Hei!
Kaipaisin neuvoja ruokavalion muuttamiseen. Minulla on paha akne, viimeisen vuoden aikana vain pahentunut ja nyt naamani on tulehtunut ja karseilla pateilla.
Olen miettinyt aknen aiheutuvan mm. asunpaikan vaihdoksesta (muutin pikkukaupungista helsinkiin: saasteet, erilainen vesi..), e-pillerien lopettamisesta n. vuosi sitten, hormooniperimästä ja nyt viimeisenä elintavoistani.
Tälläkin keskustelupalstalla on jo monta ketjua jotka käsittelevät oikein syömistä, eli jätä viljat pois! yms. Minäkin tahtoisin sitä kovasti, mutta MITEN?
Tahtoisin vinkkejä teiltä jotka olette jättäneet ruokavaliostanne eri aineita pois, mitä te sitten syötte, millaisia ruokia teette? Millaisia aamu ja välipaloja syötte?
Itse olen oppinut siihen, että peruna tms. kuuluu jokaiseen ateriaan ja nyt köyhänä ja keittiölaiskana opiskelijana syön pääosin leipää. Olen vähän huono kokkaamaan ja leipä on helppo vaihtoehto ravitsemiseen.
Joten, kuinka minä oikein oppisin syömään terveellisesti niin että saisin helpotettua tätä aknea? Huomaan vähänkin syömiseni kärsivän tästä halusta, mutta kyvyttömyydestä muuttaa ruokavaliota, enää ei edes huvita syödä sitä aamupalaa tai iltapalaa (tai välipalaa) koska tiedän sen muodostuvan ravintoaineista jotka tekevät minulle pahaa.
Toivon kipeästi saavani apua ja vinkkejä, koska pelkkien poispoispois -kehotusten lukeminen turhauttaa...
MITEN syödä akne pois?
7
664
Vastaukset
- jotain.
Jotkut ilmeisesti syövät gluteenitonta ja toiset vähähiilihydraattista? En kyllä itsekään tiedä, miten pärjäisin ilman leipää. :/ Jätin nyt ensin vain maitotuotteet pois, mikä tarkoittaa meikäläiselle vegaanisuutta.
- jessieer
Teen mm. mantelileipää. Ohje löytyy netistä. Se on kyllä hieman kalliimpaa tehdä, mutta mantelijhauho on hyvä tuote kun ei käytä viljaa. Isompi pussi kannattaa ostaa, ei pieniä pussia, sillä kilohinnassa ero on melkein puolet kalliimpaa! . Osta erilaisia siemeniä: seesamin, auringonkukan ja pellavansiemeniä pussit. Näistä on helppo tehdä erilaisia siemenleipiä. Netissä ohjeet taas.
Osta turkkilaista jugurttia, laita sekaan esim. mustiaviinimarjoja (suht edullisia) pellavansiemeniä, auringonkukan siemeniä ja vaikka banaania.
Kaalista on helppoa tehdä erilaisia ruokia: Kaalikeittoon laitan: kaalia, porkkanaa, perunaa vähän, sipulia reilusti ja vähän jauhelihaa. Jauhelihat kannattaa muutenkin jakaa kahtia ja pakastaa.
Jos teen lasangnea, käytän vehnälevyjen tilalla kesäkurpistaa. Ei ikinä edes uskoisi, että välissä on sitä, niin hyvää se on:)
Jos teen nopean pikaruoan ja halvan, niin ostan tomaattimurskaa, ei maksa paljoa mitään ja silppuan sekaan valkosipulia ja vähän kermaa.
Lohta saa halvalla välillä, kannattaa ostaa ja pakastaa osiin ja tehdä sitten kermaisia lohikeittoja.
Itse olen kanssa ollut todella huono kokki enkä pidä edes ruoanlaitosta, mutta se energia ja virta mitä saa elämään syömällä hyvin ja omalla kohdallani olemalla ilman viljoja on niin suuri palkinto, että teen itse ruokani.
Olen opetellut myös leipomaan ja teen viljattomia/gluteiinittomia piirakoita kahvin kanssa usein. Raparperia tai marjoja, sieniä yms..
Pohjaan laitan vain soijajauhoja, mantelijauhoja, kananmunaa vähän intiaanisokeria ja leivinjauhetta. Ohjeita myös netissä karppaajien sivuilla.
Yleensä välipaloiksi syön mantelileipää tai itse tekemiä piirakoita (kahvin kanssa justiinsa). Myös marjajuomia blenderillä tehtyinä tai saatan paistaa munia ja syödä porkkanaraasteen ja auringonkukan siementen kanssa. Välipalaa tosin menee aika vähän kun syö tuhdin aamiaisin, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Kannattaa muistaa hyvät rasvat: ota kulauksia oliiviöljystä, avokadoöljystä tai muusta hyvästä aineesta. Muista kalaöljy (esim. möller 5ml päivä). Älä käytä enää margariinia tai kevyt tuotteita.
Pitsaakin on hyvä tehdä gluteiinittomana ja viljattomana. Esim. vyötärönmetsästäjän pitsapohja nimellä löytyy. Siihen tosin tulee vehnäleseitä, mutta itse olen korvannut sen aina muulla, esim. kauraleseellä.
Alku on vaikeaa, mutta äkkiä sitä tottuu ja oppii syömään oikein. Lisääntynyt energia yleensä tekee syömisestä mukavaa, eikä se enää tunnu monimutkaiselta.
Syöthän d-3vitamiinia? Se on erittäin tärkeää ja pakollista syödä suomessa ainakin talvisin. 50mikrog-125mikrogrammaan. Iherbilta saa halvimmalla. Tarkista, että tuote on laadukas ja on mieluiten öljyyn säilötty.
Vältä kaikkia ruokia, jotka ylläpitävät tulehdusta elimistössä. Esim. sokerit, hiivat, höttövehnät yms...joillain sianliha saattaa olla pahasta.
Aknea lähtisin itse hoitamaan ensiksi ruokavalion puhdistamisella: Pois siis gluteiiniviljat, sokerit, lisäaineet ja einekset. Vaihtaisin ruoat suomalaiseen mikäli mahdollista. Ostaisin kalaöljyä ja d3 vitamiinia ja muistaisin veden juonnin tärkeyden. Sen jälkeen seuraisin tilannetta 2kk ajan ja jos ei mitään tapahdu, jättäisin maitotuotteet pois ja seuraisin uudestaan tilannetta.
Sinkkilisää voi myös ottaa. Kannatta tutustua asiaan. Jotkut kokevat hyötyneensä b5 vitamiinista.
Akne on vain sellainen, että mikä toisella auttaa, ei toisella auta mitään. Täytyy itse kokeilla vain ja olla kärsivällinen. Selkeä ruokasuunnitelma ja kirjaaminen jos jaksaa auttaa, että voi seurata milloin iho on parempi/huonompi.
Tosin suurella osalla naisista akne puhkeaa kun pillerit lopetetaan. Minulle kävi niin 5vuotta sitten. Ei vain mennyt ohi. Tein ruokaremontin kuten yllä neuvoin ja iho parantui jonkin verran, mutta lopulta kyllästyin kuukautisten aiheuttamiin kipeisiin patteihin leukaperissä ja satunnaisesti poskissa. Ne jäivät ihon alle kipeinä patteina hyvin pitkiksi aikaa ja olivat tosi rumiakin vielä.
Hain sitten lopulta roa kuurin jota olen syönyt nyt kohta 6kk. Kannattaa ehdottomasti hakea tämä lääke, jos tuloksia ei ala syntymään, mutta ensin tietenkin kannattaa vaihtaa ruokavalio ja tehdä muut asiat, koska lääke on aika rankka. Itse en kadu lääkettä, tuntuu niin äärettömän helpottavalta kun iho on sileä ja vuosiin ei ole ollut näin normaali iho.
Roaa syödään usein 4-6kk ja se parantaa suurimman osan aknepotilaista. Osa joutuu uusimaan kuurin jossain vaiheessa elämää ja osa joutuu syömään pidennetyn kuurin, mutta sekin on loppujenlopuksi pieni aika elämää kärsien jos saa oikeasti normaalin ihon tällä lääkkeellä. - Ahistunutakneilija
Voi että, kiitos ihan kauheasti vastauksista! En olisi arvannut että näin hyvää tietoa tulee! Pitää alkaa tosissaan suunnittelemaan remonttia elämään ja ottaa nuo vinkkisi käyttöön. :)
Lisää tietoa saa tietysti silti laittaa! :)- dyhfty
Pellavansiemeniä ei kannata syödä 1 rkl enempää päivässä, sillä niissä on kadmiumia. (ihan varalta vain)
- entinen akneilija
esimerkki minun ammupalasta joka sopii mainiosti akneiselle iholle:
kaurapuuro marjoja, manteleita, hunajaa sekä smoothie ( appelsiini, avokado, (rahka), hunaja, inkivääri, MSM.jauhe ) C,D-vitaminit.
vinkki:
vaihda vaalea riisi täysjyväksi
tavallinen suklaa tummaksi
mehu smoothieksi
ja
banaanin sijaan jokin muu hedelmä - luomu-varpu
Tee kuten siskoni veli teki ja jätti KAIKEN ruuan pois ja finnit lähti kuudessa(6) viikossa eikä tarvittu mitään myrkkyjä.
Päätin heti hänen hautajaistensa jälkeen aloittaa saman dieetin,kokeile
sinäkin se toimii!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803