sattumalta löydetty vajaatoiminta

Kun niin monella vaikuttaa olevan niinpäin, että sitä on itse epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja havainnut siihen liittyviä oireita jo ennen diagnoosin saamista, niin aloin tässä ihmettelemään, että onkohan kovinkin erikoista tämä oma tapaukseni, jossa kilpirauhasen vajaatoiminta havaittiin täysin sattumalta verenkuvasta toista sairausepäilyä tutkittaessa.

Olen tässä nyt diagnoosin saatuani tutkinut erilaisia listoja kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamista oireista, ja onhan se todettava, että kyllä minulta niitä oireita löytyy useampiakin, mutta en ikimaailmassa osannut aikaisemmin edes ajatella, että ne oireet, joilla ei edes luulisi olevan mitään tekemistä toistensa kanssa, johtuisivatkin kaikki samasta syystä.

No, nyt sitten diagnoosi on saatu ja lääkitys aloitettu (tosin kyllä hieman ihmettelen vieläkin noita koetuloksiani, tsh kun nimittäin oli selkeästi koholla, mutta t4v arvo täysin normaali), Ihan nyt kiinnostaisi tietää pitempään tätä vaivaa poteneilta ja lääkitystä käyttäviltä, että kuinka pian tuo tyroksiinilääkitys alkoi vaikuttamaan, ja mihin oireisiin/mistä huomasit ensimmäisenä, että tilanne on menossa parempaan suuntaan.
2147
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

"Ote" elämään paranee ja vahvistuu..

Äänestä

Itse menin lääkäriin kovan yksittäisen tykytys kohtauksen vuoksi, ja sitä tutkittaessa huomattiin selkeä vajaatoiminta tsh oli jotain 50 muita arvoja mulle ei kerrottu.

Tykytykseen ei löytynyt syytä vaan lääkäri vaan oletti että se sitten varmaan siitä vajaa toiminnasta johtui. Mutta löysin tosiaan minäkin itseltäni vajaatoiminnan oireita, aaltoilevat kynnet aika ajoin. huono verenkierto varpaissa. Mutta ei mulla oikeastaan muita oireita ollut, en esim koskaan ole ollut erityisemmin väsynyt.

Kun lääkitys aloitettiin vuosi sitten muuttui vajaatoiminta liikatoiminnaksi liian suuren annostuksen takia. IKINÄ en ole niin huonovointinen ollut kun olin seuraavat kolme kuukautta. Sydän hakkasi ihan hulluna. Jos nousin seisomaan ja kävelin niin syke nousi 170. Pelkäsin ettei sydän kestä sitä jatkuvaa takykardiaa (leposyke yli 100) No sitten se muuttui taas vajaatoiminnaksi kun annosta laskettiin tarpeeksi. Sitten sitä nostettiin ihan minipieniä annoksia. Koska lääkärin mukaan olin -harvinaisen herkkä thyroxiinille- pienikin annoksen nosto aiheutti liikatoimintaa.
No 3 kuukautta sitten tsh oli 5 joten lopetettiin annostuksen nostaminen, ja nyt kun kävin 3 viikkoa sitten uudestaan kokeissa tsh 2. Joten annostus pysyy samana. Enää ei tarvitse rampata 5 viikon välein verikokeissa ellei ala tulla joitain oireita.

Mutta edelleen aina kun pidän väli viikon e-pillereissä tulen pariksi päiväksi todella kipeäksi. Sydän hakkaa ja heikottaa, niin paljon ettei voi tehdä mitään.
Koitin hetkellistä pienempää annosta väliviikolla mutta se ei auttanut. tykytys tuli siltikin.

Halusin vaan kertoa ettei se lääkitys aina paranna elämänlaatua, mun kohdalla se teki elämästä vaan vaivalloisempaa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


AnskuKK kirjoitti:

Kun niin monella vaikuttaa olevan niinpäin, että sitä on itse epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja havainnut siihen liittyviä oireita jo ennen diagnoosin saamista, niin aloin tässä ihmettelemään, että onkohan kovinkin erikoista tämä oma tapaukseni, jossa kilpirauhasen vajaatoiminta havaittiin täysin sattumalta verenkuvasta toista sairausepäilyä tutkittaessa.

Olen tässä nyt diagnoosin saatuani tutkinut erilaisia listoja kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttamista oireista, ja onhan se todettava, että kyllä minulta niitä oireita löytyy useampiakin, mutta en ikimaailmassa osannut aikaisemmin edes ajatella, että ne oireet, joilla ei edes luulisi olevan mitään tekemistä toistensa kanssa, johtuisivatkin kaikki samasta syystä.

No, nyt sitten diagnoosi on saatu ja lääkitys aloitettu (tosin kyllä hieman ihmettelen vieläkin noita koetuloksiani, tsh kun nimittäin oli selkeästi koholla, mutta t4v arvo täysin normaali), Ihan nyt kiinnostaisi tietää pitempään tätä vaivaa poteneilta ja lääkitystä käyttäviltä, että kuinka pian tuo tyroksiinilääkitys alkoi vaikuttamaan, ja mihin oireisiin/mistä huomasit ensimmäisenä, että tilanne on menossa parempaan suuntaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu