Hei,
Olen suunnitellut jo pitkään toteuttavani ultrakeveveän lentokoneen lupakirjan.
Toki siinä on rajoituksia kuten paino ja yöaika ym... Etenkin haluaisin tietää kahden miehen ollessa kyydissä todellisen lentomatkan pituuden. Pääseekö Helsingistä pitkällekin ropakon toiselle puolelle ym?
Lisäksi olen miettinyt, pystyykö mikään instanssi järjestämään kesällä tiiviskurssia tuon lupakirjan saamiseksi?
Kiitos jo etukäteen!
Ultrakevyt lentäjäksi?
20
1280
Vastaukset
- Mr. Ultralight
Kahden miehen ollessa kyydissä lentomatka on 0 mailia/minuuttia. Siis nolla. Toki jos olet 45-kiloinen "mies" voit juuri ja juuri ottaa puolen tunnin reissulle toisen samankokoisen karjun kyytiin.
- mc.akkoser
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ultra_mopu_teoriakurssi.htm
Verkkokurssi, opiskele missä, milloin ja kauinka paljon haluat. Kokeita voit mennä suorittamaan ihan milloin haluat.
Älä edes harkitse pystyväsi suorittamaan koko lupakirjan kesän aikana, toki ei se mahdoton ole mutta ei ainakaan turvallinen. Opiskele teoriat rauhassa ja älä kiirehdi.
Ultrakevytlentokoneiden toimintamatkat ovat 270-470 km (Riippuu säästä, painosta, konemallista jne...) - mc.akkoser
Mr.ultraligh, hän tarkoitti varmaan, että yhteensä 2 ihmistä?
Kai nyt hän tietää, et MAX 2 henkilön rajoituksesta ultrakevytlentokoneissa. - Kaikkeakokenut
Kuuleppas nuori mies nyt kokenutta lentäjää. Älä vaaranna orastavaa lentäjän elämääsi ultrakevyisiin sekaantumalla. . Ovat osoittautuneet riskialtteiksi kapistuksiksi ja en lentäsi niillä, kuin pakon edessä.
Hanki lupakirja oikeaan lentokoneeseen, sillä nämä ovat KAIKIN puolin toimintavarmempia.- yankeeoscar
Kuulepas nuori mies vähän nuorempaa lentäjää. Älä vaaranna orastavaa lentäjän elämääsi ultrakevyisiin sekaantumalla, äläkä sekaannu hölmöihin ja riiteleviin piperi/cessna-lentäjiin. Homma on myös järkyttävän kallista ja loppujenlopuksi aika tylsää..
Hanki siis itsellesi maailman hienoin ja kiehtovin harrastus. Ja mikä tämä harrastus on? No tietenkin purjelento! Tässä lajin plussia:
saat kurssin läpi vaikka parissa viikossa/ teoriat voit opiskella itse
se on halpaa ja luonnonystävällistä
todella mieleenkintoista ja mukavaa. Aina oppii jotakin uutta
Matkaa voit lentää vaikka Suomen halki, maksamtta markkaakaan bensasta
todella sosiaalista ja tapaat lajin parissa paljon uusia ihmisiä (moottorilennossa jopa samaan kerhoon kuuluvat eivät välttämättä tunne toisiaan...)
kaverin saat kyytiin kaksipaikkaisella konella. Ne ovat myös suorituskykyisiä.
ei tarvitse tehdä pakkolaskua moottoritielle löpön loppuessa
Meluvalitukset tiukentavat kokoajan moottorilentämistä. Purjelentäjällä ei ole tämmöistä vaaraa. Myös jatkuva polttoaineen hinnan nouseminen ei vaikuta, varsinkaan vinttustarteissa.
et joudu tappelemaan joidenkin typerien mopo-lentäjien kanssa. Purjelennossa niitä on huomattavasti vähemmän..
aitoa lentämistä parhaimmallaan. Purtsikassa olet kuin vapaa lintu!
Ja sitten miinukset:
-Easan jatkuvat tiukennukset ja hintojen korottamiset (ilmiö on tuttu kaikissa myös motorilentäjille..)
-Idiootit mopo-pilotit haukkuvat purjelentoa ja lentäjiä tyhmiksi. Purjelentäjät kuulemma sotkevat lentoliikenettä osaamattomuudellan. Kuitenkin mopo-pilotit eivät osaa itsekkään kunnollista radiopuhelinliikennettä ja jotkut eivät osaa tehdä edes laskuilmoitusta. (tulevat sen jälkeen valittamaan, että purtsikka lähti nenän edestä starttiin...)
Eipä muita miinuksia tullu mieleen :)
- Kaikkeakokenut
Olen kanssasi täysin samaa mieltä nimimerkki " yankeeoscar"
Myös itse koen purjelennon hienoimipiin ja kiehtovimpiin harrastuksiin. . .
Suosittelen lämpimästi purjelentoa !- Jani Savolainen
Minäkin suosittelen purjelentoa mutta tykkään lentää ultra lentokonettakin
- YankeeOscar
Jani Savolainen kirjoitti:
Minäkin suosittelen purjelentoa mutta tykkään lentää ultra lentokonettakin
Itse en ikimaailmassa lähde semmoiseen härveliin kyytiin.. Myös sen takia, että ne on kauhean rumia :P Hankkikaa mielummin MGPL (halpaa lentämistä autobensalla)
Mutta purjelento, se on oikeaa lentämistä!
Ps: kohta lennetään kovaa ja korkealla, maanviljelijät vapiskaa!
- LPL(s)
Niin tuosta rajan ylityksestä ja ultralla, niin eikös tuo ole kansallinen lupakirja / kone yhdistelmä. Eli joutuu anomaan ko. valtiolta lupaa lentää ilmatilassa.
Kuinkas tuo EASA:n uusi LPL(a) jolla saisi lentää alle 2000kg konetta?
t:P - Pelottaaaa
Joo eli oon 16v poika ja purtsikka teoriat menos ja ykkös moduulin lensin viime kesänä Räyskälässä mutta voikos joku kertoo että kuinka vaikeet ne tentit niiistä teorioista on ja millasii kysymyksii siin on ku pelkään etten saa lupakirjaa ku jos en pääse niistä teorioista läpi
- YankeeOscar
No aika helpot ne kokeet on.. 75% pitää saada oikein kokeista. Ei tarvi muutakun kerrata käytyjä asioita, niin läpi menee. Ja jos ei mene, niin kokeita saa uusia niinkauan kuin se menee läpi.
- Ultrapainava lentäjäksi?
YankeeOscar kirjoitti:
No aika helpot ne kokeet on.. 75% pitää saada oikein kokeista. Ei tarvi muutakun kerrata käytyjä asioita, niin läpi menee. Ja jos ei mene, niin kokeita saa uusia niinkauan kuin se menee läpi.
Olenko ultrapainava lentäjäksi kun 105kg??
- Kampfflieger Asse
Se onko "läski" on kiinni BMI:stä. Tuo mainittu 105 kg on normaalipaino, jos pituutta on esim. sellaiset keskivertokoripalloilijan 205 cm ja on vielä urheiljan lhakset:-))
- Ultrapilotti
Ilmailu on hieno harrastus. Lentää sitten purjekoneella, peltikoneella tai ultralla. Kun asenne on kohdillaan, niin se on myös turvallista. Kannattaa olla paikallisiin kerhoihin yhteydessä ja käydä tutustumussa. Varmasti auttavat sinua valitsemaan sinulle sopivan lupakirjatyypin lentämisen toteuttamiseen.
- Lentäen perille
Purjelento ja ultra molemmat. Kun lentää pahvin toiselle niin toinenkin kortti tulee taskuun aika pienellä lisäkoulutuksella.
Purjelennossa on puolensa, mutta lentokausi lyhyt suomessa ja silloinkin joutuu kelejä kyttäilemään. Jos haluaa pelkällä purkkarilla lentää ympäri vuoden se tietää matkustelua ja todella isoa lisää budjettiin. Ultralla taas voi lentää läpi vuoden ja kevät kelit suksilla on kesän lisäksi parasta aikaa. Peltikoneet alkaa olla isompien kerhojen uudempaa kalustoa lukuunottamatta niin vanhoja cessnoja, ettei niitä voi sanoa enään nykyaikaiseksi lentokoneeksi. Lentokonebensan hinta nykyisellään järkyttävä vs. ultrien autobensa. Lekobensan saatavuus myös surkea pienkentillä Nesteen lopetettua jakelun jokin aika sitten ja se pakottaa suunnittelemaan matkalennot sopivien kenttien kautta mistä saa bentsiiniä.- Lupakirja v. 1984
Ilmailu on tosiaan hieno harrastus ja itse olen lentänyt suurimman osa ultrakevyellä kalustolla. Ja pidän ultrakevyttä lentämistä parhaimpana lentämisen muotona, jos pienet matkalennot riittää ja haluaa lentää omien vapaa-aikojen puitteissa sääolosuhteet huomioiden.
Juuri tuo, että ultralla lentää tavallisella bensalla, on aika iso juttu. Ultralla voit lentää muutenkin kohtuullisin kustannuksin. Oma lentopaikkakin on helppo järjestää, oman koneen hankinta varsin edullista, helppo säilyttää.
Purjelentäminen on toki hieno juttu, mutta siihen tarvitse käytännössä aina porukkaa ympärillesi, että pääset ilmaan ja vielä monasti, että pääset koneen kanssa kentälle takaisinkin. Toki hienossa porukassa saman henkisten kavereiden kanssa on mukavaa harrastaa sitäkin.
Kuumailmapallo on sama juttu, sääolosuhteiden lisäksi pitää olla porukkaa ja hienoa on porukassa tätäkin harrastaa.
Perinteiset ropellikoneet sitten... oma kone tulee kalliiksi, kerhojen koneet on vanhoja ja pitää olla lentobensaa, vaikea säilyttää omaa konetta, oma lentopaikka vaikeampi järjestää, huollot kalliita jne. jne.
Ultran huonoja puolia ovat sitten, että niillä lennetään hyvissä olosuhteissa ja aina pitää ottaa myös muuttuvat olosuhteet huomioon erityisen tarkasti. Pidemmät matkalennot voi unohtaa käytännössä kokonaan. Varalaskupaikka pitää AINA olla mielessä. Ultra ei ole mikään "mopo" vaan ihan oikea lentävä laite, jota koskevat säännöt ja lait, myös fysiikan lait yhtä lailla, kuin muitakin lentäviä laitteita. Jos perinteinen moottorikone antaa joitain lentäjän huolimattomuuksia anteeksi, ultra ei sitä tee. - Sohvatiikeri2
Lupakirja v. 1984 kirjoitti:
Ilmailu on tosiaan hieno harrastus ja itse olen lentänyt suurimman osa ultrakevyellä kalustolla. Ja pidän ultrakevyttä lentämistä parhaimpana lentämisen muotona, jos pienet matkalennot riittää ja haluaa lentää omien vapaa-aikojen puitteissa sääolosuhteet huomioiden.
Juuri tuo, että ultralla lentää tavallisella bensalla, on aika iso juttu. Ultralla voit lentää muutenkin kohtuullisin kustannuksin. Oma lentopaikkakin on helppo järjestää, oman koneen hankinta varsin edullista, helppo säilyttää.
Purjelentäminen on toki hieno juttu, mutta siihen tarvitse käytännössä aina porukkaa ympärillesi, että pääset ilmaan ja vielä monasti, että pääset koneen kanssa kentälle takaisinkin. Toki hienossa porukassa saman henkisten kavereiden kanssa on mukavaa harrastaa sitäkin.
Kuumailmapallo on sama juttu, sääolosuhteiden lisäksi pitää olla porukkaa ja hienoa on porukassa tätäkin harrastaa.
Perinteiset ropellikoneet sitten... oma kone tulee kalliiksi, kerhojen koneet on vanhoja ja pitää olla lentobensaa, vaikea säilyttää omaa konetta, oma lentopaikka vaikeampi järjestää, huollot kalliita jne. jne.
Ultran huonoja puolia ovat sitten, että niillä lennetään hyvissä olosuhteissa ja aina pitää ottaa myös muuttuvat olosuhteet huomioon erityisen tarkasti. Pidemmät matkalennot voi unohtaa käytännössä kokonaan. Varalaskupaikka pitää AINA olla mielessä. Ultra ei ole mikään "mopo" vaan ihan oikea lentävä laite, jota koskevat säännöt ja lait, myös fysiikan lait yhtä lailla, kuin muitakin lentäviä laitteita. Jos perinteinen moottorikone antaa joitain lentäjän huolimattomuuksia anteeksi, ultra ei sitä tee.Hyvin kirjoitettu.
Millään pikkukoneella ei ole järkevää matkustaa. Aikataulut eivät pidä ja se on kallista. Sitten kun lähdetään matkalle (vaikka pidemmällekin) varataan reilusti aikaa ja varaudutaan yllätyksiin. Viikossa tekee etelästä Lapin reissun, vaan voi siihen huonolla tuurilla kaksikin viikkoa mennä... - VL-3 Evolution
Lupakirja v. 1984 kirjoitti:
Ilmailu on tosiaan hieno harrastus ja itse olen lentänyt suurimman osa ultrakevyellä kalustolla. Ja pidän ultrakevyttä lentämistä parhaimpana lentämisen muotona, jos pienet matkalennot riittää ja haluaa lentää omien vapaa-aikojen puitteissa sääolosuhteet huomioiden.
Juuri tuo, että ultralla lentää tavallisella bensalla, on aika iso juttu. Ultralla voit lentää muutenkin kohtuullisin kustannuksin. Oma lentopaikkakin on helppo järjestää, oman koneen hankinta varsin edullista, helppo säilyttää.
Purjelentäminen on toki hieno juttu, mutta siihen tarvitse käytännössä aina porukkaa ympärillesi, että pääset ilmaan ja vielä monasti, että pääset koneen kanssa kentälle takaisinkin. Toki hienossa porukassa saman henkisten kavereiden kanssa on mukavaa harrastaa sitäkin.
Kuumailmapallo on sama juttu, sääolosuhteiden lisäksi pitää olla porukkaa ja hienoa on porukassa tätäkin harrastaa.
Perinteiset ropellikoneet sitten... oma kone tulee kalliiksi, kerhojen koneet on vanhoja ja pitää olla lentobensaa, vaikea säilyttää omaa konetta, oma lentopaikka vaikeampi järjestää, huollot kalliita jne. jne.
Ultran huonoja puolia ovat sitten, että niillä lennetään hyvissä olosuhteissa ja aina pitää ottaa myös muuttuvat olosuhteet huomioon erityisen tarkasti. Pidemmät matkalennot voi unohtaa käytännössä kokonaan. Varalaskupaikka pitää AINA olla mielessä. Ultra ei ole mikään "mopo" vaan ihan oikea lentävä laite, jota koskevat säännöt ja lait, myös fysiikan lait yhtä lailla, kuin muitakin lentäviä laitteita. Jos perinteinen moottorikone antaa joitain lentäjän huolimattomuuksia anteeksi, ultra ei sitä tee.Lupakirja v. 1984:lle
Fiksu kirjoitus ja terveen tasapainoinen asenne. Ilmailu sen eri muodoissaan on hieno harrastus ja jokaiselle löytynee itselleen ja budjetilleen sopiva vaihtoehto.
Kaikkein oleellisinta aloitteleville on opiskella kaikessa rauhassa ja hyvin omaksuen kaiken lentämiseen ja ennenkaikkea turvalliseen sellaiseen tarvittavan aineiston ja omaksua itselleen vastuuntutoset menettelytavat.
Itselläni suppeasti kokemusta laskuvarjohyppäämisestä (kauan sitten), joka oli vaihtehtona johtuen peltikoneilla lentämisen kustannuksista.
Laskin silloin, että vähäkin mielekkääseen, omilta taidoilta edistykselliseen ja turvalliseen lentämiseen tulisi omata budjetti _vähintään_ 50 lentotuntiin vuodessa ja mieluummin 100-150 tuntiin. Siihen tarvittava budjetti oli silloin itselleni aivan liian suuri. Lentolupakirjan olisin voinut itselleni kustantaa vaan en tarvittavia lentotuteja ja haluamaani harrastuksen aktiviteettiä.
Mielestäni ultralla lentämisestä kiinnostuneiden olisi jo oman turvallisuutensa vuoksi viisasta käydä huolella lävite A2:n teoria ja tämän lisäksi luonollisestikin kaikki ultriin liittyvä aineisto. Koskaan ei ole liikaa tietoa ilmailuun ja lentämiseen liittyen.
Uskaltaiisn olettaa, että suurin osa ultraturmista johtuu joko lentäjän omasta virheestä itse koneen hallinnassa tai laitteen puutteelisen huollon vuoksi johtuvasta mekaanisesta ongelmasta tai sääoloihin puutteellisesta valmstautumisesta (lähdetään liian kovaan tai kovin muttuvaluontoiseen keliin).
Tuo alempan aoleva VL-3 Evolution on varsin kaunis laite. Ovatko todellakin saaneet sen ultakategoriaan.
Vaatii melkoista urheulu- ja pioneerihenkeä toteuttaan ultralla matka maapallon ympäri.
"Today we have a route calculation and an ultralight aircraft that can get us around the globe in "40 days"
- http://www.ulmrecord.com/index2.htm
"Slovenian adventurer Matevz Lenarcic successfully concluded a 100-day eco-friendly trip around the world recently in an ultra-light plane boasting super-high fuel efficiency."
- http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-in-school/around-the-world-on-an-ultralight/article3347046.ece
"ONE MAN, ONE WORLD, ONE ULTRALIGHT PLANE"
"Solo flight with ultralight plane without additional air support from Slovenia over vast wilderness of Siberia (Russia) to Kamchatka and forward across the Bering Straitto Alaska, Canada, over Greenland to Iceland, England and back to Slovenia."
- http://www.worldtranssiberia.com/index1.php
"The Bruno Banani Trike World Tour: Around the World in 988 Days in an Ultralight Plane"
- http://www.airventure.org/news/2012/120725_bruno-banani-trike-world-tour.html
VL-3 Evolution - World fastest side by side UL aircraft: http://www.vl-3.com/
Pipistrel: http://pipistrel-world.com/pipistrel.html - Lupakirja v. 1984
VL-3 Evolution kirjoitti:
Lupakirja v. 1984:lle
Fiksu kirjoitus ja terveen tasapainoinen asenne. Ilmailu sen eri muodoissaan on hieno harrastus ja jokaiselle löytynee itselleen ja budjetilleen sopiva vaihtoehto.
Kaikkein oleellisinta aloitteleville on opiskella kaikessa rauhassa ja hyvin omaksuen kaiken lentämiseen ja ennenkaikkea turvalliseen sellaiseen tarvittavan aineiston ja omaksua itselleen vastuuntutoset menettelytavat.
Itselläni suppeasti kokemusta laskuvarjohyppäämisestä (kauan sitten), joka oli vaihtehtona johtuen peltikoneilla lentämisen kustannuksista.
Laskin silloin, että vähäkin mielekkääseen, omilta taidoilta edistykselliseen ja turvalliseen lentämiseen tulisi omata budjetti _vähintään_ 50 lentotuntiin vuodessa ja mieluummin 100-150 tuntiin. Siihen tarvittava budjetti oli silloin itselleni aivan liian suuri. Lentolupakirjan olisin voinut itselleni kustantaa vaan en tarvittavia lentotuteja ja haluamaani harrastuksen aktiviteettiä.
Mielestäni ultralla lentämisestä kiinnostuneiden olisi jo oman turvallisuutensa vuoksi viisasta käydä huolella lävite A2:n teoria ja tämän lisäksi luonollisestikin kaikki ultriin liittyvä aineisto. Koskaan ei ole liikaa tietoa ilmailuun ja lentämiseen liittyen.
Uskaltaiisn olettaa, että suurin osa ultraturmista johtuu joko lentäjän omasta virheestä itse koneen hallinnassa tai laitteen puutteelisen huollon vuoksi johtuvasta mekaanisesta ongelmasta tai sääoloihin puutteellisesta valmstautumisesta (lähdetään liian kovaan tai kovin muttuvaluontoiseen keliin).
Tuo alempan aoleva VL-3 Evolution on varsin kaunis laite. Ovatko todellakin saaneet sen ultakategoriaan.
Vaatii melkoista urheulu- ja pioneerihenkeä toteuttaan ultralla matka maapallon ympäri.
"Today we have a route calculation and an ultralight aircraft that can get us around the globe in "40 days"
- http://www.ulmrecord.com/index2.htm
"Slovenian adventurer Matevz Lenarcic successfully concluded a 100-day eco-friendly trip around the world recently in an ultra-light plane boasting super-high fuel efficiency."
- http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-in-school/around-the-world-on-an-ultralight/article3347046.ece
"ONE MAN, ONE WORLD, ONE ULTRALIGHT PLANE"
"Solo flight with ultralight plane without additional air support from Slovenia over vast wilderness of Siberia (Russia) to Kamchatka and forward across the Bering Straitto Alaska, Canada, over Greenland to Iceland, England and back to Slovenia."
- http://www.worldtranssiberia.com/index1.php
"The Bruno Banani Trike World Tour: Around the World in 988 Days in an Ultralight Plane"
- http://www.airventure.org/news/2012/120725_bruno-banani-trike-world-tour.html
VL-3 Evolution - World fastest side by side UL aircraft: http://www.vl-3.com/
Pipistrel: http://pipistrel-world.com/pipistrel.htmlOlisin myös itse sitä mieltä, että ultralentäjille sattuneet onnettomuudet ovat pitkälti lentäjän huolimattomuudesta johtuvia, joko kokemattomuutta tai sitten lentosään väärää arviointia, myös huoltojen ja tarkastusten laiminlyöntejä.
Olen myös samaa mieltä siinä, että liika opiskelu ei ole ilmailussa koskaan pahasta, eli teoriaa voi lukea enempikin ja opettajan kanssa lennetyt ylimääräiset tunnitkaan eivät ole pahasta.
Noista matkalennoista sitten... Kyllä ultrallakin voi tehdä pitkiäkin matkalentoja, kun ottaa sääolosuhteet huomioon ja tekee huolellisesti lentosuunnitelman riittävine varalaskupaikkoineen. Itsekin olin aikoinaan porukalla pidemmällä matkalennolla mukana ja suhteellisen hyvin selvisimme, jos näin asian kerron. Siitäkin reissusta voisi kirjoittaa, jos ei kirjaa, niin ainakin useamman sivun matkakertomuksen...
- Lupakirja tyän alla
Itse nuorena (alle 30 v) lentäjän alkuna suosittelen harrastusta muillekin nuorille. Itselläni on juuri ultralupakirja työn alla, ja sen mitä itse olen ilmailua harrastanut ja koneisiin/konekulttuuriin tutustunut, voisin todeta ultrienkin kehittyneen huimasti alkuajoista. Nykyiset ajan hermolla pysyvien ultravalmistajien ultrat ovat ominaisuuksiltaan jo hyvin lähellä painavampien koneiden ominaisuuksia. Toki ultran paino tuo omat haasteensa lajiin. Pieni paino tekee koneesta herkemmän kaikille ulkopuolisille vaikutuksille mm. puuskille, sekä tietenkin pilotin virheille. Ei ultraa kuitenkaan pidä näiden ominaisuuksien takia pelätä, vaan opetella rauhassa tuntemaan koneen ominaisuudet ja toimia niiden vaatimalla tavalla.
Kaikille kurssille lähtijöille toivotan kuitenkin riittävästi tervettä maalaisjärkeä käteen, jotta ette kuvittele tämän olevan helppo ja nopea nakki. Teoriaosat on helppo suorittaa siinä ajassa kuin haluaa/on suunnitellut, mutta lentotunteihin vaikuttaa niin moni asia, että kauden pituutta/lentotuntien määrää ei kannata paljon etukäteen suunnitella vaan mennä sään ja oman tuntemuksen mukaan. Pitäkää aina mielessä, että sää rajoittaa toimintaa hyvin usein ja kentälle saattaa tulla tehtyä muutamiakin "turhia" reissuja, kun sää muuttuukin yllättäen, eikä ilmaan ole mitään asiaa. Lisäksi tulee muistaa, että 25 lentotuntia, jotka lupakirjaan vaaditaan, on minimimäärää. Itsestäni tuntuu siltä, että osa lennonopettajista tuntuu pitävän tätä selkeästi lupakirjan saantirajana. Kun sulla on noi 25 tuntia täynnä aletaan katsomaan tarkkaria, vaikka itsestä tuntuisi miltä. Älkää siis tuijottako tunteja. Todennäköisesti niitä tulee enemmän kuin tuo 25, toki riippuen konetyypistä jolla koulua lennettään.
Onnea yritykseen. Juuri nuoria ilmailu harrastuksena kaipaakin. Vielä kun saisimme vanhemmat ja nuoremmat harrastajat sujuvasti sekaisin jakamaan kokemuksiaan ja näkemyksiään keskenään. Tällainen yhteistyö saattaisi monesti avartaa monenkin katsantokantaa maailmaan ja opettaisi mahdollisesti molemmillel osapuolille jotakin uutta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865