Mulla ei ole mitään tiettyä pakko ajattelua mutta saan päivittäin ahdistus kohtauksia joihin liittyy pakko ajattelua. Yleensä ne liittyy tavaroiden rikkoutumiseen tai hygieniaan. Peli laitteisiini (konsoli ja tietokone) en voi koskea jos en ole pessyt käsiäni huolellisesti ja pelkään koko ajan että ne hajoavat itsestään. Joskus kun suutun niin johonkin peliin niin tuntuu että pelkkä suuttumukseni aiheutti jonkinlaista vahinkoa niille laitteilleni joista yritän pitää mahdollisimman paljon huolta.
Toissa päivänä sain vain jostain päähäni että ruudun kuvanlaatu on huonontunut vaikka toisaalta tiedän ettei se ole voinut mennä huonommaksi mutta silti voimakas ahdistus ja jatkuva pakko ajatella sitä pysyi muutaman päivän päällä. Jos saan tuollaisia "clickejä" niin heräilen yölläkin miettimään niitä enkä voi rentoutua vaikka mikä olisi.
Yleensä noi mun pakko ajattelu kohtaukset liittyy just peli laitteisiin mutta kyllä niitä muitakin tulee hyvin usein. Jos jokin jännittävä tilanne on tulossa niin en voi kuin miettiä, miettiä ja miettiä sitä vaikka se olisi vasta viikkojen päässä.
Yksi mikä on kanssa outu piirre joka liittyy taas vaihteeksi peleihin tai vaikka leffoihin on äänen ja kuvan asetusten säätö palkit. Jos niissä ei ole numeroita vaan on sellainen slideri ja yritän saada kuvan ja äänen mahdollisimman hyväksi niin mun aivot ei jotenkin rekisteröi niiden palkkien asetuksia koska niissä ei ole numeroita. Tiedän että liikutin kirkkaus asetusta pienemmälle mutta aivoni ei ole täysin vakuuttunut joten laitan ne tehdas asetuksille ja säädän uudestaan ja sama toistuu kymmeniä kertoja. Olen jättänyt monta peliä pelaamatta ja leffaa katsomatta tuon takia ainakin siinä vaiheessa kun olen huomannut että olen säädellyt asetuksia puoli tuntia putkeen tai keskeyttänyt leffan/pelin pari kymmentä kertaa koska jokin mun päässä takoo ettei kuva ole optimaalinen tai asetukset itsestään muuttui. Toi ongelma tapahtuu siis yleensä silloin jos on monta numerotonta palkkia joita mun tarvii säätää ja jos on vain yksi esim. äänen voimakkuus niin silloin olen ok.
Onko minulla pakko oireinen häiriö?
5
1292
Vastaukset
- Hulluin
Kiitos. Toi autto.
Käykö täällä foomilla kukaan? - Y-BOCS
Kertomuksesi mukaan kyseessä voi olla mietoa pakko-oireisuutta. Alla olevassa osoitteessa on pakko-oireisen häiriön tutkimuksessa ja hoidossa yleisesti käytetty englanninkielinen testi Y-BOCS (Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale). Sen avulla voi arvioida pakko-oireisen häiriön voimakkuutta. Itse sain testistä yhden pisteen, joka kuvastaa hyvin nykyistä tilannettani.
Online versio
http://psychology-tools.com/yale-brown-obsessive-compulsive-scale/score.php
Paperiversio, jossa kerrotaan kysymyksistä tarkemmin:
http://www.stlocd.org/handouts/YBOC-Symptom-Checklist.pdf
Testistä lisää tietoa mm. Wikipediassa. - jkkbool
taitaa olla
- apua!!
ent onks mulla??
usein jos oon kaupas ja nään vaik saippuoita,ja jos ne ei oo oikeas järjestykses mun pitää ruveta järjestää niitä,sama joskus vaik koriste patasailla tai koristeilla ja joskus pöydällä olevissa tavaroissa tai pulpetilla.Mut se iskee vaa sillon kun rupeen kiinnittää huomiota esineiden järjestykseen.... - Avatkaa silmänne
Keksikää vain lisää diagnooseja niin saatte tupakkaa,mutta eivät mielisairaudet kuitenkaa sillä poistu.Psyykkeen lääkkeet ovat samalla paljon toistensa kaltaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134408Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja323288Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2993266Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112433Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk142077- 2551946
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2691533- 831464
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi431234Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81143