Kenelle pitää soittaa, kun vuokra-asunnossa on seuraavanlaisia ongelmia:
-vessasta kaikki halogeenilamput palaneet, ei osata korjata
-keittiön loisteputket ei toimi vaikka vaihdettu, samoin vaatehuoneen lamppu
-jääkaapista lamppu rikki
Ilmeisesti jostain joku sulake/sulakkeita palanut, eli otanko yhteyden a) vuokranantajaan, joka on yksityishenkilö b) kiinteistönhuoltoyhtiöön?
Kiitos!
Sulakkeita palanut, kehen ottaa yhteys?
11
4272
Vastaukset
- asunnonvälittäjä
Päätä itse ketä haluat ärsyttää.
yleensä nuo hoidetaan itse. - 1+7
Yleensä ne vessan palaneet lamput saa siitä jotenkin irti. Kaikenlaisia virityksiä olen nähnyt ja pienellä miettimisellä kaikki on myös lopulta saanut poistettua. Ei niitä yleensä ole tehty tahallaan hankaliksi vaan ne kyllä irtoavat kunhan keksii oikean tavan. Kun sen entisen lampun saa irti, siitä näkee yleensä, minkälaisen mallin voi samalla metodilla laittaa takaisin tilalle.
Jääkaapin lampun voi myös vaihtaa itse. Tätä toimenpidettä en ole kyllä koskaan joutunut tekemään, mutta ohjeet siihen löytyvät yleensä jääkaapin käyttöohjeesta. Jos ohjetta ei ole, voi sitä googletella netistä, kysyä vuokranantajalta tai mieluiten ensin kokeilla itse vaihtoa.
Jos lamppu ei toimi, vaikka se on vaihdettu, saattaa syynä olla edellä mainittu sulakkeiden palaminen tai sitten ei. Sulakkeen saa helposti vaihdettua itsekin. Jos ei osaa, kannattaa laittaa googleen sulakkeen vaihtaminen ja lukea ohjeet. Suosittelen pääkytkimen kääntämistä pois, vaikka jotkut pellepelottomat vaihtavat kyllä sulakkeita muutenkin.
Jos sulakkeen ja toimivan lampun vaihtamisen jälkeen valot eivät edelleenkään toimi, ottaisin yhteyttä vuokranantajaan, koska yleensä nuo valot eivät ole talonyhtiön vastuulla, mutta tuollaisia ei kannata itsekään alkaa sörkkimään, jos ei tiedä, mitä tekee. - Olet maksaja....
"eli otanko yhteyden a) vuokranantajaan, joka on yksityishenkilö b) kiinteistönhuoltoyhtiöön?"
Et kumpaankaan, jos kyse vain lampun palamisesta/sulakkeesta.
Jos itse et osaa vaihtaa, niin voit kyllä kysyä, jos huoltoyhtiöstä joku tulisi katsomaan, mutta laskun maksat sinä.
Jos sieltä ei tulla katsomaan, niin sitten tilaat omalla kustannuksellasi sähkömiehen.
Nuo kaikki mainitsemasi "viat" ovat asukkaan vastuulla. - dxsergvbhjui9
Muuta hoivakotiin, et näköjään pärjää omassa asunnossa.
- uus alma
Joku viallinen laite saattaa polttaa sulakkeet jatkuvasti. Joku on myös saattanut sörkkiä sähköjohtoja 'tee itse tyylillä'. Itselläni oli kerran yhdessä asunnossa eteisessä lamppu, jota ei voinut käyttää ollenkaan, koska se poltti jatkuvasti sulakkeet. Isännöitsijältä voisi kysyä onko edellisellä asukkaalla ollut samoja ongelmia.
- Ei ole totta?!
Eikö sinulla ole yhtään sukulaista, ystävää tai tuttua joka osaisi vaihtaa lampun??
Ota vanha pois ja laita uusi tilalle! - voijeejee
Ota yhteys:
Ärrän myyjään, huoltoasemalle, tänne.
Tai sitten huoltoyhtiöön, isännöitsijään tai vuokranantajaan! - Kohjtalotovereita
- Laittelija
-Vessan halogeenien tilalle voit vaihtaa vaikka LEDit, esim. tällainen:
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/LED/LED-lamppu-46331/
-Loisteputkista vaihdetaan lampun lisäksi yleensä myös se sytytin. Malli:
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Lisavarusteet/Sytytin-2n-pakkaus-350049/
-Jääkaapin lamppu on tässä, malliksi:
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Hehkulamput/Jaakaapin-lamppu-44244/
Ei ole ihan pakko samoja olla, mutta on malliksi kunnon kuvat.
Millainen sähkötaulu on eteisessä, pyöreitä vanhoja sulakkeita vai
pitkä rivi katkaisijoita? - Voi LUOJA!
Et voi olla oikeasti tosissas?! :DD
Ei osata itse korjata? xD
Tuossa vaiheessa on hyvä muuttaa takasi äidin ja isin luo nii siellä
korjataan inhottavat viat varmasti. - älykkönainen
Oliko nämä lamput rikki jo muutettaessa?
Silloin tietty asunnonomistaja maksaa ne.
Nuo on aika hintavia tiettyjen lamppujen vaihdot.
Kysy asunnon omistajalta, mitä sanoo, nuo halogeenilamput on vaikea vaihtaa, mulla paloi lamput ja ostin uusia, mutta ne eivät mahtuneetkaan tähän lamppuun vaikka olivat aivan oikean kokoiset.
Älä välitä noista urpoista, jotka viisastelee.
HUONEISTON OSA TAI SIINÄ OLEVA LAITE Yhtiö teettää ja maksaa Osakas teettää ja maksaa
SÄHKÖLAITTEET
huoneiston sis. sähköjohdot sähköjohdon päähän saakka, peitelevy osak. vastuulla x
varoketaulu, kytkin ja sähköpistorasia (kytkimen ja rasian peitelevy on osakkaan vastuulla)
x
sähkömittari sähkölaitos kytkin, käynnistin, pistorasia
x
sulake, valaisin, lamppu
x
yhteisantennilaitteet x
jääkaappi ja huoneistokylmiö
x
liesi, liesitaso ja uuni
x
pesukoneet
x
pyykinkuivauskaappi
x
lämminvesivaraaja (sähkölaitteet) x
saunan kiuas ja ohjauskeskus
x
huoneistokohtainen keskuspölynimuri
x
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734436- 332531
- 402344
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211825Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401702Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251562- 821553
- 1501371
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155