Jag är inte något "bättre folk ".

närvårdare+++

Jag blir så arg att höra den här "bättre folks ramsan ".Största delen av oss svenskspråkiga finländare härstammar från torpare,fiskare,småbrukare och riktigt vanliga bönder.Imin farfarsfars familj fanns det 12 barn, där var det bara för alla utom den äldsta sonen att ge sig ut och jobba som drängar (tre emigrerade till Amerika )jag kom så långt att jag fick gå i yrkesskola.Från min egen familj har ett av barnen akademisk utbildning.Där har ni "bättre folk ".

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skattebetalare

      Det är samma sak med våra omtalade privilegier,aldrig har jag fått någon rabatt eller mera pengar för att jag är svenskspråkig.Samma lön och samma pension,hyran ,mat,medicin och annat kostar lika mycket.Dessutom har vi den "fördelen" att inte ens alltid få samhällstjänster på vårt modersmål(sådant som är sjävlklart för en finskspråkig.)

    • "hoono rootsi"

      Historia påverkar också...

      Men nu svenskatalande överklass som Nalle W. - och speciellt några RKP politiker - är ofta ganska arroganta och rika också (så är många finskatalande politiker också!)
      - men stora finskatalande publik ser bara dessa politiker osv. - och tror att alla svenskatalande är likadana!

      Också via media man får bilden att alla svenskatalande är lyckade och har inga problemen.

      Svenskatalande minoritet är så liten att många vanliga finskatalande känner inte alls vanliga svenskatalande - man ser bara dessa publika figurer!

      Jag måste säga att jag vet inte heller mycket om svenskatalande minoritet, statistik osv. - jag vet mera om några andra minoriteter...

      Och pakkoruotsi dominerar när diskuteras om svenskatalande - och man generaliseras for mycket - i finskatalande sidan...

      • butikskassa

        De flesta som talar om "bättre folk " känner inte några vanliga finländare med svenska som modersmål.De upprepar bara vad de har läst och hört.


      • städtanten
        butikskassa kirjoitti:

        De flesta som talar om "bättre folk " känner inte några vanliga finländare med svenska som modersmål.De upprepar bara vad de har läst och hört.

        Många tror att alla vi svensktalande finländare lever som de gör i programmet Strömsö.


    • Hans Holgersson

      Men du är.....DU ÄR!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe