Miksi ei taloyhtiön hallitukseen?

ei kauan PJ

Taloyhtiön hallitukseen on vaikea saada ihmisiä. Mistähän johtuu?

Tätä itsekin mietin, kunnes kolme vuotta sitten menin taloyhtiömme hallitukseen. Heti ensi hetkillä tuli "ongelma". Kun minut oli valittu hallitukseen, kolme henkinen hallitus (eli ne kaksi muuta) päättivät äänestää MINUT hallituksen puheenjohtajaksi. Kiitos kaunis, asia ei tosin kiinnosta minua pätkän vertaa! Siis puheenjohtajan homma.

Olen nyt ollut kolme vuotta hallituksen PJ. Kerron miksi homma kusee: Tästä ei makseta euroakaan palkkaa. Kyllä työikäisen alle 40-vuotiaan mielestä on hivenen outoa, että minun oletetaan osallistuvan arkipäivänä työajalla taloyhtiön tai pysäköintiyhtiön kokouksiin, mutta siitä ei makseta mitään. Lisäksi, jos olen poissa töistä, on palkanmaksuni seis sen ajan!

Eli minun pitää olla palkatta pois töistä ja osallistua kokoukseen, josta en saa euroakaan! Mielenkiintoinen yhtälö! Maksan siis käytännössä menetettynä palkkana siitä, että saan toimittua hallituksessa.

Sitten vielä se arvostus, jota muilta asukailta saa. Niin, sitä ei ole. Mitään arvostusta ei saa. Minulle valitetaan pienimmistäkin asioista, vaikka ne eivät edes kuulu minulle. Esim. jos talon pihassa on kuoppa, asiasta soitetaan minulle töihin kesken työpäivän. Ihan kuin lähtisin lapiolla kuoppaa täyttämään yks-kaks.

Eikä hallituksen jäsenyydestä (tai puheenjohtajuudesta minun tapauksesssani) ole mitään hyötyä! En ole rahallisesti tai vastakkaisen sukupuolen saamisen näkökulmasta hyötynyt ollenkaan luottamustehtävästäni. Ei. Parhammillaan olen joutunut arki-iltana, työpäivän jälkeen tutkimaan minulle kannettuja papereita KOLME TUNTIA ja antamaan niistä arvioni osakkaalle. Kiitokseksi sain, niin, EN MITÄÄN. En viinipulloa tai itse leivottua kakkua. En mitään! Paitsi sanallisen kiitoksen.

Kuka idiootti tekee työtä (edes vähän) ja otta vastuuta nollapalkalla? Tosiaan, vain idiootti. Ei ole ihme, että hallituksiin on vaikeaa saada nuorempaa väkeä.

Palkkio ja vastuu eivät oikein kohtaa tässä hommassa. Mielestäni vastuun ottamisesta pitää ja kuuluukin maksaa! Edes joku muodollinen 500 euron korvaus vuoden hallitusjäsenyydestä tai vastaavaa. Jotain muodollista edes. Mutta kun ei sitäkään.

18

4199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ässä Mix

No miksi ihmeessä ette ole esittäneet yhtiön budjetissa ja yhtiökokouksessa hallituksen jäsenille esimerkiksi kokouspalkkioita?
      Pistätte nyt ensi vuoden budjettiin vaikkapa kokouspalkkiot: 50 euroa normijäsenelle ja puheenjohtajalle 100 euroa per kokous. Tai minkälaisen korvauksen nyt katsottekin sopivaksi.
      Samoin teidän kannattaa käyttää isännöitsijää ja huoltoyhtiötä mahdollisimman paljon hyödyksi. Nuo montun täyttämiset yms kuuluvat isännöitsijälle/huoltoyhtiölle - eivät hallituksen puheenjohtajalle.
      Samoin, jos sinulle syntyy kuluja hallituksen jäsenyydestä - kuten joudut olemaan poissa töistä jne - niin te voitte sopia että yhtiö korvaa kulut. Jos ei korvaa, niin sitten kokouksia ei pidetä työaikana.

• ei kauan PJ

Pitäisi kai sitten pyytää. Joskus vain toivoo, että saisi pyytämättäkin... On eri asia "kinua ja vaatia" palkkiota, kuin se, että muut päättävät lahjan omaisesti maksaa hallituspalkkioita. On mukavampi saada "lahja" eli palkkio muiden antamana kuin se, että pyytää "lahjaa" itselleen.

Taloyhtiössämme on yli 40 asuntoa, joten ihan pienestä talosta ei ole kyse. Maksajia on monta, joten luulisi, että porukka vapaaehtoisesti HALUAA maksaa hallituksen jäsenille, kuten tutkimuksen mukaan on yllättävän yleistä:

http://www.taloyhtio.net/34202.aspx

"Kerrostaloyhtiöistä kaksi kolmesta maksaa hallituksilleen palkkioita. Näistä neljänneksessä kokouspalkkio on alle 40 euroa/kokous, 45 prosentilla 40-69 euroa kokoukselta ja 30 prosentilla 70 euroa tai enemmän. Taloyhtiön koko vaikuttaa palkkioiden maksamiseen. Yli 50 huoneiston taloyhtiöistä hallituksilleen maksaa palkkiota yli 90 prosenttia. Alle 30 huoneiston taloyhtiöistä yli puolessa ei hallituksille makseta lainkaan palkkioita."

"Myös kuukausipalkkiot osoittautuivat alhaisiksi. Reilut 66 prosenttia kuukausi- tai vuosipalkkioperustetta käyttävistä taloyhtiöistä maksaa alle 50 euroa kuukaudessa hallitustyöskentelystä. Yli 100 euroa kuukausipalkkio maksetaan 23 prosentissa taloista."

Lopuksi on kuitenkin todettava yksi HYVÄ asia siitä, että minulle ei makseta euroakaan: voiko kukaan kohtuudella olettaa, että asiat hoidettaisiin viimeisen päälle hyvin, jos palkkio on nollatasolla? Olen itse yrittänyt pitää työotteeni samalla tasolla palkkioni kanssa eli nollassa. Joo, ei siis tosiaan ole paljon paineita näissä hommissa!

• Hallituksessa
        ei kauan PJ kirjoitti:

Pitäisi kai sitten pyytää. Joskus vain toivoo, että saisi pyytämättäkin... On eri asia "kinua ja vaatia" palkkiota, kuin se, että muut päättävät lahjan omaisesti maksaa hallituspalkkioita. On mukavampi saada "lahja" eli palkkio muiden antamana kuin se, että pyytää "lahjaa" itselleen.

Taloyhtiössämme on yli 40 asuntoa, joten ihan pienestä talosta ei ole kyse. Maksajia on monta, joten luulisi, että porukka vapaaehtoisesti HALUAA maksaa hallituksen jäsenille, kuten tutkimuksen mukaan on yllättävän yleistä:

"Kerrostaloyhtiöistä kaksi kolmesta maksaa hallituksilleen palkkioita. Näistä neljänneksessä kokouspalkkio on alle 40 euroa/kokous, 45 prosentilla 40-69 euroa kokoukselta ja 30 prosentilla 70 euroa tai enemmän. Taloyhtiön koko vaikuttaa palkkioiden maksamiseen. Yli 50 huoneiston taloyhtiöistä hallituksilleen maksaa palkkiota yli 90 prosenttia. Alle 30 huoneiston taloyhtiöistä yli puolessa ei hallituksille makseta lainkaan palkkioita."

"Myös kuukausipalkkiot osoittautuivat alhaisiksi. Reilut 66 prosenttia kuukausi- tai vuosipalkkioperustetta käyttävistä taloyhtiöistä maksaa alle 50 euroa kuukaudessa hallitustyöskentelystä. Yli 100 euroa kuukausipalkkio maksetaan 23 prosentissa taloista."

Lopuksi on kuitenkin todettava yksi HYVÄ asia siitä, että minulle ei makseta euroakaan: voiko kukaan kohtuudella olettaa, että asiat hoidettaisiin viimeisen päälle hyvin, jos palkkio on nollatasolla? Olen itse yrittänyt pitää työotteeni samalla tasolla palkkioni kanssa eli nollassa. Joo, ei siis tosiaan ole paljon paineita näissä hommissa!

Jos hallitusjäsen on omistajana taloyhtiössä jännä juttu heitä ei sitten kuitenkaan kiinnosta taloyhtiön asiat koska siitä ei makseta. Tietenkin hallitusjäsenille palkka kuuluu meillä palkka on vielä hakusessa isännöitsiä rupesi puhumaan jostain 60 % verosta.

• Ässä Mix
        Hallituksessa kirjoitti:

Jos hallitusjäsen on omistajana taloyhtiössä jännä juttu heitä ei sitten kuitenkaan kiinnosta taloyhtiön asiat koska siitä ei makseta. Tietenkin hallitusjäsenille palkka kuuluu meillä palkka on vielä hakusessa isännöitsiä rupesi puhumaan jostain 60 % verosta.

Hyvin harvalla ihmisellä on veroprosentti 60%. Sitten pitää olla muidenkin tulojen todella korkeat. Sivutöitä verotetaan lopullisessa verotuksessa ihan samalla tavalla kuin päätyöstä saatuja tuloja. Sellaista verolakia ei ole, että hallituspalkkioista maksettaisiin veroa 60%...
        Jos sivutyöverokorttia ei ole toimitettu työnantajalle, niin silloin työnantaja joutuu suorittamaan ennakonpidätyksen raskaimman mukaan, mutta se todellakin sitten tasoittuu lopullisessa verotuksessa - eli liikaa maksetut saa sitten veronpalautuksina.

• ei kauan PJ
        Hallituksessa kirjoitti:

Mitä ihmettä? 60% veroa?

60% menee veroa vain, jos henkilö ei toimita pää- tai sivutoimensa "työnantajalle" verokorttiaan tai sivuverokorttiaan.

Itselläni on sivuverokortilla ennakonpidätysprosentti "vain" 40,5. Se on siis normaalin verokortin ennakonpidätyprosenteistä se suurempi.

Eikä verojen maksu ennenkään ole ollut ongelma. SIlloin bruttopalkkion on vain oltava kohdillaan! 100 euron kokouspalkkio olisi ennakonpidätyksen jälkeen 59,50 euroa. Parmepi korvaus se on kokouksesta kuin nolla euroa!

• Näin on
        ei kauan PJ kirjoitti:

Kuka on niin helvetin tyhmä että tekee ilmaiseksi töitä?! Kunnon kokouspalkkiot niin jo on tunkua hallitukseen ja siihen saadaan asiantuntevia ihmisiä.

• Eipäs valiteta
        Näin on kirjoitti:

Kuka on niin helvetin tyhmä että tekee ilmaiseksi töitä?! Kunnon kokouspalkkiot niin jo on tunkua hallitukseen ja siihen saadaan asiantuntevia ihmisiä.

Ei se aivan niin mene. Kukaan ei taloyhtiömme hallituksessa ole 100 e kokouspalkkion takia mikä mielestäni on 1 kokouksesta riittävä. Tungosta ei ole koskaan ytiökokouksissa halittukseen lähtiöistä. Halituksessa oleminen vaatii politikon taitoja kylmäpäisyyttä
        viedä asiat eteenpäin urpoja kuuntelematta.

• expj
        Eipäs valiteta kirjoitti:

Ei se aivan niin mene. Kukaan ei taloyhtiömme hallituksessa ole 100 e kokouspalkkion takia mikä mielestäni on 1 kokouksesta riittävä. Tungosta ei ole koskaan ytiökokouksissa halittukseen lähtiöistä. Halituksessa oleminen vaatii politikon taitoja kylmäpäisyyttä
        viedä asiat eteenpäin urpoja kuuntelematta.

Eikä yksin se palkkio. Taloyhtiön hallituksessa pitäisi ehdottomasti olla jäseninä vähintään lakimies, rakennus-, iv-insinööri ja arkkitehti (miel.DI) sekä lääkäri. Mahdollisesti vielä tilintarkastaja ja pankinjohtaja tai muu sijoituskonsultti niin ei tarvittaisi niitäkään ulkoistaa. Niin ja selvännäkijä (mielellään tarkastaisi tulevat osakkaat ja tai asukkaat ennen talokirjoihin hyväksymistä).
        Kun riitelemään aletaan, niin hallituksen jäsenkin joutuu selvittämään väärin tehdyn (vanhan lain aikaisiakin) remontin terveysvaikutuksista lähtien rakennuksen suunnitteluun ja laitteiden toiminnan varmistamiseen.
        Ei ihme, ettei homma kiinnosta. Ja valittaahan voi aina kaikesta. Palkkio on ahneutta ja itsekkyyttä aina siihen saakka, kun joku menee pieleen - ja sehän on sitten hallituksen vika (jos joku on töppäillyt).

• mikä logiikka?
        expj kirjoitti:

Eikä yksin se palkkio. Taloyhtiön hallituksessa pitäisi ehdottomasti olla jäseninä vähintään lakimies, rakennus-, iv-insinööri ja arkkitehti (miel.DI) sekä lääkäri. Mahdollisesti vielä tilintarkastaja ja pankinjohtaja tai muu sijoituskonsultti niin ei tarvittaisi niitäkään ulkoistaa. Niin ja selvännäkijä (mielellään tarkastaisi tulevat osakkaat ja tai asukkaat ennen talokirjoihin hyväksymistä).
        Kun riitelemään aletaan, niin hallituksen jäsenkin joutuu selvittämään väärin tehdyn (vanhan lain aikaisiakin) remontin terveysvaikutuksista lähtien rakennuksen suunnitteluun ja laitteiden toiminnan varmistamiseen.
        Ei ihme, ettei homma kiinnosta. Ja valittaahan voi aina kaikesta. Palkkio on ahneutta ja itsekkyyttä aina siihen saakka, kun joku menee pieleen - ja sehän on sitten hallituksen vika (jos joku on töppäillyt).

Kaksinaamaisuudesta ja tekopyhyydestä kertoo se, että oman talon asukkaalle ei haluta maksaa hallituksessa olemisesta ja vastuun ottamisesta, mutta kun kukaan ei suostu hallitukseen on isännöitsijän "palkattava" taloyhtiön ulkopuolelta ammattilaisia hallitukseen ja heille on pakko maksaa palkkaa! Heille se on työtä. Tämä ei kuitenkaan sitten asukkaita enää haittaa, että talon ulkopuolinen saa palkkaa.

Eli jollain sairaalla tavalla oltaisiin kateellisia, että se oman talon osakas saisi hallituspaikasta palkkaa, mutta palkan maksu ei haittaa, kunhan henkilö tulee oman taloyhtiön ulkopuolelta. Sitten ei enää ole naapurikateutta.

Outoa logiikkaa.

- hallituksen PJ

• Hallituksessa ollut.

Kyllä hallitushomma on enemmän tai vähemmän kutsumustyö. Täytyy olla kiinnostunut taloyhtiön asioista ja pitää löytä draivia olla mukana vaikka duuni ei aina niin kovin kiitollinen olekaan. Aktiivinen halitustyö johtaa kuitenkin paremmin hoidettuun yhtiöön -> taloyhtiön arvo nousee.

Mutta pääsääntöisesti kaikissa taloyhtiöissä maksetaan hallituksen jäsenille palkkioita, joko kiinteänä vuosipalkkiona tai kokousten määrän perusteella. Yhtiökokoukselle on esitettävä, ettei homma tosiaankaan pyöri pelkällä pyhällä hengellä eikä kutsumuksella, vaan pientä kahvirahaa on vaivan palkaksi saatava.

• ei kauan PJ

"...pääsääntöisesti kaikissa taloyhtiöissä maksetaan hallituksen jäsenille palkkioita, joko kiinteänä vuosipalkkiona tai kokousten määrän perusteella."

Olisi mielenkiintoista tietää, liittyykö tämä alueeseen tai paikkakuntaan? Maksetaanko pääkaupunkiseudulla korvauksia yleisemmin ja muualla Suomessa vähemmän?

Porin suurimman isännöintitoimiston yhden isännöitsijän mukaan vain muutamassa hänen 30:stä kohteestaan maksetaan palkkioita. Täällä pääsääntöisesti siis ei makseta hallituksen jäsenille palkkioita, ei vuosipalkkiona eikä kokousten määrän perusteella.

P.S. Tuoreimman palutteen perusteella hallituksen puheenjohtaja voisi (lue: pitäisi) käydä isännöintitoimistolla vähintään kerran kuukaudessa ja katsoa kaikki taloyhtiön viimeisimmän kuukauden laskut läpi. Hyvä ehdotus, ja varmaan joku eläkkeellä oleva ja rajattoman vapaa-ajan omaava hallituksen PJ tekeekin niin. Vaikea vain itse motivoitua tekemään mitään ylimääräistä. Kannustimet eivät taloyhtiössämme ole aivan Fortumin hallituksen jäsenyyden tasolla:

- puheenjohtajalle 75 000 euroa vuodessa,
        - varapuheenjohtajalle 57 000 euroa vuodessa ja
        - jäsenelle 40 000 euroa vuodessa

Kokouspalkkioksi esitetään 600 euroa/kokous.
        (Fortum, tiedote 31.1.2013)

Tuo olisi muuten asunto-osakeyhtiöönkin hyvä palkkiomalli. Sekä vuosipalkkio että kokouspalkkio.

• sdfssdfsdfsdfsdf
        ei kauan PJ kirjoitti:

"...pääsääntöisesti kaikissa taloyhtiöissä maksetaan hallituksen jäsenille palkkioita, joko kiinteänä vuosipalkkiona tai kokousten määrän perusteella."

Olisi mielenkiintoista tietää, liittyykö tämä alueeseen tai paikkakuntaan? Maksetaanko pääkaupunkiseudulla korvauksia yleisemmin ja muualla Suomessa vähemmän?

Porin suurimman isännöintitoimiston yhden isännöitsijän mukaan vain muutamassa hänen 30:stä kohteestaan maksetaan palkkioita. Täällä pääsääntöisesti siis ei makseta hallituksen jäsenille palkkioita, ei vuosipalkkiona eikä kokousten määrän perusteella.

P.S. Tuoreimman palutteen perusteella hallituksen puheenjohtaja voisi (lue: pitäisi) käydä isännöintitoimistolla vähintään kerran kuukaudessa ja katsoa kaikki taloyhtiön viimeisimmän kuukauden laskut läpi. Hyvä ehdotus, ja varmaan joku eläkkeellä oleva ja rajattoman vapaa-ajan omaava hallituksen PJ tekeekin niin. Vaikea vain itse motivoitua tekemään mitään ylimääräistä. Kannustimet eivät taloyhtiössämme ole aivan Fortumin hallituksen jäsenyyden tasolla:

- puheenjohtajalle 75 000 euroa vuodessa,
        - varapuheenjohtajalle 57 000 euroa vuodessa ja
        - jäsenelle 40 000 euroa vuodessa

Kokouspalkkioksi esitetään 600 euroa/kokous.
        (Fortum, tiedote 31.1.2013)

Tuo olisi muuten asunto-osakeyhtiöönkin hyvä palkkiomalli. Sekä vuosipalkkio että kokouspalkkio.

"Tuo olisi muuten asunto-osakeyhtiöönkin hyvä palkkiomalli. Sekä vuosipalkkio että kokouspalkkio. "

Itkeäkö vai nauraa.... Siinä olisi taloyhtiö konkassa alta aikayksikön. Miten ahne persläpi pitää ihmisen olla?

• ime persettä
        sdfssdfsdfsdfsdf kirjoitti:

"Tuo olisi muuten asunto-osakeyhtiöönkin hyvä palkkiomalli. Sekä vuosipalkkio että kokouspalkkio. "

Itkeäkö vai nauraa.... Siinä olisi taloyhtiö konkassa alta aikayksikön. Miten ahne persläpi pitää ihmisen olla?

^ annas kun mä arvaan. Sä olet yksi saatanan siipeilijä, joka ei missään nimessä "kerkiä" itse osallistumaan hallitukseen, mutta joka pitää tiukasti kiinni siitä, ettei moisesta kenellekään pidä euroakaan maksaa.

Luonnollisesti sinulla on myös ikiaikainen oikeus moittia kaikkia hallituksen päätöksiä. Kaikein hoitaisit itse paremmin, muttet just nyt kerkiä.

Persereikä. Se sinä olet.

• lisää liksaa
        ime persettä kirjoitti:

^ annas kun mä arvaan. Sä olet yksi saatanan siipeilijä, joka ei missään nimessä "kerkiä" itse osallistumaan hallitukseen, mutta joka pitää tiukasti kiinni siitä, ettei moisesta kenellekään pidä euroakaan maksaa.

Luonnollisesti sinulla on myös ikiaikainen oikeus moittia kaikkia hallituksen päätöksiä. Kaikein hoitaisit itse paremmin, muttet just nyt kerkiä.

Persereikä. Se sinä olet.

Totta. Kyllä juridisen vastuun ottamisesta osakeyhtiössä kuuluu maksaa, olipa asunto-osakeyhtiö tai "tavallinen yritys".

Outo on sellaienn taloyhtiö, joka ei hallitukselle palkkaa halua maksaa, mutta siännöitsijälle kyllä maksetaan 700 euroa kuukaudessa eikä kukaan räpäytä silmäänsä. Mitä se isännöitsijä edes tekee sen 700 euroisen eteen?

• Kamalakokemus

Oma kokemus rivitalosta aika samankaltainen ja isännöitsijän toiminta suorastaan rikollista.

Iso virhe oli ottaa PJ paikka ja tuli riitoja.

• isannoitsija-maksaa

P.S. Tuoreimman palutteen perusteella hallituksen puheenjohtaja voisi (lue: pitäisi) käydä isännöintitoimistolla vähintään kerran kuukaudessa ja katsoa kaikki taloyhtiön viimeisimmän kuukauden laskut läpi.

***Nettipankkitunnuksilla tämän laskujen tarkastuksen voi ns "tilihenkilö" tehdä kotonakin. Vaikka joka päivä katsoa taloyhtiön tililtä maksetut rahasummat ja tarkistaa kenelle taloyhtiön rahaa todellisuudessa menee.
      ***Laittaa tilihenkilö vaikka euron omalta tililtä ja katsoo josko raha meneekin isännöitsijän tilille, eikä isännöitsijän mielikuvitusfirman eli tilisiirtoon isännöitsijän kirjaaman maksun saajan esim. "remonttifirmaoy" tilille.
      ***Kaikenlainen läpinäkyvyys kauhistuttaa isännöitsijää, hän kun jää kiinni kavalluksistaan tilihenkilön ansiosta pikemmin. Pikemmin kuin jää kiinni tilintarkastajien toimesta, khekhe.

• kavallan-kun-helppoa
    • huomasinpa

Heh heh..minä huomasin isännöitsijämme vetävän kotiinpäin,eli aina kun jollekkin tehtiin remonttia,myös isännöitsijän omistamaan osakkeeseen piti tehdä millloin mitäkin,mm.keittiöremontti,oli muka kosteusvaurio jota ei sitten ollutkaan,mutta maksoi taloyhtiön varoista kustannukset.Samoin kylpyhuoneremontti,sielläkin oli itse todettu kosteusvaurio joka löytyi samalla kun toisellakin osakkaalla tehtiin kosteusvaurioremonttia.Muutteli laskuja,ja pöytäkirjoja,kertoi kokonaisia tarinoita niissä mitä näytti muille osakkaille.Kun huomasin tämän pyysin selitystä,jolloin hermostui,ja erosi tehtävästään.Luikki pakoon.Ei kehtaa naamaansa näyttää näillä kulmilla enää...että se siitä rehellisyydestä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4030
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2081
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      94
      1366
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      916
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe