Katsoin sattumalta Kalasääsken pesinnästä

mimmimummi

kertovan ohjelman eilen. Hokkaidosta Japanista hienoja maisemia siellä. Upeita pesäpaikkoja. Niin olivat tutun näköisiä lintuja.. Huomasiko kukaan muu tätä ohjelmaa.

Linnuista keskustelin tänään tuttavani kanssa ... sanoi että hänen ruokintapaikallaan käy Pyrstötiaisia.. eikä ole ennen nähnyt.

25

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi harmi, en huomannut sellaista ohjelmaa.
      Pyrstötiaisia olen kerran nähnyt. Ovat tosi kauniita...

• mimmimummi

Käväsin Ylellä katsomassa se löytyi sieltä , Luontohetki ..eläintarinoita.

En ole nähnyt koskaan ja vähän harmittaa kun muutoinkaan ei tule enää nähtyä lintuja , niinkuin joskus, kun itse voi viedä niille ruokaa..ja seurata.

• Meidän sääksikamera on kulkenut tämän talven aikana siellä sun täällä.
      Välillä se oli jossain ilmeisesti keittiön pöydällä ja sitten se on ollut vaikka missä.
      Mulla on koko ajan ollut tuolla suosikeissa ja odottelen aikaa kun vievät oikeaan paikkaan:

http://kotinetti.suomi.net/saaksi/index.php

• mimmimummi

Onko tuo se Hailuodon kamera.. ? En ole vilkaissut sivulle.

• virva-tuulia***

Enpäs ehtinyt katsomaan sääksiä.

Pyrstötiaisia olen nähnyt muutaman kerran syksyisin saloilla kulkiessani. Eivät ole lintulaudoille vielä ilmestyneet.

• On se tallessa boxin kovalevyllä. Katsoin kyllä. Täällä tuo pesii korkeiden mäntyjen latvoissa tai vastaavissa paikoissa, tuolla näköjään käy vuorenhuippukin. Ja kalat joita pyydystää ovat tietysti eri lajeja kuin täällä. Muuten hyvin tutun oloista kuvausta.

• ...

Katoin juu.

Mua vaan alkanut ärsyttään näissä nykydokkareissa liika tekeminen. Ne on leffoja ja tekniikkaa aivan älyttömästi, suurta kuvaa, nopeita leikkauksia, hidastuksia, ihme jos ei stuntteja. Tekeminen halpaa nykyään, periaatteessa melkein voi luontofilmin tehdä studiossa koneella, ilman, että edes käy katsomassa elukkaa.

Onhan ne aina olleet hyviä ja varmasti kuvaamiseen jne käytetty älyttömästi aikaa. Mutta mun mielestä vanhemmat luontodokkarit oli jotenkin enenpi luonnollisia. Ei ollut zoomauksia, kalan suuhun kun se iskee uistimeen tai valtavia panoraamoja. Ennen kuvattiin filmille, tosi kärsivällisyyttä ja ammattitaitoa vaativaa hommaa. Kuvaaminen älyttömän kallista, kuten kaikki muutkin. Nyt joku valopää iskee kameran lintupönttöön ja siinähän sitä kovalevylle kertyykin materiaalia ihan itekseen.

Mutta noin tosta po rainasta, oli se juu kiintoisa, etenkin kalastustekniikka oli huippuunsa hiottua. Ja tais olla, että elukoista puhuttiin elukoina, mua ällötttää kun elukoita aletaan inhimillistämään "kissan lapsi", hyi helveetti. Vaikka nyt ihminen onkin itsekin eläin, ei pidä alkaa vetoamaan dokkareissa ihmisen tunteisiin noin alhaisilla keinoilla.

=DW=

• mimmimummi

Se kalastustekniikka oli mielenkiintoinen tapahtuma. Hailuodossakin joku jos alkaisikuvaamaan niiden kalastusta. Samalla tavalla ne varmaan kalastavat meidänkin vesillä.

• mimmimummi kirjoitti:

Se kalastustekniikka oli mielenkiintoinen tapahtuma. Hailuodossakin joku jos alkaisikuvaamaan niiden kalastusta. Samalla tavalla ne varmaan kalastavat meidänkin vesillä.

"mimmimummi"

Teoteevee muistaa hyvin, mitä minä valokuvauksestani kerroin.
        Jokaisesta loistavasta kuvastani löysin netistä paremman version.
        Kalasääskestäkin tietävät asiantuntijat kaiken, mutta elokuva on tavalliselle ihmiselle tärkeämpää.
        Musta vähän tuntuu, että parempaa kuvaa saamme taas keväällä, se kuva on kerralla, ei miljoonaan kertaan kokeiltua.
        H.

• meeriamanda
    • Pitääkin käydä siellä katsomassa, kunhan ehtii...

• mimmimummi

Linnuista jos vielä.. Eksyin lukemaan lintubongaus viikonlopusta, joka on tänä viikonloppuna, suojelijana Jenni Haukio.. Pihabongaus nimellä. Siinä oli kuva jonka Jenni oli ottanut meriharakoista ja mainittiin yhdeksi kauneimmista linnuista. Makuasioita kuka näkee minkäkin kauniina.. en ole sitäkään lajia luonnosamilloinkaan nähnyt.

• Olen kyllä Meriharakan luonnossa nähnyt. Muttei minusta kyllä kaunis ollut..
        Enemminkin vähän kolkon näköinen...

• mimmimummi
        maa1rina kirjoitti:

Olen kyllä Meriharakan luonnossa nähnyt. Muttei minusta kyllä kaunis ollut..
        Enemminkin vähän kolkon näköinen...

Samaamieltä.. ei niin kovin kaunis.. äänestä en tiedä olisko se kaunista kuultavaa.

• mimmimummi kirjoitti:

Samaamieltä.. ei niin kovin kaunis.. äänestä en tiedä olisko se kaunista kuultavaa.

Saaristossa noita näkee ja varsinkin kuulee keväisin ja kesäisin. On kyllä erittäin äänekäs soidinaikanaan ja uudestaan kun poikaset ovat kuoriutuneet. Kalastajat ovat entisaikoina jopa vainonneet lajia kun se on heidän mielestään häirinnyt arkojen kalojen kutua...

Mustavalkoinen väritys, kirkkaan punaiset jalat ja nokka. Kyllä siinä vissiä tyyliä on.

• Rimmir tänään
        yohuuhkaja kirjoitti:

Saaristossa noita näkee ja varsinkin kuulee keväisin ja kesäisin. On kyllä erittäin äänekäs soidinaikanaan ja uudestaan kun poikaset ovat kuoriutuneet. Kalastajat ovat entisaikoina jopa vainonneet lajia kun se on heidän mielestään häirinnyt arkojen kalojen kutua...

Mustavalkoinen väritys, kirkkaan punaiset jalat ja nokka. Kyllä siinä vissiä tyyliä on.

Tosi on , tyylikäs lintu. Vielä muutama kuukausi niin niitä saa taas väistellä aamuin illoin töihin pyöräillessä :)

Ei täällä niitä sentääs ole alettu hävittämään, mutta viime keväänä kyllä moni lokkipoikanen ei päässyt kokeilemaan siipiään.

• Mulle tuli just kotiin Lintukymi, Kymenlaakson lintutieteellisen yhdistyksen vuosijulkaisu.
      Aivan upeita valokuvia linnuista ja myös seuranta paikallisten lintujen liikeistä ja tietty muuttolintujen kulkureiteistä.

• mimmimummi

Aikapaljon on linnuista kiinnostuneita ja ihmeellisen paljon on myös lintulajeja suomessakin , kun yhtenä tammikuisena päivänä oli lintuharrastajat löytäneet 46 lintulajia... tuntuu uskomattomalta.

Jaahas.. kohta mun käsketään lähteä luontopalstalle.. vai onko sellaista

• mimmimummi kirjoitti:

Aikapaljon on linnuista kiinnostuneita ja ihmeellisen paljon on myös lintulajeja suomessakin , kun yhtenä tammikuisena päivänä oli lintuharrastajat löytäneet 46 lintulajia... tuntuu uskomattomalta.

Linnut alkaa jo heräileen kevääseen vaikka vielä on kylmää, aamulla kuuntelin kun joku tuolla ikkunan alla yksinään viserrystä yritteli. Ja kaupungilla noi tintit pitää kovaa meteliä.
        Linnut vetoo moneen ihmiseen ja sitten on niitä jotka ei kiinnostu niistä ollenkaan.
        Meillä on ihan lapsesta lähtien ollut koko perheen harrastus, siis luonto ylipäätään.

• mimmimummi kirjoitti:

Kait täällä nyt keskustella saa mistä tahansa...

• maa1rina kirjoitti:

Joku haluu sekottaa. No mie katon mihin vastaan ja sillä selvä. Toisen sekoiluun ei voi mitään, siitä on kokemus.

• muusta kyllä
        maa1rina kirjoitti:

Mutta ei musiikista :DDDD

• tulisilla kirjoitti:

Joku haluu sekottaa. No mie katon mihin vastaan ja sillä selvä. Toisen sekoiluun ei voi mitään, siitä on kokemus.

Samaa mieltä.

• tuppikorvike
        muusta kyllä kirjoitti:

Mutta ei musiikista :DDDD

Haittaakse, tunaria,,;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe