Allergiselle seurallinen lemmikki?

snootis1

Hei!
Haluaisin kovasti hankkia lemmikin mutta minulla on allergia ja stam. Ei kovin kiva yhdistelmä tässä yhteydessä :/
Liskoja, käärmeitä, kaloja on no-no. Haluan lemmikin mikä on kuin koira, kissa jne :) Siitä saa pitää huolta ja hänestä on myös seuraa.

Olisko jollain hyviä ideoita?

3

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Mikä on stam? (astma?) Mille olet allerginen? Allergiathat on tosi yksilöllisiä. Joku voi olla allerginen vaan esim koirille mut ei millekään muille otuksille. Entä oletko allerginen purulle tai heinälle? Kanit on seurallisia otuksia ja niitä voi viedä uloskin, heinä on pakollista. Jyrsijöistä reurallisimpia on yleensä nää isommat: rotat, marsut ja chichillat (kaksi viimeistä tarvii heinää). Pikkujyrdijöistäkin voi saada hyvää seuraa, esim yksi hiiriuros viihtyy usein sylissä ihan siliteltävänäkin, muita vaikka gerbiilit ja kääpiöhamsterit, niiden hyöty on että ne saa terraarioon josta allergeenit ei pahemmin lentele.

      Kaverilla n kokemusta jostain hirmu seurallisesta agamasta(?), mut kannattaa varmaan kysellä matelijapuolelta lisää niistä, ellei joku muu vastaa :D

      Mut yleisesti kannattaa aina ite hakeutua tekemisiin eläinten kanssa että näkee millaisia oireita tulee. Lähes pölyämättömiä kuivikkeita löytyy noille jyrseille nykyään aika hyvin. Sit on toki näitä ellrgiaystävälliseksi markkinoituja koiria esim. villakoira.

    • snootis1

      Kiitos vastauksesta!
      Siskollani oli joskus marsuja ja niihin reagoin todella kovasti, smalla tavalla oli pupujen kanssa. :/

      Juu siis astma pitäisi olla :D Kirjoitusvirhe.

      Aika vaikeaksi menee tämä lemmikin hankkiminen :(

    • Vaikka olisit jollekin kissa tai koira tyypille allerginen, se ei suinkaan tarkoita että olisit kaikille roduille allerginen. Mummillani on mm. yorkshiren terrierrejä ollut vaikka on astmaa ja paljon muita hengitys vaikeuksia aina välillä. Novaskotin noutajakin voi olla hyvä jollekin tai tervuerren kuten serkuillani oli jotka ovat joillekin koirille allergisia. Malinois voi olla kanssa rotu joillekin ihmisille. Riippuu tietenkin varmaan allergian vahvuudestakin, mutta pääsääntöisesti allergian aiheuttaa eläimen hilse, tai näin muistan itse ainakin opiskelleeni koulun penkillä =) Myös karvattomat rodut kuten kiinanharjakoira tai sfinks voivat olla ratkaisuja. En nyt kaikkia kissa rotuja muista joita allergikoillakin voi olla, mutta mikäli haluaisit kovasti koiraa tai kissaa, suosittelen ottamaan roduista selvää ja jopa lähteä paikanpäälle katsomaan ja tunnustelemaan tuleeko oireita, tietenkin pitää varautua siihen että tulisi jtn oireita. Mutta mikäli olet hyper allerginen niin suosittelen miettimään matelioita, linnuista en paljoa tiedä mutta nekin osaavat olla mukavaa seuraa =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe