Kokemuksia Indonesiasta - korruptio ja muu turvallisuus

Bali ja Gilit

Kovasti varoittelevat korruptiosta Indonesiassa. Miten tämä näkyy tavalliselle matkailijalle..? Näkyykö mitenkään? Oletteko törmänneet ongelmiin poliisin kanssa vieraillessanne maassa. Itse olen tänä vuonna menossa maahan ensimmäistä kertaa ja hieman olen kuumottunut.

Muitakin vinkkejä kaivataan. Onko maassa yleisesti ottaen turvallinen ilmapiiri ja onko turvallisuus huomattavasti heikentynyt. Matkustustiedotteethan luonnollisesti ovat tehty ylivarovaisesti mutta kuitenkin ei voi olla kuumottumatta.

Itse olen reissannut paljon muualla Kaakkois-Aasiassa; Malesiassa ja Thaimaassa lähinnä. Onko maa ylipäänsä näihin verraten haastava matkakohde?

15

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kingpin1

      6 kertaa Balilla ollut, 3 kertaa niistä kerroista on ollut hälytystila terroristien takia =)

      Se ei välttämättä näy mitenkään tavalliselle matkailijalle, mutta voi näkyä. Normaalit ongelmat poliisin kanssa ja samalla korruption näkeminen on kun ajelet skodella. Poliisi voi pysäyttää ja sitten kannattaa olla siellä kansainvälisen ajokortin välissä 150000 rupiaa, se on perus lahjus vaikka et olisi mitään edes tehnyt väärin. Jotkut voivat vaatia enemmänkin ja jos ei maksa niin antavat jonkun keksityn sakon ja saat selvitellä sitä poliisilaitoksella. Mutta yleisesti toi 150000 rupiaa riittää.

      Yleisesti väittäisin että Thaimaassa turvallisempi liikkua esim iltaisin. Massaturismi tuo aina rikollisuutta ja kyllä siellä niitä epäillyttävän oloisia iltaisin paljon liikkuu. Mutta tähän pitää todeta että en ole koskaan kuullut että joku olisi ryöstetty siellä. Maalaisjärki mukaan

    • Reizzaaja

      Väittäisin taas että bali on huomattavasti turvallisempi paikka liikkua kuin thaimaa. Poliisien kanssa ei juuri tekemisissä ole kuin skootterilla ajettaessa. Ja rikollisuus on todella minimissä. Thaimaassa näkee esim huomattavasti enemmän tappeluita ja kiristyksiä jonkun paikan pitäjän tahota länkkäri turistia kohtaan.

    • Kingpin1

      Reizzaaja on ihan kuutamolla =)

    • Reizzaaja

      Molemmissa paikoissa paljon reissanneena ja thaimaassa pidemmän aikaa asuneena ainakin itse huomasin tällaista. Thaimaassa porukka on ryyppyreissuilla, balilla ei niinkään. Humala tuo aina ne hyvät ideat ja sitä muuta muut hankaluudet ja räyhäämiset. Toki kingpin1 jos kutalla vaan notkut niin silloin, mutta kuta onkin oma maailmansa ja se oikea bali ei ole kutalla. :)

    • Kingpin1

      Toi kuulosti jotenkin siltä ettet nyt ihan ajatellut mitä sanoit tai sitten kuljet vähän laput silmillä.

      Siis Balihan on aussien mallorca/ibiza/kanaria, ne tosiaankin tulevat sinne juhlimaan, ei tietenkään kaikki mutta suurin osa. Siellä ollaan viikkoa tai 2 kännissä tai vaan pitkä viikonloppu. Balille ne lentää useamman kerran vuodessa pelkästään ryyppäämään.

      Phuket sun muut turistikeskukset ei oo oikeaa Thaimaata. Ja näissä paikoissa on rikollisuutta ja kaikenlaista sattuu. Samoin Balilla.
      Kun kysyt paikallisilta että mikä huolestuttaa Balilla niin sanovat että huumeidenkäyttäjien suuri määrä ja se että joka koloon rakennetaan uusia hotelleja.
      Huumeet ja huumeiden käyttäjät tuovat aina rikollisuutta. Jos väität että oon väärässä että Balilla on niin turvallista niin lueppa vaikka niitten lehtiä kuukauden ajan niin kuinka monta ihmistä on joutunut väkivallan kohteeksi, kuinka monen villaan ollaan tunkeuduttu, kuinka monta on tapettu todella raa'asti.
      Ihan näin tän kuukauden saldoa, mystisesti kuollut aussi nainen ja puukotettu aussi mies kun yritti estää ryöstäjiä jotka tunkeutuivat villaan sisälle.

      Ja kerro toki mistä sitä niin aitoa Balia löytää? Kaikkihan nyt tietää mikä Kuta on...

    • Reizzaaja

      Niin no, kuinka monta aussia olet balilla nähnyt dokaamassa kutan ulkopuolelle, esim amedissa? Missä on turvallista missä ei, huumeita thaimaassa kuiten on paljon enemmän kadulla kuin balilla missä tuomiot niistä on kohdillaan. Jos niin haluat vertailla lukuja niin niistä näet kaikki mainitsemasi ja huomaat etta hups, ei sitä asukaslukuun nähden balilla olekkaan niin paljon rikollisuutta kuin thaimaassa.

      Oletko käynyt kutan ulkopuolella, vai kuinka et 6 käyntikerran aikana ole löytänyt sitä oikeaa balia? Jos et ole löytänyt niin miksi niin monta reissua?? Se rikollisuus, huumeet ja kaikki iso paha mitä balilla on vetää sua sit puoleensa :D

      Niin paljon on mielipiteitä kuin on ihmisiäkin, sinun mielipide on tuo, minun kokemukseni täysin erilaiset. Mielipiteeni on että bali on todellakin turvallinen paikka olla :)

    • Kingpin1

      Onhan se turvallinen, mitä nyt parit pommit on tappanut pelkästään n 250hlö....

      Olen varmaan nähnyt satoja ja taas satoja ausseja vaan ryyppäämässä kutan ulkopuolella, en itse juon usein niin ehkä siksi ne helpommin huomaa;)

      Mä muuten ihan mielenkiinnolla haluaisin nähdä noi sun tilastot, kun muutamia kirjoja lukeneena, kyseisestä aiheesta jotka liittyvät Balin rikollisuuteen ja korruptioon niin tosiaan kiinnostaa.

      Olenhan mä oikean Balin löytänyt jo ajat sitten ja se ei ole pelkästään paikasta kiinni se. Kun vietät aikaa paikallisten kanssa niin löytää sen oikean Balin helposti ja paikkana voi olla vaikka kutan rannat silloin. Tietää millaisia oikeat Balilaiset on, ei jaavalaiset. Miksi milloinkin juhlistetaan mitäkin, vähän taustaa siitä, mitä niissä tapahtuu, käydä häissä missä koko kylä osallistuu. Tälläistä pientä mitä amedin hotellissa ei ehkä näe.
      Käyn siellä koska surfaan, Bali on siinä maailman paras paikka. Jos tuli sulle yllätyksenä? Luulen että aika paljon jo näen siinä sellaista mitä hc reissaajat ei edes useimmiten näe. Paljon tulee käytyä sellaisissa paikoissa mitä muut ei näe, pieniä kyliä rannoilla(joista mitkään opaskirjat ei kerro) joissa kun käyt useammin niin paikallinen kyläpäällikkö tulee sua joka aamu tervehtimään, monien pienien kylien läpi tulee paljon ajaltua, vaihdettua aina välillä muutama sana kaupan omistajan kanssa tai kun käy tankilla.
      Mut kuten sanoi mielipiteitä on. Mutta mä oon mun Balini löytänyt, se ei oo pelkästään paikasta kiinni...

    • Reizzaaja

      http://www.finland.or.th/public/default.aspx?contentid=68512 tuossa nyt jtn. ei oo numeroita mutta josko näet että mitä thaimaa on.. Niin, onhan suomikin turvallinen, mitä nyt koulussa voi kuolla jos joku ammuskelee, tai kauppakeskuksessa käydessä voi pommi räjähtää.. Ja laskematta mitä nyt kadulla tapetaan.. No joo, taitaakin bali olla vaarallinen paikka. Ihme että ulkoministeriö ei paikasta enemmän varoittele :D Luultavasti näet sitten enemmän rikollisuutta mitä "hc reissaajat" ei näe .... :) :)

    • Kingpin1

      Siis paljon sä sanot mutta eihän sulla oo mitään faktaa, laitat jonkun suurlähetystön matkustiedotteen??? Siis sun "tieto" perustuu pelkästään ulkoministeriön juttuihin??? Blaah
      Se on vaan aina helppo huudella ilman faktoja.
      Ja kai nyt thaimaasta kerrotaan enemmän kuin siellä on vähän suomalaisia turisteja....
      Pointti tässä nyt kuitenkin on ollut se että se ei oo mikään niin paratiisi, rikollisia on ja rikoksia tapahtuu, ei ole maailman turvallisin paikka(tälläkin hetkellä korkea terrorismin vaara, ei muuten lue ulkoministeriön tiedotteessa btw. siis siinä lähteessä joka kertoo kaiken) enkä koskaan väittäisi että on tosi turvallinen kuten eräät. Paskallekkin kun menee voi kuolla.

      Ja kaiken tietävä ja niiin fiksukin päästä oleva reizzaaja, kerro missä kohtaa mä sanoin että näen enemmän rikollisuutta? Vai enkö nyt itse ymmärtänyt mitä kirjoitin? Vai etkö ymmärrä luettua? Kerro mulle. Mun tietämys Balin rikollisuudesta ja sen laajuudesta perustuu luettuun kirjallisuuteen ja paikallisten kertomana. Ja ulkomaalaisten ketä siellä asuu.
      Toi nyt vaan jo rupesi kuulostamaan epätoivoiselta asioiden vääristämiseltä. Ja samalla vaan sai sen kuvan että sä tosiaan reizzaat niihin lomakohteisiin ja silti ei oo sen enempää tietoa mistään. Kuhan vaan ajankuluksi haluat aukoo päätä, harrastus sekin.

    • lisa18

      Noh. Mitä faktoja kingpinillä on? Tainnut herroilla/neideillä lähteä keskustelu lapasesta hieman. Tulin jokin aika sitten Balilta ja turvallista oli, poliisit pysäyteli liikenteessä mutta kun ajoluvat oli kunnossa niin no problem.

      Rikollisuutta en nähnyt enkä kuullut siitä juurikaan mitään suurempaa vaikka paikallistenkin kanssa aika paljon aikaa vietin ja juttelin.

      Eikä kyllä kukaan puhunut, ollut uutisissa taikka lehdissä mitään että olisi suuri terrorismin vaara tällä hetkellä. Viimeisin sellainen tilanne oli kuulemma paikallisten mukaan ollut kun oli se vuosipäivä, ja silloinkaan ei ollut tapahtunut mitään.

      Tulet ketjun aloittaja huomaamaan että turvallista siellä on. Oletko menossa lähiaikoina? Gileiltä itse kävin trawanganilla, sydämen vei Gili ja Bali ja takaisin vielä joskus on mentävä.

    • Kingpin1

      Lueppa vähän ylempää mitä siellä on keskusteltu ja faktoista sun muista....

      Kuinka monta kuukautta sä olit Balilla?

    • MaKke15

      Olen tällä hetkellä balilla. Kierrellyt nyt vajaa 2 viikkoa. Tuttavaperheeni joka tulee alkuviikosta tänne linkitti mulle tän keskustelun. Ovat huolissaan kun joku mainitsi että "tälläkin hetkellä balilla on korkea terrosismin vaara". Mistähän sellainen tieto on tullut? Kukaan täällä ei kuitenkaan tiedä asiasta mitään, siis ei paikallisetkaan kun yritin selvitellä.

      Vielä pari viikkoa reissua jäljellä. Osaako kukaan sanoa onko lembonganin rannat hyvia pienemmille lapsille? Ajattelin että kävisi parin paivan reissun tuttavaperheen kanssa siellä. Lähinnä aaltoja ajattelin että onko siellä ns.aalloonta rantaa jossain missä pienempien on hyvä leikkiä?

      Nyt rannalle lompsis!!

    • liinuska

      Makke, Indonesiassa ja Balilla on aina terrorismin riski. Välillä se taso on vaan korkeampi.Ei ne paikalliset aina näistä tiedä jos ei niistä jokapaikassa toitoteta. Viime vuonna kun muutama terroristi oli ammuttu niin tiesivät siitä muutama päivä myöhemmin.
      Toi hälytystaso niin tuttu joka ausseissa asuu niin puhui viikko sitten jotain että aussien ulkoministeriön sivuilla olisi ollut että tällä hetkellä riski suurempi.

    • lisa18

      Jutellessani kerran yhden vanhemman n.60 vuotiaan australialaisen herrasmiehen kanssa balin terrorismista hän ilmaisi asian hyvin tähän tyyliin. Australian ulkoministeriö on pitänyt balin hälytystason korkealla suunnilleen 10 vuotta, iskusta lähtien. Ja eivät sitä muuta vaikka tilanne olisi mikä. Ja että jos esim wtc iskussa olisi kuollut paljon australialaisia niin luultavimmin yhdysvalloissa oli heidän mukaan todella suuri terrorismin uhka myöskin kokoajan.

      Hyvä se on olla varovainen aina kun reissaa, itse olen ensi viikonloppuna lähdössä Pariisiin, sielläkin on nyt varoitettu terrorismista Malin ilanteen takia ja eikös Ranskassa ollut viime vuonna jokin terrori-isku? Enemmän ne onnistuneet iskut huolestuttavat kuin se että balilla terroristit saatiin kiinni ennenkuin tekivät mitään.

      Tässä makke on sulle vielä linkki aussien sivuille. Jos katsoo että 1-4 ois tasot niin taso 2 näyttäisi olevan nyt ja taso 1 on että ei vaaroja. http://www.smartraveller.gov.au/zw-cgi/view/Advice/Indonesia

      Samaa tasoa se näyttää muuten thaimaaseenkin. Sama terroristi vaara sivujen mukaan sielläkin.

      Jos näitä miettii ja pelkää liikaa niin silloin on ehkäpä hyvä pysyä kotosalla :) Varovasti missä ikinä liikutkin ja silmät auki. Mukavia lomamatkoja jokaiselle!

    • Kingpin1

      Ihan samaa mieltä, turhaan niitä on liikaa miettiä mutta hyvä tiedostaa kuitenkin. Kaikki vaarat on hyvä tiedostaa.
      Ite satuin olemaan sen vuosipäivän aikaan niin kyllä sen huomasi siellä että jotenkin se tunnelma kaikkialla oli vähän erinlainen, kai sitten ihmisille tuli huonot muistot mieleen liiankin hyvin. Eikä varmaan helpottanut että 3000 sotilasta ja poliisia pyöri kaikkialla.

      Noista vaaroista sen verran että muistakaa ne virtaukset kun meette uimaan, ei oo leikin asia. Kokemattomalle vaikkakin ihan hyvälle uimarille ne voi olla kohtalokkaita. Jos lukee no swimming niin kannattaa uskoa sitä =)
      Tä ei tietenkään koskenut mua =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe