MS-tauti, paniikkihäiriö, noiden yhdistelmä vai jotain muuta?

paniikki2

Elikkäs, olen hieman alle 25-vuotias mies. Tiedostan hyvin että vika saattaa olla ns korvien välissä, mutta oireet ovat sen verran hämmentäviä, joten ajattelin täältä kysyä kokemuksia vastaavista.

Elikkäs seuraavia oireita olen huomannut tässä noin viimeisen 1-1,5 vuoden aikana:

-Lihasten nykinä, elikäs tuollaista elohiirimäistä nykinää vähän joka puolella kehoa aina välillä, pääosin "levossa" ollessa, eli sohvalla/sängyllä maatessa, paikallaan seisoessa jne. Liikkuessa en moista ole huomannut. Mielestäni nykimisiä on enemmän vasemmalla puolella kehoa, mutta en osaa sanoa kuvittelenko vain tämänkin :D

-Vasemman puolen käsi ja jalka ovat ajoittain melko puutuneen oloisia, oikealla puolella en ole vielä huomannut moisia vaivoja. Kävely tuntuu vähän tönköltä ja kömpelöltä, mutta ulospäin se ei mielestäni näy, kun olen "vakoillut" itseäni ovelasti peilistä.

-Fyysisesti olen muuten mielestäni ihan hyvässä kunnossa, vaikka en ole enää 5 vuoteen niin kovin aktiivisesti liikkunut vapaa-ajalla. Viimeisen puoli vuotta olen kuitenkin tehnyt työtä, jossa joutuu/saa liikkua kymmeniä kilometrejä päivässä ja homma on oikeasti fyysisestikin aika raskasta, väittäisin olevani työpaikkani kovakuntoisimpia kavereita, mutta silti kunnon rasituksen jälkeen saattaa raajat täristä aika paljon. Erityisesti juuri vasemman puolen käsi saattaa täristä kovan rasituksen jälkeen. Äsken tein esimerkiksi kylmiltäni 30 etunojapunnerrusta, ja sen jälkeen nostin kädet vaakatasoon, ja huomasin että vasen käteni vapisi ainakin silmällä katsottuna enemmän kuin oikea. Jotenkin myös tuntuu että vasen käsi on kömpelömpi ns. arjen askareissa(olen sekakätinen, kirjoitan vasurilla, mutta oikeastaan kaiken muun teen oikealla)

-Minulla on aina kädet tärissyt jonkin verran, varsinkin jos jännittää/stressaa jotain. Rehellisesti sanottuna en osaa sanoa onko vasen käsi aina tärissyt hieman enemmän kuin oikea, mutta olen täysin hysteerinen, sillä isälläni todettiin parkinsonin tauti noin 6-7 vuotta sitten, ja ensioireena oli juurikin toisen käden vapina/pakkoliikkeet. Mitään pakkoliikkeitä en ole huomannut, ja silloin kun olen ns. rentoutuneessa mielentilassa niin kädet eivät tärise lainkaan. Kuulostaa varmaan typerältä, mutta esimerkiksi jo muutama kalja rentouttaa jotenkin sen verran että kädet eivät enää tärise, noita elohiiren tyyppisiä saattaa tosin tulla silloinkin.

Jotenkin tuntuu myös välillä siltä, että menee sanat sekaisin, mutta oletan tämän johtuvan jännityksestä, sillä tämäkin tuntuu helpottavan aina kun en ole niin jännittyneessä tilassa.

Tiedostan hyvin että minulla on ollut viime aikoina kovasti stressiä, juurikin huonossa hapessa olevan isäni sairauden takia(joka vain ruokkii kaikkia kauhukuvia että minulla on/minä sairastun samaan sairauteen), 6-vuotta pitkä seurustelusuhde meni viime kesänä poikki.

Olen myös saanut muutaman pahan paniikkikohtauksen ja tiedostan hyvin että osa vaivoista johtuu varmasti juurikin stressistä. Neurologilla kävin ja oli sitä mieltä että johtuu juurikin stressistä.

Liiallista väsymystä, päänsärkyä, näköhäiriöitä(näkö kylläkin huonontunut täysi-ikäisyyden jälkeen, mutta tasaisen varmasti ja hitaasti), en ole huomannut.

Tiedostan että vika saattaa olla korvien välissä, mutta olen kuitenkin niin huolissani, että olisi kiva saada kuulla asiallisia mielipiteitä. Neurologi käski palata asiaan, mikäli vaivat jatkuvat, mutta ei määrännyt lähetettä mihinkään kuvauksiin, psykiatrille tms.

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.

4

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paniikki 2

      Ja mainittakoon vielä, että en osaa sanoa onko oireet oleellisesti pahentuneet. Rupesin stressaamaan ms:stä vasta kotilääkäriä leikittyäni internetsissä viime syksynä, ja sen jälkeen olen kiinnittänyt oireisiin jatkuvaa huomiota.

      Työni olen toistaiseksi pystynyt siis toistaiseksi ainakin tekemään kunnolla, vaikka ahdistaakin tämä kaikki.

      Sen unohdin vielä mainita, että juon pari mukia kahvia päivässä, poltan tupakkaa, käytän alkoholia kohtalaisen paljon ja vaikka töissä tuleekin liikuttua tarpeeksi, niin sen lisäksi ei tule enää paljon urheiltua. Ruokavalio myöskin melko kehno, joten siinä taas viisi syytä oireille.

      Mutta joo, edelleen niitä asiallisia mielipiteitä kiitos. :)

    • ms-tautiako

      Hei! Taisin laittaa juuri jälkeesi myös samantyyppisen aloituksen. Minulla ihan samat oireet kun sinulla! Unohdin mainita tuon käsien vapinan, joka minullakin tulee etenkin kun nostan molemmat kädet suoraan eteenpäin niin oikea käsi vapisee selkeästi. Neurologi niitä katteli hetken ja sano että testata kilpirauhasarvot jotka oli ok. Ja tosiaan totesi mulla ylivilkkaat refleksit. Se lääkäri ei mua päästänyt magneettiin, mutta toiselta lääkäriltä sain lähetteen.

    • paniikki 2

      Mulla neurologi koputteli sillä vasarallaan eri puolelle kokeillen refleksejä, mutta ei maininnut ainakaan niissä olleen mitään erikoista. Kai se on vaan pakko vähän aikaa tässä kattella, ja jos ei mene ohi tai pahenee, niin mentävä uudestaan neurologille ja vaadittava sitä magneettikuvausta, tai muita jatkotutkimuksia.

    • Kiinnostunut1

      Oletteko ikinä saanut vastauksia epäilyihinne? Onko tässä välillä oireet loppuneet, oletteko saaneet diagnoosia tms? Kiinnostaisi kuulla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe