Onko tämä ennen yleisesti käytetty pistorasioiden nollaus, (eli maadoitusliuska kytketään johdonpätkällä suoraan nollaan) ollut sallittua jatkojohdoissa? Ja saako tuota nollausta käyttää enää ollenkaan ylipäätänsä missään tilanteessa?
Jatkojohdon nollaus
32
3064
Vastaukset
- veikkausta kehiin...
Mitäs veikkaat onko ollut sallittua kun Suomessa pistorasioissa on 50/50 todennäköisyys kumpaan napaan tulee jännite ja kumpaan nolla kun kytkee johdon pistorasiaan? Niin onko nollaus silloin kovin turvallinen vaihtoehto kun on 50% todennäköisyys, että nollattuun jatkojohtoon liitetyn suojamaadoitetun laitteen kuoreen tulee suoraan täysi 230V jännite? Että päättele siitä onko jatkojohdon nollaus ollut joskus sallittua.
- Anonyymi
Miten pistotulpan voi nollata kun ei tiedä k i mpi on nolla ja kumpi baihe.
Elikkä vain pistorasin voisi nollata kun nolla on vasemalla puolella.
Tulpaan merkki laita t ämäpuoli ylöstään.
Asiantuntija raati
- hsdffhdsh
Jos nollatun jatkojohdon laittaa pistorasiaan on 50%:n mahdollisuus, että jännite tulee laitteen runkoon. Eli jatkoroikalla nollaus on hengenvaarallinen, ehdottomasti kielletty toimenpide.
Nollausta ei saa käyttää missään uusissa asennuksissa, ainoastaan vanhan korjauksessa esim. haljennut pistorasia korvataan uudella. - sätkyeukko
Mietippä, mitä tapahtuu esim. pesukoneen kuorelle kun kääntelet nollatun roikan pistotulppaa pistorasiassa.
- gujvysgcv
Kuka torvi käyttää pykkikonetta jatkoroikalla?
- jatkojohdollinen pk
gujvysgcv kirjoitti:
minä torvi käytän pesukonetta aina jakojohdon kanssa, osaatko vääntää rautalangasta, miksi siitä (jatkojohdon jakeena pesukone) tulee torvimainen käyttäjä ??
- sredtrftujiköl
jatkojohdollinen pk kirjoitti:
minä torvi käytän pesukonetta aina jakojohdon kanssa, osaatko vääntää rautalangasta, miksi siitä (jatkojohdon jakeena pesukone) tulee torvimainen käyttäjä ??
http://www.tts.fi/kodinkoneturva/pyykinpesukone.htm
"Pyykinpesukone liitetään suojamaadoitettuun pistorasiaan. Jatkojohdon käyttäminen on turvallisuussyistä kielletty. Sulakkeeksi riittää 10 A, jos koneen liitäntäteho on alle 2,3 kW"
Sanoohan se järkikin jo, että JOS pyykinpesukone on kosteassa tilassa missä VOI roiskua vettä lattialle NIIN ei siellä lattialla mitään jatkojohtoja saa lojua. - jäkikikikin
sredtrftujiköl kirjoitti:
http://www.tts.fi/kodinkoneturva/pyykinpesukone.htm
"Pyykinpesukone liitetään suojamaadoitettuun pistorasiaan. Jatkojohdon käyttäminen on turvallisuussyistä kielletty. Sulakkeeksi riittää 10 A, jos koneen liitäntäteho on alle 2,3 kW"
Sanoohan se järkikin jo, että JOS pyykinpesukone on kosteassa tilassa missä VOI roiskua vettä lattialle NIIN ei siellä lattialla mitään jatkojohtoja saa lojua.kiitos rautalankamallista, jatkojohto kulkee meillä kuivassa rakenteessa niin että kastumista ei pääse tapahtumaan, turvallisuussyistä laitettu näin. Jatkojohdon käyttö pesukoneessa kielletty turvallisuussyistä! sitten siitä varmaan olisi setin standardi ?
- Jakke ja sepi
gujvysgcv kirjoitti:
Minä ja kahdessa eri omakotitalossa. Sattumoisin omatekemä jatko roikka neliöt 2,5 mm2 ,vastoin yleistä ohjetta maadoistus kevi pidempi kuin sininen ja musta piuha. Kummassakin päässä. En tiedä mikä on vaarallista se 10A seinäöoistike vai 1,5m jatkoroikka jossa pakumpi puha kuin seinänsisässä. Johto on koneen takana irti lattiasta.
Hankalaa vain löytää noita kunnollisia ei niitä joita joka halapahalleissa claasoollssoneissa yms kaupataan niitä surkeita vedonpoistollisia muovi rimpuloita kunnon osat on hakusessa. - Anonyymi
Ainahan joho tolaitetaan niin että pistotulpan häntä lähtee alaspäin ..miksi lähtis ylöstäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan joho tolaitetaan niin että pistotulpan häntä lähtee alaspäin ..miksi lähtis ylöstäin.
Meniköhän sulla suunnat sekaisin kuten sanatkin... mutta useimmiten tilanteesta riippuen ylöspäin ettei tulisi turhaan jyrkkää mutkaa johtoon josta sitten voi ajanoloon murtua.
- Anonyymi
Teoreettisessa mielessä olet tietenin 100% oikeassa.
Mutta selitäpä tämä:
ex -tyttöytäväni toi minulle romuliikkeestä löytämänsä maadoitetun jatkojohdon (siihen aikaan nuo jatkojohdon pistorasiapäät olivat ruuvimeisselillä avattavissa).
Tarkistin sen, ja sieltä löytyi hengenvaarallinen virhekytkentä:
Keltavihreä suojajohdin oli kytketty pistorasiapäässä ihan oikein, mutta pistokepäässä toiseen kahdesta tapista, eli tuon jatkojohdon kun kytket seinäpistorasiaan, sinulla on 50% todennäköisyys saada 230V jännite metallikuorisen laitteen runkoon. Tällöin laite ei myöskään toimi, koska sen virtaliittimiin tulee toiseen nolla ja toiseen maadoitus.
JOS taas kytket pistokkeen niin päin, että runkoon ei tule 230V, silloin runkoon tulee nolla ja laitteen virtaliittimiin vaihe ja maadoitus. Ilman vikavirtasuojakytkintä tuohon liitetty laite siis saa virtaa.
Tuohon aikaan (1980 -luvulla) vikavirtasuojakytkimet eivät olleet yleisiä (olihan niitä olemassa, mutta olivat niin kalliita, että hyvin harvalla oli varaa ostaa sellaisia, eikä niitä silloin myyty kuin jossain sähköalan erikoisliikkeessä).
tuo ex-tyttöystäväni oli kokeillut jatkojohtoa pesukoneen kanssa, mutta pesukone ei ollut toiminut. Eli oli toisaalta kytkenyt sen juuri niin päin, että pesukoneen runkoon tuli vaihe, mutta jostain tuntemattomasta syystä ei saanut sähköiskua märästä betonilattiasta huolimatta. Ehkä hänen onnekseen hänellä oli kuivat kumipohjaiset kengät jalassa, jolloin ei edes huomannut, että pesukoneen runko on jännitteinen. Jos olisi tehnyt saman paljain jaloin, niin olisi todennäköisesti kuollut sähköiskuun.
nimim: SexySexyLover
- ygiuhijoklihu
Ok, selväksi tuli
- ketjun aloittaja
Kiitokset vastauksista, kyselin tätä asiaa ehkä hiukan "humalassa" sillä en ajatellut asiaa järkevästi ennenkuin kysyin. Kyllähän se on tietysti ilmiselvää, että tuollainen roikka olisi vaarallinen. Kysyin tuosta jatkojohdon nollaamisen laillisuudesta vain siksi, koska olen itse nähnyt tuolla tavoin tehdyn jatkojohdon. Kyllä siinä oli ihmettelyä, koska tuo nollaaminen oli sallittua vain kiinteissä asennuksissa. Muuten tuossa on vielä toinen hyvä asiasta kertova linkki: http://www.mattikaki.fi/sahkoturvallisuus/vaarallinen_jatkojohto.htm
Terv: aloittaja- aivan järjetöntä
Mitähän tuon kytkinroikan rakentaja on ajatellut?
Kuvissa olevan roikan kanssahan tuo ei ole vaarallinen kun siitä puuttuu suojamaaliuskat, eli jännite ei mene runkoon... mutta ei toimi kyllä suojauskaan jos käytettävä laite vikaantuu ja johtaa jännitteen runkoon.
Kytkimellä saa laukaistua ulkopistorasian vikavirtasuojan, eli sähköt pois kohteesta.
Tuollaisen myyjästä pitäisi tehdä rikosilmoitus. - Asentaja.
Minä olen törmännyt patterin vaihdetussa pistotulpassa sellaiseen liitäntään, että kevi oli piikissä. Kun kysyin tätä pistotulpan asentaneelta henkilöltä, niin vastaus oli, että eikö kevi ole se johto, josta sähkö tulee, kun se on niin hyvin erottuva.
- fhu79
Asentaja. kirjoitti:
Minä olen törmännyt patterin vaihdetussa pistotulpassa sellaiseen liitäntään, että kevi oli piikissä. Kun kysyin tätä pistotulpan asentaneelta henkilöltä, niin vastaus oli, että eikö kevi ole se johto, josta sähkö tulee, kun se on niin hyvin erottuva.
Minä olen puolestani törmännyt kolmivaiheroikkaan jossa oli urospistoke molemmissa päissä. Arvaa näytinkö sivuleikkureita sille.
- Roikka Roope
fhu79 kirjoitti:
Minä olen puolestani törmännyt kolmivaiheroikkaan jossa oli urospistoke molemmissa päissä. Arvaa näytinkö sivuleikkureita sille.
No vamaan näytit jos se kerran oli törmäyskorkeudella, ei pitäisi roikkia laittaa tolleen.
Muutahan et sitten roikan päälle ymmärrä. - ...
fhu79 kirjoitti:
Tiedänpä yhdellä maatilalla tällaista käytettävän. Sähkökatkosten yhteydessä traktorin perään kytketään kolmivaihegeneraattori, josta uros-uros johdolla syötetään sähköt kolmivaihepistorasian kautta navetan verkkoon (ja muistetaan toivon mukaan pysyä irroittautuneena valtakunnan verkosta). Kerroin kyllä mitä riskejä viritykseen sisältyy ja käskin pyytää sähkömiehen paikalle hoitamaan oikeaoppisen varavirran syötön - mutta pelkäänpä pahoin, että tuo sama järjestely sieltä edelleen löytyy...
- automiehiä
Kolmekertaa olen törmännyt asennukseen jossa maadoitus on nollattu mustasta vaihejohtimesta. Kysyessäni heiltä, että miksi teit näin, niin vastaus oli, että autoasennuksissa musta johdin on maadoitusjohto.
Kahdessa tapauksessa oli kyseessä keittiön pistorasiat ja vain onni pelasti käyttäjän sähköiskulta.- Virraton.
Vaihekynänkin käyttö, on parempi kuin arpomalla kytketyt johdot, vaikka senkin käyttö on nykyään kielletty. Parashan on joku, kunnollinen jännittenkoetin.
- IP 68
joo jopa IP 68 tietää että jatkojohtoa ei saa missään tapausessa nollata , siinä pitää olla se kolmas kevijohdin suoraan kytkettynä maadoitusliuskoista toiseen ja resistanssin alle 0.3 ohmia
Nollaus suoritetaan kiinteästi asennetussa seinärasiassa jos tarpeen. - Anonyymi
Kyllä jokainen rane tietää että jos jatkojohdon nollaa, niin se on tehtävä molemmista päistä. Pistorasia- että pistotulppa-päästä kun nollaa suojakoskettimet siniseen johtoon, on jatkojohto jo aika turvallinen.
Jos erehtyy laittamaan roikan tulpan väärin päin pistorasiaan palaa vain sulake. Uusissa asennuksissa ei kannata tätä käyttää, saattaa vikavirta suotta laukoa vaikka olisi tulppa oikeinkin päin.- Anonyymi
Sähkön kanssa kun puuhastelee, riittää kun tietää ja ymmärtää mitä on tekemässä, määräyksistä ei niin väliä.
Ei Teslalla tai Edisonillakaan ollut määräyskirjaa nenän alla rajoittamassa luovuutta. - Anonyymi
Oikeasti ja määräysten mukaiseti jatkojohto nollataan kiertämällä kaikkien pistokkeen napojen ympäri rautalankaa.
- Anonyymi
Harva perusjantteri edes tajuaa tämän rane-niksin nerokkuutta.
- Anonyymi
Sanoisin aika huumoripitoiseksi raatilaisten leukailua tänään
Asintuntija edison - Anonyymi
Nollauksista on paljon porua. Tänään viimeksi avasin vanhan talon (rakennettu 1941) yläkerran pistorasioita joihin tulee metallikuorinen kaksinapainen johdin. Johtimet on kunnoltaan hyvät, pistorasioissa ruuveja löysällä. Nollaus on tehty pistorasioissa. Onko tämä tapa ollut menneinä vuosikymmeninä käytössä?
- Anonyymi
Mitä itse arvelet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä itse arvelet?
Varmaan epäilee että naapuri on kiusallaan yön pimeydessä käynyt nuo kytkennät muuttamassa tuollaisiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan epäilee että naapuri on kiusallaan yön pimeydessä käynyt nuo kytkennät muuttamassa tuollaisiksi.
Oli tuo maan ja nollan yhdistäminen tyypillistä vielä 70 luvullakin. Siis VAIN kiinteissä asennuksissa. EI jatkojohdoissa joissa napaisuus voi kääntyä hengenvaaralliseksi !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli tuo maan ja nollan yhdistäminen tyypillistä vielä 70 luvullakin. Siis VAIN kiinteissä asennuksissa. EI jatkojohdoissa joissa napaisuus voi kääntyä hengenvaaralliseksi !!
Muistan ainakin pari " maajussia " jotka navetan ylisillä olkien joukossa
lämmitti ja lataili traktoriaan itse tekemällään jatkojohdolla.
Oli kaksinapaista puhelinkaapelia, sellaista " lapamato-johtoa"
ja päässä nollaluokan tulppa joka sopi veistettynä maadoitettuun
pistorasiaan. Toinen maajussi on elossa, toinen ei, tosin se kuoli
muuhun kuin siihen roikkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693