Käynnistys ja riskit

käynnistys

Onko kellään käynnistetty synnytystä dinoprostonilla? Vaikuttaisi kalliimmalta , mutta turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin Cytotec, jos sektio takana. Kalliimmalla tarkoitan hintaa ja tehottomuutta Cytoteciin verrattuna, jolloin potilaan sairaalassa olo pitenee. Minun piti mennä osastolle huomenna, mutta en uskalla ottaa Cytotec käynnistystä. Minoprostin emätingeelin käyttöaiheena on synnytyksen käynnistys, mitä Cytotecilla ei ole. Varmasti suuremmalle osalle Cytotec käy hyvin, mutta uskon, että minulla lääke aiheutti liian kovat supistukset, mikä osaltaan vaikutti esikoisen sydämen toimintaa alentavasti. Ihmetyttää vain, että ainoaksi käynnitys vaihtoehdoksi annetaan Cytotec, jos toinenkin lääke olemassa. En ollut Cytoteciin perehtynyt, kun osastolle meno sovittiin. Nyt sainkin sitten aikamoisen paniikin, kun aloin lääkkeestä lukemaan. Eteenkin pelkään kohdun repämistä, kun Cytotecille ei ole käsitääkseni vastalääkettä. Dinoprostonille voidaan käyttää "vastalääkkeenä" beeta2-agonisteja. Sektiotakaan eivät huomenna tee, mikä on ihan ymmärrettävää, kun olin käynnitykseen menossa tajuamatta mihin menen. Huomenna ajattelin vaihtoehdosta kuitenkin kysyä tai otan sektion.

8

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minn85.

      Onko lääkkeellinen käynnistys sitten ainoa mahdollisuus tällä kertaa? Onko paikat sen verran auki, että sais ballongin ja sen jälkeen sitten kalvot puhki?

    • Fanny.

      Olisi kiva kuulla, miten synnytyksestä meni. Toivottavasti pienokainen on maailmassa ja voitte molemmat hyvin. Itselläni myös takana kipeä cytotec synnytys ja vauva joutui suoraan teholle. Nyt olen vaatinut sektiota ja se on parin pelkopolikäynnin jälkeen myönnetty. Tuo cytotec on muuten mahahaavalääke ja joissakin maissa kielletty, koska on raportoitu kohdun repeämisiä ym. Ihme, että sinulle on ehdotettu sitä, sillä pelkopolikäynnillä minulle sanottiin, ettei sitä käytetä, jos edellinen käynnistys on ollut raju ja jos on tehty aikaisemmin sektio. Lääkkeen vaikutusta kun ei voi millään tipalla tai muulla konstilla hillitä.... On olemassa kaksi muutakin käynnistystapaa ja sektiossa olleille laitetaan kuulema usein jokin "pallo" joka avaa luonnollisesti paikkoja.

    • yks kokemus

      Mulla käytettiin cytotecia kohdunsuu lle synnytyksen käynnistämiseen, menin aamulla sairaalaan, 2 annosta cytotecia sain ,kunnes meni lapsivesi ja sitten supistuksia voimistettiin oksitosiini tipalla, vauva oli illalla sylissä. synnytys kesti alle 5h. Vauvan sydänäänet laski ponnistusvaiheessa ja jouduttiin käyttämään imukuppia sekä tekemään välilihan leikkaus. Kaksi yötä oltiin sairaalassa ja sitten päästiin kotiin.

    • Huono käynnistyslääk

      Cytotec on voimakas lääke ja voi aiheuttaa vauvan sykkeen laskun. Myös kohturepeamiä on rekisteröity. Siksi lääke on joissakin maissa kielletty.

      • Hassua.

        Näin vähän OT, mut jotenkin hauskaa miten joillain tuo Cytotec ei toimi yhtään, ei aiheuta supistuksen supistusta.:)


    • Lääkärin vastaus

      Minulle cytotec aiheutti vaarallisen synnytyksen ja sairaalan ylilääkäri kommentoi asiaa näin: useimmille lääke sopii, joillekin pienelle osalle aiheuttaa turhan ärhäkän synnytyksen ja samoin pienelle osalle ei mitään vaikutusta. Tässä vielä faktaa: lääkettä ei ole suunniteltu synnytyksen käynnistämiseen, van on mahahaavalääke. Sitä käytetään, koska on halpa lääke ja saa kohdun supistelemaan.

    • hjndtjyrs

      Itselläni ainakin käynnistys hoidettiin pelkän oksitosiinin avulla kun paikat oli jo pari senttiä valmiiksi auki. Ballongia suositaan silloin jos takana on sektio.

    • ap.....

      No en osaa enää sanoa mitään cytotecistä, kumma lääke tai sitten vaikuttaa minulla antotavasta riipuen. Esikoisella aiheutti ihan hirveät supistukset ja syöksy avautumisen (1h kesti avautmisvaihe) lopulta. Tuolloin annettiin kohdunsuulle. Nyt lopulta kuitenkin otin Cytotecia suun kautta. Käynnisteltiin noin 5 vuorokautta ja pari tauko päivää, eikä kunnon supistuksia tullut yhtään. Oli jo 2 viikkoa yli lasketun ajan ja lopulta tehtiin sektio suunnitelman mukaan. Kaikki meni ihan hyvin ja olen tyytyväinen, että suostuin yrittämään Cytotecilla. Ihan mutu tuntumaa, mutta uskoisin, että Cytotecia annetaan nykyään varovaisemmin ja pienemmällä annoksella kuin vuosi sitten. Seuranta käynnistyksessä oli paljon parempaa kuin esikoisen kohdalla. Käyritä otettiin 1 h ennen Cytotec ja 1 h Cytotecin jälkeen. Cytotec siis ei toisella kertaa otettuna tehnyt mitään, vaikka kokeiltiin useampana päivänä. Paikat eivät edes sitä vertaa, että Ballongia oisi voitu kokeilla. Lopulta vauva painoi 4,4 kg joten, en tiedä kirjoittaisinko tätä nyt onnellisena äitinä, jos synnytys olisi käynnistynyt. Lantion piti kyllä olla ok kuvien mukaan. Pidän tätä silti jonkun ylemmän tahdon päätöksenä, että synnytän jatkossakin sektiolla. Jos joku Cytotec käynnistykseen on menossa, kehotan seuramaan lapsen sydänkäyriä ja, että käyriä otetaan usein. Jos syke on korkea ja vauva passiivinen, eikä käyrässä vaihtelua, voi joku olla pielessä. Suurimmassa osassa sairaaloista seuranta on asiallista, mutta näin ei ollut minulla esikoisen kohdalla. Itse koin olevani tällä kertaa turvassa ja vauva hyvässä seurannassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe