Onko minulla pakko oireinen häiriö?

Hulluin

Mulla ei ole mitään tiettyä pakko ajattelua mutta saan päivittäin ahdistus kohtauksia joihin liittyy pakko ajattelua. Yleensä ne liittyy tavaroiden rikkoutumiseen tai hygieniaan. Peli laitteisiini (konsoli ja tietokone) en voi koskea jos en ole pessyt käsiäni huolellisesti ja pelkään koko ajan että ne hajoavat itsestään. Joskus kun suutun niin johonkin peliin niin tuntuu että pelkkä suuttumukseni aiheutti jonkinlaista vahinkoa niille laitteilleni joista yritän pitää mahdollisimman paljon huolta.

Toissa päivänä sain vain jostain päähäni että ruudun kuvanlaatu on huonontunut vaikka toisaalta tiedän ettei se ole voinut mennä huonommaksi mutta silti voimakas ahdistus ja jatkuva pakko ajatella sitä pysyi muutaman päivän päällä. Jos saan tuollaisia "clickejä" niin heräilen yölläkin miettimään niitä enkä voi rentoutua vaikka mikä olisi.

Yleensä noi mun pakko ajattelu kohtaukset liittyy just peli laitteisiin mutta kyllä niitä muitakin tulee hyvin usein. Jos jokin jännittävä tilanne on tulossa niin en voi kuin miettiä, miettiä ja miettiä sitä vaikka se olisi vasta viikkojen päässä.

Yksi mikä on kanssa outu piirre joka liittyy taas vaihteeksi peleihin tai vaikka leffoihin on äänen ja kuvan asetusten säätö palkit. Jos niissä ei ole numeroita vaan on sellainen slideri ja yritän saada kuvan ja äänen mahdollisimman hyväksi niin mun aivot ei jotenkin rekisteröi niiden palkkien asetuksia koska niissä ei ole numeroita. Tiedän että liikutin kirkkaus asetusta pienemmälle mutta aivoni ei ole täysin vakuuttunut joten laitan ne tehdas asetuksille ja säädän uudestaan ja sama toistuu kymmeniä kertoja. Olen jättänyt monta peliä pelaamatta ja leffaa katsomatta tuon takia ainakin siinä vaiheessa kun olen huomannut että olen säädellyt asetuksia puoli tuntia putkeen tai keskeyttänyt leffan/pelin pari kymmentä kertaa koska jokin mun päässä takoo ettei kuva ole optimaalinen tai asetukset itsestään muuttui. Toi ongelma tapahtuu siis yleensä silloin jos on monta numerotonta palkkia joita mun tarvii säätää ja jos on vain yksi esim. äänen voimakkuus niin silloin olen ok.

5

1243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hulluin

      Kiitos. Toi autto.

      Käykö täällä foomilla kukaan?

    • Y-BOCS

      Kertomuksesi mukaan kyseessä voi olla mietoa pakko-oireisuutta. Alla olevassa osoitteessa on pakko-oireisen häiriön tutkimuksessa ja hoidossa yleisesti käytetty englanninkielinen testi Y-BOCS (Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale). Sen avulla voi arvioida pakko-oireisen häiriön voimakkuutta. Itse sain testistä yhden pisteen, joka kuvastaa hyvin nykyistä tilannettani.

      Online versio

      http://psychology-tools.com/yale-brown-obsessive-compulsive-scale/score.php

      Paperiversio, jossa kerrotaan kysymyksistä tarkemmin:

      http://www.stlocd.org/handouts/YBOC-Symptom-Checklist.pdf

      Testistä lisää tietoa mm. Wikipediassa.

    • jkkbool

      taitaa olla

    • apua!!

      ent onks mulla??

      usein jos oon kaupas ja nään vaik saippuoita,ja jos ne ei oo oikeas järjestykses mun pitää ruveta järjestää niitä,sama joskus vaik koriste patasailla tai koristeilla ja joskus pöydällä olevissa tavaroissa tai pulpetilla.Mut se iskee vaa sillon kun rupeen kiinnittää huomiota esineiden järjestykseen....

    • Avatkaa silmänne

      Keksikää vain lisää diagnooseja niin saatte tupakkaa,mutta eivät mielisairaudet kuitenkaa sillä poistu.Psyykkeen lääkkeet ovat samalla paljon toistensa kaltaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe