Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Asuntolainan irtisanominen

epätoivoinen

Hei,
En kaipaa saarnaa lainojen maksusta, vaan toivoisin vain asiallisia vastauksia.
Meillä oli noin puoli vuotta ollut ongelmia asuntolainan ja autolainan maksussa, erät ovat myöhästyneet noin kaksi viikkoa joka kuukausi. Pankki sanoo, ettei lainojen eräpäiviä voi muuttaa. Kaikki lähti, kun mieheni sairastui masennukseen ja hoiti raha-asioitamme hyvin huonosti. Nyt olen ottanut raha-asioiden hoidossa ohjat, mutta minulla on edelleen vaikeuksia saada kaikki lainamme pyörimään ajantasalla, pankki kyllä tietää tilanteemme. Meille tuli noin kolme viikkoa sitten kirje. Meiltä oli jäänyt maksamatta 10.12 erääntyneet lainat. Siinä sanottiin, että jos en maksa 22.1 mennessä, siirtyy lainat perintään. Maksoin maksut 22.1, mutta vielä olisi avoimena 10.1 erääntyneet lainamme.
Olen yrittänyt etsiä lainasopimuksia. Olen myös laittanut kyselyn pankkiin, saamatta siihe vastausta, mutta voiko pankki nyt siirtää lainamme perintään ja irtisanoa lainamme?
Toivoisin mahdollisimman pikaisia vastauksia, olen aivan paniikissa! Kiitos jo etukäteen!

145

15748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grobeliini

      Koska tilanne on pysynyt samanlaisena puoli vuotta, teillä ilmeisesti on juuri riittävästi tuloja lainojen hoitoon. Nyt vain pitäisi saada lyhennykset maksetuksi kuukautta aikaisemmin.

      Eikö ole käynyt mielessä myydä autoa? Se on kai yksinkertaisin tapa selviytyä kassakriisistä.

      • varman lukutaidoton

        itse olen ollut sairaslomalla 2006 helmikuusta alkaen,vammauduin työssä työkyvyttömäksi.kela ja varma kiusaa eivät laske eläkkeelle.aivovamma niskat vammautunut,ristiselkä vaurioitui onnettomuudessa.oikea olkapää vaurioitui.olkapäässä reikä onnettomuuden takia.apulaitteita istun tätä kirjoittaessa pyörötuolissa.olen joutunut myymään nelivetoauoni jo muutama vuosi takaperin.nyt vammaispalvelun ostama automaatti auto myynnissä,jos sais rahaa siitä.ihmettelen että,kuinka varman,arto ja jyrki kuvittelee että aivovammainen yksikätinen,liikuntarajotteinen ihminen ajaisi ammatikseen linja-autoa.onko varman arto ja jyrki aivan hulluja lukutaidottomia,etteivät osaa lukea lääkärien lausuntoja.eläke hakemuksen on täyttänyt kelan avulias herra,itse en pysty kirjoittamaan hakemusta vammojen takia kun oikeakätinen vammautuu oikeasta kädestä.autot syöty vaikka maistuivat diselille ja pensalle.nyt on myynnissä vammaispalvelun ostama automaatti auto.että selviää laskuista.näin se menee.kelassa ihmettelevät voiko varmassa olla lukutaidottomia,nämä arto ja jyrki


      • Kumma juttu,,,
        varman lukutaidoton kirjoitti:

        itse olen ollut sairaslomalla 2006 helmikuusta alkaen,vammauduin työssä työkyvyttömäksi.kela ja varma kiusaa eivät laske eläkkeelle.aivovamma niskat vammautunut,ristiselkä vaurioitui onnettomuudessa.oikea olkapää vaurioitui.olkapäässä reikä onnettomuuden takia.apulaitteita istun tätä kirjoittaessa pyörötuolissa.olen joutunut myymään nelivetoauoni jo muutama vuosi takaperin.nyt vammaispalvelun ostama automaatti auto myynnissä,jos sais rahaa siitä.ihmettelen että,kuinka varman,arto ja jyrki kuvittelee että aivovammainen yksikätinen,liikuntarajotteinen ihminen ajaisi ammatikseen linja-autoa.onko varman arto ja jyrki aivan hulluja lukutaidottomia,etteivät osaa lukea lääkärien lausuntoja.eläke hakemuksen on täyttänyt kelan avulias herra,itse en pysty kirjoittamaan hakemusta vammojen takia kun oikeakätinen vammautuu oikeasta kädestä.autot syöty vaikka maistuivat diselille ja pensalle.nyt on myynnissä vammaispalvelun ostama automaatti auto.että selviää laskuista.näin se menee.kelassa ihmettelevät voiko varmassa olla lukutaidottomia,nämä arto ja jyrki

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.


      • Chuck Norris
        Kumma juttu,,, kirjoitti:

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.

        Viestissähän lukeekin ajan kohdalla:
        "aloitti viestin kirjoittamisen klo: 15.00, ja painoi lähetä nappia kello 18.37"
        (esimerkki aika!)

        Eli olisikohan asian laita sittenkin niin, että jokin mättää vielä pahemmin hitaan hämäläisen päässä? :)

        Tuliko hitaan hämäläisen mieleen kuuna päivänä että ehkä viestin kirjoittamiseen on kulunut tovi jos toinenkin. Eipä tainnut tulla, luulit vain keksineesi jotain näsäviisasta sanottavaa joten sinun oli pakko vastata.

        Ihan niinkuin minunkin oli vain pakko vastata ja todeta kuinka aivoton hämäläinen olet :)


      • Mielipidevammainen.
        Kumma juttu,,, kirjoitti:

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.

        Ei ei ei. Hänellä on Kelan avustuspalvelun avustajat yötä päivää jotka kirjoittavat nettiinkin hänen puolestaan. Hän vain sanelee.

        Tottakai avustajan on eläydyttävä vammaiseksi ja kirjoitettava samalla tyylillä.

        Tuo sama kirjoittelija suoltaa noita juttujaan muillakin palstoilla.


      • Herää Chuck
        Chuck Norris kirjoitti:

        Viestissähän lukeekin ajan kohdalla:
        "aloitti viestin kirjoittamisen klo: 15.00, ja painoi lähetä nappia kello 18.37"
        (esimerkki aika!)

        Eli olisikohan asian laita sittenkin niin, että jokin mättää vielä pahemmin hitaan hämäläisen päässä? :)

        Tuliko hitaan hämäläisen mieleen kuuna päivänä että ehkä viestin kirjoittamiseen on kulunut tovi jos toinenkin. Eipä tainnut tulla, luulit vain keksineesi jotain näsäviisasta sanottavaa joten sinun oli pakko vastata.

        Ihan niinkuin minunkin oli vain pakko vastata ja todeta kuinka aivoton hämäläinen olet :)

        Kuis tää alottaja kerkee sit vastailla joka puolelle? Käyttäsit nuppias etkä vaipus sääliin:).
        Ihan nimimerkkis liikkeitä nopeemmat hoksottimethan sulla ei o, eihän:).
        "Läpändeeros, saa käyttää, mut ei o pakko"


      • varman lukutaidoton
        Kumma juttu,,, kirjoitti:

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.

        hölmökö täällä on käynyt kirjoittamassa.onhan toinen vasen käsi jokinlaisessa kunnossa.eläkehakemuksen kirjoitti kelan henkilökunta herra.ossan kirjoittaa oman nimeni vasemmalla jos se hölmöä,kiinnostaa.varmassa hölmö arto ja jyrki ei osaa eds lukea papereita,minä aivovammaisenaki osaan lukea.minulla onneksi on avustaja joka hoitaa pankkiasiani tietokoneella ym.jos noin hölmö on että tulee tänne kirjoittamaan tuollaisia asioita,epäilen että kyseessä on jyrki älä tyrki.voihan se olla tyhmä arskakin.


      • varman lukutaidoton
        Mielipidevammainen. kirjoitti:

        Ei ei ei. Hänellä on Kelan avustuspalvelun avustajat yötä päivää jotka kirjoittavat nettiinkin hänen puolestaan. Hän vain sanelee.

        Tottakai avustajan on eläydyttävä vammaiseksi ja kirjoitettava samalla tyylillä.

        Tuo sama kirjoittelija suoltaa noita juttujaan muillakin palstoilla.

        kyllä kelassa avustavat sinuakin kirjoittamaan hakemuksen vilautat vain aivovamma kotiiasi,jos et itse osaa.


      • varma hölmö
        Kumma juttu,,, kirjoitti:

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.

        ei hämäläiset ole hitaita,siskoni mies oli lahden hämäläisiä,sehän on niinkuin savolaiset,pohjalaiset.kansaa.ei asuinpaikka vaikuta ihmisen hitauteen.sulla on huono äly joka on sinut jättänyt,tämä on sinulle kumma juttu taidat olla jyke tai ape varmasta.mene hyvä pöljä kotiisi jos et osaa lukea.


      • varman lukutaidoton
        Kumma juttu,,, kirjoitti:

        vammasi ovat siksi vaikeat, ettet kykene kirjoittamaan eläkehakemusta. Tänne syntyy tekstiä nopeammin kuin hidas hämäläinen ehtii lukea. Jokin mättää.

        sinäkin saat avustajan jos et itse pysty hoitamaan,asioita joita ennen pystyit,kelasta löytyy henkilökuntaa sieltä tiskin takaa auttamaan.jos kela tarkoittaa taloa se ei sinua auta,vaan henkilökunta.samoin on pankissa ei talo jossa lukee pankki,vaan henkilökunta jos et satu enää muistamaan.varmassa on kaksi henkilöä jyrki ja arto ne ei osaa lukea kirjoitettua tekstiä.heille on heti saatava avustajat lukemaan kirjoitettua tekstiä.


      • TOSI ON

        PANKIT EIVÄT ARMOA TUNNE....OLET ORJA LOPPUUN SAAKKA


      • Jokujostain
        varman lukutaidoton kirjoitti:

        itse olen ollut sairaslomalla 2006 helmikuusta alkaen,vammauduin työssä työkyvyttömäksi.kela ja varma kiusaa eivät laske eläkkeelle.aivovamma niskat vammautunut,ristiselkä vaurioitui onnettomuudessa.oikea olkapää vaurioitui.olkapäässä reikä onnettomuuden takia.apulaitteita istun tätä kirjoittaessa pyörötuolissa.olen joutunut myymään nelivetoauoni jo muutama vuosi takaperin.nyt vammaispalvelun ostama automaatti auto myynnissä,jos sais rahaa siitä.ihmettelen että,kuinka varman,arto ja jyrki kuvittelee että aivovammainen yksikätinen,liikuntarajotteinen ihminen ajaisi ammatikseen linja-autoa.onko varman arto ja jyrki aivan hulluja lukutaidottomia,etteivät osaa lukea lääkärien lausuntoja.eläke hakemuksen on täyttänyt kelan avulias herra,itse en pysty kirjoittamaan hakemusta vammojen takia kun oikeakätinen vammautuu oikeasta kädestä.autot syöty vaikka maistuivat diselille ja pensalle.nyt on myynnissä vammaispalvelun ostama automaatti auto.että selviää laskuista.näin se menee.kelassa ihmettelevät voiko varmassa olla lukutaidottomia,nämä arto ja jyrki

        Olen tekemässä esitelmää työkyvyttömyyseläkkeelle hakevista yksilöistä ja siitä, miksi hakemukset on hylätty. Puhtaasti anonyymi haastattelu. Jos olet kiinnostunut niin laita meiliä osoittseeseen [email protected] Suoraan sanoen olen kuullut ainakin 10 eri tarinaa jotka muistuttavat hyvin paljon omaasi. Ei suoraan sanoen enää oikein yllätä.


