Onko se kolmoishermokipu sittenkin

Kolmoishermosärkyäkö

Voiko kolmoishermosärky repiä hampaitakin poskea sen ohella. Itselläni on kipuja yläleuan sekä alaleuan vasemman puolen hampaissa. Tuntopuutoksia ei ole, tulehduksia poskionteloissa ei ole, nyt on tosin pari kyseenalaista juurihoitohammasta kipeinä, mutta neurologin mukaan vaiva ilmenee posken nykimisenä, sähköiskumaisina kipuina ja jatkuvana kipuna poskella. Itselläni on taukoja kivuissa eikä nykimistä eikä sähköiskumaisia kipuja ole ollut kuin pari kertaa.

8

17779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • särky-salli

Minulla on todettu kolmoishermosärky ja sen oireet ovat että vasemman puolen ylähampaat särkee, vasemman korvantakaa on särkyä ja yksi särkypiste on keskellä päälakea ja siitä noin viisi senttiä alas kohti vasenta korvaa.
      Kun särky iskee päälle on ensimmäinen oire korvien 'humpsutus', ajoittainen vasemman puolen kasvojen vihlonta ja silmän valoarkuus. Kun minulla tutkittiin tuota vaivaa aikoinaan niin useampi lääkäri alussa sanoi että oireet sopivat hyvin moneen sairauteen joten vaikea sanoa. Kannattaa kyllä mennä neurologille tutkimuksiin koska tälläiset sairaudet ovat heidän heiniään.

• Kaisa

Kolmoishermokivun yksi muoto voi olla kipua hampaissa (nimellä epätyypillinen kasvokipu ), itselläni vaiva alkoi juuri niin. Tehtiin parit juurihoidot ilman mitään merkittävää löydöstä ja yksi hammas positettiin koska juurihoito teki sen vielä enemmän kipeäksi. Nyt on yksi juurihoidettu hammas suussa ja se on todella kipeä ja siitä lähtee ylöspäin sähköiskumaisia kipuja ja kipu on aika pitkälti jatkuvaa. Kipua on myös toisen puolen hampaissa. Siinä vaiheessa ymmärrettiin, että vaiva ei korjaannu hammashoidolla vaan asia kuuluu neurologille. Nyt on lääkitys päällä, auttaa hiukan mutta annosta joudutaan koko ajan nostamaan.

Kiinnostaisi tietää onko sinulla nimimerkki "kolmoishermosärkyäkö" tutkittu purenta ja se narskutatko hampaita öisin? Onko silmänpaineesi mitattu ja onko sinulle tehty pään magneettitutkimus? Kaikista näistä voi löytyä syy tuohon särkyyn (itselläni näistä tutkimuksista ei ole ollut apua, syy on yhä epäselvä).

Kiinnostaisi myös tietää alkoiko hammassärkysi siten, että tunsit vihlovaa kipua kun laitoit jotain kylmää suuhusi? Juurihoidon jälkeen kipu vain "siirtyi" ylemmäs ja laajeni? Itselläni oli näin joten olen sen tähden utelias.

Yrittäkää jaksaa kivun kanssa!

• Kolmoishermosärkyäkö

Onko juurihoidettuja hampaitasi kuvattu, sillä juurihoito on voinut epäonnistua, niissä voi olla märkää. Onko juurihoidoista kulunut kauan ?
        Kolmoishermosärky esiintyy neurologin mukaan vain toispuoleisena eli,jos on oireita molemmilla poskilla, niin se ei ole kolmoishermosärkyä, vaan jotain muuta esim. hammassärkyä tai epätyypillistä kasvokipua. Oletko kuvauttanut hampaasi ja poskiontelosi ? Minulla kuvattiin ja mitään vikaa ei löytynyt. Purentani on tutkittu ja sitä on madallutettu, en tiedä narskutanko hampaitani yöllä. Silmät on tutkittu, silmänpainetta ei ole mitattu ja pään magneettitutkimus ei ollut neurologin mielestä aiheellista, koska poskella ei ollut tuntopuutoksia, mikä olisi viitannut johonkin verisuoniperäiseen vaivaan. Lääkkeitä ei määrätty neurologilta. Hammassärky alkoi usein makean ja kylmän vihlaisuilla, kun on nuo ikenet kovin vetäytyneet.Juurihoito epäonnistui liian käyrän juurikanavan vuoksi, ei saatu sieltä elämää pois. Toinen juurihoito johtui hampaassa olevasta märästä, johon sain antibioottihoidon aluksi ja juurihoitolääkkeen juureen. On vaan tosi sitkeä parantua ja arka on yhä kolmen kuukauden hoidon jälkeen. Tässä on oma kipuhistoriani.Jaksaa täytyy ja popsia välillä särkylääkkeitä.

• Kaisa
        Kolmoishermosärkyäkö kirjoitti:

Onko juurihoidettuja hampaitasi kuvattu, sillä juurihoito on voinut epäonnistua, niissä voi olla märkää. Onko juurihoidoista kulunut kauan ?
        Kolmoishermosärky esiintyy neurologin mukaan vain toispuoleisena eli,jos on oireita molemmilla poskilla, niin se ei ole kolmoishermosärkyä, vaan jotain muuta esim. hammassärkyä tai epätyypillistä kasvokipua. Oletko kuvauttanut hampaasi ja poskiontelosi ? Minulla kuvattiin ja mitään vikaa ei löytynyt. Purentani on tutkittu ja sitä on madallutettu, en tiedä narskutanko hampaitani yöllä. Silmät on tutkittu, silmänpainetta ei ole mitattu ja pään magneettitutkimus ei ollut neurologin mielestä aiheellista, koska poskella ei ollut tuntopuutoksia, mikä olisi viitannut johonkin verisuoniperäiseen vaivaan. Lääkkeitä ei määrätty neurologilta. Hammassärky alkoi usein makean ja kylmän vihlaisuilla, kun on nuo ikenet kovin vetäytyneet.Juurihoito epäonnistui liian käyrän juurikanavan vuoksi, ei saatu sieltä elämää pois. Toinen juurihoito johtui hampaassa olevasta märästä, johon sain antibioottihoidon aluksi ja juurihoitolääkkeen juureen. On vaan tosi sitkeä parantua ja arka on yhä kolmen kuukauden hoidon jälkeen. Tässä on oma kipuhistoriani.Jaksaa täytyy ja popsia välillä särkylääkkeitä.

Juu, olen siis vuoden ajan hoidattanut hampaitani ja niistä ei vikaa löydy. Kaikki on kuvattu. Hampaissani ei ollut alun perinkään mitään vikaa, säryn takia juuret hoidettiin ja osoittautui että syy särkyyn olikin kolmoishermon vihottelu.

Kolmoishermosärkykin voi olla kahden haastattelemani neurologin mukaan puolta vaihtavaa (tosin harvemmin), mutta kipu ei ole koskaan yhtä aikaa molemmilla puolilla kasvoja. Monet neurologit laskevat epätyypillisen kasvokivunkin kuuluvan kolmoishermosäryn piiriin.

Olen ollut tässä tilanteessa jo vuoden ja ottanut selvää kaikesta mahdollisesta mikä tähän voi liittyä. Alkaa jo tulla turhautunut olo... Toivottavasti syy kipuihisi löytyy!

• Särystä
        Kaisa kirjoitti:

Juu, olen siis vuoden ajan hoidattanut hampaitani ja niistä ei vikaa löydy. Kaikki on kuvattu. Hampaissani ei ollut alun perinkään mitään vikaa, säryn takia juuret hoidettiin ja osoittautui että syy särkyyn olikin kolmoishermon vihottelu.

Kolmoishermosärkykin voi olla kahden haastattelemani neurologin mukaan puolta vaihtavaa (tosin harvemmin), mutta kipu ei ole koskaan yhtä aikaa molemmilla puolilla kasvoja. Monet neurologit laskevat epätyypillisen kasvokivunkin kuuluvan kolmoishermosäryn piiriin.

Olen ollut tässä tilanteessa jo vuoden ja ottanut selvää kaikesta mahdollisesta mikä tähän voi liittyä. Alkaa jo tulla turhautunut olo... Toivottavasti syy kipuihisi löytyy!

Oireet poskella alkoivat niin kuin poskiontelokivut hammassärky. Hammas oli arka siis puoli vuotta, siihen tehtiin juurihoito, hoidon jälkeen hammas rupesi oireilemaan vielä joskus makealle kylmälle. En tosiaan tajunnut, että se johtui puutteellisesta juurihoidosta. Hammas särki ja alettiin juurihoitaa toista kertaa ja minusta riippumattomista syistä johtuen juurihoitoa ei voitu enää jatkaa. En viitsi tässä kertoa syytä.Hammas piti poistaa ja kuinka ollakkaan kipu meni sen mukana pois. Neurologilla käydessäni, hän sanoi, että ei kai se kipu vaan ole hammassärkyä, sillä mitään neurologista vaivaa ei löytynyt. Sen jälkeen rupesin itsekin havaitsemaan, että kivun syy on justiinsa se juurihoidettu hammas. Hammaslääkäri ei meinannut uskoa sitä kivun syyksi ja totesi vain, että ei taida kivut lähteä hampaan poistolla...mutta lähtivät ne kummiskin. Joskus kannattaisi käyttää tervettä maalaisjärkeä näissä säryissäkin, jostain niihin löytyy aina syy, kun vain jaksaa pohdiskella. Olisinpa tajunnut tämän aikaisemmin, niin olisin säästynyt monelta vaivalta....mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Miksiköhän niin monilla on vaivaa juurihoidetuista hampaista ??? Itselläni on puoli vuotta maksimi juurihoidosta ja sitten jo oireet alkavat. Kannattaako siis antaa juurihoidattaa hampaitaan ??? Kunpa olisi jokin toinen keino....

• vai hampaan poisto?
        Särystä kirjoitti:

Oireet poskella alkoivat niin kuin poskiontelokivut hammassärky. Hammas oli arka siis puoli vuotta, siihen tehtiin juurihoito, hoidon jälkeen hammas rupesi oireilemaan vielä joskus makealle kylmälle. En tosiaan tajunnut, että se johtui puutteellisesta juurihoidosta. Hammas särki ja alettiin juurihoitaa toista kertaa ja minusta riippumattomista syistä johtuen juurihoitoa ei voitu enää jatkaa. En viitsi tässä kertoa syytä.Hammas piti poistaa ja kuinka ollakkaan kipu meni sen mukana pois. Neurologilla käydessäni, hän sanoi, että ei kai se kipu vaan ole hammassärkyä, sillä mitään neurologista vaivaa ei löytynyt. Sen jälkeen rupesin itsekin havaitsemaan, että kivun syy on justiinsa se juurihoidettu hammas. Hammaslääkäri ei meinannut uskoa sitä kivun syyksi ja totesi vain, että ei taida kivut lähteä hampaan poistolla...mutta lähtivät ne kummiskin. Joskus kannattaisi käyttää tervettä maalaisjärkeä näissä säryissäkin, jostain niihin löytyy aina syy, kun vain jaksaa pohdiskella. Olisinpa tajunnut tämän aikaisemmin, niin olisin säästynyt monelta vaivalta....mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Miksiköhän niin monilla on vaivaa juurihoidetuista hampaista ??? Itselläni on puoli vuotta maksimi juurihoidosta ja sitten jo oireet alkavat. Kannattaako siis antaa juurihoidattaa hampaitaan ??? Kunpa olisi jokin toinen keino....

Itselläni särky alkoi alahampaassa heti kun aloitettiin juurihoito n. kk sitten. Poski on tosi herkkänä ja viereiset hampaat. Juurihoito on vielä kesken ja säryt on IHAN HIRVEÄT! viikon ajan oon ottanut suunnilleen kaks burana 600 eikä auta..! Tiistaina on seuraava aika hampilääkäriin, missä päätetään että tehdäänkö juuri leikkaus (Juuri on vänkyrä) :D tai hampaanpoisto.. Pitäiskö vaan luovuttaa ja poistattaa hammas, auttaakohan se edes MITÄÄN?

• vai hampaanpoisto
        vai hampaan poisto? kirjoitti:

Itselläni särky alkoi alahampaassa heti kun aloitettiin juurihoito n. kk sitten. Poski on tosi herkkänä ja viereiset hampaat. Juurihoito on vielä kesken ja säryt on IHAN HIRVEÄT! viikon ajan oon ottanut suunnilleen kaks burana 600 eikä auta..! Tiistaina on seuraava aika hampilääkäriin, missä päätetään että tehdäänkö juuri leikkaus (Juuri on vänkyrä) :D tai hampaanpoisto.. Pitäiskö vaan luovuttaa ja poistattaa hammas, auttaakohan se edes MITÄÄN?

siis 2 burana 600mg päivässä.

• Anonyymi

Oletko miten parantunut? Itse olen tälläisessä tilanteessa jatkuva kipu 5 kk. 2 poistettu ja 1 juurihoidettu. Kaikki vasen alaleuka. Edelleen kipeä ja kipu jo seuraavassa neljännessä hampaassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      142
      1840
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      277
      959
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      828
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      787
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      682
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      661
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      630
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      55
      616
    Aihe