Hei
Mulla todettiin Keliakia joku vuosi sitten jamulla ei ollut mitään vatsaoireita koskaan.
Lääkäri passitti verikokeisiin ja joka olikin vähän koholla joten sitten kävin tähystyksessä ja sielä se sitten varmistettiin..
Söin eka vuoden gluteenitonta ruokaa ja verikokeet paranivat ja tähystyksessä kaikki ok.
Nyt kun aikaa on kulunut ja on tullu "lipsuttua" ruokavaliossa aika reippaasti ja väliin täytyy sanoa etten ole noudattanu koko ruokavaliota..
Nyt sitten on hiipinyt mieleen että onko mulla koko Keliakiaa kun oireita ei ole edelleenkään??
Voiko lääkärit erehtyä??
Lopuksi totean että testiin menin sen takia kun eräs lääke ei imeytynyt eli vaikutusta ei ollut mutta nyt kyseinen lääke toimii moitteettomasti.. Elikkäs miten on?
Keliakia vai ei?
2
301
Vastaukset 2
- 7+7
Kannattaa googlata, mitä hoitamaton keliakia aiheuttaa pidemmän päälle.
- Nuori keliaakikko
Et sitten ilmeisesti ole kuunnellut, kun sulle lääkäri on keliakiasta kertonut.
Osa keliaakikoista on "oireettomia", eli ei tule vatsakipuja, ripulia, oksentelua tai yhtään mitään, mistä päällepäin huomaisi saaneensa gluteenia. Mutta, valitettavasti, suolistossa tapahtuu sama vaurio, kuin mitä oireellisellakin.
Oireettomasta keliakiastahan sanotaan, että se on ehkä vaarallisin muotoa. Silloin et huomaa jos saat gluteenia ja lipsuminen on helpompaa, kuin oireellisella.
Paras kannustin näille "mulla on keliakia, en jaksa noudattaa ruokavaliota", olisi että saisivat sitten itse omakustanteisesti keksiä ratkaisut kun liitännäissairaudet iskevät.
Kyseessä on kuitenkin lähes sama kuin tupakointi. Tietää sen olevan vaarallista, silti tekee niin. Mutta odotapas kun sairaudet iskevät, niin kiljutaan lääkäreitä apuun ja veronmaksajia kustantamaan kalliit hoidot.
Anteeksi, mutta itse olen tosiaan tätä mieltä. Sulla on vapaus valita ja tuolla tavalla olet oikeastaan päättänyt ettei terveytesi sua pätkääkään kiinnosta (kuten tupakoitsija röökaamisellaan). Kannattaa vilkaista tilastoja hoitamattomien keliaakikoiden ohutsuolisyövän esiintyvyydestä (lähes kymmenkertainen normiväestöön verrattuna) ja samoin muut sairaudet, kutsen maksakirroosi.
Ja kyllä, itselläni on myös keliakia. IKINÄ en alkaisi tästä lipsumaan, seuraukset on erittäin hyvin tiedossa ja kerrottu (kuten kaikille keliaakikoille) enkä tosiaan ala pelaamaa venäläistä rulettia hengelläni ja terveydelläni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751759- 251246
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341142Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135933Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189836- 64704
- 77662
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo193634On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
- 36494
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 17427
- 33423
- 40417
- 82398