    • epätoivoinen

      Mutta voiko, pankki irtisanoa, se oli kysymykseni?
      Mieheni valitettavasti tarvitsee autoa töidensä hoitamiseen.
      Löysin Finanssialan keskusliiton sivuilta seuraavat tekstit:
      Velka erääntyy maksettavaksi pankin kirjallisesta vaatimuksesta, jos velallinen laiminlyö pääoman, koron, viivästyskoron tai muun maksun maksamisen eräpäivänä, jos
      1) maksu on viivästynyt vähintään kuukauden ja on edelleen suorittamatta ja
      2) viivästynyt määrä on vähintään kymmenen prosenttia tai jos siihen sisältyy useampi kuin yksi maksuerä, vähintään viisi prosenttia velan alkuperäisestä määrästä.
      Lainastahan oli kaksi maksuerää maksamatta, mutta kirjeen tullessa 10.1 oleva maksuerä ei ollut vielä erääntynyt. Muuta tietoa pankilta ei ole tullut.

      • Grobeliini

        Tuossahan oli jo yksi erä toista kuukautta myöhässä, mutta tuskin prosenttiosuus on riittävän suuri irtisanomiseen. Sen sijaan myöhässä olevaa erää voidaan kyllä ryhtyä perimään.

        Mitä autoon tulee, onko sen oltava välttämättä niin kallis? Vaihtamalla halvempaan saisitte vapautetuksi rahaa, jolla pääsisitte tasapainoon lyhennysten kanssa. Samalla pääsisitte eroon autolainasta. Nyt olette pahasti veitsenterällä kaiken aikaa.


      • Kun olet maksanut lainaerän, jonka erääntymisestä on sinua huomautettu, ei pankki irtisano lainaa seuraavan viivästymisen vuoksi, vaan jälleen huomauttaa siitä. Ja taas maksat ylimääräisiä kuluja. Ja ellet maksa ajallaan, voidaan ukaasit laittaa toimeen.

        Olennaisempaa onkin se, että kun lainanmaksunne on mennyt pysyvästi retuperälle, niin siitä tietenkin aiheutuu ylimääräisiä kuluja ja varmasti teidän asemanne heikkenee koko ajan pankin silmissä neuvotteluosapuolena. Eli tulevaisuudessa tilanne, jossa pankki irtisanoo lainan siihen mahdollisuuden tullessa, on ihan realistinen pelko.


      • velallinen myös
        Grobeliini kirjoitti:

        Tuossahan oli jo yksi erä toista kuukautta myöhässä, mutta tuskin prosenttiosuus on riittävän suuri irtisanomiseen. Sen sijaan myöhässä olevaa erää voidaan kyllä ryhtyä perimään.

        Mitä autoon tulee, onko sen oltava välttämättä niin kallis? Vaihtamalla halvempaan saisitte vapautetuksi rahaa, jolla pääsisitte tasapainoon lyhennysten kanssa. Samalla pääsisitte eroon autolainasta. Nyt olette pahasti veitsenterällä kaiken aikaa.

        No pankkiin kannattaa aina olla ensin yhteydessä. Pankki haluaa aina rahansa takaisin siksi se on myös yleensä valmis neuvottelemaan lainan maksusta. Jos kerran lainanne on suht hyvin hoidettu pitäisi olla mahdollista jättää maksuvapaita kuukausia MUTTA ne pitää sopia etukäteen.
        Kyllä pankki tietää ettei yleensä ole varaa maksaa montaa kuukautta kerrallaan joten kun tällaista viivettä alkaa ilmetä muistuttaa se omista saamisistaan.

        Ilmeisesti teillä ei ole mitään turvaa maksettuna lainalle (takaisinmaksuturvaa tai sellaista ... ) Sehän toimisi sairastumistilanteessa. Suurissa lainoissa joku turva on hyvä olla.... meillä miehen tapaturmasta johtuen hän joutui olemaan yli puoli vuotta sairaslomalla ja silloinhan muutaman kuukauden jälkeen tulot tippuvat roimasti.... vakuutus maksoi muutaman erän siis....

        Tsemppiä. Ihmisiä ne siellä pankissa on, ja neuvoisin menemään nokakkain keskustelemaan.


      • iem

        Nyt kirjoitit oikeaseen paikkaan, jos ei täältä löydy asiantuntiojita, niin onhan ihme, hätätilassa voi kääntyä pankin puoleen. Onhan olemassa vapaavuosia, sinä aikana maksat vain korot, mutta laina-aika pitenee vapaavuosien verran. Mutta jos pankki epäilee maksukykyjä, niin koittaa kyllä selvitä mahdollisimman nopeasti hankalasta asiakkaasta. Kannattas varata pankkineidin luokse aika.


      • lainaorvokki

        Varaa aika pankista, että pääset neuvottelemaan lainastai silmästä silmään. Teet sopimuksen, että maksat vain korkoja niin kauan, kun pystytte taas huolehtimaan erien maksusta normaalisti. Näitä sopåimiksia pankeissa tehdään kaiken aikaa, ne ovat normaalia käytäntöä, kun lainan maksussa on vaikeuksia. Niin että luottopäällikön juttusille ja mahdollisimman pian.


      • ole kovana
        velallinen myös kirjoitti:

        No pankkiin kannattaa aina olla ensin yhteydessä. Pankki haluaa aina rahansa takaisin siksi se on myös yleensä valmis neuvottelemaan lainan maksusta. Jos kerran lainanne on suht hyvin hoidettu pitäisi olla mahdollista jättää maksuvapaita kuukausia MUTTA ne pitää sopia etukäteen.
        Kyllä pankki tietää ettei yleensä ole varaa maksaa montaa kuukautta kerrallaan joten kun tällaista viivettä alkaa ilmetä muistuttaa se omista saamisistaan.

        Ilmeisesti teillä ei ole mitään turvaa maksettuna lainalle (takaisinmaksuturvaa tai sellaista ... ) Sehän toimisi sairastumistilanteessa. Suurissa lainoissa joku turva on hyvä olla.... meillä miehen tapaturmasta johtuen hän joutui olemaan yli puoli vuotta sairaslomalla ja silloinhan muutaman kuukauden jälkeen tulot tippuvat roimasti.... vakuutus maksoi muutaman erän siis....

        Tsemppiä. Ihmisiä ne siellä pankissa on, ja neuvoisin menemään nokakkain keskustelemaan.

        Eihän tässä hymistely auta. Härkää sarvista vaan kiinni.
        1. Teidän pitää suhteuttaa menot tulojen mukaan eli luopua autosta talosta tai jostakin isommasta kuintenkin TAI

        2. heti pankkiin neuvottelemaan maksueristä tai ½ -1 vuoden vapautuksesta ennenkuin tilanne luisuu käsistä.
        Käytännössä se tarkoittaa ehkä yhden vuoden LYHENNYSvapaata jaksoa, mutta KOROT pitää maksaa joka tapauksessa. Tarkastele itse, riittääkö tämä helpotus, vai pitääkö asunnosta jopa luopua tai vaihtaa halvempaan.
        Tässä tilanteessa pitää olla valmiuksia tehdä radikaaliakin, mutta ei sentään tyhmiä ratkaisuja, sillä pankki on täysin tunteeton vastapeluri, mikä haluaa vain rahansa. Älä anna tilannetta luisua siihen, että on monta erää maksamatta ja pankki vie talon. Siinä vaihtoehdossa tulee eniten takkiin.


      • suoruot

        Ettekö hyvä herrasväki ole kuulleet takaisinmaksuturvasta?
        Niin me ainakin n. 6 v sitten kävimme op:ssa henk.koht. keskustelun ostaessamme taloa, koska olin silloin määräaikaisessa työsuhteessa ja epävarmuutta miehen terveydentilasta.
        Nykyisin vakipaikka (olen pystynyt kokoajan maksamaan omaa osuuttani lainaerästä! eikä mitään ongelmaa op:n puolelta!) ja miehenikin terveys saatu normikantimilleen, ja hänelläkin on maksukyky ollut olemassa.
        Että näin. Ehkä meillä oli sitten liian helppoa. Ja op on muuten paras pankki.
        paras asiakaspalvelu.


      • Velka on veli...
        lainaorvokki kirjoitti:

        Varaa aika pankista, että pääset neuvottelemaan lainastai silmästä silmään. Teet sopimuksen, että maksat vain korkoja niin kauan, kun pystytte taas huolehtimaan erien maksusta normaalisti. Näitä sopåimiksia pankeissa tehdään kaiken aikaa, ne ovat normaalia käytäntöä, kun lainan maksussa on vaikeuksia. Niin että luottopäällikön juttusille ja mahdollisimman pian.

        Voi hyvää päivää. Ei tuo maksuongelmaisuus hoidu minkään maan neuvotteluilla. Kun ei ole kykyä maksaa ylisuuria kulutusluottojaan(joka myös asuntolaina on) niin senkuin alat vaan järjestelemään asioita, tai ne ennen pitkää järjestetään puolestasi. Juurikin ulosottomiehen puolesta. Neuvoni: Myy auto pois. Myy asunto pois. Muuta vuokralle. Leikkaa luottokortit. Hakeudu maksujärjestelyyn.


    • Lyhennysvapaa

      Etkö voi ottaa lyhennysvapaata lainaan esim puoleksi vuodeksi ja maksaa pelkkiä korkoja sen ajan ?? Korot nyt alhaalla ja saisitte taloden kuntoon siinä ajassa myymättä autoa ??

    • marttiantero_

      Ok, koetan välttää motkotusta lainojen maksamisesta ajallaan.

      Ehdottaisin kuitenkin seuraavanlaista menettelyä. Ole yhteydessä pankkiisi ja pyydä lyhennysvapaata. Koeta päästä pankin kanssa sopimukseen, että maksaisitte esimerkiksi 3 kuukautta pelkkiä korkoja. Älkää tehkö tästä pysyvää ratkaisua - tuon kolmen kuukauden lyhennysten pitäisi riittää kassakriisinne tasapainottamiseen. Jos olette ostaneet asuntonne jo useampia vuosia sitten, niin teillä pitäisi kyllä olla jo pelivaraa karttuneena (alkuperäinen asuntolainanne on lyhentynyt ja asuntojen hinnat ovat nousseet). Toki neuvottelutilanne olisi paljon helpompi, jos olisitte olleet yhteydessä pankkiinne ennen kuin maksut ajautuivat myöhästyksiin. Jaksamisia teille sinne, ei tuo tilanteenne nyt aivan toivoton tuon tarinan perusteella vielä taida olla..

    • Pankkiin uudelleen

      Jollei virkailija myönny, pyydä saada tavata joku pomo. Heillä on yleensä enemmän valtuuksia ja ehkä vähän pidempi ura, jotta pystyvät arvioimaan tilannetta.
      Tsemppiä!

      Ja muille mahdollisille lukijoille neuvo, että raha-asiat hoidetaan yhdessä.

    • 20+1

      Lainojen eräpäivät voi muuttaa. Jos pankkineiti ei osaa sitä tehdä, pyydä joku osaavampi henkilö pankissasi tekemään pysyvä eräpäivän siirto. On myös pankin etu saada asiakkaan raha-asiat järjestykseen niin, että lainojen takaisinmaksut hoituvat ajallaan.

      Pankki ei voi myöskään irtisanoa lainoja, mikäli lainojen takaisinmaksun myöhästymiset johtuvat todistettavasti työttömyyden tai sairauden aiheuttaman tilapäisen työkyvyttömyyden aiheuttamista tilapäisen ansiotulon pienenemisestä.
      Lainojen irtisanomiseen pitää olla erityisen painavat perustelut.

      Voit ehkä myös neuvotella kilpailevasta pankista paremmat lainaehdot.

      • "Pankki ei voi myöskään irtisanoa lainoja, mikäli lainojen takaisinmaksun myöhästymiset johtuvat todistettavasti työttömyyden tai sairauden aiheuttaman tilapäisen työkyvyttömyyden aiheuttamista tilapäisen ansiotulon pienenemisestä."

        Noin sitä monet hyväuskoisesti kuvittelevat. Muutama viikko sitten oli kuitenkin Ajankohtaisessa Kakkosessa ihan kertomus elävästä elämästä siitä, mitä seuraa kun työttömyys kohtaa ja lainanlyhennyksiä ei pysty hoitamaan ajallaan. Laina irtisanotaan.

        Laissa kyllä suojellaan velallista sosiaalisen suoritusesteen tilanteessa, mutta samassa yhteydessä myös mainitaan ettei maksusuorituksen viivästyminen saa olla luotonantajan kannalta kohtuutonta. Esimerkiksi jatkuva maksujen sopimuksen mukainen suorittaminen tai useiden kuukausilyhennysten maksamatta jättäminen on luotonantajan kannalta kohtuutonta.


      • kriittinen kirjoitti:

        "Pankki ei voi myöskään irtisanoa lainoja, mikäli lainojen takaisinmaksun myöhästymiset johtuvat todistettavasti työttömyyden tai sairauden aiheuttaman tilapäisen työkyvyttömyyden aiheuttamista tilapäisen ansiotulon pienenemisestä."

        Noin sitä monet hyväuskoisesti kuvittelevat. Muutama viikko sitten oli kuitenkin Ajankohtaisessa Kakkosessa ihan kertomus elävästä elämästä siitä, mitä seuraa kun työttömyys kohtaa ja lainanlyhennyksiä ei pysty hoitamaan ajallaan. Laina irtisanotaan.

        Laissa kyllä suojellaan velallista sosiaalisen suoritusesteen tilanteessa, mutta samassa yhteydessä myös mainitaan ettei maksusuorituksen viivästyminen saa olla luotonantajan kannalta kohtuutonta. Esimerkiksi jatkuva maksujen sopimuksen mukainen suorittaminen tai useiden kuukausilyhennysten maksamatta jättäminen on luotonantajan kannalta kohtuutonta.

        "Mutta voiko, pankki irtisanoa, se oli kysymykseni?"

        Voi irtisanoa (eli vaatia koko loppulainan maksamista) kuluttajansuojalain 7 luvun 33 §:n mukaisesti:
        "..jos maksu on viivästynyt vähintään kuukauden ja on edelleen suorittamatta. Jos kyseessä on kertaluotto, edellytyksenä on lisäksi, että viivästynyt määrä on vähintään kymmenen prosenttia tai, jos siihen sisältyy useampi kuin yksi maksuerä, vähintään viisi prosenttia luoton alkuperäisestä määrästä taikka käsittää luotonantajan koko jäännössaatavan. Jos kyseessä on tietyn hyödykkeen oston rahoittamiseksi myönnetty luotto, edellä tarkoitetut prosenttimäärät lasketaan luottohinnasta.

        Sen estämättä mitä 1 momentissa säädetään viivästyneen maksun määrästä, luotonantajalla on oikeus saattaa sovittu seuraamus voimaan, jos maksu on viivästynyt vähintään kuusi kuukautta ja se on olennaisissa määrin edelleen suorittamatta."

        Ns. sosiaalisesta suoritusesteestä säädetään lisäksi seuraavaa (KSL7:34):

        "Luotonantajalla ei ole oikeutta saattaa voimaan 33 §:ssä tarkoitettua seuraamusta, jos kysymys on maksun viivästymisestä ja viivästyminen johtuu kuluttajan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta hänestä riippumattomasta seikasta, paitsi jos tämä viivästyksen kesto ja muut olosuhteet huomioon ottaen olisi luotonantajalle ilmeisen kohtuutonta."


    • selviytyjä1970

      ota välittömästi yhteys pankkiin, pyydä voitaisiinko lainanlyhennykset sopia pienemmiksi jotta niistä olisi helpompi selvitä, yleensä pankki suostuu tällaiseen järjestelyyn, sinun täytyy kuitenkin tehdä se välittömästi. Älä huoli, elämä saattaa toisinaan olla pirun vaikeaa mutta usko pois niin kyllä tuo asia järjestyy kun tartut tosissasi toimeen. Älä menetä yöuniasi! Yksi vaihtoehto on myös ottaa laina toisesta pankista ja maksaa sillä nykyinen laina pois ja siirtyä toisen pankin asiakkaaksi. selviydyt varmasti! terveisin; kokemusta on.
      kerro meille mihin ratkaisuun päädyit.

    • Kr. Pennonen

      Lienee konttorikohtainen kysymys? Aikaisempi raha-asioiden hoito vaikuttanee myös?

      Jokunen päivä sitten sovin asuntolainamme takaisinmaksun siirtämisestä 4:llä vuodella.
      En myöskään lyhennä lainaa.
      Hintana on pankin marginaalin nosto 0,4%:sta 0,8%:iin.

    • Lyhennysvapaa

      Käykö tollanen oikeasti päinsä ??

      • Kyllä se käy, mutta.

        Onhan se mahdollista, erityistilanteissa. Ja sellainen on tämän "Kr. Pennosen" tilanne. Minusta on aika typerää tulla tällaiseen ketjuun leuhkimaan asioilla, jotka ovat yhtä kaukana aloittajan tilanteesta kuin maa kuusta.

        Kr. Pennonen on varmasti saanut tuollaisen diilin. "Unohti" vain mainta että tuo "asuntolaina" on itse asiassa otettu vakuutena asunto joka oli jo aivan kokonaan maksettu ja "asuntolainan" määrä on ehkä 10 % asunnon arvosta. Kr. Pennonen maksaa vain korot kuukausittain ja maksaa sitten lainasumman vuosien kuluttua kerralla takaisin. Pankille kyse on 0-riskistä koska lainan määrä on asunnon arvoon suhteutettuna niin mitätön ja vaikka millainen hintojen romahdus tulisi niin pankki saisi omansa pois.

        Niin ja Kr. Pennosella on myös sijoitusasunto jossa on vuokralainen ja joka sekin on kokonaan maksettu. Lisäksi useita tuhansia pankkitalletuksia. Nämäkin "unohtuivat" mainita kun piti päästä pätemään ja kehumaan itseään. Todella outoa ja surullistakin.


    • Espoolainen

      Hei! Oletko käynyt pankissa paikan päällä keskustelemassa asiasta lainaosastolla? Kannattaa koota paperille tämänhetkinen taloustilanne ja sairastumiseen liittyneet asiat. Onko teillä lainaa yli 70 % asunnon arvosta? Lyhennysvapaita on yleensä myönnetty, ja tehän ette tarvitsisi kovin pitkää aikaa lyhennysvapaata. Lisäksi ainakin Nordealla on käytäntö, että voi ottaa jopa 70 % lainaa asunnon arvosta 10 vuoden ajaksi ilman lyhennyksiä.

    • lykkäystä

      Jos auto lainaa voi lykätä jos auto on tarpeeksi uusi niin lykkäystä lainan maksuun voi saada jopa yksi vuosi .

    • Kyllä pankki voi sanoa, mutta katsii ensin keskustella pankin kanssa lainalle uudet laina järjestelyt et miten se hoidetaan.

    • omiuista 3012219

      Tämä on just aika jännä tilanne nyt .. Pankit eivät enään saa saataviaaan alkavat uhkailemaan .. eivätkö ole ehdottaneet teille miehesi kanssa maksuvapaata,.. Minulle taas ehdotti toinen virkailija maksuvapaata ja nyt ovat siitäkin ottaneet nokkiinsa kun en lyhennä lainojan i pois .,. nykyään pitäää visiiin pankkiin maksaa monta tonnia pois lainoja eivät hyväksy enään mitäään ... ovat pankeissa kypsyneet että jos eivät saa rahojaan takasin .. ennen ei näin toimittu . Kirjoittajan kyllä kannattas yrittää sovitella muuten vievät autonne ja asuntonne ulos ottooon tai koettaa vaihtaa pankkia .,

      • 1+24

        Pankeilla alkaa olla myös rahaongelmia jolloin otteet kovenee, eikä anneta yhtään varaa mutta hyvinä aikoina joustoa riittää.


    • Köyhämummi

      Vaihtakaa halvempaan autoon!

    • Nimenomaan. Vittuako ajatte niin hienolla autolla? Ostakaa Dacia.

    • KOKEILTU ON

      SÄÄSTÖPANKKI VOI TEHDÄ MITÄ VAAN!!!

      • pettynyt säästöpANKK

        niin minustakin säästöpankilta ei heru maksuvapaita,eikä muutakaan myötätuntoa,käskevät vai lyhentää lainaa,vaikka maksuvapaita pyydetty,että saisi muita velkoja pois,ja sitten auttaisi sieltäpäin kuukausimaksuissa jatkossa,mutta ei heru,outoa.oli vika tikki lähteä säästöpankin asiakkaaksi,en suosittele.


    • pankkiseikkailija

      Ota pikavippi ja lyhennä sitä maksukykysi mukaan. Myös Ellos tarjoaa lyhytaikaista lainaa ilman vakuuksia. Minun tilinylitysmahdollisuuteni joku pankkihenkilö sanoi ilman varoitusta irti , vaikka koskaan en ollut ylittänyt tiliäni ja aina maksanut velkani jämtisti. Visalla ei tule vaikeuksissa toimeen, koska se lankeaa samana kuukautena maksuun, kuin on otettu. Pankit ovat todella julmia!!!

      • KOKEMUSTA ON

        ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSAESSA MENKÖ PIKAVIPPILINJALLE,KUSEEN JOUTUU,ENSIN MYÖNTÄVÄT SITTEN KOVILLA KOROILLA TAKAISIN MAKSETTAVA,JOS EI PYSTY UHKAILEVAT TIES MILLÄ.EI MISSÄÄN NIMESSÄ SIIHEN PIDÄ LANGETA,ENNEN ON ILMAN MITÄÄ.


    • asunnon myynti?

      Yksi helppo keino säästää on tehdä itse ruoat. Varsinkin leipä on helppo ja nopea paistaa, eikä maksa juuri mitään. 2kg jauhoa 0,80€ josta saa vedellä, hiivalla ja suolalla vaikka 8 isoa patonkia. Ostokset Lidliin jos järkevästi mahdollista, se on tutkitusti halvin kauppa.

      Voiko talon myydä ja siirtyä vuokralle? Jos asuntolaina kaatuu ulosottoon, sitä ei juuri pysty maksaa takaisin koska korot ovat kovat. Vuokralla asuessa ei ole juuri mitään riskiä.

      • tavisavis

        No voi jee,leipäkone varmaan onkin oiva apu!!!! Onneksi täällä riittää vastailijoita, joilla riittää elämän viisautta ananaspurkkia syvempiin fraaseihin.


      • KALLE KELLO

        aasunnon myynti? Kuule, "helppo keino säästää on tehdä itse ruoat". Joopa joo, siinä säästää, mutta kuule, ei tuolla säästöllä makseta esim 500 eken kuukausilainaa, vai syöttekö te niin paljon että teillä säästyisi em summa ruoassa?


    • PLUTOKRATIAA

      En tiedä asuntolainoista mutta esimerkiksi valtion "erityisrahoituslaitos" finnvera sanoo lainojaan yksipuolisesti irti.

      Kun suurempi laina sanotaan irti, useinhan siinä menee kaikki:
      ura, maine, kunnia, perhe, koti, puoliso lapsineen...

      Se yksi ja ainut elämä.

      Kun luottotiedot menee, ei Suomessa kauniista puheista huolimatta saa edes asuntoa, puhelinliittymää, tuskin edes vakuutusta tms.

      Yhteiskunnasta syrjäytettyjen määrä on kasvanut nopeasti.

      Sanoisin että eriarvoistavaa... kun Finnveran toimitusjohtaja ansaitsee yli 28 000 euroa kuukaudessa.

      • tavisavis

        Kokemuksen ääni puhuu ja tämä kaikki on niin totta. Minullakin kokemusta moisesta!!!! Kovan yrittämisen jälkeen,kun lainoja ei saatu kuitatuksi( vaikkakin samat laskelmat oli käyty heidän yrityspuolen ihmisten kanssa läpi!!! ja kannustettu lainapääomaan,niin kovinpa oli tyly ote kun joutui samainen yrittäjä vaikeuksiin!!! Lainat ulosottoon kiireenkaupalla,ja luottotiedot moro!!! Vuosien taistelu ulosoton kanssa ja elämä pystyssä!!!!


    • Kokemusta on

      Älä sorru mihinkään uuteen vippiin, ei pika-, eikä mihinkään muuhunkaan.
      Mars pankkiin ja kiireesti neuvottelemaan maksuaikataulusta, eikä mitään muuta.
      Jos sorrut näihin pikavippeihin voit sanoa samantien hyvästi autolle ja asunnolle. Homma karkaa takuulla hanskasta!

    • Sovi tapaaminen

      Jos rahat eivät riitä maksuun, niin se on MAKSAJAN tehtävä kysyä uutta järjestelyä, eikä pankin asia tyrkyttää.
      Jos maksaja ei ota yhteyttä sopimalla neuvottelua, niin pankki toimii just ohjeitteinsa mukaan, eikä ota mitään tilanteita huomioon. Ei kuulu isojen pankkien tehtäviin tietää, onko jollain sen asiakkaista työttömyyttä tai sairautta. Kyllä se on asiakkaan tehtävä kertoa. Sitten on syntynyt neuvotteluttilanne.

    • Aktia rules ok?

      Yritin siirtää asuntolainani eräpäivää 15. päivään, kun silloin on minun tilipäivä. Nyt lyhennys on aina 10.päivä. Pankista sanottiin, että eräpäivää ei voi siirtää, koska kyseessä on hypoteekkilaina.

      Voisitteko kertoa te enmmän tietävät, onko tämä oikeasti näin?

      • kuka mitä häh

        Enpä ole moisesta ennen kuullut...


      • OUOTO

        AKTIA HYPOTEEKKILAINAA ANTAA JUST SÄÄSTÖPANKKI.KOSKA SÄÄSTÖPANKKI PIENI,EIKÄ OLE OMAA VARAA MYÖNTÄÄ LAINOJA OTTAVAT HYPOTEEKIN KAUTTA,JA MAKSUPÄIVÄ ON AINA 10 PV.EI KANNATTAISI SÄÄSTÖPANKIN ASIAKKAAKSI MENNÄ,KOSKA EI OLE OMAVARAINENPANKKI.HELPOMPI NEUVOTELLA PANKKIEN KANSSA,JOTKA ANTAVAT ITSE LAINAN,EIKÄ AKTIAHYPOTEEKIN KAUTTA.


    • hildekoord

      Meiltä meni oma koti,mieheni sairastuttua11vuotta sitten,nyt asumme vuokralla 800 euroa kuussajoten tiukkaa on,mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa

    • kuka mitä häh

      Yleensä pankin kanssa pystyy neuvotteleen maksu järjestelyistä.Neuvotteleen maksua aikaa.ym.ymPaitsi jos on ryssiny jotain niin silloin pankki ei anna siimaa.auto velka pois tai huomattavasti pienemäx.on ensimmäinen ratkaisu.Asuntolainan siirto toiseen pankkiin.Jos sieltä saa paremman erän ym.Kyllä pankki voi ulos mitata kaiken ja huutokaupata ne.Mutta sekään ei poista velkoja kokonaan.Olisi kiva tietää miksi pankki ei suostu neuvotteleen erä pv:stä,summasta ym.Tai neuvotteleen kokonaan uutta lainajärjestelyä?Maksu vapaita kuukausia käytin itse kun tuli ongelmia.Ne siirettiin sitten vaan lainan perään eli maksu aikaa pidennettiin.

    • En vain usko

      En usko että kerrot kaiken totuuden, noiden kertomustesi perusteella en usko alkuunkaan jonkun pankin sanovan lainaa irti.

    • isabella18

      Aika outoa ettei eräpäivää voi muuttaa. Kiinnostaisi tietää mikä pankki kyseessä. Ainakin Daske Bankissa onnistuu eräpäivän vaihto, tosin se maksaa jonkun verran, mutta helpompaa, että kaikki maksetaan sitten aina ajallaan. Olen myös äitiyslomalla ollessani maksanut vain korkoja, mutta en sitä suosittele kyllä...tosin vaihtoehto sekin jos muu ei auta. Tsemppiä, käänny pankin puoleen ja selitä asiallisesti tilanne, pitäisi siellä tilanne heidänkin ymmärtää.

    • KOKEILTU ON

      SÄÄSTÖPANKIN HOMMIA TÄÄ HYPOTEEKKILAINA EI ONNISTUNUT MIKÄÄN!! VAIHTO OP JA KAIKKI SUJUU!!!!

    • mirrinauskis

      Yleensä pankissa on ns pankkineuvoja tai henkilökohtainen pankkihenkilö.
      Kannattaisi varata aika pankkiin. Nythän on ilmeisesti niin, että mies on jo taas töissä. Ja homma pyörii nyt pienellä viiveellä.
      Ainakin oma pankkini antoi jossain vaiheessa kuukauden ilman lyhennystä, vain korot. Siitä kyllä piti neuvotella etukäteen.

    • Soittakaa pankkiin

      Soittakaa pankkin ja pyytäkää esim 6-12 tauko lyhennyksiin. Eli maksaisitte vain korot.
      Tärkeää on siis jo etukäteen soittaa pankkiin jos ongelmia on tulossa, mutta vieläkin voi soitttaa ja sopia asiasta. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Päätä ei kannata panna pusikkoon.

    • Pää pois pyllystä

      Ota nyt reilusti vain vaikka puhelin kauniiseen käteen ja soita sinne pankkiin taikka käy paikanpäällä sopimassa asia. Antaa kovasti paljon paremman kuvan että olet todella tekemässä asian hyväksi jotain muutakin kuin istumassa 24:lla. Kyllä ne sinut viimeiseen asti haluaa pitää omana asiakkaana eikä perintätoimiston jos kerran jonkinlaiset tulot kuitenkin on.

    • jospa jokin keino

      Voittehan laittaa auton ja asunnon myyntiin. Ja miettiä halvempia vaihto ehtoja. Näytät pankkiin tiedot, että yritätte myydä auton ja asunnon. Jos teillä olisi sairastumis laina turva lainassa. Tosin en tiedä kattaisko masennus tuota.

    • Kyllä,

      pankki voi milloin tahansa vaatia sinua maksamaan loppulainasi takaisin.

      • minä

        Ota aika pankinjohtajalle.pyydä jos saisitte lainan takaisinmaksuun esim.lyhennysvapaan kk.ja ehkä lainan voi jotenkin uusia alhaisempaan korkoon..kysy pankinjohtajalta,ota yhteyttä heti huomenna.älä sorru pikavippeihin...ja oletko tarkistanut onko teillä mahdollista saada toimeentulotukea muihin menoihin?yritä jaksaa kyllä asut selviää....


      • tavisavis

        Ja höpö,höpö sinä kokematon tuomiopäivän julistaja:-. Pankkiahan ei kiinnosta muu kuin, että pääsääntöisesti saa korot kerättyä kassaansa!!!! Joten visainen ja paras neuvo on ottaa pankkiin yhteyttä ja sovitella maksuvapaita, niin että korot vähintään kuittaantuvat.


    • säpoa

      joo kannattaa yrittää hoitaa kaikki asiat s-postilla. tai sitten ei!!!!!
      s-postilla kyselijät ovat syvältä ja tulee fiilis että koittavat vaan vetkuttaa. miksei sulla ole munaa kävellä sinne pankkiin? ai niin kun oot nainen. mut silti. prkeleen uusavutonta.

    • -mn-

      Käyttöauton saa satasilla , kyllä silläkin liikkkuu paikasta toiseen.

    • hhkjhkh

      Vaihtakaa pankkia. Minulla ainakin on pankki jossa lainoissa voi ottaa lyhennysvapaata ja maksat vain korot, myös lainan lyhennyksen eräpäivää voi muuttaa soittamalla pankkiin tai pistämällä nettipankin kautta sähköpostia. Mistä perähikiän säästöpankista olette lainan ottaneet??

    • hattu kourassa pyytämään armoa, lähtö tulee ennemmin,myöhemmin

    • LeipäjonoonJärjesty*

      "" Kyllä "",,totta turiset.. " Pankki voi milloin vaan sanoa sopimukset irti, (jos niin haluaa),, näin se on valitettavasti, varsinkin jos on jo entuudestaan viiveitä velanmaksussa.

      On muistettava että pankit ovat lopulta liikelaitoksia, ei sosialitoimistoja. Jos ne lakkaa tuottamasta omistajilleen voittoa, ne ajautuu konkurssiin.. Kilpailu markkinataloudessa on sellaista, pankkien marginaalit ovat jo nyt muutoinkin koetuksella, myös henkilöstövähennyksiin on jo jouduttu ja tulevaisuudessa yhä enemmän joudutaan, kustannustehokkuuden nimissä.

      Jos nyt jo on vaikeuksia velkojenlyhennyksissä, 'ei hyvältä näytä',, nimittäin lähi tulevaisuudessa, tilanne vaan kiristyy, niin valtiontaloudessa, joka heijastuu myös kotitalouksiin.

      Nykyhallituksen verolinjaukset, (alv, veron korotus, energiaverot, yleensäkin verojen ja maksujen korotukset),, ovat vieneet kuluttajilta ostovoimaa.

      Työpaikat ovat vaakalaudalla, työttömyys vaanii monellakin 'nurkantakana'..

      Sanoisin aloittajalle neuvoksi, mene pankkiisi, ja sovi lähiajanstrategia, vapautus velkojenlyhennyksistä, siihensaakka kun saatte asuntonne myytyä, asunto myyntiin, ehkä autokin.? Että pääsette veloistanne ja luottotiedot säilyvät.
      Muutatte vuokralle, ja eväät leipäjonosta, siihen te jokatapauksessa päädytte..

      Näin suomessa tehdään köyhiä ja työttömiä, leipäjonot kasvaa,.?

      Ihmettelen vaan vieläkö Kokoomus on suurinpuolue, seuraavien vaalien jälkeen.?? Nimittäin suurinsyyllinen, pieni ja keskituloisen ihmisten maksukyvyn heikkenemiseen on Kokoomusoikeiston ajama politiikka.

    • Tsemppiä vaan

      Itsellä oli vastaavanlainen tilanne, olin vain koko homman kanssa "yksin". Eli sairastuin vakavasti, asunto sekä autolaina oli nimissäni. Avopuolisoni oli kaupassa töissä, mutta hänen rahan käyttö oli sellaista että kaikki meni kuin tuhka tuuleen. Yritin viimeiseen asti maksaa kaikki, mutta stoppi tuli lopussakin kun ei mikään riittäny mihinkään. Op-pankin nettisivuilla tein sitten lyhennysvapaa anomuksen 3 kuukaudelle. Sinä ainakan sain homman sen verran raiteille että sain selvittyä ettei mökkiä tarvinut myydä. Akka lähti huorautumaan, mutta mökki jäi.

    • Tsemppiä vaan

      Itsellä oli vastaavanlainen tilanne, olin vain koko homman kanssa "yksin". Eli sairastuin vakavasti, asunto sekä autolaina oli nimissäni. Avopuolisoni oli kaupassa töissä, mutta hänen rahan käyttö oli sellaista että kaikki meni kuin tuhka tuuleen. Yritin viimeiseen asti maksaa kaikki, mutta stoppi tuli lopussakin kun ei mikään riittäny mihinkään. Op-pankin nettisivuilla tein sitten lyhennysvapaa anomuksen 3 kuukaudelle. Sinä ainakan sain homman sen verran raiteille että sain selvittyä ettei mökkiä tarvinut myydä. Akka lähti huorautumaan, mutta mökki jäi.

    • Vaikeudet voitettu

      Ainakin OP:n kanssa on pystynyt sopimaan aina,kun on ollut vaikeuksia. Tietenkin pienellä paikkakunnalla ihmiset tunnetaan ja kohtelu on inhimillisempää. Pääasia,että kertoo rehellisesti tilanteen ja yhdessä pankin kanssa katsotaan tilanne sille kannalle,että on realistiset mahdollisuudet selvitä ja niistä pidetään kiinni.

    • ulosottoon

      Kummallista kirjoittelua, eihän pankkiasioita suomi24 sivuilla hoideta.

    • kokemusta on

      Joo kannattaa käydä k.o pankissa ja todellakin ehkä myydä auto....ennenkuin joku hakee sen pois !!! Siinä voi kyllä tulla n.s takkiin riippuen paljonko maksettu ym mutta jos fyrkat ei todellakaan riitä kuluihin ...silloin pitää katkaista nämä kulut ..ehkä edullisempi asunto ....Kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen VELKANEUVOJAAN jos ei pysty maksamaan tulee siitä n.s oravanpyörä joka aikanaan loppuu mutta tämä ratkaisuei ole välttämätt hyvä !!! Pannikkin ei ole syytä !!!!!

    • lyhennysvapaa83

      En tiedä onko joku vastannut tämän jo mutta pyytäkää pari kuukautta lyhennysvaapata, jos teillä vielä on siihen mahdollisuus. Ainakin meille luvattiin asuntolainaa ottaessa, että voi saada jopa kaksi vuotta lyhennysvaapata.

      • kylmätotuus

        Jos maksun kanssa on ollut toistuvan säännöllisesti häiriöitä ja kaikenlisäksi laina-aika on alussa , niin epäilen pankin olevan suotuisa lyhennys- tai hoitovapaisiin kuukausiin.

        Ratkaisu on asunnon vapaaehtoinen realisointi. Siitä tullee isoja tappioita mutta pienempi veka on helpompi hoitaa tai järjestää.

        Tulos kuitenkin on se että velat maksetaan ja vapaaehtoinen totuus on parempi kuin pakollinen.

        Tähänhän tulokseen ketjun aloittajan asia väkisin menee.


    • Hih hih

      Mitäs ostitte niin kalliin kämpän, eikö halvempi olisi kelvannut. Kun elää yli varojen, niin käy juuri noin, ettei pysty lainaa maksamaan takaisin. Myykä asunto pois ja ostakaa huoneisto, johon teillä on oikeasti varaa. On se hienoo pröystäillä luxus asunnolla ja leuhkia kaikille, kuinka hienoon asuntoon on varaa ja sitten koko totuus rävähtää silmille! Häh häh hää! Siitäs saitte, kun ostitte liian arvokkaan asunnon, hih hih!

      • tavisavis

        Hei sinä asennevammainen 15 v. Vaikea ymmärtää,että että kukaan koskaan, milloinkaan voisi suoltaa tuon tyyppistä kommenttia,kuin äskeinen. Mutta jotenkin sinun kohdallasi, niin ymmärrettävää!!!


    • Velkainen..

      Kun erosin jouduin ottamaan pankista lainaa ja kun tuli kallis autoremppa eteen, menin pankkiin pyytämään lisää lainaa jonka sainkin.
      Toinen lainani laitettiin koroille siksi aikaa kun sain auton remppa lainan maksettua.
      Kannattaa mennä pankkiin juttelemaan jos saa muutaman kuukauden maksaa vain korkoja.
      Sitten halvemmallakin autolla voi käydä töissä ja jos miehesi on niin masentunut, onko hän pystynyt käymään töissä säännöllisesti... jos ei niin ei hän kallista autoa tarvitse.
      Minullakin sellainen auto millä pääsee eteenpäin hyvin, muttei ole mikään loistluokan auto.

    • Hilfe!

      Olen huomannut, että minunkin pankki ei paljon muusta piittaa kuin, että voitot ovat suuret ja rahat tulevat. Siinä on se tuiki törkeä muoto, että lyötyä lyödään ja köyhältä viedään vielä ylimääräisiä, usein kohtuuttomia maksuja.
      Itse en ole tullut tuohon tilanteeseen, kun on ystäviä, jotka ovat auttaneet ja kaikki pyörii hyvin. Tässä maailmassa näitä ystäviä on harvassa. Minä jopa jakaisin lottovoitoista, mutta tuttuni sanoi, ettei hän antaisi senttiäkään muille. Tylyä puhetta ja meidän tulisi tosissaan auttaa kanssaihmisiämme jos huomaamme, että tarvitsevat apua. Moni moni on päättänyt päivänsä oman käden kautta, mutta heistäpä ei kukaan päättäjä huolta kanna - no, kun ei satu omaan nilkaan. Varmasti jollekin sattuukin joskus vielä, että edes yksi päättäjä haluaa parantaa Suomen köyhimpiä. He eivät yleensä omaa syytään tähän ole joutuneet.

    • ELÄMÄ UUSIKSI

      Meillä kyllästyttiin lainavankeuteen ja joka sentin laskemiseen. Myytiin syksyllä asunto pois, kun vielä saatiin hyvä hinta. Maksettiin kaikki lainat pois ja jäi tilille vielä rahaa.
      Ollaan vuokralla nyt. Vuokra maksetaan korkoihin menneillä rahoilla 110 eur.
      Monta kulua jäi myös pois kun luovuttiin omistusasunnosta.
      Visaa ei ole tarvinnut vinkuttaa kertaakaan syksyn jälkeen ja ennen joulua käytiin lomalla hyvillä mielin kun tili ei tyhjentynyt sen takia.
      Ehkäpä hankitaan vielä omistusasunto kun saadaan sellainen tilanne että lainamäärä jää kohtuulliseksi ja kk-erät.

    • näin tehkee

      Hei.
      myytte asuntonne ja auton vaihdatte halpaan.
      muutatte vuokralle ja ongelmia ei enää ole.näin yksinkertaista se vaan on.

    • kohtalotoverikin

      muutaman viikon myöhästyminen ei vaikuta,siinä kohtaa jos useamman kuukauden lainat rästissä alkaa olla tiukat paikat,ja paska puhetta ettei eräpäiviä voi muuttaa tottakai voi jos tarvetta,siksi toiseksi perintä ja irtisanominen on kaksi eri asiaa,perinnässä vaan kulut tulee niin suuriksi että siinä menee äkkiä satoja euroja riippuen kuukautisesta lainanlyhennys summasta

    • Miespkseudulta

      Aika outoa, että pankki sanoo, ettei lainan eräpäiviä voi muuttaa, sinuna ottaisin yhteyttä kyseisen lainan myöntäneen pankin johtajaan koska ihan oikeasti tänä päivänä jos maksuerää haluaa muuttaa ja se on järkevää esim. juurikin siitä syystä, että saa maksettua lainan erät ajallaan niin pankki kyllä tulee vastaan koska se on pankinkin etu, että asiaks pystyy lainansa hoitamaan.

      Selvitä kyseisen lainan myöntäneen pankin johtaja ja laita sähköpostia/puhelinsoittoa hänelle ja kerro asiasi.

      Se, että maksut on myöhässä voi ja aiheuttaakin sen, että niistä tulee mm. karhuja mutta kyllähän pankki hyvän tavan mukaan huomatessaan maksuvaikeudet näistä asioista haluaa keskustella asiakkaan kanssa.

      Tuntuu oudolta tuollainen sinun tapaus kun tänä päivänä mm. pankin kanssa voi sopia mm. lyhennysvapaasta vuodesta / kuukausista (toki korot maksetaan) ja voi aivan hyvin myös sopiva eräpäivien siirrosta.. en ymmärrä tai osaa sanoa miksi asia olisi kohdallasi toisin.

      Ja hei.. jos teillä on tilanne tuollainen että raha on tiukilla teistä johtumattomista syistä niin onhan meillä tämä tukiverkko eli Sosiaalitukiverkosto, ei ole mikään häpeä lähteä pyytämään apua jos on tiukkaa, sitä varten me veroja maksetaan että saadaan sitä apua kun tarvitaan yhteiskunnalta joka on tätä systeemia rakentanut ja ylläpitää meidän verovaroilla eli hae ihmeessä myös tukea tältä puolelta äläkä häpeä vaan rohkeasti liikenteeseen.

      Toivotan sulle ja perheellesi onnea ja mukavia asioita tulevaisuudessa ja kyllä asiat yleensä tuppaa menemään kohdilleen ja voimia sinulle sekä jaksamista, pidän peukkuja ja ZEMPPIÄ!

    • präde555

      Nordeassa pystyy lainan eräpäivää siirtämään maksutta. Jos laina-aikaa pidentää, jolloin siis lyhennykset pienenevät, niin silloin se maksaa 100 euron muutosmaksun. Käsittääkseni useimmissa pankeissa voi siirtää laina-aikaa maksutta. Kannattaisi varmaan harkita laina-ajan pidentämistä, jos se vaan on mahdollista.

      Pankki voi kyllä irtisanoa lainat. Kannattaa sopia aika pankkiin juuri tätä laina-asioiden järjestelyä varten ja selvittää pankille tilanne ja maksukyky yms. Ja sitten kannattaa miettiä itse jokin ehdotus pankille, josta sitten toivottavasti pääsee sopimaan pankin kanssa. Mennä sinne siis henkilökohtaisesti, silloin on helpompi sopia, eikä pankkivirkailijakaan tyrmää niin helposti kun ollaan "kasvotusten". Tällaisessa asiassa ei kannata missään nimessä toimia sähköpostin välityksellä.
      Keskustelemalla pääsee aina parempiin ratkaisuihin. Tai soittamalla.

    • Grobeliini

      aVAUS ON trolli, ja ilmiannettu.

      EI kukaan ole niin epätoivoinen että omakuviensa kera itkee vastausta ongelmiinsa.

      Avaaja taitaa olla juoppo ? tai vähän älykäs?

      VMH!

      VIttu Mikä Homo!

    • präde555

      Niin vielä, kannattaa soittaa ennen eräpäivää, että lainanmaksu myöhästyy 2 viikkoa tai mitä nyt onkaan.

    • Grobeliini

      Koeta rostituutiota! VÄki maksaa kun pistät nenäsi piiloon avaaja huono, lol!

    • Sorjonen ,,,,,,

      Kumpi on parempi pano vai nosto? Pano tienkin tietää että ainakin että yksi nosto on jäljellä.

    • samassa tilanteessa

      Kun syynä on sairastuminen,niin pankki on velvollinen pistämään lainanne jäihijn,kunnes olette saaneet sairaraudesta lääkärinlausunnon toimitettua pankille,sen jälkeen pankissa voit sopia uudet suunnitelma ,eli maksat ainoastaan vaikka korkoja tai pidät vuoden maksuvapaata koko lainasta,varmasti aasia onnistuu,kun sairaudesta on kysymys,eikä mistään muusta typeryydestä,,työttömäksi joutuminen tai äkkiä sairastuminen vaikuttaa varmasti aina pankin lainoihin ne huomioidaan tänäpäivänä jo hyvin,mutta pankkiin pitää asiasta ilmoittaa ,että maksun viivästyminen johtuu sairastumisesta ja haluisit vuoden taukoa maksujen suhteen,tämä onnistuu kaikissa suomalaisissa ja ulkolaisissa pankeissa,kun katsot lainasi ehtojakin,niin niissäkin mainitaan asiasta 90%varmuudella,jos ei mainita,niin ihmettelen suuresti,mutta sairastumiseen vedoten saat vuoden maksuvapautukse,kunnes miehesi on saatu työkuntoiseksi jälleen,loputtomiinhan tuo ei auta,mutta ainakin vuoden tai kaksi saat pankistanne lainalle siirtoa ,älä suotta hermoile asiasta,varmasti onnistuu,kun menet pankkiinne ja kerrot asian laidat ja annat lääkärinlausunnon vielä,että miehesi on sairastunut,eikä kykene tuomaan kotianne rahaa,niin sitten pyydät,jotta saisit vuoden maksuvapaan,niin sen pitäisi riittää syyksi hyvin.

    • nollapilkkuviis

      Käsittääkseni voit solmia pankin kanssa sopimuksen, että maksat jonkin aikaa, vaikkapa vuoden ajan, lainoistasi vain korot. En ainakaan itse voi ymmärtää, mikä pankki ajaisi velallisensa konkurssiin mieluummin kuin sopisi lainanmaksujärjestelyt uusiksi. Siinä tapauksessa olet väärän pankin asiakas.
      Entä jos maksaminen käy ylivoimaiseksi, kannattaisiko siinä tapauksessa luopua autosta mutta pitää asunto. Ainakin jos asutte kaupungissa tai taajamassa, autottomuus ei liene ylipääsemätön ongelma, kun paikallisliikenne toimii. Jos asutte haja-asutusalueella, autoton elämä on kyllä aika vaikeaa.
      Velkojen uudelleen järjestely on täysin normaalia toimintaa, ja monet pankin suostuvat katselemaan jopa vuosia, kun velallinen huolehtii vain koroista. Pankin saama korko on rahan hinta, ja vaikka se onkin nykyisin perin alhainen, se ei asiaa muuta. Ota yhteys pankkiisi ja homma varmaan hoituu.

    • VuokratukeeSossusta

      Pankin vaihtaminen ei maksukykyä lisää, tosiasiat on otettava tosiasioina, ei niitä pääse pakoon.

      Jos taloudellinen tilanne on muuttunut ja maksukyky on koetuksella, silloin on oltava realisti ja tultava ulos 'kuplastaan'.. Ennenkuin vouti ja muut asianosaiset sen tekee.?

      Elämän hallinta on saatava kuriin ja kulut tulojen mukaiseksi.

      Viisain on myydä se mistä on eniten kuluja, näin voi saada helpotusta, raha asioihinsa ja yleensäkin arkielämäänsä, nimittäin jatkuva stressi ja paine, voi sairastuttaa teidät molemmat, silloin olette jon siirtyneet ojasta allikkoon niin että ette enää hallitse tilannettanne.

      Kaikki myyntiin mistä rahaa irtoaa, (myös asunto), siirrytte vuokralle, ( mihin alunperinkin kuuluisitte,,maksukykynne mukaan)..

      Haette sossusta vuokratukee ja muitakin sossutukia, leipäjonosta saa vanhaa homehtunutta leipää ihan ilmaisesksi, kuulemma,.?

      Niillä eväilla sit eteenpäin.. toki voitte tietty jatkossakin äänestää Kokoomusta, kiitokseksi, tilanteestanne..**DD**

    • tillivilli

      heippa...laittakaa asuntolaina koroille vaikka 1/2-1vuodeksi jolloin saatte kaikki maksut ajan tasalle.Minullakin oli oma asunto ja jouduin muutamaan otteeseen laittamaan koroille,kyllä pankin on suostuttava jos ei ole estettä,ihmettelen kun pankki ei ole ehdottanut teille asiasta.

    • oletko miettinyt sitä että otan toista lainnaa ja maksat toista lainnaa velkarahalla.

    • toivotan onnea.....

      Hei! Mene heti pankkiin neuvottelemaan! Saat varmaan sovittua uudet summat maksuille! Ei pankki "lypsävää lehmää tapa"!

    • Lainaehdot

      Jos nyt lähtee 'uuteen' pankkiin neuvotteleen asuntolainaa nykyehdoilla, tulee todennäköisesti kielteinen päätös. Varsinkin aloittajankaltaisille,p-aukisille..?

      Lainaehtoja on nimittäin kiristetty, verrattuna vuosientakaisiin ehtoihin. Nyt siellä punnitaan tarkasti ketä asiakkaiksi otetaan, sinne kelpuutetaan lähinnä maksukykyisiä, elämänhalinta kunnossa olevia asiakkaita, työssäkäyviä, raha asiat hallinnassa, olevia potentiaalisia asiakkaita.

      AP,n kaltaiset "tuo vaan hiekkaa pankin lattialle"..?? Näin se vaan on valitettavasti..

      Sairaita työttömät luuserit, ne kuuluvat sossun luukulle..

    • kokemuksesta ohjeita

      Sorry, en jaksanut lukea koko ketjua, annan vain ohjeita , omasta kokemuksestani.

      MITEN teidän asuntolaina on sovittu maksettavaksi yms.

      Elikkäs nyt välittömästi soitat pankkiin tai sovit netissä tapaamisajan sekä kerrot asiasi:: eli anot lyhennysvapaata asuntolainallenne. (= tarkoittaa, että maksatte vain korot tietyn aikaa )

      Mulla on ns. tasaerälaina, eli joka kuukausi ottavat tiettynä päivänä saman summan. MUTTA, kun anoin ja sain 6 kk lyhennysvapaata, niin ottivat vain sen koron. Ja mulle jäi rahaa muihin asioihin yms ( ei kuulu tähän ).mutta esim. teillä kävisi perusteluiksi se sinun eläkepäätöksen viipyminen yms. ( sittenhän se tulee takautuvasti ).....

      Niistä asioista pitää ottaa härkää sarvista kiinni ja mennä pankkiin juttelemaan, ei ne pure siellä.

      TOSIN, nyt on varmaan tilanne hiukan vaikeampi, kun pankit kiristäneet lainaehtoja sekä yrittävät nostaa korkomarginaalia. Varmaan teillekin sellaista ehdottavat, koska pankeilla on siihen mahdollisuus, silloin kun lainan ehtoja muutetaan ( esim. maksuvapat kuukaudet ).

      Kannattaisiko samalla kysyä, jos lainanne saisi sovittua tasaerälyhenteiseksi, joka velotetaan aina tiettynä päivänä tililtänne.

      Esim. XXX e joka kuun 15.pv ( =palkka-tai eläkkeenmaksupäivä )
      Silloin ainakin tietäisitte, että tilipäivänä lähtee tietty summa tilitä lainaan, eikä tarvi itse huolehtia niistä.

      Jos teillä on takaajia asuntolainassanne, niin lainaehtojen muutoksiin tarvitaan takaajilta uudet allekirjoitukset.

      Tietysti viimeisenä vaihtoehtona voisi olla pankkien kilpailuttaminen, että kysytte muilta pankeilta tarjouksia, joilla saisitte siirrettyä lainnanne toiseen pankkiin. ( Tietysti aina vertailu kannattaa, toisaalta )

      Tsemppiä pankkineuvotteluun, nyt siis heti huomenna puhelimen tai netin kautta sovit sitä tapaamista ja neuvotteluaikaa.

      Tsemppiä matkaan ♥ Kyllä se hyvin menee ♥

    • Kannattaa olla pikaisesti yhteydessä pankkiin. Sinuna sopisin ajan konttoriin niin pian kuin mahdollista. Siellä sitten käytte tilanteen läpi. Toivottavasti sopuratkaisu löytyy!

    • luottokelpoisuus

      Näinä aikoina pankinjohtajan edessä pitää olla taas nöyrä ja hattu kourassa, ei päässä. Näin on marjat.

    • Ikävä juttu.

      Niin peemäinen juttu kuin tuo tilanteenne onkin, niin kyllä se pankki etenee vain ja ainoastaan sopimuksenne mukaan. Pankki ei ole vastuussa miehesi masennuksesta, vaikka ei toki masennustilaa parannakkaan esittämällänne toimintatavalla.
      Jos pankki ei kirjalliseen kyselyyn ole vastannut niin eikö olisi varminta astella sen pankinjohtajan huoneeseen ja setviä asia kasvotusten? Talouden kyntäessä alamäkeä se "huonompikin", mutta asiansa vaikka pienellä viiveellä hoitava, asiakas on parempi lypsettävä kuin ei asiakasta lainkaan.
      Ensin tulee eräpäivä, sitten maksukehoitus minkä perästä ilmoitetaan perittävien siirtämisestä perintää suorittavalle taholle, viimeinen keino on sitten ulosotto. Jos kykenette kuitenkin viiveellä velkaanne lyhentämään niin eiköhän tuo paniikki ole aiheeton ja asiat pankin kanssa järjestettävissä.

    • Ongelma tilanne

      Ei siinä taida olla kovin useita vaihtoehtoja:
      1. Neuvottele pankin kanssa.
      2. Kysy apua sosiaaliluukulta.
      3. Myy asunto.

    • Ikävää, että sinulla ja miehelläsi on taloudellisia ongelmia. Voimia vaan kovasti. Tiedän kokemuksesta 90-luvulta, miten paskamaista se on joutua velkakierteeseen. Uskoisin, että sopimuksista ei ole tässä tilanteessa apua, joten ennenkuin asiat menevät pahempaan suuntaan, suosittelisin harkitsemaan kumpi on tärkeämpää. Taloudellinen status vaiko mielenterveys. Apua kannattaa hakea velkaneuvonnasta ja aktiivisesti netistä, kuten nyt hienosti teetkin. Se sitten on oma juttunsa saako sitä täällä suoli24:ssa. :) Onneksi aina on olemassa ratkaisuja, jotka mahdollistavat asioista selviämisen. On velkasaneerausta, on kulujen karsimista, on mahdollisuuksia. Se on tärkeintä tajuta. Ehkä miehelläsi on tällä hetkellä lohduton ajatusmaailma, koska talousasiat on mitkä ovat, mutta uskon sinun tukevan häntä, että asiat hoidetaan kuntoon. Päätä puskaan laittamalla ei asiat hoidu, kuten exäni aikoinaan sanoi. Tämän kun tajuaa ja on valmis nöyrtymään ja luopumaan asioista, ehkä eniten omasta ylpeydestään, niin kyllä se elämä alkaa taas hymyilemään. Tsemppiä kovasti.

    • larev78

      moikka ... jos sinulla on oma asunto josta maksat lainaa ... laittaisin asuntoni vuokralle .. ja muuttaisin hetkeksi halpaan vuokra-asuntoon .. niin että saisin selvitettyä sotkuni .. raha-asioissa. ja tilanteen korjaannuttua voisin muuttaa takaisin asuntooni , koska onhan se vielä omani (pankin) ainoastaan joku muu (vuokralainen)on hoitanut laina-asioitani sillä aikaa kun itselläni on ollut maksuvaikeuksia. kumpakaan ei silloin menetä mitään .. ei vuokralainen etkä myös sinä. asioilla on aina tapana järjestyä .. tsemiä koitoksiin !!

    • larev2

      ... ja suosittelisin vielä käymään eri pankeissa .. ja kysymään ratkaisua .. koska jokaisella pankilla omat säädökset . kämppä vaan vuokralle .. halvempi asunto hetkeksi tilalle .. ja silloinhan asuntosi muuttuu (hetkellisesti ) sijoitus asunnoksi .. ja pankkille se voi olla taas eri juttu .....auton myynti ... halvempi tilalle ja ehkä hetkellisesti pärjäät myös ilman sitä . ei ole asia helppo , mutta aina jokin ratkaisu löytyy =) tsemiä

    • larev78

      ... ja suosittelisin vielä käymään eri pankeissa .. ja kysymään ratkaisua .. koska jokaisella pankilla omat säädökset . kämppä vaan vuokralle .. halvempi asunto hetkeksi tilalle .. ja silloinhan asuntosi muuttuu (hetkellisesti ) sijoitus asunnoksi .. ja pankkille se voi olla taas eri juttu .....auton myynti ... halvempi tilalle ja ehkä hetkellisesti pärjäät myös ilman sitä . ei ole asia helppo , mutta aina jokin ratkaisu löytyy =) tsemiä

    • helpotusta

      Maksuvapaita kuukausia olen itsekin käyttänyt aikoinaan kun oli aikoja jolloin oltiin rahan suhteen tiukoilla. Pankin kanssa täytyy vain sopia etukäteen.Esim kaksi maksuvapaata kuukautta peräkkäin helpottaa huomattavasti elämistä.

    • Pelivaraaon

      Tällaiset asiat pitää otta huomioon jo lainaa otettaessa,aina voi tulla sairautta TAI muuta odottamatonta elämässä,pelivaraa täytyy osata järjestää jo lainaa otettaessa.
      Ja lainaa vaan sen verran mitä pystytään hoitamaan huonoinakin aikoina.
      Toivottavasti saatte asiat järjestykseen. Vaihtoehtoja on, jos haluat selvitä.
      Vaihtakaa auto halvempaan!

    • larev78

      oman asunto lainansa voi helposti siirtää toiseen pankkiin jos antavat sinulle paremman sopimuksen ja kilpailustahan pankeilla on aina kyse.

    • heti myyntiin

      Et kerro tietysti kaikken tärkeimpiä ja ikävimpiä asioita, ilmeisesti laina on ylisuuri ilman omaa säästöosuutta ja sitä ei ole pystytty lyhentämään merkittävästä ollenkaan. Ei mikään ihme, että pankissa on tuskaa katsella teidän kärvistelyä taakan alla.

      Tie on kuljetu loppuun, ei ole omistusasuminen teidän juttu. Myykää asunto välittömästi pois, sillä teidänkaltaistenne tapausten lisääntyminen kääntää niiden hinnat jyrkkään laskuun, jää pian velkaa ilman asuntoa. Auto myyntiin myös ja muutaman satasen riisikippo alle, jos sellaista tarvitsette, kun valitsette uuden asunnon lähiöstä.

    • Theo0

      Yleensä laina kannattaa vakuuttaa esim.työttömyyden varalle.Marssi pankkiin ja neuvottele parempi soppari koska uskon että Pankki haluaa rahaa eikä pikkukiinteistöjä ja huutokauppoja.Eri asia jos pankillasi on asunto kaupassa näppinsä mukana niin voi olla että kämppä lähtee,jos niilä on kysyntää sille.

    • kokemuksesta kerron

      Noh, annoinkin tuolla aikaisemmin jo ohjeita lyhennysvapaiden pyytämmisestä yms. .......

      MUTTA, mikäli inva-auton myymisestä saatte rahaa niin paljon, että saatte edes lainanne ajantasalle, niin se sitten myöskin myyntiin.

      Eikös sinulla ole oikeus taksi-seteleihin, jos et ole normaalin autonajokelpoinen ? .Tietysti saattaa vaikeuttaa tilanne, jos olet myynyt kela-helpotuksilla ostetun auton :((

      JOTEN AINOA pelastus perheellenne ja kodille on se uusi lainaneuvottelu ja maksusuunnitelman muuttaminen tietyksi euroiksi / kuukaui.,SEKÄ muutama kuukausi pelkillä koroilla, ilman lyhennystä, niin saatte velkanne hallintaan taas.

      Tsemppiä eteenpäin elämässä :)

    • ehtoopuoli.

      Muutamia vinkkejä:

      - varaa aika lainaneuvotteluun. Kertokaa rehellisesti tilanne, että tarvitsette jonkinlaista apua, jotta asuntolainasta voi selviytyä kunnialla.
      - myykää auto pois. Mies voi sinnitellä jonkun aikaa ilman autoa ja kun talous on uudestaan kunnossa, niin voi ostaa taas auton (edullisemman) tilalle
      - koettakaa hankkia lisätuloja ja teidän tilanteessanne jomman kumman kakkostyö toisi mukavasti rahaa
      - itsellänikin on Aktia Pankista Hypoteekkiyhdistyksen halpakorkoinen laina, jonka maksimiaika takaisinmaksussa on 25 vuotta ja asunto toimii lainan vakuutena. Lainassa on muitakin erityisehtoja esim. lainaa ei voi lyhentää kuin kahdesti vuodessa, jolloin lainakorkoa tarkistetaan. Kun asuntolainaa hakee, niin kannattaa tarkkaan tutustua lainan ehtoihin. Jos lainan ehtoja ei voi muuttaa, niin kannattaa miettiä, voiko joustoa hakea esim. autolainaan tai myydä se auto pois
      - jos mikään muu ei auta, niin asunnon myyminen on yksi vaihtoehto
      - onko vanhempia, sukulaisia tai vaikka työnantajaa, jolta voisi saada esim. korotonta lainaa siksi aikaa, kunnes talous on taas balanssissa
      - jos lainan eräpäivä on "väärä" eikä sen muuttaminen onnistu, niin siinä tapauksessa on vain pakko palkkapäivänä siirtää asuntolainaa vastaava summa eri tilille odottamaan asuntolainan eräpäivää. Asumismenot ovat tärkeimmät ja muut tulevat sen jälkeen.
      - kannattaa seurata kuluja, että mihin ne rahat oikein menevät. Voisiko joitakin kuluja karsia siksi aikaa, että saatte talouden balanssiin?

      • ehtoopuoli.

        tarkennus: ...lainaa voi siis lyhentää maksutta ylimääräistä vain kahdesti vuodessa...


    • 1212

      Pystyttekö muuttamaan halvempaan asuntoon?
      Silloin ei tarvitsisi murehtia isoista lyhennyksistä...

    • ..................

      Sosiaalinen luototus on sitä varten, jos on luottotiedot menneet. Pankki pistää kämpän myyntiin, jos ette maksa niille. Menee luottotiedot, ei saa edes vuokra asuntoa vapailta markkinoilta...

      Nyt ihmeessä sairaspäiväraha paperit vetämään! Sillä pärjäätte sen aikaa, kun tulee joku ratkaisu, jos ei muuten niin eläkkeelle ukkos. Kannattaa pitää joku yhteisöpalaveri kelan, sossun tai vakuutusyhtiön kanssa, että saatte toimeentulotukea ja muita tukia.

      Varmasti ymmärtävät teidän hädän!

    • EL: ak:IM

      epätoivoinen

      Ei voi laittaa perintään, ainakaan jos kuukauden sisällä maksatte lyhennyksen. Ainakin ennen oli sääntö, että kaksi maksumuistutusta pitää tulla ennen edes ukaasia perintään. Käykää neuvottelemassa muutamia maksuvapaita kuukausia pankissanne, jolloin maksaisitte vain korot. Takaaja mukaan, jos teillä on sellainen. Kyllä ne siihen suostuu. Pankkihan saa voiton nimenomaan koroista. Se on niidenkin edunmukaista, että laina-aika pitenee, ja ne saa kuitenkin sen koron.

    • elämä on

      Toivottavasti olet jo soittanut tai käynyt pankissa sopimassa vaikka siitä lyhennysvapaasta. Jos et, niin kohta alkaa olla jo kiire. Mitään faktaa en osaa tuosta lainan irtisanomisesta sanoa, mutta sinuna en kyllä jäisi kokeilemaankaan pankin kärsivällisyyttä. Pankit on kyllä yhteistyökykyisiä niin pitkään kun sinulla minkäänlaisia maksuhaluja on, eli ei kannata pelätä.
      Tuo auto nyt kannattaisi vaihtaa halvempaan, koko perhe säästökuurille että saatte vähän sukan varteen, lainat ja laskut suoraveloitukseen ja sinä huolehtimaan että tilillä on eräpäivänä katetta.
      Kyllä se siitä.

    • strkyuy

      Kyllä eräpäivät pystyy muuttamaan.. eikö teillä ole lainaturvaa? Sehän auttaisi..?

    • JUST SO

      MYY KALLI KÄMPÄÄ POIS JA MUUTA HALVEMPAAN,,,,,

    • Velallinen3

      Laittakaa asunto myyntiin sillä autoa ei todellakaan saa realisoitua helposti. Muuttakaa pienempään tai ainakin halvempaan. Pankki on ilkeä seuralainen sillä sopimusehdoissa on tällaisten varalle ihan omat säännöt ja velallinen ei ainakaan voita tai saa omiaan takaisin.. Jos haluat näkemystäni tai neuvoja niin voin antaa sellaisia ihan ilmaiseksi auttamisen halusta: [email protected]

    • Apua saa kunnan velkaneuvojalta ja hätä tilassa velkasaneerauksesta.

      Pankilta voi anoa mahdollisuutta lyhentää vain korkoja. Ihmiset on yleensä saaneet max 12 kuukauden ajaksi. Joukkoon voi anoa maksuvapausaikaa, mutta sen myöntämisestä menee eri maksu esim. 4 kuukaudeksi.

      Jos lainassa on vakuutus, sieltä voi selvittää millä papereilla tulee rahallista apua lainan maksuun hetkeksi esim. genworth financial tai muu vastaava yhtiö voi olla oikea paikka kysyä ja pankki. Monesti vakavan sairauden tai työkyvyttömyyden varalle on isoissa lainoissa vakuutus pankin vaatimuksesta. Anomus postiin.

      Pyydä pankilta mahdollisuutta sopia takaisinmaksusta, jos muu ei auta ennen perintään menoa. Luottotiedot ovat tärkeitä. Onko myytävää? Koita myydä vaikka huutonetissä jotain, jotta saat rahat. Hätätilassa on pakko lainata summa muualta ja maksaa sitä. Kierteeseen ei auta sortua, joten jos lainaat muualta vaadi pankilta samalla mahdollisuutta lyhentaa puolivuotta vain korkoja tms. Säästä tuona aikana rahat lainaerän maksuun hätätilanteiden varalle.

      • ikkko

        Hyviä kommentteja tuossa.

        Itse olen myös Huutonetissä myynyt sellaista tavaraa äärimmäisessä hädässä, josta saa rahaa. Kaupaksi menevät esim. Arabian astiat, kotimainen lasi, Marimekon tuotteet jne. Keräilijät ostavat myös LP- ja CD-levyjä nimiartisteilta. Jos kaapista tai varastosta löytyy käyttämättömiä polkupyöriä, lasten vanhoja leluja jne, niin kirppispöytä voisi myös tuoda rahaa viikossa.

        Pankki voi useinkin myöntää lyhennysvapaita kuukausia, mutta pyyntö pitää tulla ajoissa eikä esim. 2 päivää ennen eräpäivää.

        Omasta mielestäni olisi äärimmäisen tärkeää, että maksatte nimenomaan asuntolainan ajoissa, koska asuntolainan irtisanominen tarkoittaisi sitä, että asiat eivät sen jälkeen suju teidän määräämässä tahdissa. Irtisanomisen jälkeen asunto olisi pakko myydä (kilpailevasta pankista tuskin saisi nopeasti lainaa) ja myyntihinta ei välttämättä ole se mitä haluatte. Luottotietomerkintä vaikeuttaisi myös vuokra-asunnon löytymistä.


    • nuppi viiraa

      Mulla heittää nupista jos en saa viinaa. Kiljua valmistan kylpyammeessa mutta kun se on täys kiljua niin en voi käydä pesulla ja kaikki ihmiset sanoo että mä haisen passkalta ja kai se sitten on niin. Ja kun haen tanssiparketille naista niin kompastun sen jalkoihin tai sitten omiin jalkoihin ja akka suuttuu eikä anna toosaa ja mulla menee huonosti.

    • yksi totuus

      En jaksa lukea ap. viestiä, mutta jotain.

      Jos lainanhoidossa on ollut ongelmia useiden kuukausien, perättäisten aikana, niin ei oikee ole enää vaihtoehroja.

      Jos maksajalla on ilmeisiä selviitymisongelmia, niin se juttu ei parane kuin vapaaehtoisella asunnon realisoinnilla. Siis oikeesti myymään se asunto ja maksamaan sitten velkaa sen verran kuin sillä saa?

      En nyt muista kuinka pitkään sitä lainaa on hoidettu, eli paljonko sitä lainaa on jäljellä tai kuinka suuri osuus sitä on jo selvitetty.

      Tosin kyllä asunnon realisoinnissakin on ongelma. Aidosti maksukykyiset ihmiset on nyt aika tiukalla. Katsoin oman alueeni asuntoja, ja aivan uusiakin asuntoja on myynnissä... jopa vuodelta 2011-2010 on luovutusvalmiina. Mutta ei kaikki voita lotossa summia, joita vaaditaan...... tai aina se asunto muten ole mieleen.

      Mä luulen, että teidän kohdalla se asunnon myynti on nyt viisainta. Jos ette tee mitään omatoimisesti, niin tilanne on se, että ensin lähtee luottotiedot ja sitten senjälkeen se asunto menee realisoitavaksi alemmalla hinnalla kuin omatoimisesti, ja viimekädessä pakolla.

      Jokatapauksessa joudutte tilastohinnasta alemmalle hintatasolle. Sen määrä jo nykyinen tilanne. Pakkohuutokaupassa käy niin, että pankki etsii asunnolle ostejan ja antaa luottoa riitäävän hinnan tarjoalle.

    • Pää ylös

      Ota yhteys uuteen pankkiin ja kokeilla kepillä jäätä. Sano, että olet eroamassa ja haluat ostaa miehesi ulos - tämä ei siis ole totta mutta näin suhtautuvat erilailla. Jos pankki antaa lainan, pankki hoitaa ed. lainan irtisanomisen.

      Pyydä lainatarjous ja sano, että haluat pidemmän maksuajan muuttuneen elämäntilanteen takia. Sano, että kilpailutat lainan. Jos sinulla on vakituinen työpaikka, sen pitäisi onnistua. Neuvottele uudet lainaehdot (siis kuinka paljon kk ja neuvottelu myös vapaavuodesta, jos tulee tiukempaa). Ota joku ystävä mukaan, joka jaksaa tulla mukaan ja auttaa asioiden järjestelyssä.

      Sitten vain kävikin niin hyvin, että sovitte, eikä eroa tullutkaan ja on uusi laina.

    • Helppoa elämää!

      Kyllä vuokralla asuminen onkin helppoa ja vaivatonta, ei tarvitse maallisen mammonan kans painia joka kuukausi.

      • yksi totuus

        Kahteen edelliseen ehdotukseen vastaus.

        Kyllä ne luottotiedot kulkee pankista toiseen, eikä uusikaan pankki sen kummemmin autuaaksi asioita muuta kuin nykyinen.

        Aloittajan kohdalla vuokra-asunto on ainoa vaihtoehto. Viimekädessä omistusasunto on aina edullisempi, mutta sen maksamiseen ei saa käyttää kokoelämää eikä maksusuunnitelma saa lipsua.

        Maksettu asunto on edullinen


    • Hämmästynyt

      "Säästöpankki auttaa aina" ;) Eipä herunut lyhennysvapaita Helsingissä Nooasta yksin otettuun asuntolainaan, vaikka jokainen lyhennys on yhtä myöhästymistä lukuunottamatta maksettu ajallaan. Pankit suorastaan odottavat, että pääsevät käsiksi taloushuolien kanssa painivan ihmisen omaisuuteen. Että lyhennysvapaiden varaan ei kyllä voi laskea, vaan on keksittävä lisätuloja, joilla pääsee parempaan tilanteeseen jo ennen kuin täyskatastrofi on päällä. Raaka peli Ranualla.

    • eikö vakuutusta

      Kannattaa otaa aina vakuutus lainalle kun sairastuu vakuutus maksaa.

      • ei silloin auta

        Lainan sairausvakuutuksista mielen sairaudet (kuten masennus) on jätetty ulkopuolelle..


    • Massi Masa

      Mul ei oo ollu ikinä rahahuolia!

    • huihai-kintaalla

      Haasta pankki oikeuteen ahdistelusta, ei auta rahallisesti mutta mikään asia ei etene ennenkuin oikeuden päätös asialle tullut (ja sehän kestää).

      Mitä tulee oikeuskuluihin niin jätät vaan maksamatta.. mitä väliä tuossa ahdingossa.

    • Mars pankkiin

      Sata miljoonaa tampiota täällä antaa "neuvoja".
      Mutta oikeasti kaikille joita on kohdannut sairaus tai työttömyys: kaikesta kannattaa neuvotella mahdollisimman pian kun näköpiirissä on ongelmia esim. juuri pankin kanssa. Ota yhteys heti pankkiin - EI Suomi-24-palstalle!
      Pankissa on kokemusta esim. siihen kuinka pitkä lyhennysvapaa korjaa tilanteen. Uudessa asuntolainassa voi olla se tilanne, että korkojen osuus on niin suuri, ettei lyhennyksen osuudesta vapautus auta taloudellisen tilanteen korjaamiseen. Yksi mahdollisuus on silloin pidentää laina-aikaa. Tilanteen korjauduttua voi maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä jos haluaa maksaa lainansa nopeammin pois.
      Besserwissereiden kannattaa muistaa että omallekin kohdalle voi käydä tapaus tai sattumus, jota et olisi voinut kuvitella ja jonka jälkeen et ole omillasi.
      Ihmiset tekevät ratkaisuja aina sen hetkisten tilanteiden mukaan eikä kaikkeen voi varautua.
      Pankki toki pystyy irtisanomaan lainan, mutta toki sekin tietää ettei asunnon realisointi käy noin vaan. Lisäksi varsinkin pienellä paikkakunnalla se voi tuottaa pankille epäedullista mainosta.
      Olen itse hakenut lyhennysvapaata miehen työttömyyden takia vuosia sitten, samaan aikaan lapselle piti varustaa opiskelijaboksia toiselle paikkakunnalle. Pankki ehdotti vielä kuukautta pidempää jaksoa mitä itse olin ajatellut.
      Tällä palstalla lietsotaan ahdistusta - ette te nyt vielä missään ahdingossa ole. Ei teitä kukaan tule ampumaan! Kaikki järjestyy, mutta se vaatii rohkeutta ja yhteydenoton velkojaan. Ihmisiä nekin on.

    • Selvittiin lopulta

      Toivottavasti olet jo saanut asiaan ratkaisun. Ihan turha täällä on ketään moralisoida, sairaus/työttömyys/ero ei tule kello kaulassa...

      Pankit, pankkikonttorit, pankinjohtajat ja pankkivirkailijat ovat erilaisia. Omasta kokemuksesta Sampo pankista (nyk. Danske Bank) ovat olleet hyviä. Karhukirjeitä järjestelmästä lähtee (myös mahdolliselle takaajalle), mutta kun joka kuukausi maksaa sinne jotakin, ja elämän tilanne normalisoitunut ainakin meille annettiin armonaikaa saada rästit ajantasalle. Pahimmillaan asuntolainaa oli rästissä 3 kk ja autolainaa 5 kk. Yli vuosi meni rästien kuromiseen ja nyt tammikuussa lainat ovat vihdoin ajantasalla.

      Monet pankit eivät anna siirtää lainoja koroille ennen kuin rästit on hoidettu (eli pitäisi mennä neuvottelemaan hyvissä ajoin vaikeukista). Oma viitekorkomme nostettiin yksipuolisesti 0,5:stä 0,8:saan, kun vaihdoimme eräpäivää (toimitus maksoi 50,-).

      Autolainan lyhentäminen hidastui, kun autoon tuli korjattavaa puolen vuoden aikana yli 4000,-. Rahoitusyhtiö kuitenkin hyväksyi viivästymisen, koska autohan on heidän omaisuuttaan eikä sen vakuus toimimattomana ole edes jäljellä olevan velan arvoinen.

      Monta epätoivoista, unetonta yötä olen viettänyt, mutta nyt elämä jälleen alkaa voittaa. Toivottavasti tekin saatte asiat järjestykseen ajan kanssa. Tsemppiä!

    • uggo

      EI MISSÄÄN NIMESSÄ pikavippejä yms. skeidaa kassakriisin hoitoon. Itse tein tuon virheen 2012 alussa kun työnantajalla oli hetkellinen(n. 6 kk kesto) häiriö palkanmaksussa. Onneksi heräsin viime tingassa kun huomasin että palkka ei riitä enää lainojen ja laskujen hoitoon. Menin paikalliselle velkaneuvojalle jossa käytiin faktat läpi. Mun tilanteessa ainoa mahdollinen ratkaisu oli järjestelyluotto jossa takaajana Takuu-Säätiö, koska en halunnut sukulaisia sotkea omaan soppaani. Tällä oli hintansa eli suostuin maksuhäiriömerkintään joka oli eräs takauksen myöntämisen perusta. Myös lisävelkaantuminen oli katkaistava siitä päivästä lähtien kun paperit säätiöön laitettiin. Auto pois, netti pois ja pre-paid sellainen tilalle, lehtitilaukset pois jne kaikki ylimääräinen. Tämä kaikki ei toki käyny hetkessä vaan 6 kk ajan maksoin parhaani mukaan pienempiä vippejä ja vanhoja lainoja. Loppuvuonna 2012 alkoi osa mennä ulosottoon asti, ymmärrettävistä syistä. Muuten noita perintäfirmojen kirjeitä tuli monta kassillista ja puhelin soi. Kesä 2012 oli kyllä niin hirveetä aikaa varsinkin henkisesti kun lappuja tuli ja ehkä vähän liikaakin yritin niitä maksella koska rahaa ei riittänyt välillä edes kunnon ruokaan. Tällä hetkellä tilanne se että kaikki lainat/vipit maksettu pois helmikuun alussa järjestelylainan turvin ja kun lainaa hain omasta pankista (Nordea) oli siellä todella asiallista palvelua. Nyt maksan yhtä lainaa 4v sekä vuokraa, sähköä ja puhelinta jossa samassa edullinen dataliittymä. Pre-paid luottokortin hankin ulkomaan työmatkoja varten.
      Tosiaan viime kesänä en edes voinut kuvitella miten asiat olisivat niin kuin ne nyt on. Vippailu saa nyt jäädä ja uskaltaudun herkemmin tästä lähin omaan pankkiini jos tarve niin vaatii.

    • tietämätön

      Mikä ihmeen pre-paid luottokortti? Minkä yhtiön? Miten se toimii?

      • uggo

        Moneybookers Prepaid Master Card... moneybookers.com... kortti maksaa vain 10€ ja tulee postissa n. 2 viikossa postiluukusta, ei vuosimaksuja. Ladata voi netin kautta ja toimii siellä missä perinteinenkin Master Card-luottokortti. Itse olen sen avulla vuokrannut auton ulkomailla. Täytyy kuitenkin huolehtia että sillä tilillä on rahaa maksuhetkellä tieteski. Voi myös nostaa esim. Otto-automaateista rahaakin tilin saldon rajoissa.


    • eipä tullu mieleen

      Loistava idea, kiitos vinkistä :)

      • uggo

        eipä kestä. itellä luottotiedot menny ja kuitenki työ vie silloin tällöin ulkomaille. ite ollu tyytyväinen kyllä. niin ja automaateilla ku asioi niin käyttöliittymä on sitten englanninkieleinen, et sen verran englantii täytyy osata ;)


      • eipä tullu mieleen
        uggo kirjoitti:

        eipä kestä. itellä luottotiedot menny ja kuitenki työ vie silloin tällöin ulkomaille. ite ollu tyytyväinen kyllä. niin ja automaateilla ku asioi niin käyttöliittymä on sitten englanninkieleinen, et sen verran englantii täytyy osata ;)

        enkku ei varmaankaan ongelma, mutta nuo luottotiedot ;)... kävin sivuilla ja vaikutti ihan hyvältä. nimenomaan ulkomailla luottokorttii tarttisin, täytyy alkaa perehtyä kunnolla aiheeseen. kaikkee täältä voi näköjään oppia :)


    • alivuokralainen

      vuokratakaa asuntonne tilapäissti kalustettuna niistä on huutava pula
      menkää kavereiden nurkkiin ja maksakaa lainat sillä vuokrarahalla
      ja sitten 1-2kk päästä muutatte takas näine ne erät hoituu
      asunthelppiin vaan ilmoitusta sorry kirjotusvirheet

    • Selvittiin lopulta

      Hyvä idea toi vuokraaminen sinänsä, kannattaa kokeilla! Riippuu tietenkin missä asunto sijaitsee (pienellä paikkakunnalla voi olla huonompi menekki lyhtaikaiselle asumiselle) ja jos on lapsia, järjestely vähän hankalampaa. Mites jos vuokrais itelle halvan yksiön (jos ei muiden nurkkiin halua majoittautua) ja vuokrais oman kalliimmalla vaikka pidemmäks aikaa?

    • talotondatton

      Varmaan olen kommentoinutkin tätä asiaa jossain väisä, mutta.....

      Jos asuntolaina ja autolaina on teidän omalla toiminnallanne myöhässä puolikuuta useamman kerran, niin ei pankki pitkään juttele.

      Mutta jos niinkun kunnossa olevaa lainaa alkaa muuttamaan eräpäivän osalta, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Autolainasta en sano mitään.

      Joku heitti tuolla, että pikavipeistä. Niihin ei tosiaan pidä mennä. Ketju on aloitettu jo melkeen vuosi sitten, niin eiköhän se korttitalo ole kaatunut jo!

    • vakuutus kantsii

      Onko teillä vakuutus.Jos sairastuu vakuutus maksaa lainan.

    • JamieFreeman

      Hei kaikki !!

      Meillä on hyvä uutinen kaikille niille taloudellisia ongelmia ja kaikkia niitä etsimään laillinen ja aito tapa lainarahoituksen, olet etsimään lainan jostain syystä ?? Oletko tällä hetkellä velkaa ja vaativat lainan tyhjentää laskut ?? Haluatko aloittaa liiketoiminnan ?? huolehdi enää kuin apu on vihdoin täällä, tarjoamme lainoja jokaiselle vain 2%, ota nyt osoitteessa [email protected] tai [email protected] kun lainat on hyväksytty muutaman tunnin hakemuksen.

      Terveisin,
      FreemanLoanFinance
      www.freemanfinance.webs.com

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe