Kun menin ala-asteelle, asiat olivat hyvin...minulla oli jonkun verran kavereita ja pärjäsin koulussa. Yläasteelle mentäessä tilanne muuttui. Muutamat luokallani aloittivat vittuilun heti alkuun, vaikken oikeastaan erottunut mitenkään muista. Tuolloin olin suht pitkä ja aivan normaalin näköinen. Piakkoin kaikki koulun suositut vittuilivat minulle aina kohdalle sattuessa. Perästä kuului naureskelua yms. ikävää, jota ei voinut muuta, kuin kestää. Välillä tuntui, että koko koulu sylki niskaani. Onneksi minulla sentään oli muutama ystävä, jonka kanssa olin koulussa, etten sentään joutunut yksin kestämään kaikkia. En kuitenkaan koskaan käynyt käsiksi keneenkään, koska kiusaaminen oli lähes aina pelkkää vittuilua ja selän takana juoruamista...Väkivalta ei siis olisi auttanut mitään koska monet rinnakkaisluokkaisetkin vittulivat minulle ja olisivat saaneet siitä vain lisäpontta soittaa suutaan. Välillä tuntui, että kiusaajillani ei edes vapaa-ajallaan ollut muuta tekemistä kuin puhua/levittää paskaa minusta. Kuten jo arvaatte sitä oli vain pakko kestää, kunnes ylä-aste päättyi. Lukiossa tilanne kääntyi edukseni, koska kukaan koulustani ei tullut samaan lukioon. Elämä palasi pikkuhiljaa normaaleihin uomiinsa ja kaveripiirini kasvoi jonkun verran. Muutama saattoi ehkä tietää jotain menneisyydestäni ylä-astella, mutta heitä ei tietenkään voinut enää vähempää kiinnostaa. Sain siis vihdoinkin olla rauhassa.
Yläasteella kiusaaminen ja muiden paheksunta jätti arpensa minuun. Niiden kolmen vuoden aikana olin vaivoin rakentanut itselleni henkisen suojakuoren ja pystyin joten kuten nielemään kaiken mitä kiusaajani suustaan päästivät. Lukion aikana minulta kesti muutaman vuoden purkaa tuo suojakuori. Ensimmäisen lukiopäivän alusta itsetuntoni- ja varmuuteni kasvoi parani päivä päivältä ja viimein kolmannen lukiovuoden alussa olin henkisesti vahvempi kuin monet ystävistäni. Vihdoinkin uskalsin olla taas oma itseni. Aika oli sekä parantanut että vahvistanut minua...
Anyway...Vielä näinäkin päivinä palaa tuolloinen helvetti mieleen aina joskus. Mitä yläasteella tapahtui palaa mieleen aina joskus. Niinä aikoina en pystynyt elämään normaalin nuoren elämää. Kaikki illat tuli pysyteltyä kotosalla viikonloput mukaanlukien, koska pelkäsin törmääväni kiusaajiini jopa vapaa-ajallani. Esim. jos tuolloin kadulla kävellessäni kuulin jonkun nauravan, luulin automaattisesti hänen nauravan minulle.
Näin lopuksi haluan vain sanoa teille rakkaat ihmiset, että kaikkien halveksumana oleminen ei todellakaan ole mielenterveyttä edistävää. Siispä ajatelkaa ja miettikää mitä teette/sanotte, ja älkää ainakaan tehkö mitään sellaista, mitä ette itsellenne tovoisi tehtävän.
muistoja yläasteelta...
1
388
Vastaukset
- Papalakana
Tuttu juttu.
Mä olin aikoinani koulun lihavin (lue: Se ruma läski). Sai sitä koulun tanssi tunnilla kuulla tytöiltä kauniita sanoja , kuten: Hyii vittu, mä en tanssi ton kanssa.
No joka tapauksessa se jätti mielenterveys- ongelman joka ilmeni luottamuksen puutteena ihmisiin (varsinkin nuoriin). Se oli minulle eräänlainen suoja kuori. Samalla tuntui että jokainen katse ja huuto mitä kuulu oli kohdistettu minua halveksumaan.
Lähdin kauppikseen jossa sama kuori esti luomasta normaaleja ihmis suhteita. Tosin olin jo tajunnut että ongelma oli minussa sisällä. Paranin noin kolme vuotta, ja nyt syksyllä 2004 neljä tunnen olevani terve. Luotan ihmisiin normaaisti ja olen huomannut että ihmisissä joita ennen pelkäsin on aivan mukavia persoonia.
Nykyään olen vielä läski mutta se alkaa olla minulle aina vain enemmän vitsi. Se kuuluu imagoon.
Olen tajunnut että minulla oli melko vakava mielenterveys ongelma. Mutta se on ohi. Se sai alkunsa kiusaamisesta, mutta oli minussa sisällä.
Hyvää syksyn jatkoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175093Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012321- 1351998
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481878Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171670"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551276Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu117947Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48841Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654