Minulla alkoi tulla paniikki oireita jo viisi vuotta sitten, sain silloin lääkäriltä DIAPAMIA muistaakseni 5mg. pakkauksen. Käytin niitä säästeliäästi vain silloin kun niitä todella tarvitsin puolikkaita tabletteja ja sain pakkauksen riittämään vuosiksi. Sen jälkeen olen vältellyt tilanteita joissa paniikki voisi iskeä kuten teatteria tai muita yleisötilaisuuksia. Se on kuitenkin vaikeaa ja niinpä hankin paketin antistressiä ja menin kesäteatteriin. Antisressistä en kuitenkaan kokenut saavani apua. Nytpä kysyisinkin teiltä oletteko saaneet paniikki oireitanne kuriin ilman lääkitystä esim. jonkun alan kirjan avulla? En nimittäin haluaisi lääkeorjaksi.
Paniikkiako?
2
489
Vastaukset
- psykologi
Oletko harkinnut psykoterapiaa. Erityisesti kognitiivinen terapia, jossa työskennellään
paniikkia tuottavien tilanteiden ja ajatus- ja toimintamallien kanssa ja johon liitetään asteittainen altistus tilanteille, voisi auttaa.
Terapiassa jäsennetään näitä tilanteita ja pyritään muuttamaan katastrofimielikuvia neutraaleimmiksi, paljon omien sisäisten uskomusten tarkastelua ja harjoittelua.
Hoitoa voi toteuttaa ilman lääkehoitoa. Tuo Diapam ei missään nimessä sovi pitkäaikaiseen käyttöön, siihen kun tulee riippuvuus varsin herkästi. Kirjassa "Kognitiivinen psykoterapia"
(Duodecimin toimittama), on kuvausta kognitiivisen terapian mallista erilaisissa ongelmissa. Toinen kirja Bourne: "Vapaaksi ahdistuksesta" sisältää paljon itsehoitomateriaalia. Suomessa Antero Toskalan kirjat (uusimmat parempia), ehkä myös Ben Furmanin "Perhosia vatsassa", kyllähän näitä on.
Lisäksi sitten eksoottisempana myös EFT-akupunktion pohjalle rakentunut hoito, josta kuvaus esim. tämän sivuston lisäksi akupunktio-palstalla ja pelot ja jännitys-osiossa myös.- ilman lääkkeitä
Oli todella kiva saada asiallinen vastaus mieltä
askarruttavaan ongelmaani... Kokeilen antamiasi ohjeita ja pistän joku kerta kuulumiseni tälle palstalle. Hyvää syksyä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3536465Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483836Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava01330Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard01090- 971025
- 52900
- 56866
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,138847- 41830
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v9827