Kysymys sijaisvanhemmille :)

hely74

minulla on kaksi lasta toinen on 12 vuotias ja toinen 13 vuotias, ovat sijais perheessä . kysymys kuuluukin onko teillä ollut tilannetta jossa toinen lapsista haluaa jäädä asumaan sijaisperheeseen ja toinen haluaa bio äidin luokse ? Olen sanonut lapselleni joka haluaa jäädä sijaisperheeseen että ymmärrän täysin enkä ole suuttunut enkä mitään , mutta se ei tarkoita sitä ettei toinen lapsista voisi tulla asumaan kanssani . en halua / voi repiä lastani pois sieltä koska tykkää olla siellä mutta en voi myöskään pakottaa toista lastani olemaan koska haluaa kotiin . elämäntilanteeni on hyvä joten voisin ottaa kotiin asumaan . kyse ei ole siis muusta kuin siitä miten tälläisessa tilanteessa yleensä toimitaan . ovat käyneet tukiperheessä sijaiskodistakin joka kuukausi eli tulee myös varmaan jatkumaan minulla.

T: bio äiti

19

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maailmassa monta on.

      Valitettavasti se, että sinä voisit ottaa toisen kahdesta, ei vielä tarkoita meidän yhteiskunnassa, että häntä annetaaan sinulle. Ja jos vielä tarvitsisit tukiperhettäkin. Sekin voi olla miinus.

      Mikset antaisi lapsen jäädä tukiperhe ykköseen sijaisperheeseen ja tukiperhe kakkoseen tukiperheeseen. Kyllä hän varmasti välillä ennättäisi sinunkin luona pyörähtää.

      Niin, jos häntä huvittaisi.

    • amaliasijari

      hely74
      Ei ole ollut meillä vastaavaa tilannetta, ebkä ole muiltakaan tuntemiltani sijareilta
      vastaavasta kuullut.
      En kyllä näe mitää syytä miksi ei toinen lapsesi voisi muuttaa luoksesi, jos häntä sitä haluaa. Jos huostan syyt ovat poistuneet, niin sehän pitäisi olla selvä juttu. Tuon ikäisten lasten mielipidettä jo kuullaan joten...
      Voihan se toinenkin lapsesi sitten kyläillä luonasi lomilla ja viikonloppuina, kuten on kai ollut käytäntönä jo aiemminkin.

    • miten muuten

      Onkos teillä sitten kotiutettu omien vanhempien luo yksittäisiä lapsia tai sisaruksia. Se on todella edistyksellistä, jos näin on tapahtunut.

    • tuulikki-70

      meillä on sijoitettuna kaksi sisarusta joista toinen ehdottomasti haluaa viettää aikaa bioäidin luona aina lomien ja muiden aikataulujen niin salliessa ja toinen sisaruksista ei halua kuin käydä muutaman tunnin kuukaudessa tapaamassa äitiään.. Luulen ettei meilläkään olisi mahdoton ajatus ajan kuluessa ja tilanteiden niin salliessa tämän toisen palaaminen omaan kotiin, toisen kohdalla näen kotiutumisen olevan melko utopistinen ajatus. Sitä en tiedä voisiko näin toimia vai ei, mutta ajattelen että lasten parasta joka kantilta ajateltuna ei mahdoton ajatus ollenkaan.

      • sitten hamassa...

        Se on hyvä puhua noinb "ajan kuluessa", joka ei tarkoita mitään.


    • eristys vai tuki?

      Olen havainnut, että sijaisvanhemmalla on loistava mahdollisuus joko eristää lasta sukulaisistaan ja vanhemmistaan tai sitten tukea lapsen ja läheisverkoston yhteyttä.

      Joten jos puhutaan aikojen kuluessa, tuulikilla on paljon aikaa alkaa tukea lapsen ja vanhemman yhteyttä.

      Vai mitä?

      • Sijari

        On myös paljolti biovanhemmasta kiinni, tulkitseeko hän sijaisperheen näkemykset tukemiseksi vai eristämiseksi.


      • totta jees
        Sijari kirjoitti:

        On myös paljolti biovanhemmasta kiinni, tulkitseeko hän sijaisperheen näkemykset tukemiseksi vai eristämiseksi.

        Ei ole kyse tulkinnasta, jos systemaattisesti lasta kannustetaan sukuaan vastaan ja eristetä'än kirjaimellisesti suvusta. Siinä ei ole paikkaa tulkinnalle.


      • vapaus koitti
        Sijari kirjoitti:

        On myös paljolti biovanhemmasta kiinni, tulkitseeko hän sijaisperheen näkemykset tukemiseksi vai eristämiseksi.

        Onneksi ei enää tarvitse kuunnella tuollaista pas.... Jihuu!! Vuosikausia tyrannin pas.... Nyt vapaana.


      • buhhuuuuu buhhhhuuu
        vapaus koitti kirjoitti:

        Onneksi ei enää tarvitse kuunnella tuollaista pas.... Jihuu!! Vuosikausia tyrannin pas.... Nyt vapaana.

        Tarkoitin siis tuon sijarin mylvintää.


    • amaliasijari

      Olet aivan oikeassa. Olen kuullut sijareista, jotka systemaattisesti eristävät lapsia vanhemmistaan ja muista sukulaisistaan. Todellisesti sijarin tehtävänä olisi tukea niitä yhteydenpitoja mahdollisuuksien mukaan. Aina se ei tosiaankaan onnistu, mutta silloin, kun se on mahdollista, niin sijari ei saa tapaamisia ja muita yhteydenpitoja estellä.i
      Meiltå yksi lapsi kotiutui koko sijoituksen ajan sen eteen työskenneltiin ja se oli meillä tiedossa alusta lähtien, että joku päivä se voi onnistua, kuten sitten kävikin.
      Sos.viranomaiset tekivät omat arvionsa ja lisäksi lasta ja vanhempia haastateltiin perheneuvolassa ja hekin antoivat ilmeisesti jonkin arvion. Kyllä minunkin mielipidettäni kysyttiin lähinnä siitä, miten arvelen lapsen kotiutus suunnitelmiin suhtautuvan. Kyselin lapselta vähän eri tavoin hänen toiveistaan, jotta voin olla varma siitä mitä lapsi todella haluaa. Kun lapsi sai minut vakuuttumaan siitä, että haluaa muuttaa vanhempiensa luo, ei minulla ollut mitään syytä sitä estellä. Tässä tapauksessa lapsi ei palannut kotiinsa, koska ei omaa kotia ollut koskaan ollutkaan, joten se oli hänelle aivan uusi tilanne. Veri on vettä sakeampaa ja periaatteessa kaikki lapset toivovat, että heidän omat vanhempansa pystyisivät heistå huolehtimaan, vaikka ymmärtävätkin, ettei se olisi mahdollista, mutta ihmettelevät kuinka omat vanhemmat eivät välitä, kun kerran ihan vieraatkin heistä välittää.
      Sama välinpitämättömyys oli meidän kaikkien lasten muidenkin sukulaisten kohdalla, paitsi tämän yhden, joka kotiutui.

    • kysynpä vaan

      Välttäisin tuota välinpitämättömyys - termiä. Kuinka paljon itse panostit siihen, että erilaiset vanhemmat kokivat tulevansa kohdelluiksi inhimillisesti.

    • hely-7

      sisarukset ovat kuitenkin eri ihmisiä ja heillä oma persoonallisuus, minun mielestäni olisi väärin jos lapsi mikä juurtunut sijais perheeseen joutuisi muuttaa äidille kun toinenkin haluaa ja vastaavasti jos toinen haluaa muuttaa äidilleen niin väärin ettei pääsis muuttaa , tällä hetkellä lisätään toisen lapsen ja minun tapaamisia ja olen sanonutkin lapsille että vielä ei mietitä kotiin muuttoa vaan otetaan pieni askel kerrallaan

      • tuulikki-70

        Juuri tuota tarkoitin, hely-7, että lapset kun ovat jokainen omanlaisiansa ja heillä on myös omat ajatuksensa. On mahtavaa, että ajattelet nimenomaan lapsen parasta ja asioita tilanteen mukaan, kaikki ei aina olekaan niin mustavalkoista ja kaikki ei sovi kaikille. Vaikka lasta kuinka tukisi ja rohkaisisi, ei asiat aina mene niin kuin ajattelisi..


    • sisaruus on tärkeää

      Eikös enää olekaan tärkeää sisarusten suhteen säilyttäminen. Kyllä minä jättäisin molemmat lapset sijaisperheeseen ennemmin, kuin riistäisin heidät toinen toisiltaan. Sisaruussuhde on kuitenkin yksi elämän pisimmistä suhteista.

      Tällöin ajattelisin todella lasten parasta. Vai mitä Hely?

      Onko sisaruus vai vanhemmuus tärkeämpää, vai voisiko olla molempia samalla kertaa kukaties?

      • myrkkykoiso

        Jos äidillä asiat hyvin, että huostaanoton voi purkaa. Niin mielestäni se lapsen mielipide on se jota asumisessa kannattaa kuunnella.
        Sisaruus on tärkeä asia, mutta ei lapselle saman veroinen kuin kiintymyssuhde vanhempaan (bio ja sijais).
        Huostaanottoja ei voi tehdä tai purkaa, sillä perusteella miten yksi lapsista sen kokee, vaan kaikkien mielipide on tärkeä. Lapsia pitää kohdella lastensuojelun prosesseissa yksilöinä, ihan koska lapset ovat yksilöitä.


    • surusilmä

      Onko yksivuotiaalle tärkeämpi äiti- ja isäsuhde vai suhde sisaruksiinsa? Sossun mielestä jälkimmäinen.

    • molempi parempi

      Mutta jos huostaanoton perusteet ovat poistuneet on molemman lapsen etu siirtyä omalle vanhemmalle. Aika ristiriitaista mielestäni ottaa kotiin vain toinen. Jos sijaisvanhempi on ammattitaitoinen - jollaisia onneksi on olemassa - työstää hän molemman lapsen kanssa kotiin lähtemistä. Kyseessä tullee olemaan kuitenkin pitkä prosessi, mitä ne aina ovat.

    • n,bbmm

      Meillä ei ole syytä miksi nuori ei pääsisi kotiin.Ei alko eikämuitakaan ongelmia.Nyt vedotaan siihen jotta nuori saisi käydä samassa lukiossa vielä 2 vuotta.Ajan kanssa aina pelataan,ensin yritetään laittaa mahdollisimman pitkät tapaamis ajat jotta lapsi vieraantuisi omasta kodistaan veljestään ja sisaruksistaan jotka jo ovat aikuisi.Samoin ihmettelen jotta olen 2 lasta saanut yksin kasvatettua työelämään.Onneksi meillä kaikilla on tosilämpöiset välit ja nuorimmainen on meille kaikkein tärkein.Tapaamiset ovat yhtä juhlaa.eroamiset hirvittäviä joka kerta vuodesta toiseen,ero on kuin pieni kuolema sisältä aina menee rikki ja odottaa jo seuraavaa tapaamista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe