Aloitan syksyllä amk:ssa sosionomiopinnot. Kysymykseni suuntautuukin nyt jo työelämässä oleville: Voiko amk-sosionomi toimia virallisesti pätevänä sosiaalityöntekijänä esim. kunnilla? Onko mahdollisuutta muuhun kuin määräaikaiseen työsuhteeseen?
Talentia.fi:ssä selvitetään VTM:ien/YTM:ien pätevyydestä sosiaalityöntekijöiksi, mutta ammattikorkeiden sosionomien nimikelistassa tätä ei ollut. Kuitenkin esim. tällä keskustelupalstalla jotkut sosionomit ovat ilmeisesti työskennelleet nimenomaan sosiaalityöntekijätittelin alla.
Mol.fi:ssä on usein avoimien (sosiaalityöntekijöiden) työpaikkailmoitusten yhteydessä pätevyysvaatimuksena asetus 804/92 ja toisinaan tämän perässä jokin pykälä. Merkitys? Rajaako maisterin ja sosionomin eroa?
Sosionomi (amk)
7
1335
Vastaukset
- telli
ei saa eli epäpätevänä voi työskennellä sijaisuuksia tms. Jos saisi miksi olisi yliopisto-opinnot?
- Kyy-Nikko
Minutkin houkuteltiin aikanaan opiskelemaan kunnan tai kaupungin koulussa sosiaaliohjaaksi (nykyinen sosionomi). Kävin ahkerasti koulua ja kuvittelin valmistuvani mielenkiintoiseen työhön..vaan kuinkas kävikään? Ei mitään mahiksia..ei missään päin. Työnantajat eivät tienneet tutkinnosta mitään, en kelvannut mihinkään..joten valmistuin työttömäksi joutumisen pelosta perushoitajaksi..(opintolainaa oli)jolloin sain heti ja välittömästi työtä..tosin orja-työtä..mutta kuitenkin jotain.
Nyt luen Ohjus-lehdestä. kuinka sosionomit ruikuttavat ihan sitä samaa litaniaa, kuin kymmenen vuotta sitten sosiaaliohjaajat..ei mahiksia työmarkkinoilla, kukaan ei tunne ammattia, ei ole tilaa missään jne. Ihan samat rutinat kuin valmistuttuani kymmenen vuotta sitten! Voi pyhä sylvi..
Mihin näitä ihmisiä oikein koulutetaan..kun mihinkään ei kelpaa? Samaan hoitajan orja-virkaan kuin mikä tahansa kodinhoitaja..erona vain on työvuorolistojen laadinta ja sehän ei vaadi ammattikorkeakoulututkintoa. Sairaanhoitajat ovat aina menneet ohi sosaalialan korkeakoulutettujen, valitettavasti.
Ja mitä mieltä siinäkin oli, että heti valmistuttuani, koulutus muuttui korkeakoulupohjaiseksi, saisin käydä kouluja koko elämäni , palkka ja asema pysyy aina samana..voi h**tti. - reppuli
Kyy-Nikko kirjoitti:
Minutkin houkuteltiin aikanaan opiskelemaan kunnan tai kaupungin koulussa sosiaaliohjaaksi (nykyinen sosionomi). Kävin ahkerasti koulua ja kuvittelin valmistuvani mielenkiintoiseen työhön..vaan kuinkas kävikään? Ei mitään mahiksia..ei missään päin. Työnantajat eivät tienneet tutkinnosta mitään, en kelvannut mihinkään..joten valmistuin työttömäksi joutumisen pelosta perushoitajaksi..(opintolainaa oli)jolloin sain heti ja välittömästi työtä..tosin orja-työtä..mutta kuitenkin jotain.
Nyt luen Ohjus-lehdestä. kuinka sosionomit ruikuttavat ihan sitä samaa litaniaa, kuin kymmenen vuotta sitten sosiaaliohjaajat..ei mahiksia työmarkkinoilla, kukaan ei tunne ammattia, ei ole tilaa missään jne. Ihan samat rutinat kuin valmistuttuani kymmenen vuotta sitten! Voi pyhä sylvi..
Mihin näitä ihmisiä oikein koulutetaan..kun mihinkään ei kelpaa? Samaan hoitajan orja-virkaan kuin mikä tahansa kodinhoitaja..erona vain on työvuorolistojen laadinta ja sehän ei vaadi ammattikorkeakoulututkintoa. Sairaanhoitajat ovat aina menneet ohi sosaalialan korkeakoulutettujen, valitettavasti.
Ja mitä mieltä siinäkin oli, että heti valmistuttuani, koulutus muuttui korkeakoulupohjaiseksi, saisin käydä kouluja koko elämäni , palkka ja asema pysyy aina samana..voi h**tti.ja samat ongelmat kuin sosionomeilla. Koulutus ei kelpaa mihinkään vaiks oli (140ov)ihan korkeatasoista. Sosiaalialan koulutus on ollut järkyttävä pettymys siinä mielessä et luulin pääseväni hyviin töihin. Sos.alan opiskelu oli ihan mukavaa, mielenkiintoista ja hauskaa, mutta työelämään meno sitten märkä rätti vasten kasvoja. Monet frendit päivitti tutkintoaan sosionomiksi ja ei mitään hyötyä ollut siitäkään. En tajua miksi täällä maassa ei arvosteta sos.alan koulutusta työelämässä:(
Orjatyössä olen minä myös.
- sosionomi
Voit saada sosiaalityöntekijän paikan jos päteviä hakijoita ei ole. Riippuu missäpäin suomea asut onko pulaa sosiaalityöntekijöistä. Sosionomi amk on pätevä työskentelemään lasten, nuorten, vanhusten, vammaisten jne kanssa riippumatta siitä mihin on erikoistunut. Työpaikkoja on sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Myös esim. kelalla ja työvoimatoimistossa. Kyllä nykyään sosionomia haetaan moneenkin työpaikkaan, ei olla enää kummajaisia.
- Mimmi
Sinä "sosionomi" kannustat edes hieman.. Mutta näiden muiden jutusteluiden jälkeen alkaa innostukset hiipua. Ensi viikolla alkaa mulla nimittäin sosiaalialan koulutusohjelma amk:ssa. Toivottavasti asiat tässä maassamme muuttuu ja eikö ole niin, että tulevaisuudessa meitä osaajia tarvitaan entistä enemmän? :)
- sosionomin pääsykokeisiin m...
Mimmi kirjoitti:
Sinä "sosionomi" kannustat edes hieman.. Mutta näiden muiden jutusteluiden jälkeen alkaa innostukset hiipua. Ensi viikolla alkaa mulla nimittäin sosiaalialan koulutusohjelma amk:ssa. Toivottavasti asiat tässä maassamme muuttuu ja eikö ole niin, että tulevaisuudessa meitä osaajia tarvitaan entistä enemmän? :)
Hei, kerroit, että aloitat ensi viikolla opiskelut sosionomiksi. Minä olen vasta menossa pääsykokeisiin viikon päästä, joten kertoisitko mitkä ovat ne seikat mihin psykologi kiinnittää huomionsa?
Mitä testit pitävät sisällään ja minkälainen se on?
Onnea opinnoillesi! Ei kannata kovin lukea noita kirjoituksia, kyllä koulutuksella aina vaikutusta on.Minä lähden riemusta kiljuen, jos vain pääsen. - minä mokasin
sosionomin pääsykokeisiin m... kirjoitti:
Hei, kerroit, että aloitat ensi viikolla opiskelut sosionomiksi. Minä olen vasta menossa pääsykokeisiin viikon päästä, joten kertoisitko mitkä ovat ne seikat mihin psykologi kiinnittää huomionsa?
Mitä testit pitävät sisällään ja minkälainen se on?
Onnea opinnoillesi! Ei kannata kovin lukea noita kirjoituksia, kyllä koulutuksella aina vaikutusta on.Minä lähden riemusta kiljuen, jos vain pääsen.KOLME vuotta koulussa ja "pääsette" lastentarhanopeksi. Palkka ihan huimaa päätä, 1600 e/kk. H.....i kun tuli tehtyä virhevalinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 70615
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483