Haluaisin kysellä onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ja kuinka olette saaneet tietoon sairautenne syyn?
Eli muutimme syys-lokakuun vaihteessa uuteen asuntoon kerrostaloon. Ensimmäisenä nuorin lapseni sairastui ihan normaaliin flunssaan, jonka myös toinen lapseni sairasti. Mutta nuorimmaisen yskä ei flunssan loppumisen jälkeen alkanut näyttää paranemisen merkkejä. Käytin tietenkin pikkuisen lääkärissä, jossa keuhkoissa ei kuulunut mitään ääniä ja muutenkin lapsi terveen oloinen, mitä nyt väsynyt jatkuvasti. Kuitenkaan yskä ei laantunut ja n. 3 viikon päästä käytin pojan uudelleen lääkärissä, jolloin keuhkoista kuului jokin loppu ääni, siihen saimme kortisoonia inhalaationa ja ventolinea avaamaan hengitysteitä. Se on auttanut yskän kanssa mutta ei ole vieläkään vienyt sitä kokonaan pois. Aikaa on kulunut yli 3kk.
Reilu kuukausi sitten itselläni alkoi yllättäen "lihaspistoksen" kaltainen kipu vasemmalla puolella rinnassa, joka säteili käteen ja käsi meni turraksi. Tietenkin säikähdin aluksi että jotain sydänperäistä olisi kun pisti niin rajusti. Tunne meni ohi, mutta palasi ajoittain takaisin muuttuneena ja kipuili nyt jo selkään. Ajattelin, että lihakset ovat jumissa ja sen takia pistää. Aikaa meni n. 2 viikkoa ja oireet pahenivat. Ensin kipu alko levitä myös toiselle puolelle ja se alkoi tuntua keuhkoissa hengittäessä, myös keuhkoputki tuntui tulehtuneelta. Minkäänlaisia flunssa oireita ei ollut eikä ole vieläkään.
Tietenkin menin lääkäriin, joka tutki ja kuvasi keuhkot. Löytyi tulehduksen merkkejä keuhkoista, samallaisia kuin mykoplasmassa. No hoidon sain mykoplasmaan, eli antibiootit. Keuhkoputki parani mutta keuhkot eivät. Kävin uudelleen kuurin loputtua koska oireet palasivat. Sain toisen antibiootin varalle(koska lääkäri käski odotella jos menisi ohi, kun oli auttanut keuhkoputkeen kuitenkin) sekä ventolineä auttamaan hengenahdistukseen. Oireet ovat edelleen päällä. Helpottavat välillä vähän ja palaavat uudelleen. Mykoplasma näyte otettiin ja se oli negatiivinen, eli siitä ei ole kysymys nyt enää.
Oireina minulla on koko ajan ollut: väsymystä, uupumusta, ärtyneisyyttä enkä jaksa keskittyä mihinkään kun masentaa koko olotila, keuhkoissa kipua hengittäessä ja myös jatkuvasti, hengenahdistusta, korvien kutinaa, olo että tulen kipeäksi mutta en kuitenkaan tule, silmät kutisevat, olen herkistyny hajuvesille ja en kestä olla tunkkaisissa tiloissa hetkeäkään. (en tupakoi)
Voisiko meillä olla hometta? kun meistä näin lyhyessä ajassa tuntuu kaksi perheenjäsentä oireilevan. Mieheni on vain valittanut että on olo kuin tulisi kipeäksi. Totta kai aijon asian selvittää juurtajaksaen ja pyytää mittaukset. Haluaisin vain tietää ovatko muut kokeneet samaa ja näkyvätkö homeet kuinka hyvin verikokeissa tai muissa testeissä? Sekä millaisia oireita muut ovat kokeneet? Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen :)
Keuhkoissa tulehdus. Homeen aiheuttamaako?
5
1485
Vastaukset
- keuhko1
Unohdinkin mainita vieltä, että itsellänikin on jatkuvaa kuivaa yskää noiden oireiden lisäksi.
- jo vuodesta 97
Kyllähän teillä ihan selvä sisäilmasairaus on, ei sitä tarvitse epäillä.
En nyt ehdi paljoa kertoa omasta tilanteestamme, mutta esim. tuo jatkuva "melkein kipeänä" olo on kovin tuttu. Onko asunto rakennuksena uusi vai vanha?
Onko se oma vai vuokrattu? Selkeintä olisi tietysti heti hankkiutua siitä eroon.
Verikokeissa ei yleensä näy yhtään mitään, ehkä joskus joku tulehdusarvo hiukan koholla, mutta ei sekään aiheuta mitään toimenpiteitä. Joillakin voi näkyä puhalluskokeissa alentuneita arvoja. Aika pitkälti olette omillanne. Sisäilmamittaukset paljastavat ehkä törkeimmän prosentin tapauksista.
- keuhko1
Onhan se melkoisen vanha 70-80 luvun kerrostalo. Vuokralla asutaan. Meillä on myös vessan katossa pehmeä kohta, uskon että sen yläpuolella on pönttö koska selkeä ympyrä se kohta. Se on pehmeähkö, palasia lähtee kun vähän tökkii. Olisiko vesivahinkoa sitten. Nyt meillä nuorimmaisella ihottumaa käsissä ja itkeskelee paljon, yskiskelee myös edelleen. Pitää ilmeisesti yrittää tilata taloyhtiö mittaamaan kosteus ja tuo sisäilma. Meillä on kyllä tunkkaista, vähän väliä saa tuulettaa makuuhuonetta missä eniten henkeä ahdistaa ja nukkua ikkuna osittain auki että henki kulkee. Kokeilin nyt myös olla muualla yötä mutta en tiedä voiko yhdessä yössä suurta muutosta tapahtua? ehkä hieman parempi olo kuitenkin. Millaisia oireita oli ja näkyikö asunnon mittauksissa millaisia juttuja? Meillä kun ei haise millekkään sisällä :O
- .21.
Sanoisin, että 2 viikkoa pitäisi asua muualla, yhdessä yössä ei ihmeparantumista tule.
Järkevintä olisi alkaa välittömästi etsiä uutta asuntoa ja samalla mietitte miksi kyseinen asunto oli tullut myyntiin. Voitte jättää piiloviestin jonnekkin mahdollisesta homeesta uusille omistajille, jos epäilette isännöitsijän kykyä asian korjaamiseen.
Homekorjaukset voi olla niin hankalia ja epäluotettavia, että varmin tapa on nostaa kytkintä. Home ei ole leikin asia. - Keuhko1
.21. kirjoitti:
Sanoisin, että 2 viikkoa pitäisi asua muualla, yhdessä yössä ei ihmeparantumista tule.
Järkevintä olisi alkaa välittömästi etsiä uutta asuntoa ja samalla mietitte miksi kyseinen asunto oli tullut myyntiin. Voitte jättää piiloviestin jonnekkin mahdollisesta homeesta uusille omistajille, jos epäilette isännöitsijän kykyä asian korjaamiseen.
Homekorjaukset voi olla niin hankalia ja epäluotettavia, että varmin tapa on nostaa kytkintä. Home ei ole leikin asia.Kiitos vastauksista. Taitaakin parasta olla että etsimme uuden asunnon. Tuntuu hullulta, että täysin perusterve ihminen olen, ei aikaisempia keuhkoinfektioita (keuhkokuumetta jne.), ei flunssaa alkuoireina tai muitakaan merkkejä viruksesta, kaikki verikokeet puhtaita ja normaaleja. Syön normaalisti ja urheilen, paitsi nyt näiden keuhkovaivojen takia se ei onnistu. Mutta kuitenkin tälläinen iskee yhtäkkiä nuoreen terveeseen ihmiseen jolla hyvä immuniteetti. Eikä lääkärikään osaa diaknoosia antaa tai enempää tutkia tässä vaiheessa.
Lääkärikin oli toimeton kun kolmannen kerran kävin, oli vain samaa mieltä että voisi olla sisäilmasta kyse kun ei ole astmaan viittaavaa millään tavalla, antibiootit on syöty joten bakteeri olisi pitänyt jo tuhoutua elimistöstä. Ei tässä enää muu auta kuin lähtä lipettiin sen suurempia ajattelematta, tiedämpä ainakin sitten että oliko kyse asunnosta vai ei. Onneksi on vuokra asunto niin helpompi lähteä tästä. Sittempä on kaikki keinot käytetty :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579