Milloin vauvanne alkanut nukkumaan läpi yön?

unetonmamma

Siinä se kysymys onkin :)

19

2385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä unia

      6 viikon ikäisenä:)

      Klo 24 yöunille ja 7-8 aikaan ylös heräämättä kertaakaan :)

      Miten aloittajalla?

    • unetonmamma

      5kk täynnä ja 2-3 yösyöttöä.. kokonasia ötä odotellessa :D

      -ap

      • toinen unetonmamma

        Meillä myös 5kk ja 3-4 syöttöä klo 21 ja 08 välillä..
        plus muut heräilyt.. Yritän aina laittaa ensin tuttia suuhun jos vaikka jatkaisi unia.. Kun oli 4 kk alkoi nukahtamaan tissille kun oli hetken syönyt ja sittem herää taas tunninpäästä kun jäi nälkä.
        Oi odotan sitä yötä,kun saa nukkua vägän pidempään kuin aina heräillä 2,5tunnin välein.. :)


    • kylväsyttää...

      Meillä nukuttiin 7 tunnin pätkiä 2-3kk:n ikäisenä ja sitten se lysti loppui. Nyt vauva reilut 4kk ja useamman kerran yössä herää, en kyllä syötä joka kerta, vaikka tissi olisi varma keino saada vauva rauhalliseksi...
      Oletko itse päässyt nukkumaan kertaakaan? Mietin vain, kun onhan tuo tosi pitkä aika! Meillä ei ole vauvaa vielä kukaan muu öisin hoitanut ja mietin, olenko huono äiti kun sellaisesta haaveilen... ;)

      • mun mielestä

        2-3 yösyöttöä ei kuulosta mitenkään rasittavalta ja tuskin on realistista odottaa että yöheräilyt tuosta vähenee.5 kk kohdalla yleensä alkaa hulinoita enemmän.Toki löytyy tapauksia jossa vauva nukkuu syntymästään hamaan aikuisuuteen heräilemättä öisin mutta eiköhän kuulu harvinaisuuksiin..


      • Huono nukkuja
        mun mielestä kirjoitti:

        2-3 yösyöttöä ei kuulosta mitenkään rasittavalta ja tuskin on realistista odottaa että yöheräilyt tuosta vähenee.5 kk kohdalla yleensä alkaa hulinoita enemmän.Toki löytyy tapauksia jossa vauva nukkuu syntymästään hamaan aikuisuuteen heräilemättä öisin mutta eiköhän kuulu harvinaisuuksiin..

        Ei kuulosta minustakaan. 2-3 heräämistä yössä on meillä ihan juhlayö ja vauva on kohta yhdeksän kuukautta. Ei ole mitään vikana, unikoulua kokeiltu (ei huudatusunikoulua kyllä missään nimessä), onpahan vain huono nukkumaan. Isänsä ollut kuulemma vauvana ihan samanlainen. Yllättävän vähillä unilla sitä pärjää, kunhan ei koko ajan stressaa siitä nukkumisesta. Tai no oikeastaan saan kyllä nykyään 8-9 tuntia unta, pätkissä, heräilyjä kun on se 2-10 kappaletta. Kyllä meilläkin varmasti vielä nukutaan, kunhan vauva kasvaa ja uni muuttaa muotoaan. Sitäpä odotellessa. :D


      • meillä näin

        Huono äiti =D?! No et todellakaan! meillä vauva on kohta 6kk ja en kuuna päivänä suostuisi tuohon, että minä olisin aina se, joka herää vauvaa rauhoittelemaan. Yöllä vain hyvin harvoin annan tissiä, useimmiten saa pullosta maidon jos herää syömään. imetän yöllä vain jos en ole ehtinyt/jaksanut pumpata illalla valmiiksi. Syitä on useampia:

        a) vauva nautiskelee tissillä olosta ja en halua, että tulee tapa heräillä öisin vain tuohon paratiisiin päästäkseen ;), vaan että jos herää niin herää vain tankkaamaan. hellyyttä saa sitten yllin kyllin heti aamulla, siitä ei taatusti ole meillä pulaa. taikka sitten otan joskus kainaloon nukkumaan, nukumme perhepedissä muutenkin.
        b) pullosta syö nopeammin ja luulisin, että myös enemmän, koska pullon jälkeen jaksaa aina nukua pidempiä pätkiä
        c) isä syöttää melkein useammin kuin mä, koska on sitä sorttia, että saa heti takaisin unen päästä kiinni. Mulla menee aina pitkään uudestaan nukahtamiseen, joten olen tosi väsynyt sitten aamulla kun vauva herää.

        Mutta jos tarkoititkin sitä, että haaveilet vauvan yökyläilystä, eli että saisitte nukkua ja joku ihan muu hoitaisi vauvaa niin, ei, et siinäkään tapauksessa ole huono äiti! Minä haaveilen ihan samasta ;-) Vielä ei ole kuitenkaan väsymys ollut niin suurta, että oltaisiin kysytty isovanhempia avuksi. Vrmasti kyllä hoitaisivat yhden yön, mutta säästetään sitä kertaa siihen, että tarve on todellinen...


    • unetonmamma

      "kiva" kuulla että muillakaan ei nuku kokonaisia. :D

      Joo eihän se nyt niin paha ole herätä muutaman kerran yössä.
      Itsellä vaan välillä kausia kun ei meinaa saada unen päästä kiinni. Sitten juuri kun nukahdan vauva herää, ja sama toistuu läpi yön :D

      Me kerran tehtiin niin, että minä nukuin yön kunnolla ja mies hoiteli pullon kanssa vauvan. Oli pakko saada yksi yö nukuttua, kun kuvalemaani unihäiriötä oli kestänyt viikon verran.

      Mutta jokatapauksessa innolla odotan niitä kokonaisia öitä ja pidän peukut pystyssä että ei useemmin ala heräilemään :D

      Miten teillä muuten, nukkuuko perhepedissä, omassa sängyssä, omassa huoneessa?

      Meillä nukkuu meidän sängyn vieressä omassa sängyssä.

      -ap

    • unetonmamma

      Ja vielä lisäystä.

      Meillä vaavi ei syö tuttia. Joskus olen yrittänyt tarjota : silmät mollahtaa auki ja ihmetellään mitä kummaa :D Ihan sama millon tarjoan, itkuun vai mihin vaivaan :D

      Ja sinulle "kylvästyttää", tottakai jos olet väsynyt niin voihan mies hotaa vaikka yön! Itse sain yhdestä täydestä yöstä kunnon puhtia!

      • toinen unetonmamma

        Onneksi meillä tutti huolitaam :) viime yönä tais olla joku maidontilaus menossa,kun syötiin 2tunnin välein ja siin välissä itki unissaan..
        Meillä on pinnasänky melkein sängyn vieressä mun puolella. Sen verran siinä tilaa,että mahtuu seisomaan siinä. yletyn kuitenkin laittamaan tuttia.:)
        Aamulla kuuden aikaan nostan viereeni ja tuntuu ,että poika nukkuu heti paljon paremmin :)


    • ....

      Meillä poika 11kk herää vielä kerran yössä. Ei ole koskaan syönyt tuttia, mutta en kyllä koe, että olisi nukkunut yhtään sen paremmin tutinkaan kanssa, ehkä jopa huonommin kun moni vauva herää, kun tutti tippuu ja täytyy saada uudelleen suuhun.

      Meillä heräilyä on aiheuttaneet hampaat, kehitykseen kuuluvat levottomat vaiheet ja myös yksi sairastettu korvatulehdus. Joskus luulin, että koskaan ei saisi enää nukkua kunnon unia, mutta kyllä yöt siitä vaan on rauhoittuneet, onneksi :)

    • ääääääääääääääääääää

      2,5-vuotiaana.

    • meillä näi

      Meillä nukkui jo synnärillä 6h syömättä/ heräämättä. :D Muutoin ekat 2kk mentiin 3-4h välein yöllä syöden. 3kk iässä iltatankkaus piti unessa jo monesti 05 asti, jopa 9h ajan . Eli sanosin, et 3kk iässä mentiin 8-9h heräilemättä. 7kk ikään asti syötiin kerran koko yöunin aikana (aamulla 6-7 aikaan). Ja minä osittaisimetin. yöllä tosin mentiin aina tissimaidon turvin..

    • Näin

      Heti kun aloitimme iltapuuron (n. 5kk vauvalle), loppuivat yösyömiset siihen. 6-kuisena alettiin sitten heräillä muista syistä, mutta pari viikkoa sai äiti nukkua kokonaisia öitä... :)

    • Tbilisi

      Moi unetonmamma,
      mulla esikoinen (nyt 3,5 v) nukkui pikkuvauvana vieressä ja löysi tissin aina kätevästi unissaan, sitten 6kk ikäsenä oli pakko siirtää hänet pinnasänkyyn joka oli kiinni mun sängyssä (oli pakko koska masu alkoi jo kasvaa kun tulin lähes 2kk synnytyksen jälkeen uudestaan raskaaksi). Se oli tosi hankalaa, itki tunnin välein öisin ja homma helpottui vasta kun 7kk ikäsenä uskaltauiduin kokeilemaan laittaa hänet eri huoneeseen nukkumaan. Oli myös juuri oppinut syömään soseita ja iltapuuroa. Omassa huoneessa onkin siitä eteenpäin nukkunut täydet yöt tyytyväisenä. Neuvolatäti sanoi mulle että se johtui siitä, että silloin kun poika nukkui mun lähellä, niin hän jatkuvasti haistoi maidon (jota tuli todella runsaasti) ja sitten itki sen tissin perään.
      Mutta: kun kakkonen syntyi (esikoisen ollessa vielä alle vuoden ikänen...) niin vasta silloin opin, mitä valvominen tarkoittaa. Mitään keinoa (eikä vikaa) löytynyt, vauva sen kuin vaan huusi joka ikinen yö. Nukkui ekat 5kk mun kainalossa, mutta en enää pystynyt sitä jatkuvaa huutoa, ja siirsin omaan huoneeseen. Ei mitään eroa, edelleen huusi ja juoksin siellä ihan normina 8 kertaa yössä eli vajaan tunnin välein. Näin jälkikäteen ajateltuna en tiedä miten pysyin järjissäni. jotenkin valvomiseen turtui ja alistuin siihen. Mutta kyllä oli ihanaa kun tyttö nyt vihdoin viime syksyllä reilu kaksivuotiaana alkoi vihdoin nukkumaan. Ah ihanaa!!! Olen nyt ottanutkin kunnolla unta varastoon, sillä olen taas raskaana ja odotan kolmatta (pidän peukkuja että olisi sitten yhtä hyvä nukkuja kuin esikoinen...) Haluan vielä sanoa, että vaikka tyttö huusi joka ikinen yö, niin päivisin hän oli itse aurinko eikä yhtään väsynyt. Uskomatonta mutta totta!

    • Eve

      Meillä alko mukula 3-4 kuisena nukkua pitkään ja jossain vaiheessa aamuyötä söi kerran. Joulun jälkeen on alkanu heräilla useammin ja varsinkin nyt kun tulee hampaita, niin on heräämiset säestetty itkulla. Mun ei pitäny pitää perhepetiä, mut ku otan pojan vierelle ja laitan tissin suuhun, ni samantein tipun minäkin. =)

    • -äippä

      On yksilöllistä, miten vauva nukkuu. Meillä ekat 3kk nukuttiin yöllä huonosti, päiväunet eivät myöskään ole koskaan kestänyt 2, 5h pidempään kerrallaan..
      Minä olen pääasiassa aina hoitanut vauvan päivisin sekä öisin ja olen ollut sen vuoksi todella väsynyt, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei oikein ole ollut, kun mies on hyvin vähän osallistunut vauvan hoitoon..
      Neuvoni on, että nuku sillon kun vauvakin nukkuu, myös päivisin!
      Meillä yösyötöt loppui 6kk iässä, lukuunottamatta muutama poikkeus, kun on aamuyöllä maitoa pitänyt antaa, jos illalla ei ole puuro oikein maistunut. Nyt 8kk iässä saattaa nukkua heräämättä 10-11h, joskus toki heräilee, mutta yleensä nukahtaa pian uudestaan. Pienempänä saattoi keskellä yötä valvoa vaikka 3h syömisen jälkeen, ennekuin nukahti ja iltaisin nukkumaan meno kesti myös pahimmillaan noin 3h.. nyt enää 1-2h tai vähemmän..
      Kyllä se siitä, kun pääsette aloittaa kiinteät ja saatte niiden avulla luotua päivärytmi ä :)

    • päiväkukkujaq

      Meillä ei nuku kunnon päiväunia. nukkuu yhteensä n 2h päivällä pätkissä. Aamulla 40min päivällä 40min ja alkuillasta 20-30min torkut. joskus vähemmänkin, Onkohan normaalia? :O

      • on normaalia

        No on normaalia. Suosittelisin lukemaan vähän faktaa vauvojen unesta (tämä ei ole sanottu pahalla, vaan ihan oikeasti vaan suosittelen :) ), niin opit, että vauvan yksi unisykli on vajaan tunnin. Voi vähän vaihdella, mutta tuo 40 minuuttia on sinun vauvasi syklin pituus. Hän ei siis päivällä jostain syystä osaa vaipua enää syvempään uneen yhden syklin jälkeen, vaan herää kokonaan. Oletko kokeillut nukuttaa häntä uudelleen siinä 40 minuutin kohdalla heti, kun hän herää? Joskus vauvat pääsevät autettuna uudelleen uneen, vaikkeivät itse osaisikaan siirtyä seuraavaan unisykliin. Ei noista pätkäunistakaan haittaa ole, jossain vaiheessa vauva saattaa itsekseen muuttaa tyyliä ja alkaa nukkua päivisinkin pidempiä pätkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe