Luisteluhiihdon oppiminen

cup1

Hei!

Olen hiihtänyt nyt perinteistä hiihtoa muutaman vuoden ja haluaisin kovasti kokeilla myös luisteluhiihtoa. Ikää 40 vuotta jo tullut ja ajattelin, että onko vaikeaakin sitä näin "vanhana" opetella? Onko kohtalotovereita, jotka sen olisivat oppineet? Tekisi niin mieli sitä "kokeilla". Kokemuksia ja neuvoja otan vastaan, kiitos!

7

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse hankin pari vuotta sitten luistelusukset ja nyt on kolmas talvi hiukan aktviisempaa hiihtoa (=pieni lenkki ainakin kerran viikossa). Tässäkään ikä ei ole esteenä oppimiselle, jos ei ole fyysisiä rajoituksia. Mulla selvästi yli puolet hiihdoista on kuitenkin mennyt perinteisellä, johtuu osaksi lähiladuista ja siitä että perinteisessäkin riittää hiomista.

      Luistelemassa olen käynyt alkutalven vähälumisilla keleilä tai muuten vain luistavemmilla keleillä, suojalla kun ei viitsi perinteisiä voidella, .... Hiljalleen tuntuu tekniikka löytyvän paremmin jos olisi ollut parempi pohjakunto, niin pääsisi nopeammin liikkeelle. Kasvaa se kunto vielä tässäkin iässä, jos vain lähtee aikaisempaa enemmän lenkkeileen :)

    • &&&???&&&

      Itse olen muutamana talvena koettanut opetella luisteluhiihto vaihtelevalla menestyksellä ja vallankin ylämäet ovat vaikeita. Tekniikka ei ole vielä kolahtanut kohdalleen, joten olen hiihdellyt enimmäkseen perinteistä. Olettaisin että suurimmat vaikeuteni johtuvat juuri tuosta puutteellisesta pohjakunnosta jota koetan nostaa sillä perinteisellä.

      Vanha totuushan on se, että hiihtokunto ei tule kuin hiihtämällä, sen olen kyllä huomannut kun olen koettanut sitä kuntoa paikkailla salitreeneillä ja melko aktiivisella ergosoudulla. Sitten kun kunto perinteisen hiihdon jäljiltä alkaa olla parempi jolloin voisi jo panostaa enemmän siihen luisteluun niin loppuvat hiihtokelit ja sama ruljanssi on sitten edessä seuraavana talvena. Tietysti asiaa voisi parantaa rullasuksilla kesäkaudella, mutta siihen en ole ajatellut ryhtyä.

      Joten ei muuta kuin tsemppiä aloittajalle harjoituksiin. Koska henkilökohtaista ohjausta luisteluhiihtoon on melko vaikea saada, niin kannattaa katsella videoita joita on netti pullollaan ja koettaa ammentaa niistä apuja omaan harjoitteluunsa.
      Oheisissa videoissa esitetään kaikki tyylit vaikka nimet poikkeavatkin niistä joihin täällä meillä in totuttu: http://www.youtube.com/results?search_query=skate ski techniques saskatoon cadets&oq=skate ski techniques saskatoon cadets&gs_l=youtube.12...28767.81708.0.85556.45.36.0.9.9.0.97.2690.36.36.0...0.0...1ac.1.hg7n36xakWI

    • 20+18

      Olin 41 vuotias kun aloitin luisteluhiihdon, nyt on kolmas vuosi menossa. Runsaat 2000 kilomteriä on nyt harjoiteltu. Eka vuosi meni kuokkimalla, kevään liukkailla pääsi ja jaksoi hiukan vassutellakin. Toisena vuonna kolahti vassun osaaminen, mutta yläkropan kunto rajoitti sen käyttöä. Kolmantena vuonna nyt hiihdän 90% vassua jopa hitailla keleillä. Ekana vuonna keskilenkki oli alle 10km, nyt se on jo yli 20 km, miniminä aina hiihdän sen 16 km.

      Suksien käytöksestä huomaa hyvin taidon kehityksen, eka vuonna onnistui vassun liuku vain pehmeillä keleillä, nyt oikeastaan vain todellisilla jääkeleillä menee eteneminen vaappumiskuokaksi.

      En ole hiihtänyt ollenkaan perinteistä paitsi lapsena. Liuku -ja tasapainotaitoa olen koittanut ammentaa nuoruuden lätkän peluusta ja myöhemmästä rullaluistelusauvomisesta.

    • bauerrri

      Mene paikallisen hiihtoseuran tekniikkakurssille, se on paras tapa aloittaa.

      • cup1

        Niin olisi varmaan hyvä, perheessämme hiihdetään paljon ja lapset hiihtoseuraan kuuluukin. Taidan katsella niitä luistelusuksia ja alkaa opetella sitä :)


    • rossariluistelija

      Kuokka on kuitenkin kaikkein helpoin tyyli aloittelijoille, se tulee ikään kuin luonnostaan, sen kummemmin tekniikkaa ajattelematta, sitten kun alkaa oikein ajattelemaan teknistä suoritusta, niin siinä vaan menee koko hiihto sekaisin.
      Nuorempana, kun luisteluhiihto oli vasta keksittty, tuli harrastettua paljon luisteluhiihtoa kovilla keväthangilla, ihan perinteisen suksilla, ei ollut silloin edes pitoteippejä tai muita nykyajan kotkotuksia, silloin kun kova ja karhea hanki kulutti pitovoiteen nopeasti pois, oli luonnollista siirtyä luistelemaan, ja silloin tuli eri tekniikoita kokeiltua ilman tietoa edes niiden nimityksistä, taisi olla niitä aikoja, jolloin Wassberg ja Mogrenkin hiihtivät vielä vain perinteistä itsekin.

      Tuo Wassberg-tyyli on aika vaikea, kannattaa ensin opetella muut tekniikat, Wassberg vaatii hyvää tasapainoa, ja se on aika kuormittava tyyli aloittelijoille, siinä menee helposti jalat maitohapoille ja kellahtaa vielä hankeen nurin.

    • kuntohiihtäjä

      No joo. Sen verran voin antaa vinkkiä, että jos perinteisen hiihdon kaksipotkuisen tasatyönnön osaa, niin samalla kohdalla pitäisi onnistua wassunkin. Siis tasatyöntöä ja vuoronperään potku eri jalalla.

      Minulta tuo onnistuu tasaisella ja lenkin alkumatkasta vielä hyvin loivassa vastamäessä. Mutta lenkin (15-20 km) loppupuolella ei onnistu kuin jotenkuten tasaisella ja myötämäessä. Mieluummin menee kuokan puolelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe