Löytäiskö joku ihana ihminen minulle tarkemmin sitaatin jostain Waltarin historiallisesta romaanista? Taitaa olla Johannes Angeloksesta ja meni jotenkin, että "... vankilasta yhä uuteen murtauduin..." ja rukoilee, että hänen tähtiruumiinsa vielä joskus palaa ja poimii kukan muurien raunioista, "koska tiedät, miksi tätä rukoilen" (joo, eivät ehkä olleet ihan tarkkoja sitaatteja nuo lainausmerkeissäkään olevat!)
Waltarin kirjoissa on muutenkin ihan huikean hienoja kohtia, joita mielestäni voisi tänne jakaa! Esim. Turms kuolemattoman (meneeköhän oikein näin ulkomuistista?) "ketä tahansa olet rakastanut, vain minua olet rakastanut hänessä"
Mika Waltari sitaatit
5
9029
Vastaukset
- Googlaamalla aluksi
Niitä Waltarin kirjojen sitaatteja, vaikka juuri kysymääsi ei löytynytkään:
http://fi.wikiquote.org/wiki/Sinuhe_egyptiläinen
http://fi.wikiquote.org/wiki/Mika_Waltari - Harras lukijanainen
En tietä onko se jostaki MW:n kirjasta vaiko hänen lausumastaan seuraava juttu: "Suunnitelkaa ja tehkää mulle muistomerkiksi pisuaari Kauppatorin rantaan." Onko ollu Hakim vai Karvajalka, ehkä Sinuhe tai Kaptah, ei kuitenkaan Nefernefer kun nainen ei kuse seisaaltaa niinku miehet, näin uskon ku on kyse pisuaarista elikkä pystykusilasta.
Sitaatti on Johannes Angeloksen "Loppulauseesta", minun painoksessani sivulla 333.
Verensä juostessa kuiviin herrani tuki molemmat kätensä pyövelien hartioihin pysyäkseen pystyssä, loi katseensa ylöspäin ja rukoili rukouksensa sanoen:
"Selittämätön Jumala, sinun todellisuuttasi himoitsin kaikki elämäni päivät. Vankilasta yhä uuteen vankilaan murtauduin löytääkseni sinun todellisuutesi. Mutta kuolemani hetkellä rukoilen: Salli minun palata vielä kerran. Anna takaisin minulle vielä kerran ajan ja paikan kahleet, kauheat ja ihanat kahleesi. Salli se minulle, koska tiedät miksi sitä rukoilen."
Sulttaani kohotti kädellään hänen vapisevaa leukaansa, piteli hänen päätään pystyssä ja käänteli sitä sanoen:"Katsele kaupunkiasi, basileus Johannes Angelos."
Herrani sanoi viimeisin voimin:"Katselen kaupunkini ihanuutta. Tähän jalkojeni sijoille palaa tähtiruumiini vielä kerran. Muurien raunioihin palaa tähtiruumiini. Kulkijana ajan ja paikan kahleissa poimin muurien mullasta tumman kukan rakkauteni muistoksi. Mutta sinä Muhammed, sinä et koskaan palaa."- m3r3t
Ihanaa, kiitos paljon!
- Unohtunut222
Miten meni tarkalleen "kärpäsen surinaa" ja "huomisesta ei kukaan tiedä" -kohtaukset? Niitä taisi olla useampi mutta en muista oliko nämä kaksi joskus yhdessä. Huomisen osalta kiinnostaa se lohduttava asia. Jotenkin että eilinen on mennyttä ja huomisesta ei tiedä? Ja oliko kaikki vielä kärpäsen surinaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst23314269Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i566376Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58725389Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat2973977Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1443707PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1273689Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.912217Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis171547Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1621400Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3431342