Jag är inte något "bättre folk ".

närvårdare+++

Jag blir så arg att höra den här "bättre folks ramsan ".Största delen av oss svenskspråkiga finländare härstammar från torpare,fiskare,småbrukare och riktigt vanliga bönder.Imin farfarsfars familj fanns det 12 barn, där var det bara för alla utom den äldsta sonen att ge sig ut och jobba som drängar (tre emigrerade till Amerika )jag kom så långt att jag fick gå i yrkesskola.Från min egen familj har ett av barnen akademisk utbildning.Där har ni "bättre folk ".

5

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skattebetalare

Det är samma sak med våra omtalade privilegier,aldrig har jag fått någon rabatt eller mera pengar för att jag är svenskspråkig.Samma lön och samma pension,hyran ,mat,medicin och annat kostar lika mycket.Dessutom har vi den "fördelen" att inte ens alltid få samhällstjänster på vårt modersmål(sådant som är sjävlklart för en finskspråkig.)

• "hoono rootsi"

Historia påverkar också...

Men nu svenskatalande överklass som Nalle W. - och speciellt några RKP politiker - är ofta ganska arroganta och rika också (så är många finskatalande politiker också!)
      - men stora finskatalande publik ser bara dessa politiker osv. - och tror att alla svenskatalande är likadana!

Också via media man får bilden att alla svenskatalande är lyckade och har inga problemen.

Svenskatalande minoritet är så liten att många vanliga finskatalande känner inte alls vanliga svenskatalande - man ser bara dessa publika figurer!

Jag måste säga att jag vet inte heller mycket om svenskatalande minoritet, statistik osv. - jag vet mera om några andra minoriteter...

Och pakkoruotsi dominerar när diskuteras om svenskatalande - och man generaliseras for mycket - i finskatalande sidan...

• butikskassa

De flesta som talar om "bättre folk " känner inte några vanliga finländare med svenska som modersmål.De upprepar bara vad de har läst och hört.

• städtanten
        butikskassa kirjoitti:

De flesta som talar om "bättre folk " känner inte några vanliga finländare med svenska som modersmål.De upprepar bara vad de har läst och hört.

Många tror att alla vi svensktalande finländare lever som de gör i programmet Strömsö.

• Hans Holgersson

Men du är.....DU ÄR!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe