasi kahden kesken. Eli olen tätä Titi,se on lempinimeni ja siitä moni voi tunnistaa minut täälläkin palstalla,vaan se ei haittaa.
        Työskentelen sairaalalla.
        Haluatko esim sähköpostini jos jatkamme sitä kautta juttua?
        Minä en ole ikinä toisten äö.tä alkanut miettiä.Luonne ja käytös on eri asia,kuin äly.
        Olen kuitenkin tällä vähällä älylläni opiskellut itseni ammattiin. Se riittää minulle.
        Perheetön sinkku olen.Ei ole edes ns säätöä.
        Ehkä minulla puuttuu sitten se jonkinlainen onni?


      • Tosi jees :o)
        PieksämäkeläinenTiTi kirjoitti:

        Älynmittausta harrastaa alan ammattilaiset.Voisin keskustella kanssasi kahden kesken. Eli olen tätä Titi,se on lempinimeni ja siitä moni voi tunnistaa minut täälläkin palstalla,vaan se ei haittaa.
        Työskentelen sairaalalla.
        Haluatko esim sähköpostini jos jatkamme sitä kautta juttua?
        Minä en ole ikinä toisten äö.tä alkanut miettiä.Luonne ja käytös on eri asia,kuin äly.
        Olen kuitenkin tällä vähällä älylläni opiskellut itseni ammattiin. Se riittää minulle.
        Perheetön sinkku olen.Ei ole edes ns säätöä.
        Ehkä minulla puuttuu sitten se jonkinlainen onni?

        Sos- ja terv.huolto alalla työskentelen... Väittiks joku, että luonne on sama kuin käytös? Ovat eri asia, mutta luonne ohjaa aika pitkälti käytöstä, joten siinä mielessä kulkevat käsi kädessä. Ja älä huoli, minähän en ottanut kantaa, että mikä sulta puuttuu. Ehken se on se onni tai oma Onni isolla oolla. Heh heh, ai että vaihtaa sähköpostiosoitteita, heh heh hee... Sie et mun sähkäriä tartte ja minä vielä vähemmän sinun.


      • Yhteydenottoaodotell
        Tosi jees :o) kirjoitti:

        Sos- ja terv.huolto alalla työskentelen... Väittiks joku, että luonne on sama kuin käytös? Ovat eri asia, mutta luonne ohjaa aika pitkälti käytöstä, joten siinä mielessä kulkevat käsi kädessä. Ja älä huoli, minähän en ottanut kantaa, että mikä sulta puuttuu. Ehken se on se onni tai oma Onni isolla oolla. Heh heh, ai että vaihtaa sähköpostiosoitteita, heh heh hee... Sie et mun sähkäriä tartte ja minä vielä vähemmän sinun.

        Titi,jos kiinnostaa kirjoitella,niin täällä yksi mies vailla mielipiteidenvaihtoa ja vaikkapa lenkkeilyseuraa.
        [email protected]
        Toimin hitsaajana ja tulen toimeen omillani eli en etsi hyötyä,vaan ystävää.


    • paska paikka

      Mitä nyt puukot vähän heiluu P:mäen yössä. Mutta jos se ei haittaa, niin varmasti Pieksämäki tarjoaa laadukasta asumista "rehellisten" savolaisten kanssa. Luitsi hoitaa yön kuviot, ja päivisin sitten muu poppoo kyllä uskollisesti jatkaa "savustamista".

      • Pieksämäki on ok

        Liekö olemassa kaupunkia jossa ei joskus heiluisi ja tokkopa tuolla heiluu sen useammin kuin muuallakaan. Joten ei varmaan vaikuta kaupungin mukavuuteen asua.


      • Kysyttyä
        Pieksämäki on ok kirjoitti:

        Liekö olemassa kaupunkia jossa ei joskus heiluisi ja tokkopa tuolla heiluu sen useammin kuin muuallakaan. Joten ei varmaan vaikuta kaupungin mukavuuteen asua.

        Heiluhan nuo Jyväskylän kirjastossa eilen... Että onko tämä sen hullumpi kaupunki?


    • Exkyläläinen

      Lapsiperheelle tosi hyvä kaupunki, itsekin muutettiin aikanaan Jyväskylästä. Edullista on ja helppoa tämä elämä. Siveästi ja siivosti kannattaa sitten elellä, täällä on vähän pientä ja juttu lähtee isosti kiertämään jos aiheenpoikasta. Eikä kannata ensimmäisille uteliaille heti koko elämäntarinaansa jaella. Sillälailla viisaasti ja ystävällisesti. Savolainen vaikuttaa kauhean mukavalta kun se on aina kiinnostunut sinun kuulumisista. Itselleen sillä ei oikein kuulu mitään.. Sittenkun täällä ystävystyy, niin tosi ihania ja lämpimiä ihmisiä on pitäjä pullollaan. Mutta kannattaa avoimesti katsella.

      • BTDT, ST

        Tässä onkin Pieksämäen kaltaisten pikkukaupunkien mahdollisuus säilyttää väestöpohjansa, lapsiperheet.

        Omakin perhe on aikanaan majaillut Jyväskylässä, mutta kun tuli esikoisen eskariin lähtö käsille, niin piti miettiä missä asuu, käy koulua ja harrastaa. Pienempään kirkonkylään sitten itsekin päädytttiin. Ensin tietenkin iskee pieni "kylttyyri-shokki", kun esim. apteekki sun muut palvelut ei ole samalla tasolla kuin suuremmissa kirkonkylissä, mutta kaikella on oma vastavoimansa ja ihminen on varsin sopeutuvainen.
        Uskoisin, että Jyväskylän ympäryskunnat sen kun vaan pärjää paremmin (ainakin ne joilla ei ole uhkana liitos Jyväskylään). Jyväskylän kuntapäättäjät on onnistuneet ansiokkaasti nostamaan yhden hieman isomman kirkonkylän erääksi Suomen kalleimmista asuinpaikoista. Tähän lisäksi koulujen sisäilmaongelmat ja järjettömmät luokkakoot, niin moni lapsiperhe katselee kauaskin kaupungin rajojen taakse.


      • Huh huh!
        BTDT, ST kirjoitti:

        Tässä onkin Pieksämäen kaltaisten pikkukaupunkien mahdollisuus säilyttää väestöpohjansa, lapsiperheet.

        Omakin perhe on aikanaan majaillut Jyväskylässä, mutta kun tuli esikoisen eskariin lähtö käsille, niin piti miettiä missä asuu, käy koulua ja harrastaa. Pienempään kirkonkylään sitten itsekin päädytttiin. Ensin tietenkin iskee pieni "kylttyyri-shokki", kun esim. apteekki sun muut palvelut ei ole samalla tasolla kuin suuremmissa kirkonkylissä, mutta kaikella on oma vastavoimansa ja ihminen on varsin sopeutuvainen.
        Uskoisin, että Jyväskylän ympäryskunnat sen kun vaan pärjää paremmin (ainakin ne joilla ei ole uhkana liitos Jyväskylään). Jyväskylän kuntapäättäjät on onnistuneet ansiokkaasti nostamaan yhden hieman isomman kirkonkylän erääksi Suomen kalleimmista asuinpaikoista. Tähän lisäksi koulujen sisäilmaongelmat ja järjettömmät luokkakoot, niin moni lapsiperhe katselee kauaskin kaupungin rajojen taakse.

        Voi katsella kauan kaupungin rajojen taakse, mutta pakkoko se on valita pahin mahdollinen vaihtoehto? On totta, että Jyväskylä on kallis paikka asua mutta niin on Pieksämäkikin. Asunnon saa halvemmalla, mutta kun alkaa laskea varsinaisia elinkustannuksia, ei se ole sen halvempaa. Olen kokeillut sitä muutaman vuoden. Suurissa kaupungeissa voi hyödyntää edullisempia hintoja ruuan, vaatetuksen, rakentamisen, sisustuksen ym. suhteen, että se siitä edullisuudesta. Pieksämällä on hyvin vähän kilpailua koska kaupat kuolevat pois, joten listahinnoilla on mahdollista pelata. Aina voi toki juosta naapurikaupungeissa tarjousten perässä, mutta kun sekään ei ole ilmaista.

        Lisäksi kouluissa ja päiväkodeissa on sisäilmaongelmia Pieksämäelläkin. Omat lapseni Jyväskylässä ovat luokassa, jossa on 17 oppilasta. Että ei se aina niin mustavalkoista ole. Joillekin elämä Pieksämäellä sopii, jostain kumman syystä.


    • muuttaja vm2006

      Minä muutin Pieksämäelle

      • Paluumuuttaja

        Minäkin muutin - ja muutin pian poiskin.


    • huumediileri1

      En suosittele! Ja aivan siitä yksinkertaisesta syysta....että siellä saavat rikolliset tehdä mitä haluavat,,,,eikä asioihin puututua! Itse tein sen virheen aikoinani että erehdyin muuttamaan persereikään nimeltä PIEKSÄMÄKI....ja ONNEKSI pääsin eroon siitä helvetistä....enkä suosittele edes pahimmalle vihamiehellenikään muuttamaan paikaan mihin aurinko ei paista!!

    • Yritetään edes

      Toivottavasti uusi valtuusto saa jotain rotia asioiden hoitoon. Ei paljoa olisi tarvinnut tehdä viimeisen 10 vuoden aikana ja Pieksämäellä olisi yli 20000 asukasta. Silloin kuntaliitos- ja sote-uudistuksia voitaisiin tehdä paremmalta pohjalta.

    • Siu!

      Tervetuloa vaan!
      Niinkuin vastauksista näkee, meitä on moneksi.
      Asenne ratkaisee aina. Elämä on sen näköistä mitä siitä tekee.
      Hyvät mahdollisuudet täällä on hyvään elämään!

      • YES!

        Juuri näin! Mielestäni paikka kuin paikka, niin siellä saa elellä rauhassa jos haluaa, asui sitten Hesassa, Pieksämäellä tai kaukana ulkomailla Jäppilässä. Ja jos kaipaa elämäänsä ongelmia, "väärää seuraa", vauhtia vaarallisia tilanteita, niin niitäkin saa osakseen kun tukkii itsensä väärään paikkaan, väärään aikaan. Positiivisuus ja asenne se on mikä ratkaisee! Eiköhän me "Siu!" porskuteta vast eeskin hyvällä ja positiivisella asenteella eteenpäin, jookos?


    • Reijo--

      Ihan tässä on rauhassa saanut asua.
      Muutettiin joulukuun eka päivä tähän Keskuskadulle kerrostalokaksioon Etelä-Suomesta.
      Joskus tuntuu,että liiankin rauhallista täällä.

      • Tervetuloa!

        Tervetuloa kylälle!


    • silviisiis

      Palvelut eivät pelaa täällä: mm.lääkäriin on vaikea päästä,koulukiusaamista paljon, työpaikkakiusaamista sitäkin enemmän, juoruilua ja panettelua, työttömyyttä, väkivaltaa, juoppoja ja narkkareita yllinkyllin jne. No jos halvan asunnon haluaa niin mikäpä ettei, jos se on ainoa kriteeri hyvälle elämälle. Jyväskylä on hieno paikka asua! en asuisi täällä mistään hinnasta, jos pakko ei olisi!

    • En suosittele

      Ehkä se menee pienten lasten kanssa. Viimeistää peruskoulun päättämisen jälkeen huomaat, että lapset lähtevät lähikaupunkeihin, koska Pieksämäellä jatko-opiskelumahdollisuudet heikkenevät koko ajan. Esedun yksikkö kärsii jo nyt oppilaspulasta. Tulevaisuuden visio sitten onkin lienee se, että koko yksikkö lopetetaan. Keskusta täyttyy tyhjenevistä liikehuoneistoista, ravintola toisensa jälkeen lopettaa toimintansa. Rautakaupassa täytyy käydä virka-aikaan, jos meinaa jotain ostaa. Ainoa asia, mikä edes jollain tavalla toimii, on perusterveydenhuolto, sekin varmaan tulee olemaan leikkauslistalla tulevaisuudessa. Millä näitä peruspalveluita rahoitetaan? Isoksi osaksi verovaroilla, joita Pieksämäellä kertyy yhä vähemmän negatiivisen muuttoliikkeen myötä.

    • Crrrriminal

      Rakas ystäväni muutti juuri takaisin ja toinenkin on tulossa.
      Ihanaa.
      Tosin lapsiperheistä ei voi puhua,kun ihan sinkkuja olemme.
      Mutta saammepa pitää nyt biletyksiä olan takaa.

    • Tiedän kyllä

      En suosittele.....vaan en voi estääkkään.

    • Anonyymi

      Tekisi mieli tilata uudelleen Pieksämäen Lehti.minulle tuli joskus 1980luvulla kestona ko sanomalehti. Kannattaako?

    • Anonyymi

      Ei ole hyvä paikka. Narsisteja,toisten siivellä eläviä ja hulluja paljon.

      • Anonyymi

        Vielä tänne mahtuu viestejä narsisteista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe