Päänsärky, migreeniäkö?

Surkuttaja

Hei, olen 13 w poika ja ongelmani on päänsärky, joka on toisinaan lievä, joskus todella paha. Päänsärky alkaa yleensä koulussa viimeisillä tunneilla. Kotiin tullessa se pahenee----> pahenee----> juuri kuin nytkin. Joskus on viikkoja että päänsärky ei vaivaa, joskus monta kertaa viikossakin. Olen käynyt lääkärissä muutama vuosi stten päänsäryn ja oksentelun takia ja silloin kaikki oli kunnossa (silmät, refleksit, tasapaino) joten aivokasvainta ei mielestäni pitäisi olla. Veljelläni esintyy migreeniä, mutta äitini ei usko että minulla sitä on. Mikä mulla on? Pääsärky on ollut mulle oikeestaan aina peruskuttu koska olen siitä kärsinyt koko ikäni jollain tavalla. Voisiko mulla olla migreeni?

6

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdi kokemaasi

Joskus tuntuu, että migreeni ja päänsärky ovat synonyymit. Kerran googlasin takaraivomigreeni, ja kaikissa hakutuloksissa näkyi päänsärky.

Käy Migreeniyhdistyksen sivuilla ja vertaa oppaissa mainittuja oireita kokemiisi. Mieti, mikä/mitkä aiheuttaa päänsärkyä sinulle.

http://www.migreeni.org

Onko sinulla tehty neurologisia tutkimuksia? Aivokasvain varmistuu vain varjoainekuvauksella (MRI), sillä TT ei ole riittävän tarkka. Se, että äitisi mielestä ei ole migreeniä, ei ole riittävä peruste. Ihan hyvin sinullakin voi olla.

Tavalliset särkylääkkeet auttavat lievemmissä päänsäryissä, mutta runsaassa käytössä nekin aiheuttavat särkylääkepäänsäryn (Migreeniyhdistys).

Käske vanhempiesi tilata aika yksityiselle neurologille tai lastenneurologille, ei arvauskeskukseen.

• kippee piä

Ei liity aivan samanlaiseen päänsärkyyn, mutten uutta aihetta viitsinyt tehdä.
        Eli olen kohta 2vk ollut kipeänä(kurkussa infektio ja vaihtelevaa kuumetta)

Eilen ja tänään on ollut oikean puolen ohimolla(tai oikeastaan kokonaan oikealla puolella päätä) jyskyttävää kipua. Jos makaan normaalisti sängyssä, kipu on melko lievää. Jos roikutan päätä alaspäin tai vaihtoehtoisesti nousen seisomaan ja kävelen, taikka yskin, niin jyskytys on aivan järjettömän kova!? Onko tämä migreeniä vai jotain muuta?
        Olen venytellyt niskaa ja hartioita ja yritänyt itse hieroa niitä. 400mg ibumaxikaan ei auttanut tähän. Juon myös nestettä todella paljon.

• ehkä limaa
        kippee piä kirjoitti:

Ei liity aivan samanlaiseen päänsärkyyn, mutten uutta aihetta viitsinyt tehdä.
        Eli olen kohta 2vk ollut kipeänä(kurkussa infektio ja vaihtelevaa kuumetta)

Eilen ja tänään on ollut oikean puolen ohimolla(tai oikeastaan kokonaan oikealla puolella päätä) jyskyttävää kipua. Jos makaan normaalisti sängyssä, kipu on melko lievää. Jos roikutan päätä alaspäin tai vaihtoehtoisesti nousen seisomaan ja kävelen, taikka yskin, niin jyskytys on aivan järjettömän kova!? Onko tämä migreeniä vai jotain muuta?
        Olen venytellyt niskaa ja hartioita ja yritänyt itse hieroa niitä. 400mg ibumaxikaan ei auttanut tähän. Juon myös nestettä todella paljon.

Kun kipu liittyy flunssaan, se voi johtua parista syystä:
        a) flunssan laukaisema migreeni
        b) flunssan oire esimerkiksi limaa otsaonteloissa tai poskionteloissa. Tämä hoituu antibioottilääkityksellä tai jos ei , niin punkteerauksella. Terveyskeskuksessa voivat ultralla tutkia. Kotihoitona voit kokeilla kuuman vesipullon (älä polta ihoasi) pitämistä noin 10-15 minuutin ajan otsalla/poskella. Myös höyryhengitys auttaa limaa lähtemään liikkeelle.

• uudet tutkimukset

Alkuperäiselle sanoisin, että migreenisi muotoutuu vielä. Lasten ja nuorten migreeni ei ole yhtä helposti tunnistettavissa kuin aikuisten. Jos sinulle on muutama vuosi sitten tehty jotkut testit, niin ne voi uusia, koska olethan sinäkin paljon kasvanut ja kehittynyt sen jälkeen.

Koulussa voi olla hankala saada hyvää asentoa pulpetissa, eikä istuminen muutenkaan ole ihmiselle hyväksi. Toivottavasti harrastat vapaa-ajalla liikuntaa, jossa myös kädet ja hartiat heiluvat tai tekevät työtä. Venyttely kannattaa muistaa liikunnan jälkeen.

Silmät kannattaa ajoittain tarkastaa, koska heikkenevä näkökin aiheuttaa päänsärkyä.

Puhu siitä päänsärystä vanhemmillesi ja koulun terveydenhoitajalle/lääkärille. Kun sanot vanhemmille joka päivä, kun päätäsi särkee, niin he alkavat vähitellen pehmetä uuteen lääkärikäyntiin.

Kun särky on tulossa, ota särkylääkettä. Älä odota, että kipu yltyy kovaksi. Jos olet kotona, kokeile auttaako liike vai lepo. Kokeile, auttaako kylmä vai kuuma siihen särkyyn. Migreenissä auttaa usein hiljaisuus ja pimeys.

Juo riittävästi vettä myös koulupäivän aikana ja syö kouluateria. Ota tarvittaessa evästä. Riittämätön ravinto voi aiheuttaa päänsärkyä. Tietokone voi lisätä päänsärkyä, joten pysythän kohtuudessa. Riittävä uni on myös tärkeää päänsärkyjen estämisessä.

Seuraa aiheuttavatko jotkin ruoka-aineet tai esimerkiksi rankka urheilu tai saunominen päänsärkyä.

• 15v

Minulla täysin samanlainen ongelma ilmennyt jo usean vuoden ajan. Järkyttävää päänsärkyä ja oksentelua toki meillä on suvussakin migreeniä joten uskoisin että se on minunkin ongelmani...

• lääkkeitä opn

90 prosenttia migreenipotilaista hyötyy täsmälääkkeistä. tietysti parempi, jos särky lähtee apteekin vapailla lääkkeillä. Kannattaa siis hankkia diagnoosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe