Onko muilla yksinäisillä tälläisia kokemuksia että kun on ollut koko aikuisiän yksinäinen ja joutuu/pääsee puhe kontaktiin naisen kanssa niin ensimmäinen varttitunti voi mennä hyvin jos ruvetaan jutustelemaan aiheesta joka on kohtuullisen kiinnostava,oikein kiinnostavasta aiheesta voi keskustella onnistuneesti jopa puolikin tuntia mutta sen jälkeen hiipii minun keksimä nimi "sosiaalinen väsyminen" että ei enää jaksakkaan olla iloisen ja innostuneen oloinen vaikka vastapuolella olisi kuinka kiinnostava sinkku nainen,tätä oloa pahentaa minulla huomattavasti jos joutuu olemaan kasvot vastakkain tekemättä mitään.
Eli jos tehtäisiin jotain esim töitä,harrastustoimintaa niin silloin minä osaisin olla rennommin,juttua tulisi eikä naamatauluni näyttäisi tympääntyneen oloiselta .
Tämä on muodostunut suorastaan esteeksi saada nainen sillä naamani todellakin pelästyttää "väsymyksen "yllättäessä minusta kiinnostuneet naiset.
Uskoisin että tämä ongelmani johtuu vähäisistä naiskontakteista ja siitä että en ole mikään naistennaurattaja tyyppi.
Toisena ikävänä ominaisuutena minulla on että jos on puheitani kuulemassa jokin "kolmas pyörä" olkoon sitten nainen tai mies esim ravintolassa niin en pysty tällöin minkaanlaisiin "iskupuheisiin"sillä mieleeni tulee varmaan meille at miehille tyypillinen ajatus mitä minusta ajatellaan.
Onko kellään muulla tälläisiä ongelmia ?
"Sosiaalinen väsyminen" jutellessa !
25
1612
Vastaukset
- Normihomma
Sosiaalinen väsyminen on introverteille tyypillistä. Ekstrovertit saavat sosiaalisuudesta energiaa, introvertit menettävät energiaa vastaavassa tilanteessa.
Eli olet introvertti.
Voit nostaa sosiaalista sietokykyäsi tietoisesti treenaamalla, mutta se on pitkä ja kivinen tie. Tai sitten voit yrittää hakea samankaltaisten seuraa, jolloin porukka ehkä osaa käyttäytyä vähemmän resursseja kuluttavasti.- skikkelskuuskel
vertit sul o housuissas
- 20+19
Olen huomannut saman, jos on esim baari-ilta tiedossa niin se alkuilta menee hyvin ja olen puhelias, mutta siinä vaiheessa kun ollaan saavuttu baariin niin jotenkin sitä muuttuu ihan tuppisuuksi. Mietin vain päässäni mitä sanoisin ja seuraavaksi kaveri tokaisee, että en ole sanonut mitään puoleen tuntiin..
Muutenkin joku sellainen kaksipäiväinen tapahtuma kuulostaa huonolta, toisena päivänä en enää varmasti jaksaisi olla sosiaalinen. - Invisible boy
Paha mennä sanomaan, kun en ole ollut tuollaisessa tilanteessa. Mutta näin yleisesti ottaen, pystyn keskustelemaan, jos on oikeasti jotain sanottavaa ja mielenkiintoinen aihe. Olen kumminkin ollut monesti tilanteessa, jossa toinen sanoo jotain, enkä osaa sanoa muuta, kuin juu, tai ahah jne. Itse tarvitsen keskusteluun joko sisältöä, tai sitten pelkkää paskanjauhantaa kovalla meiningillä, jotta tulee tekstiä. Jos pitäisi asiallisesti keskustella jostain siitä väliltä, niin se ei vain onnistu. Mutta jos vierelläni olisi nainen, riittäisi minulle se, että hän on siinä, ei minua haittaisi, vaikkei vaihdettaisi sanan sanaa. Ongelma olisikin toisella osapuolella. Sitä, kun on ollut kauan yksin ja kaikki kokemukset ovat lähinnä vain vastaanottoa visuaalisesti, tai äänimaailmana, niin siihen on siinä määrin tottunut, että se ei merkitse maailmanloppua, jos olisinkin puhumattomassa kontaktissa johonkin. Kai se on niin, että ne, jotka ovat tottuneet lörpöttämään aina jonkun kanssa, käsittävät mykän maailman tylsyytenä, tai sisällöttömänä. Itse asiassa, jos ihmiset malttaisivat pitää sen turpansa kiinni hetken, niin he saattaisivat jopa tajuta, etteivät ne sanat ole lopulta muuta, kuin sanoja.
- kyllä4
on ihmisiä, jotka kokee elämän eri tavalla.
Sosiaaliset tapaukset eivät millään käsitä, että toiset ihmiset TYKKÄÄ yksinolosta ja rauhallisuudesta! Jotkut ei meinaa edes antaa ihmisten surra rauhassa kun ovat tuputtamassa kaiken maailman ohjelmaa, toki hyvässä tarkoituksessa.
Olen niitä ihmisiä, jotka ahdistuu ja stressaantuu isoissa laumoissa, enkä kaipaa sen kummempaa menoa ja riehaa!
Väsyn kans nopeasti sos. tilanteissa jos ei välillä pääse lataamaan akkuja omaan rauhaan. Toki pidän itse ihmisistä, jotka on mukavia. - naene
Kuulostaa ihan tutulta. Tyypillistä meille introverteille. Pitää kai hakeutua introverttiseuraan, olen ainakin itse kokenut toisten introjen seuran vähemmän energiaa vievävänä kuin ekstroverttien seuran.
Hmm... kappas vaan, oliskohan minussakin introvertin vikaa? Tykkään kyllä ihmisistä, mutta kaikenlainen turhanpäiväinen vouhotus ja melunpito äkkiä väsyttävät ja tuntuvat turhilta. Toki tulee heitettyä huulta ihmisten kanssa, mutta vain rajaan asti - harvoin tapaa ihmistä jonka ajatukset todella sytyttävät. (Aika ankeaa itse asiassa kun sitä näin ajattelee. Onkohan muilla ihmisillä virikkeellisempi henkinen elämä? Olenko vain tylsämielinen, onko elämä kenties vaatinut veronsa??) No, elämä puksuttaa eteenpäin kuin veturi, kaikesta huolimatta.
- zzzzq
Minä koen jotkut ihmiset energia-syöppöinä. Enimmäkseen seurustelen ihmisten kanssa ilman sen kummempia ongelmia, mutta sitten nämä jotkut vie todella paljon energiaa. Nämä ihmiset puhuvat paljon esim. joistain ihmisistä jota en edes tunne.....ja siksi ei varmasti kiinnosta kuullakkaan, mutta kohteliaisuudesta yritän kuunnella. Tällaisten tapausten jälkeen olen aivan poikki ja aivan kuin olisin tehnyt jotain ruumiillisesti raskasta työtä pitkän vuoron. Näitä ihmisiä on aika paljon ja heillä riittää juttua taukoamatta ja eivät edes odota mitään kommenttia väliin. Kunhan saavat puhua :))
- Yksinpuhujille
- Juu, tuollaisista on minullakin kokemusta. JOTKUT MYÖS HUUTAVAT asiaansa kovalla äänelle ilman taukoja, monologityyliin. Sellainen väsyttää kyllä, vielä seuraavana päivänäkin.
Keskustelu on piristävää, monologin kuuntelemisen rasittavaa. Vastavuoroista sen pitäisi olla. - Dialogiin tarvitaan2
Yksinpuhujille kirjoitti:
- Juu, tuollaisista on minullakin kokemusta. JOTKUT MYÖS HUUTAVAT asiaansa kovalla äänelle ilman taukoja, monologityyliin. Sellainen väsyttää kyllä, vielä seuraavana päivänäkin.
Keskustelu on piristävää, monologin kuuntelemisen rasittavaa. Vastavuoroista sen pitäisi olla.Niin, sitten taas jotkut voisivat opetella ottamaan sanan haltuun ja sanoa sen sanottavansa ilman puolen tunnin hiljaisuutta ennen jokaista lausetta.
Dialogiin tarvitan kaksi AKTIIVISTA osallistujaa. Tuttu ilmiö, heh... :) Eipä sillä, osaan kyllä itsekin höpöttää. Riippuu tietysti siitä kenen kanssa seurustelee. Joskus on oikeasti helpompi höpöttää turhia kuin olla hiljaisuudessa (ehkä turhan hölötystä tulee helpoimmin silloin kun seura ei ole kovin syvällistä, toisaalta vireystaso vaihtelee myös eri päivinä. Mutta aika rasittavaa on se turhan jäkätys itsellekin - mut ompa sitten mukavaa kun voi joskus jonkun läheisen kanssa puhua asioista jotka ovat oikeasti lähellä sydäntä.) Luovi näissä sitten... Onneksi eläimet ovat mukavan yksinkertaista ja suoraviivaista porukkaa. :)
- Kysynpä vaan
ihme_juttu kirjoitti:
Tuttu ilmiö, heh... :) Eipä sillä, osaan kyllä itsekin höpöttää. Riippuu tietysti siitä kenen kanssa seurustelee. Joskus on oikeasti helpompi höpöttää turhia kuin olla hiljaisuudessa (ehkä turhan hölötystä tulee helpoimmin silloin kun seura ei ole kovin syvällistä, toisaalta vireystaso vaihtelee myös eri päivinä. Mutta aika rasittavaa on se turhan jäkätys itsellekin - mut ompa sitten mukavaa kun voi joskus jonkun läheisen kanssa puhua asioista jotka ovat oikeasti lähellä sydäntä.) Luovi näissä sitten... Onneksi eläimet ovat mukavan yksinkertaista ja suoraviivaista porukkaa. :)
Miten noin hyvännäköinen nainen on sinkkuna? O.o
Sulla on myös upea koira, irlanninsetterit on mahtavia otuksia. Kysynpä vaan kirjoitti:
Sulla on myös upea koira, irlanninsetterit on mahtavia otuksia.Kauneus on katsojan silmässä, mutta kiitos... Ei niitä kyllä joka oksalla istu, samanlaisen arvomaailman omaavia miehiä. Ja jos semmoinen sattuisi näköpiiriin niin pitäisi olla vähän kipinääkin että kannattais sitä ruveta puusta pudottelemaan. ;) Mukavia ihmisiähän on paljon, mutta turha on ruveta vehtaamaan jos tietää ettei ole muuta yhteistä pohjaa.
Niin ja tääkin vielä: koira taitaa olla peräti harhaanjohtava, pääsi vaan mukaan kun valkkasin profiiliin kesäisen mökkikuvan, jossa en ole meikeissä mutta en näytä suohirviöltä. :D Siskoni lemmikki on tuo hymyilevä, nelijalkainen riiviö.- luki luki
Dialogiin tarvitaan2 kirjoitti:
Niin, sitten taas jotkut voisivat opetella ottamaan sanan haltuun ja sanoa sen sanottavansa ilman puolen tunnin hiljaisuutta ennen jokaista lausetta.
Dialogiin tarvitan kaksi AKTIIVISTA osallistujaa.Sinulla meni nyt ohi tuo pointti, että ei välttämättä edes saa suunvuoroa jos toinen huutaa suuna päänä.
- fuki fuki
luki luki kirjoitti:
Sinulla meni nyt ohi tuo pointti, että ei välttämättä edes saa suunvuoroa jos toinen huutaa suuna päänä.
Itselläsi meni ohi. Voi sille suupaltille sanoa että oleppa hiljaa, minä puhun nyt.
Et ilmeisesti älynnyt? Kokeilepa ensi kerralla keskustelua yrittäessäsi. - ml213.
Kysynpä vaan kirjoitti:
Sulla on myös upea koira, irlanninsetterit on mahtavia otuksia.Meil tääl karjalas on luonnostaa kaik kaunista. Naiset ja luonto.Tää kuuluu ihan karjalaisuutee.
"Iloinen sydän kaunistaa kasvot, mutta sydämen tuskassa on mieli murtunut"
- Tunteille aikaa
Tämähän pitää paikkansa yleensäkin, myös monilla sosiaalisilla ihmisillä, aina ei jaksa vetää tilanteita. Kun pystyt noinkin avoimesti näkemään tilanteesi, kohtaat varmaankin myös naisia, jotka ovat monessa suhteessa kaltaisiasi. Yleensäkin vain hyvin harvat elämämme kontakteista johtavat pitkäaikaisiin parisuhteisiin - vaikka suhdetta ei syntyisi, siihen ei tarvitse liittyä toiselta puolen mitään pettymystä keskustelukumppaniin. Olen huomannut, että vanhemmat sukupolvet ovat pariutuneet varsin usein tansseissa, siinä vaan mennään eikä meinata, ja tanssi on vieläpä lupa ottaa kunnon ote partnerista.Olet varmaan ihan oikeilla jäljillä ajatuksessasi, että harrastuksissa on luontevaa viettää aikaa yhdessä tuntemattomienkin ihmisten kanssa.
- grunge-sisko
Mitä helvetin roolii sä oikein yrität esittää? Että ei hei elämä oikeasti ole mitään suorituspiteiden keräämistä eikä Idols-koelaulujen läpäisyä. Että ota ote elämästä ja unohda itsesi tyypittely, sillä totuus on se, ettei kukaan koskaan ole minkään tyyppinen. Vaan eri tilanteissa toimitaan tietenkin aina eri tavoin. Sitä paitsi smiley-boysien aika on ollut ollut ohi jo vuosia sitten vai oletko jättänyt Curt Kobainin huomioimatta kokonaan, että se on se grunge-tyyli eli vakava naama ollut muodissa jo vuodesta-92.
Sosiaalinen väsyminen... sosiaalinen jaksaminen on vitsi, että kuka hullu sitä nyt niin jaksaa keimailla jos jonkinlaisessa seurassa vailla omaa ajatusta.- Invisible boy
Grunge sucks!! Long live HEAVY METAL!!!!
No, nyt on huomattavasti parempi olo.
Olen samaa mieltä naenenin kanssa: ehkä sinun pitäisi hankkia seuraa muista introverteistä. Veikkaan että tuo on suhteellisen yleinen ongelma, tosin vaihtelevissa mittakaavoissa. Tunnistan itsenikin tuosta.
Nykyinen ihmisihanne tuntuu olevan aina pirtsakka ja spontaani ekstrovertti, se on totta, mutta aina voi koittaa muuttaa näkökulmaa ja miettiä, miten voisi tulla toimeen itsensä kanssa. Jos ongelmana tuntuu olevan että ihmiset "säihkähtävät" väsymistäsi, niin mitä jos koittaisit kertoa siitä? En tiedä mistä haet seuraa, mutta jos teet sen esim. netissä. Jos onnistut selittämään asian juuri intoverttiyden kannalta ja kerrot tarvitsevasi omaa tilaa mutta myös antavan sitä muille, niin saatat kääntää tuon ongelman vahvuudeksi.- Yks m
Ap:lle
Aivan taatusti väsähtää ja ahdistuu, jos miettii päässään jo valmiiksi "kohta en jaksa enää kiinnostua, sitten oloni muuttuu ahdistuneeksi ja naamani näyttää tympääntyneeltä, mikä karkoittaa naisen luotani, mitähän minusta ajatellaan... Olen ATM, En pidä itsestäni enkä koskaan löydä itselleni naista, *nyyh, byyh*"...
Huhuu!!! Kaikki tuo on oman pään sisällä tapahtuvaa, itse itseään voimistavaa shaibaa josta voi päästä irti opettelemalla hieman ajatustenhallintaa. Hakusanoja aiheeeen tunnelukko tai tunnekoukku. Suosittelen lämpimästi myös tutustumaan esim. David De Angelon luentomateriaaleihin, mm. youtubesta löytyy sekä netistä torrenttina. Et menetä muuta kuin hieman aikaa ja saatat vaikka saada uusia näkökulmia. Itselle tuli tämän oivalluksen jälkeen fiilis "miksen tajunnut tätä juttua jo 10 vuotta sitten..."
Täytyy oppia pitämään itsestään ja arvostamaan itseään, niin ettei anna toisten syödä omaa energiaansa. Tekee vain sitä mikä tuntuu itsestä hyvältä, positiivinen ihminen löytää kyllä seuraa. Naisetkin kiinnostuu.
nimim. kuvailemistasi ongelmista parantunut mies- negative creep
jos ei ole niin positiivinen ;D Njoo, mulle riittää oman kultakäpyseni löytäminen. Muuta ei tarvitakaan! Tarvittaessa toimeen tullaan jos jonkin sortin tyyppien kanssa.
- atm vm 1975
Kiitos vastauksista!
Olen käynyt tekemässä tunnelukkosi.fi sivuilla testin itsestäni ja ainakin kolmessa kohdassa minulla oli pahin mahdollinen tunnelukko.
Eniten on ollut näitä kasvot vastakkain kontakteja ravintoloissa ja koska en tykkää juoda itseäni änkyräkänniin niin sieltä on ne pahimmat pettymykset joka naamatauluni on minulle tehnyt.
On muuten todella vaikeaa muuttaa mieltänsä positiiviseksi koska jatkuvasti pyörii ajatuksissa että miksi minä olen niin huono seuramies. - 37893
atm vm 1975 kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen käynyt tekemässä tunnelukkosi.fi sivuilla testin itsestäni ja ainakin kolmessa kohdassa minulla oli pahin mahdollinen tunnelukko.
Eniten on ollut näitä kasvot vastakkain kontakteja ravintoloissa ja koska en tykkää juoda itseäni änkyräkänniin niin sieltä on ne pahimmat pettymykset joka naamatauluni on minulle tehnyt.
On muuten todella vaikeaa muuttaa mieltänsä positiiviseksi koska jatkuvasti pyörii ajatuksissa että miksi minä olen niin huono seuramies.Eivät kaikki ole seuramiehiä, eikä tarvitsekaan olla. Hiljaisella ihmisellä voi olla paljon sanottavaa, sitten kun suunsa aukaisee. Tuo, ettet juo liikaa on suuri plussa, ei mikään haitta.
- Luulisin, että
37893 kirjoitti:
Eivät kaikki ole seuramiehiä, eikä tarvitsekaan olla. Hiljaisella ihmisellä voi olla paljon sanottavaa, sitten kun suunsa aukaisee. Tuo, ettet juo liikaa on suuri plussa, ei mikään haitta.
hyvin monet suomalaiset ymmärtävät asian luonnostaan. Tuntuukin, että suomalaisista valtaosa on pohjimmiltaan ujoja ja helposti hyytyviä. Sitä vain koetetaan erityisesti nykyaikana peittää ilokälä-roolihahmolla, joka on kuin suoraan vanhoista Suomi-Filmeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737