NIKON D90 + 18-105 VR KIT vai NIKON D5100 + 18-105 VR KIT

maisa20

Mitkä ovat näiden kameroiden olennaisimmat erot, hintaero 50 euroa. Kuvailen lähinnä koiria ulkona sekä sisätiloissa (näyttelyissä) sekä lasten touhuamista. Riittäisikö tuo putki alkuun? Haaveissa olisi NIKON D7000 18-200 vr putkella mutta nyt lompakko ei tunnu antavan myöden.

18

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D7000:lla kuvaava

      D90 on vanhempi runko. Se on esitelty elokuussa 2008, kun taas D5100 on tullut framille huhtikuussa 2011. D90:n vanhentuneeksi haukkuminen olisi silti liioittelua.

      D90 on Nikonin croppirunkoisten harrastajamallien ylintä kastia, D5100 keskikastia. D7000 tuli mallistoon korvaamaan D90:n.

      D5100:ssa on mm. suurempi kennon resoluutio, 16 Mpix vs. 12 Mpix, uudempi prosessori, kääntyvä näyttö ja HDR-kuvausmahdollisuus. Myös video-ominaisuudet ovat kehittyneemmät.

      D90:ssä on suurempi ja kirkkaampi etsin (pentaprisma, D5100:ssa halvempi pentapeili) ja tarkennusmoottori rungossa (voi käyttää vanhempiakin Nikon-objektiiveja automaattitarkenteisina). D90 on myös jykevämpi ja ”ammattimaisemman tuntuinen”.

      Tässä yksi vertailu, josta oleelliset erot löytyvät listattuina:
      http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90

      Ominaisuuksia voi painottaa toisinkin.

      Tässä yksi vanhempi keskustelu samasta aiheesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9905619

      Kumpikaan vaihtoehto ei ole lainkaan huono! Ja tuo 18–105-millinen VR-lasi riittää polttovälialueensa puolesta monenlaiseen kuvaukseen ja on hintaisekseen ihan hyvä. Se riittää jopa pidemmälle kuin alkuun. Mekaanisessa mielessä sen tunnistaa aloittelijan kittilasiksi mm. kiinnitysbajonetin materiaalista (muovia).

    • D90 on erinomainen runko mutta jo aika monta vuotta vanhaa tekniikkaa. Se toimii varsin hyvin still kuvissa mutta vaikka sillä saa videota niin ne ominaisuudet eivät ole kehuttavat. Itse käytin sitä muutaman vuoden ajan ja nyt se on edelleen suvun käytössä.

      Puoli vahingossa minulle lankesi D5100 viime keväänä, alkuun oli aikomus käyttää sitä vain parilla reissulla kakkosrunkona mutta ihastuin ja se kuuluu edelleen varusteisiini.

      Molemmat ovat hyviä ja toimivia runkoja, D90 on tukevampi, lähes semi-Pro laatuinen. D5100:ssa on uudempia ominaisuuksia mutta toimivat ne vanhatkin siinä.

      Kumman rungon hyvänsä valitsetkin niin saat hyvän perusrungon jolla kuvaat pitkään. Tuolla optiikalla selviät useimmista arjen kuvauksista mainitsemissasi kohteissa. Kun opiot käyttämään ostamaasi runkoa ja jos lompakon pohjalle jotain kertyy niin saahan siihen tuon 18-200mm optiikan ostaa.

      Jos harrastus jatkuu tarvitset moniakin uusia laseja ajan mittaan. Onnea valintaan!

    • maisa20

      Luin sulantoblogista Nikkor 18 - 200 f/3.5 - 5.6 VRII ja Nikon D7000:sta että tuo putki ei olisi hyvä tuossa yhdistelmässä. Tuo putki on kameran jälkeen kuitenkin ostoslistalla lähitulevaisuudessa (toivottavasti) sen vuoksi että se olisi aika kattava putki moniin tilanteisiin. Onko teillä kokemusta tuosta putkesta jomman kumman, eli D90 tai D5100 kanssa.

      Onko tuo D90 runko tehty kestävämmistä materiaaleista tms. kun yllä luki tekstissä että se oli lähes semi-Pro laatuinen. Vaikka tuossa D5100 rungossa on enemmän ominaisuuksia, minulle kaikki ominaisuudet ovat uusia, olen kuvannut aiemmin Sony Alpha DSLR-A200 jossa on ollut mukana 18-70 objektiivi. Kun en tiedä saisiko Sonysta hyvää kameraa pelkällä putken ostolla, joten se saa jäädä sivummalle Nikonin tieltä.

      • Kirjoitin tuon "lähes semi-Pro" laatuinen monen vuoden kokemuksella kyseisestä rungosta. D90 kulki mukanani maaliskuusta 2009 ympäri Euroopan, Roomasta Nord Cappiin. D90 on edelleen suvussa jonne kaikki vanhat kamerani uppoavat helposti ja saan hyvän syyn ostaa uutta. D90 on varsin tukevan tuntuinen eikä ainakaan minulla säikkynyt talvella eikä siinä sateessakaan jossa itse viitsin olla. Semi-Pro:n kaltainen on siis yksityisajattelua, noista oikeista semi-Pro rungoista olen käyttänyt D200 ja D300s sekä nyt D90 tilalle ostamaani D800 runkoa.

        Suunnilleen samaan aikaan ostin Nikkorin 18 - 200mm VR zoomin jota käytin tuon rungon kanssa pitkään eli viime kevääseen asti ja se meni samaan paikkaan rungon kanssa. molemmat ovat edelleen käytössä.

        D90 ei pettänyt koskaan vaan toimi aina kuin kultakello. Muuta en osaa kameralta edes vaatia.

        Sulanto moitti yhdistelmää 18-200mm VR ja D7000 koska reunat pehmenivät 100 - 200 mm alueella. Olen käyttänyt sitä D90 ja D300s rungoissa joissa molemmissa on 12M pix kenno. En ole tehnyt moisia huomioita mutta en ole sillä silmällä katsonutkaan. Olen ollut varsin tyytyväinen kuvanlaatuun tuolla putkella.

        Sulanto kehuu edellä mainitun lasin sijaan uutta 18 - 300 mm VR linssiä jota myös nyt itse käytän "kevyessä" varustuksessa, olen sillä kokeillut enkä vielä oikein varma miten hyvä se on käytössä. Kuvia olen kuitenkin saanut yhdistettynä D5100 runkoon jonka pikselimäärä on kaiketi sama kuin D7000 rungon.


      • harrastelijajärkky

        Oman kokemukseni mukaan eron havaitsee parhaiten jos ja kun pitelee omassa kätösessään ko.kameroita siis kumpaakin?
        Epäily aluksi kohdistui etenkin D90 "muoviseen runkoon" joka onkin osottautunut
        monenmielestä varsin tukevaksi eli muovistakin voi tehdä kun osaa.
        Tosiasiassa D5100 kamerassa ei ole kaikkia niitä #kalliita" ominaisuuksia jotka D90 Nikonissa kuten jo ( "D7000:lla kuvaava" aiemmin )mainitsi.
        on..,ja vähäsen päinvastoinkin etenkin videopuolella.
        Nykyään on saatavilla jopa aivan aitoja Nikon lisäkahvoja D3000-D5000sarjalaisiin muttei ihan samanmoisia kun "kalliimpiinmalleihin".
        Ite en still kuvaajana kiihotu kauheesti järkyn videokuvaus omituisuuksista ne eivät
        ainakaan saa haitata taikka olla pois valokuvaamisesta.
        Kunnollinen etsin ja runko jossa on ergonomia kohdillaan on minusta yhä olleellisempaa kun joku käänneltävänäyttö tai helppokäyttötoiminnot hankalasti
        valikoitten kautta. Kumma kyllä halvimmista kameroista tuppaa aina joku nappi puuttumaan sormen ulottuvilta joskus jopa säätöpyörä, vähintään toinen niistä.
        D90 on hyväksi koettu ja koeteltu mutta niin on myös Nikon D5100 joten on vaikeuksia valita? Ellet kuvaa tosissaan haastavammin stillinä valitse D5100
        muussatapauksessa D90 tai D7000 joissa on vähempi "pelleominaisuuksilla"
        korvattu joitain kokeneen kuvaajan kaipaamia/tarvitsemia ratkaisuja joita vailla
        ei ehkä aina pärjää jos on tottunut semmoisiin.


    • maisa20

      Tarkoitus on ottaa still kuvia. Mulla on digikamera Canon PowerShot SX230 HS, jolla voi ottaa jonkinlaista videokuvaa, jos on tarvis. Eipä juuri ole tullut videoita silläkään otettua, mitä nyt lapset toisistaan ottaa.

      Kyllä mietiskelyn jälkeen olen kallistumassa enemmän D90 kameraan, luulisin että saan siitä pitkäaikaisen kumppanin. Siihen sitten voin myöhemmin hankkia lisäobjektiivin, jossa suurempi säätövara kuin tuo 18-105mm.

      Varmaankin objektiivien valmistajilla on parempia ja huonompia putkia. Kulkeeko hinta ja laatu käsikädessä, onko joku merkki jota kannattaa ehdottomasti karsastaa ja joku johon kannattaa tavallisen pulliaisen panostaa. En nyt tarkoita tuhansien eurojen putkia, vaan hintaluokkaa alle 1.000 euroa.

      • nikonisti1

        Samat kamerat oli itselläkin mietinnän alla viime syksynä. Valinta kaatui D5100:n joka oli rajalassa tarjouksessa 399e 18-55 VR kittiputkella.
        En ole katunut..tässä on yksi ominaisuus jota ei D90:stä löydy ja se on tuo kääntyvä näyttö. Moni kuva olisi jäänyt ottamatta ilman sitä. Esim lapset / koirat lattialla näyttää aika lattealta yläviistosta, kun taas kääntää näytön ja kamera lattianrajaan niin avot..Toinen hyvä puoli on jatkuva tarkennus videopuolella ja uudempi kenno(sama kuin D7000). ISO säädön muuttaminen omalla katkaisijalla olisi ollut hyvä kuten D90:ssa, mutta itselaukaisunappiin saa onneksi valita mieleisensä toiminnon ja nyt säätö toimii sen kautta.
        Kuukauden reissulla aasiassa tuli räiskittyä toista tuhatta kuvaa, ja jatkuvasti tuli tilanteita joissa olisi ollut teleputki tarpeen. Harkinnassa oli 55-200 VR, mutta tiukan harkinnan jälkeen vaaka painui käytetyn nikon 18-200VR:n puoleen. Kuka jaksaa/kerkiää reissussa noita putkia vaihtamaan tele/laajakulman välille?


      • Ei viellä antiikkia

        Ylipäänsä Nikonin järjestelmäkameroissa on kuvailevaa se jotta, eräitä/ joitain aika "vanhoja" malleja on yhä täydessä käytössä (jopa uutena myynnissä) sekä käyttettyinä suht.koht kovalla hinnalla ja joistain niistä ei tahdota luopua edes vaihdossa uuteen (paljonkaan lauottuina) johtuen kait siitä syystä että, ne ovat kuvaajien senverran hyviksi kokemia.

        Esimerkiksi D90 ja D700 kameraa niin moni kokeillutkuvaaja/testaaja on ylistänyt ettei se voi olla "puppupuhetta" vuosienkaan "saattohoidon" jäljestä.
        Kaikista uusimmista Nikoninkaan malleista ei ole viellä pitempiaikaista kokemusta,
        mutteivat ne kaikki entisetkään ole samanarvoisia ainakaan käytettyinä.


      • D7000:lla kuvaava

        >Kyllä mietiskelyn jälkeen olen kallistumassa enemmän
        >D90 kameraan, luulisin että saan siitä pitkäaikaisen kumppanin.

        En usko sinun olevan hakoteillä ajatuksinesi.

        Vinkki: päivän Hesarissa näkyi Rajalan muuttomyynti-ilmoitus, jossa oli D90 18–105 VR KIT tyrkyllä hintaan 599 €. Ei paha.

        Sama löytyy tänään nettisivustostakin:
        http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-18-105-vr-kit/39VBA230K001/dp?openGroup=269

        Marras-joulukuussa sama taho kauppasi D7000-runkoa alehintaan 690 €. Kävin hakemassa omani pois; Nikkor DX-laseja minulla olikin jo edellisen D3100-runkoni peruina. Kaikki joulun jälkeen näkemäni D7000-runkojen hinnat ovat olleet 800 euron tietämissä.

        Käytännön still-kuvauksen kannalta tuo D90 osannee suurin piirtein samat metkut kuin D7000:kin. Se, että D90 oli erinomainen runko tullessaan markkinoille 4½ vuotta sitten, ei tee siitä huonoa vielä tänä päivänäkään!

        On ihmisiä, joille kaiken on oltava uusinta uutta, mutta ei kaikkien pidä ajatella samoin.


    • tola1

      Miten tämä paketti, kun kokonaishinta on nyt 755,00, onko toi NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED putki minkälainen verrattuna aiemmin mainittuun 18-105 tai 18-200 putkeen:

      NIKON D5100 18-55 VR KIT
      norm. 866,00

      NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED
      norm. 443,00

      SANDISK SDHC 16GB EXTREME 45MB/S
      norm. 39,00

      TAMRAC 3446 RALLY 6 MUSTA
      norm. 70,00

    • d5100

      Onko D5100 Nikoniin lisäsalama tarpeen. Missä tilanteissa se on hyvä ostos? Suositelkaa jotain merkkiä ja mallia.

      • 9+5

        Lisäsalama on kaikille kameroille tarpeen jos kuvataan salamalla :)

        Suht edullinen ja siihen nähden tehokas on Nissin Di622
        http://www.telefoto.fi/tuote/282/2063/nissin-di622-mark-ii
        Siinä on kääntyvä salamapää, ja lisäsalamaa käytettäessä oletuksena voi pitää katon tai seinän kautta heijastettua epäsuoraa salamaa. Näin saadaan lisäsalaman ominaisuudet käyttöön eikä ikinä punaisia silmiä.

        Nikonilla on tietysti omansa, mutta ei ihan tuohon hintaan.

        Verkkokaupassa Nissin näyttää olevan kympin halvempi kuin Telefotossa, onko muualla vielä edullisempaa?


    • maisa20

      No niin, tilaus on tehty. Päädyin nyt kuitenkin D5100 pakettiin, jossa oli Nikon D5100 18-105 VR KIT, Sandisk SDHC 16GB EXTREME 45MB/S, Nikon EN-EL14 Battery (D3100/5100) ja Nikon CF-EU05 laukku. Hintaa paketille tuli 604,00 euroa.

      Tein viikonlopun kaikenlaisia vertailuja D90, D5100 ja jopa Canon EOS 600D välillä, enkä oikein lopulta selkoa asioista saanut.

      Lompakko kuitenkin määritti tuon lopullisen valinnan, vaikka olinkin jo "varma" D90 hankinnasta, eikä se varmaankaan niin huono ole, kun nuo oheistarvikkeet on kuitenkin hankittava muihinkin kameroihin.

      Kiitos kommenteista sekä avusta jonka teiltä täältä sain. Nyt jäädään odottelemaan kamerapaketin saapumista :).

      • Onnea maisa20 kamerapäätöksellesi. ainakin ensimmäisen valinta on vaikeaa kun on monia merkkejä valittavana. Nyt se helpottaa, kun hankit aikanaan lisää lasia ja muuta varustusta niin vaihto vaikka Canoniin tai Pentaxiin alkaa takerrella noiden kaikkien lasien ja muun tilpehöörin vuoksi. Olet kuten minäkin naimisissa Nikonin kanssa jollet löydä ostajaa koko revohkalle sopuhintaan.

        Itse olen kuitenkin Nikoniin tyytyväinen ja D51000n osoittautunut ihan kelpo peliksi kohta vuoden kokeilulla.


      • Lisätartuntakahva
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Onnea maisa20 kamerapäätöksellesi. ainakin ensimmäisen valinta on vaikeaa kun on monia merkkejä valittavana. Nyt se helpottaa, kun hankit aikanaan lisää lasia ja muuta varustusta niin vaihto vaikka Canoniin tai Pentaxiin alkaa takerrella noiden kaikkien lasien ja muun tilpehöörin vuoksi. Olet kuten minäkin naimisissa Nikonin kanssa jollet löydä ostajaa koko revohkalle sopuhintaan.

        Itse olen kuitenkin Nikoniin tyytyväinen ja D51000n osoittautunut ihan kelpo peliksi kohta vuoden kokeilulla.

        Pienenä vinkkinä et jos toi D5100 alkaa tuntua snadilta kätöseen on monen riemuksi nykyään kans (D3100 Nikoniin)
        näihin saatavissa nykyään akkukahva/pystykuvausperä jota ei varsinaiseksi
        monitoimiperäksi voi kehua muttei aiemmin moista ole ollut edes kaupan.
        Joko kalliimpi alkuperäinen Nikon varaosa tai cover versio noin satasella.


      • Löytävinäni
        Lisätartuntakahva kirjoitti:

        Pienenä vinkkinä et jos toi D5100 alkaa tuntua snadilta kätöseen on monen riemuksi nykyään kans (D3100 Nikoniin)
        näihin saatavissa nykyään akkukahva/pystykuvausperä jota ei varsinaiseksi
        monitoimiperäksi voi kehua muttei aiemmin moista ole ollut edes kaupan.
        Joko kalliimpi alkuperäinen Nikon varaosa tai cover versio noin satasella.

        Miksi maksaa tarvikekahvasta satasta, jos halvemmallakin pääsee?

        Täältä D3100:aan ja D5100:aan:

        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-761300694/Akkukahva-Nikon-D3100.html
        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-675865816/Akkukahva-Nikon-D5100.html

        Täällä ei näy olevan tarjolla kahvoja kumpaankaan em. runkoon, mutta D7000:een löytyy halvemmalla:

        http://catalog.huvipiste.fi/opencart/index.php?route=product/product&path=41_44_157&product_id=1102

        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-442592715/Akkukahva-MB-D11-yhteensopiva-Nikon-D7000.html


      • Lisätartuntakahva
        Löytävinäni kirjoitti:

        Miksi maksaa tarvikekahvasta satasta, jos halvemmallakin pääsee?

        Täältä D3100:aan ja D5100:aan:

        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-761300694/Akkukahva-Nikon-D3100.html
        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-675865816/Akkukahva-Nikon-D5100.html

        Täällä ei näy olevan tarjolla kahvoja kumpaankaan em. runkoon, mutta D7000:een löytyy halvemmalla:

        http://catalog.huvipiste.fi/opencart/index.php?route=product/product&path=41_44_157&product_id=1102

        http://www.elektroniikkaosat.com/c-56/p-442592715/Akkukahva-MB-D11-yhteensopiva-Nikon-D7000.html

        Covereita noihin D3100 ja D5100 on ollut mm. www-digitarvike.fi sivustoilla ja rajalalla
        sitten niitä kalliimpia Nikonin omia mutta voipi olla Jupioitakin.
        Jokatapauksessa nykyään semmoisia on ennen ei ollutkaan ollenkaan.


    • Maisa20

      Nytkö jo se sitten alkoi, meinaan lisäosien ostaminen. Ostin siis tuon D5100 setin josta aiemmin mainitsin ja kyselin. Tänään en voinut ohittaa Rajalan tarjousta nikkor af-s dx 55-300/4.5-5.6g vr ed -objektiivista. Samaan tilaukseen laitoin sitten salamankin nikon sb-700. APUA!

      Toivottavasti noi lisäkamat ei olleet tyhmiä päätöksiä, mutta halusin nyt koko paketin kerralla.

      Halvimmasta päästä on ainakin toi objektiivi, mutta nyt jos näillä oppii vielä kuvaamaan, niin hyvä on. Tämä oli nyt tällainen väliaikatiedote. Viikonloppuja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe