kysy hamsuista !

Kokenutkohtalon

Juu, elikkä oon tämmönen 13v hamsu"tietäjä" eli saa kysyä, vastaan parhaani mukaan. Saa oikaista jos meni väärin :)
Kirjottelen täällä nimimerkillä "Kokenutkohtalon" :)

56

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ApUaAaA!!

      Mun hamsu muuttus vihreeks yön aikan mitä teen!?!!!?

      • Kokenutkohtalon

        Tosi hauskaa


    • murtunut ;(

      mitä tapahtuu jos hamsu tippui eile lattialle?? :(

      • Kokenutkohtalon

        Voi ei! :( Kuinka korkeelta se tippu? kannattaa seurata näyttääkö se ulkoisesti olen kipeä. jos yli puolen metrin tippui niin suosittelen soittelemaan eläinlääkärille ja kysymään lisää neuvoja ja ehkä käydä tarkastuttamassakin.


      • Mokakohtalonkokenee.
        Kokenutkohtalon kirjoitti:

        Voi ei! :( Kuinka korkeelta se tippu? kannattaa seurata näyttääkö se ulkoisesti olen kipeä. jos yli puolen metrin tippui niin suosittelen soittelemaan eläinlääkärille ja kysymään lisää neuvoja ja ehkä käydä tarkastuttamassakin.

        Olevan kipeä*


    • Talvikko<3

      Mulle tulossa jossakinvaiheessa talvikko :)
      Mitä hamsuja sulla on?

      Tarvitseeko kääpiö kylpyhiekkaa? Kuinka usein?
      Suolakivi?

    • Kokenutkohtalon

      Oi ihanaa, onnea! :)

      Minulla on 2v 10kk syrkki ja 2 roborovskia, sabrina ja pauliina.

      Kääpiö tarvitsee kylpyhiekkaa. itse annan kolmen päivän välein niin turkki pysyy kunnossa :) annan olla yön yli ja otan pois.
      Tarvitsee suolakiven. Minulla on suola- sekä mineraalikivi. :)

      • MokaSori

        Voi ei, en ikinä tarkista viestejä :D eli robot on n. 6 kk ja sabrina on sabriina :D


    • kohtalonkokenut

      Nyt on vähä tylsää nii annan virike vinkkejä :D

      Paperi iglu : Otat jonku kupin, sellasen että hamsu mahtuu sisään. Kasaat sen päälle vessapaperia tasaisesti, annat kuivua muutaman päivän ja irrotat iglun kiposta & sen jälkeen leikkaat oviaukon :)

      Pahvilaatikko kerrostalo: Pienia pahvilaatikoita, vaikka semmosia välipalapatukka laatikoita. Niitä pari-kolme päällekkäin ja laitat väleihin ihan pikkiriikkisen liimaa, niin keskelle ettei hamsusi pääse liimaan käsiksi. Sitten leikkaat ikkunoita jne.

      rullatunneli: Yksinkertaista. Laitat WC-paperirullan toisen sisään, jä välille tee rullaan sivuun sopivan reiän, johon voit laittaa toisen paperirullan niin voi kääntyä :) Sitten hautaat sen sinne purujen alle niin, että sisään-ja ulostulokäynnit näkyy purun päällä.

      liukumäki ( meillä Toooosi suosittu ) : Talouspaperi rullan leikkaan kahtia, siis niin että Rulla on avoin. Sitten laitat sen nojaamaan Esim jotain matalaa siltaa vasten
      VASTAA

      • Anonyymi

        Tuskin olet enää täällä? Mutta kuitenkin, tuo liukumäki kuulosti kiinnostavalta! Täytyy kokeilla, vielä kun kiinnittää sen johonkin muuhun rakennelmaan, hamsu voi kiivetä jtn virikemökkiä/muuta semmosta rakennelmaa pitkin ja siitä sitten laskea alas🙂


    • kohtalonkokenut

      Hamsterini, syyrialainen poju 2v10kk kuoli tänään aamulla :( onni pojulla taivaassa.

    • KySyJä

      Oisin ostamassa syyrialaista mut mun vanhemmat on allergisia kissoille ja koirille joten onnitsuuko hankinta. Toivottavasti tajusit jotain

      • Sedä

        Ei voi tietää, voi hyvin olla että he eivät ole allergisia hamsulle, mutta ihan yhtä hyvin voi olla että ovat. Menkää kokeilemaan jonnekin missä on hamsuja ;)


    • syrkit<3

      Onko syyrialainen uros rauhallisempi kuin naaras ? C; Ja kun haluaisin hamsun juoksentelevan vapaana , miten voin tukkia kohdat , minne hamsu voisi päästä esim kolot / sängyn alunen ? Toivottavasti tajusit ! Oon siis saamassa syrkkiä !

    • kohtalonkokenut

      No niinhän ne väittäävät, mutta en ole itse huomannut eroa ..
      Siis, voit vähän "ohjailla" hamsua. Suosittelen ostamaan Zooplussalta aitauksen. Minun mielestäni se oli vähän pieni pojulle, joten ostin sitte kaksi ja yhdistin ne. Toivottavasti minusta oli jotain apua. :)

    • EiPakollista

      "Kääpiö tarvitsee kylpyhiekkaa. itse annan kolmen päivän välein niin turkki pysyy kunnossa :) annan olla yön yli ja otan pois.
      Tarvitsee suolakiven. Minulla on suola- sekä mineraalikivi"

      Hmm.. suolakivi ei kyllä ole pakollinen, eikä myöskään kylpyhiekka.

    • kokenutkohtalon

      Aijaa? missäs semmoista on kerrottu? linkkaa tähän .
      Olen kyllä täysin vastaan sitä ettei kumpaakaan tarvitsisi olla.

    • helle2

      kylpyhiekka on hamsterille hyvä, muttei pakollinen :) mun hamsulla on suolakivi&kalkkikivi, onko ne hyvät? sitten sillä on pesämökki, sellanen muovinen, ja juoksupyörä, kylpyastia(jossahiekka), ruokakippo, ja sellanen tuohirulla josta se voi mennä. sitten on kans yks vessapaperirullan se pahviosa :) mun hamsula on myös vessa. me laitetaan sinne sitä oikeaa vessahiekkaa. Ja mä käytän pesävanua, sillä serkut suosittelee.

      • juuh

        Älähän käytä pesävanua se voi olla vaarallista ja puinen/pahvinen mökki olisi kivempi/parempi. :)


    • Lauantaionihana

      Moi

      Saan lauantaina talvikon. Olen lukenut paljon palstoja ja erilaisia ohjeita talvikoihin liittyen. Visitkpo kuitenkin kertoa vähän häkin sisustuksesta ja aktiviteeteista talvikolle. Voisitko myös kertoa hamsterin ruokinnasta?

      Olemme menossa viikon lomalle, pärjääkö hamsteri yksinään sen ajan?

    • MIETI VÄHÄN

      HAMSTERI EI TODELLAKAAN VOI OLLA VIIKKOA YKSIN.

      • 9+10

        Kyllä voi olla yksin kunhan laittaa TARPEEKSI ruokaa ja vaikka kaksi juomapulloa. Hamsterithan ovat erakkoja, eivät ne ihmisen seuraan kiinny niin paljon etteivät pysty olemaan jonkun aikaa yksin


      • Sedä
        9+10 kirjoitti:

        Kyllä voi olla yksin kunhan laittaa TARPEEKSI ruokaa ja vaikka kaksi juomapulloa. Hamsterithan ovat erakkoja, eivät ne ihmisen seuraan kiinny niin paljon etteivät pysty olemaan jonkun aikaa yksin

        Itseasiassa laki sanoo kuitenkin, että eläinten kunto pitää tarkistaa päivittäin. Eli hamsterin jättäminen viikoksi yksin on ainakin laitonta, vaikka se pärjäisikin. Ja jos se sattuu sillä aikaa sairastumaan, niin viikko on aika järjettömän pitkä aika kitua esim halvauksen/kohtutulehduksen tai puhjenneen silmän kanssa :(


      • Anonyymi
        9+10 kirjoitti:

        Kyllä voi olla yksin kunhan laittaa TARPEEKSI ruokaa ja vaikka kaksi juomapulloa. Hamsterithan ovat erakkoja, eivät ne ihmisen seuraan kiinny niin paljon etteivät pysty olemaan jonkun aikaa yksin

        Hui hitto, hamsteria ei saa pitää yksin viikkoa, (jos et haluu rikkoa "eläin suojelu lakia" ) :(


    • leila96

      saako hamsteri syödä suklaata?

    • trolleja..

      ^Taitaa kyllä olla trolli... Mutta ei tietenkään saa!

    • EiPakollinen

      "Aijaa? missäs semmoista on kerrottu? linkkaa tähän .
      Olen kyllä täysin vastaan sitä ettei kumpaakaan tarvitsisi olla. "

      1.http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=3318.0
      2.http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=9838.msg167690#msg167690
      3.http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=5854.msg100194#msg100194
      4.http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=276.msg2925#msg2925


      Siinä sulle linkkejä katottavaksi. Enemmän luottaisin kyllä Suomen hamsteriyhdistyksen käyttäjien vastauksiin kuin suomi24:stä saataviin vastauksiin.
      Ja kylpyhiekasta: Se ei ole pakollinen, mutta onhan se kuitenkin kiva virike, ja auttaa poistamaan ja ehkäisemään turkin rasvaisuutta.

      Ja helle2: Pesävanua EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ! Käytä mieluummin esim. vessapaperin suikaleita. Pesävanu on tosi vaarallista hamstereille, voi esim. takertua hamsterin poskipusseihin, tai jäädä jalkaan kiinni ja aiheuttaa kuolion..

    • EiPakollinen

      Ja muutenkihan sanot tuossa alussa, että saa oikaista jos meni väärin. (:

    • Kohtalonkokenut

      Kiitti selvennyksestä! Menin vähän hämilleni koska serkkuni ( 16 v ) väitti kiven kovaa kääppäreiden tarvitsevan kylpyhiekkaa.. Noom, mutta eipä tämä elämääni hetkauta :)
      En ole käynyt täällä pitkään aikaan, sillä kone ei aina jaksa kiinnostaa..

    • napsu3
      • hamsutoihanii

        Voiko hamsuille antaa mysliä


    • Kohtalonkokenut

      Voi, mutta rajoitetusti tietysti :)

    • kglfjdu

      Haiseeko talvikko kiima-aikana? Muuttuuko sen käytös? Voiko sitä pitää vapaana vaikka sillä on kiima? Kestääkö kierto läpi sen elämän?

      • kohtalonkokenut

        en ihan ole varma muiden hamstereiden käytöksestä. Mutta omani haiskahti ihan lievästi, pidin vapaana, käytös ei paljon muuttunut, muutoin kuin saattoi näykkäistä silloin tällöin kiiman aikana.. ihan vanhana kiimaa ei ole. Vai tietääkö joku paremmin? omani ei ainakaan enää jäykistellyt ym.


      • Anonyymi

        Uros hamstereilla on tavallaan koko ajan kiima aika -en selitä miksi :).


    • enkylläihanusko

      Wikipediassa sanotaan että kultahamsterille (syyrialaiselle) hyvä häkin koko on 30x30x10. En kyllä taida ihan uskoa sitä. Raukkahan mahtuisi siellä vaan kääntymään. Eikö hyvä koko olisi vähintään 70x40. Mitä mieltä olet onko Wikipediassa väärää tietoa!? Joku aloittelija voi katsoa wikipediasta syrkin hoitoa ja ottaa sen 30x30x10 häkin. •_•

      • 5+10

        ^Se on lain määräämä minimi koko. En kyllä tajua noita mittoja, aivan hirveen pieni syyrialaiselle, ja eihän sinne mahdu edes mitään virikkeitä, ehkä enintään pahvirulla... Itse pitäisin kääpiöillä 50x35x25 miniminä ja syrkillä 70x40x30 vähintäänkin, mutta itse pitäisin niin että kääpiöt 70x46x31 kokoisessa dunassa tai asumuksessa ja syrkit 100cm dunassa tai vähintään 90cm asumuksessa.:) Siinä on mun mielipide.


      • kfkfkfk
        5+10 kirjoitti:

        ^Se on lain määräämä minimi koko. En kyllä tajua noita mittoja, aivan hirveen pieni syyrialaiselle, ja eihän sinne mahdu edes mitään virikkeitä, ehkä enintään pahvirulla... Itse pitäisin kääpiöillä 50x35x25 miniminä ja syrkillä 70x40x30 vähintäänkin, mutta itse pitäisin niin että kääpiöt 70x46x31 kokoisessa dunassa tai asumuksessa ja syrkit 100cm dunassa tai vähintään 90cm asumuksessa.:) Siinä on mun mielipide.

        30x30x10 on aivan riittävä


    • Kysyvvaa

      Mää haluan laittaa mun robon juoksupalloon, mutta ku oon lueskellu näitä nii saako laittaa?

    • TIETOOO

      Kyllä hamsun voi juoksupalloon laittaa, mutta enintään 15 minsaa päivässä.

      Mikä olis lain määräämä minimikoko 2 tai 3 talvikolle? Hankin toki paljon isomman, kiinnostaa vaan ku katon netistä myytävii häkkejä. :)

      • Öhöm ... -.-''''

        en tiedä useammalle talvikolle, sillä yleensähän talvikot ovat erakoita. mutta eikös yhdelle ollut 30 x 30 ,sama kuin syyrialaiselle? mutta tuo koko on ihan järkyttävän pieni, joten sinuna ostaisin heti jonkun 100 x 60 x 40 terran/akvaarion, jos samaan aijot 4 talvikkoa tunkea.


    • Tiedoksi vain ~~

      Pieni korjaus tälle kokeneelle, hamsteri PÄRJÄÄ iman suolakiveä & kylpyhiekkaa, minulla oli suola & mineraali kivi ekan puolen vuoden talvikollani ja ne meni häkin siivouksessa vahingossa kerran roskiin, sen jäkeen talvikkoni oli ilman niitä, kylpyhiekan annoin olla silloinkun siivoisin häkkiä eli n. 15min

      Aitauksia löytyy ja minipalloj missä hamsterit voi liikkua.

    • EIjuoksupalloille

      "Minipalloja" mitä helvettiä? Luuletteko, että hamsteri haluaa olla suljettuna palloon? HALUAISITKO ITSE PÄÄSTÄ VAIN NIIN JALOITTELEMAAN?! ei käy, olen niitä täysin vastaan. Mieluumin hamsteri jaloittelee ihan vapaana, kuin minä myös :)

      • EIjuoksupalloille

        kai te annatte sitte nuolla sormenpäitänne kun ei sitä suolakiveä ole? Ja hyi, robon rasvainen turkki kun ei saa kylpeä..


      • Anonyymi

        Hamsterit ei saa happea palloista, sekä- vaikka olisi reikiä siinä niin SE VAAN PAHENTUU. Niiden jalat jää reikien väliin, ja voi tulla ikäviä haavoja. En nyt tosin sano et ne muka kuolis siihen palloon-


    • VirikettäKaipaava

      Voitteko antaa virike ehdotuksii? Tein paperi-iglun mutta siitä tuli vähän huono..:D voitteko antaa jotain erikoisii ei mitään vessapaperihylsy juttui:D Joitain keksipaketti juttui yms..Kaikki voivat antaa ehdotuksia koska niitä kaipaan ;) (mulla on talvikko naaras)

    • ~ Tietoa tekstiin ~

      Annoin kylpeä, silä oli aina kun pesin sen häkkiä se kylpyhiekka tarpeaksi hyvä väli.

      "EIJUOKSUPALLOILLE" silä oli sellane todella iso aitaus muttakun muuta paikka missä se olisi päässyt jalloittelemaan ei ollut. Juoksupallo oli hyvä kun pääsi katsomaan ympäri kämppää se oli lisä keino miten hamsteria pysty jaloittelemaan. Häkki oli toki todella iso.

    • hams3

      Olen hankkimassa hamsterin. Mikä rotu on paras jos mietitään päiväeläimeksi.. Saako hamsteri syödä pähkinöitä? Muutenkin tarttis vinkkei!

    • hami3

      Hei VirikettäKaipaava. Itse olen ostanut kaupasta virikkeiksi esim. Sellasen hamstereiden riippumaton. Olen myös tehnyt virikkeitä, esim. Maitotölkeistä. Jos haluaa neliskanttisen putkilon niin leikkaa maitotölkin molemmista päistä pois ne sulku kohdat ja siinä se on!





      VAROITUSVAROITUSVAROITUSVAROITUS!!!!!!!!!

      HUOMIO. Jotkut saattavat ''syödä" maitotölkin!

    • 12+9

      hams: Parhain laji olisi syyrialainen tai talvikko. Talvikkonon yleensä syyrialaista enemmän hereillä päivällä. Mutta muistathan että hamsteri on yöeläin eikä sen rytmiä saa muuttaa tai herättää sitä keskellä päivää.
      Hamsterit saa syödä pähkinöitä. Minun talvikkoni ainakin piti niistä paljon. Hamstereiden herkkua on myös auringonkukan siemenet . Muistathan ettet anna niitä liikaa ettei hamsterisi ala lihomaan!
      Ja jotain pientä tietoa:
      Syyrialaista ovat kokonaan erakoitua ja talvikot ovat pääosin erakoita. Kahta syyrialaista ei siis saa laittaa samaan häkkiin, talvikkosisaruksilla se voi onnistuakin.
      Syyrialaisilla on kummankin kyljen sivulla kaksi hajurauhasta. Niitä voi aina välillä puhdistaa esim. Pumpulipuikolla ja rypsiöljyllä. Talvikolla hajurauhanen on taas mahassa, siinä kohdassa missä sillä olisi napa.
      En nyt jaksa enempää alkaa kirjoittamaan, mutta suosittelen lukemaan netistä hamsterin hoito-ohjeita läpi ja käymään Suomen hamsteriyhdistyksen sivuilla!(:
      Ja kannattaa ostaa hamsteri mieluimmin kasvattajalta, silloin saat häneltä elinikäisen tuen ja jotain sattuessa voit kysyä kasvattajalta neuvoa.

      • hams3

        Moi 12 9.

        Kiitos neuvoista! Aionkin ostaa talvikon:).


      • RainbowRabbit
        hams3 kirjoitti:

        Moi 12 9.

        Kiitos neuvoista! Aionkin ostaa talvikon:).

        ei maitopurkkeja hamsuille.. niissä on sisällä se pinnoite, joka on vahingollista palleroille! samoin springles purkit niissä on se metalli osa...


      • ifkkfkfkfkfk
        RainbowRabbit kirjoitti:

        ei maitopurkkeja hamsuille.. niissä on sisällä se pinnoite, joka on vahingollista palleroille! samoin springles purkit niissä on se metalli osa...

        Paskanmarjat.Maitopurkkeja voi antaa.Vedä ittes kiikkuun kun jakelet huuhaa neuvoja.


      • Nukkapallero
        ifkkfkfkfkfk kirjoitti:

        Paskanmarjat.Maitopurkkeja voi antaa.Vedä ittes kiikkuun kun jakelet huuhaa neuvoja.

        Ei maitopurkkeja voi antaa. Eikä usein muitakaan nestettä sisältäneitä purkkejä voi antaa, sillä purkin sisäpuolella on syötynä myrkyllistä. Kuka helvetti antaa hamsulleen maitopurkin jos tietää että hamsu voi sitä jyrsijä ja syödä, vaikka pinnoite on vaarallistä? härrekuur -.-


      • Anonyymi
        Nukkapallero kirjoitti:

        Ei maitopurkkeja voi antaa. Eikä usein muitakaan nestettä sisältäneitä purkkejä voi antaa, sillä purkin sisäpuolella on syötynä myrkyllistä. Kuka helvetti antaa hamsulleen maitopurkin jos tietää että hamsu voi sitä jyrsijä ja syödä, vaikka pinnoite on vaarallistä? härrekuur -.-

        Sama! Hamsu saa myrkytyksen maitopurkeista, sillä ne sisältävät hamsulle myrkyllistä pinnoitetta. Samoin kaikki muutkin nestettä sisältäneet pahvilaatikot. Yleensä muunlaisissa pahvilaatikoissa ei ole pinnoitetta, mutta sen kuitenkin tuntee pinnasta, joka on yleensä hiukan liukkaampi. Tämä siis niille jotka eivät tätä tiedä, pelastakaa hamsunne myrkytykseltä!


    • Anonyymi

      Mitä teen mun hasmulla tulee jotain läpinäkyvää eritettä pyllystä ja se haisee hirveälle voiko se olla joku tulehdus tai sairaus?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe