Hei! Tiibetinspanielini on 1 ja puoli vuotias, ja tänään päivällä se oli vielä hyvässä kunnossa. Ehkä hieman vaisu. Tänään illalla juuri äsken) koira meni vaisummaksi ja oksenteli punaista vaahtoa. Luin netistä joilla on ollut hieman samanlainen ongelma että se saattaa olla rotanmyrkkyä? Minä todellakin toivon että se ei ole. Ja jos on niin mitä pitäisi tehdä? Asumme pienellä paikkakunnalla joten eläinlääkäriin ei voi mennä tuosta vaan. Mitä minun pitäisi tehdä? Soittaa eläinlääkäriin huomenna vai tarkkailla tilannetta pari päivää? Onko kellään ollu vastaavia tilanteita tai voiko kukaan sanoa mitä se saattaisi ehkäpä olla? Minulla on toinenkin koira. Jos se toden totta on rotanmyrkkyä onko mahdollisuus että koirani kuolee? Ei ole trolli. Olen huolesta sekaisin. Vastailkaa! Kiitos.
Verioksennusta ja vaahtoa.
15
5182
Vastaukset
- mistä ?
Mistä koirasi olisi voinut saada sitä ?
Toivottavasti olet trolli, muuten hippulat vinkuen kohti eläinlääkäriä omalla, varastetulla tai ihan
millä vaan autolla/kyydillä...sinne lääkärille mennään nimenomaan "tuosta vaan", jos ystävä
on hädässä!- King Pig
Kiitos asiallisista vastauksista. Naapurissamme asuu vanha mies joka ei todellakaan ole eläinystävällinen. Hän on monesti heittänyt koirien ulosteitakin pihallamme jotka eivät ole koiriemme. Alueella liikkuu paljon koiria. Lisäksi joskus päästämme koiramme hihnalla ulos ovesta että ne eivät karkaa. Koiren ulkopaikalla on suora näköyhteys pihaamme, joten veikkaan että hän on jekun takana. En ole varma onko se rotanmyrkkyä. Oireet viittasivat siihen, mutta ne viittaavat myös koirien epilepsiaan joten en tiedä yhtään mikä hurtukallani on vialla. Toinen koiramme voi mainiosti.
- Vaikuttaa
siltä että voi tosiaan olla kysymys siitä että rotanmyrkkyä saanut. Sen vaikutushan on sellainen että aiheuttaa sisäistä verenvuotoa ja siihen sitten rotta(tai muu sitä riittävästi nauttinut eläin tai ihminen) kuolee. Todellakin, ellet pääse heti lähtemään, niin voit alkaa sanoa ystävällesi hyvästejä. Tosin, on niistä selvittykin jos määrä on riittävän pieni. Mutta itse en jäisi kyllä vartoamaan. Tuon kokoinen koira voi menehtyä hyvinkin pienestä määrästä eli vaikka myrkkysyötti olisi vain rotille viritetty.
- vastaisuudessa
lääkekaapiin kannattaa varata myrkytysoireisiin lääkehiiltä koiran ensiavuksi.
Jos on kyse rotanmyrkystä, niin huomena on myhäistä soittaa eläinlääkärille...Oma rottikseni kuoli kolmentunnin kuluttua siitä kun oli ekakerran oksentanut veristä oksennusta, eläinlääkäri tuli yöllä koiraa hoitamaan meille, mutta ei ollut enään mitään tehtävissä.
Uskon että tuo aloituksesi on huono provo, et varmasti istuisi netissä jos olisi tosi kyseessä...Piti vielä sanoa että rotanmyrkyn vastamyrkky on K-vitamiini jota eläinlääkäri pistää rotanmyrkkyä syöneen koiran suoneen.
- King Pig
Kiitos asiallisista vastauksista jälleen, enkä ole provo, en vain tienyt mistä kysäistä neuvoa. Olin jo ryntäämässä lähimpään päivystykseen, mutta perheeni sai minut ylipuhuttua koska Tipsun vointi oli hieman parempi. Käytin Tipsun kylvyssä että olisin nähnyt onko koirallani missään mustelmia, onneksi ei ollut. Tipsumme on nyt suhtkoht normaali niin kuin yleensä. Katsomme tilannetta nyt pari päivää jos vointi huononee tai alkaa näkyä limaisuutta verisiä virtsoja, ulosteita tai oksennuksia niin lähdemme eläinlääkäriin.
- Toivottavasti kyse
on jostain muusta kuin rotanmyrkystä ja koirasi paranee. Inhottaa ja etoo tuollaisen ajatteleminenkin että joku naapuri kylväisi tahalleen rotanmyrkkyä toisen pihaan. Tai ylipäätään minnekään. En nyt rottia mitenkään rakasta mutta kyllä myrkkyyn kuoleminen on niillekin vähän rankka kokemus eikä sitä soisi edes niille.
Mutta meissä on kaikenlaisia aivovammaisia tyyppejä jotka eivät ajattele muuta kuin itseään ja/tai miten parhaiten voisi vahingoittaa lähimmäistään.
- K.Vitamiini
K-vitaamiinia on pillereinäkin ja ei haittaa vaikka purkin syöttää koiralle jos epäilee.Itse kyllä vien heti koitan vaikka yöllä eläinlääkäriin jos verta oksentaa.Vakuutukset on sitävarten,jos pelottaa kustannukset.
- King Pig
Kiitos vastauksista. Tipsumme vointi on alkanut selvästi helpottaan ja on jo yhä pirullinen itsensä. Tykkää näet "kiusata" vanhempaa koiraa. Onneksi rotanmyrkystä ei selvästikään ollut kyse. Ja samaa mieltä nimimerkin Toivottavasti kyse:n kanssa. En ymmärrä miten jotkut ihmiset voivat vihata eläimiä niin paljon että kylvävät puistoihin,tienpientareille ja vieläpä toisten pihoille rotanmyrkkyä. Kellään ei ole oikeutta aiheuttaa toisille tai toisten lemmikeille myrkytystilaa. MIetityttää vain että mikä Tipsun huonovointisuuden aiheutti.
- minä
Käytäthän koirasi silti mahd. nopeasti lekurilla, sisäinen verenvuoto on AINA vakava asia, oli sen syy mikä tahansa.
- King Pig
Toi oli todella hyvä pointti. Varaankin ajan heti huomenissa :)
- King Pig
Juu käytimme Tipsun lääkärissä. Lääkäri ei osannut sanoa mikä Tipsullamme oli silloin aiemmin. Kaikki oli kunnossa. Mutta jos lisää tämmöisiä ilmenee viemme koiran heti eläinlääkäriin ja selvitämme syyn.
Saattoi olla joku ulkoa saatu mahatautitartunta koska meni noin helposti ohi.
Pienikin veritippa oksennuksessa näyttää isolta verimäärältä, veri on tehokas värjäämään.Joskus jos koira kovasti yökkii limakalvoilta tulee oksennuksen mukaan veritippoja mutta aina pitäisi ottaa järki käteen jos koira oksentaa moneen kertaan ja näkyy verta.Silloin on viisainta ainakin soittaa lääkärille ja jos koiran vointi on huono niin lähteä päivystävälle. Myrkytystapauksessa "huomiseen seuraaminen" yleensä tarkottaa koiran kuolemaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203