Päätös on nyt tehty luopua rakkaasta ystävästämme 4-vuotiaasta dalmatiankoirasta. Perheeseemme syntyi lapsi ja koiran ja lapsen sovittaminen saman katon alle ei tunnu oikein toimivan ja sille ei tunnu jäävän aikaa.
Koiralle on etsitty aktiivisesti uutta kotia tuloksetta ja nyt huoli on mitä sitten?
Täytyykö kodin etsintää jatkaa vai onko parempi päästä koira jo enkelin siiville?
Koira on ollut pennusta asti todella arka joka näkyy vieläkin osittain koiran käytöksessä ajoittain vieraissa tilanteissa. Lisähaittana koiralla on ollut dalmatiankoiralle tyypilliset uraattikiteet joita hoidetaan arvokkaalla eläinlääkäriltä ostettavalla liotusruoalla. Ruokavalio tuntuu ihan toimivan ja kunhan muistaa täyttää koiran vesikippoa kokoajan jotta se saa juoda paljon (juo hirvittäviä määriä) jotta kidesakka liukenisia ja tästä ei aiheudu virtsakiviä. Tämä tietysti myös aiheuttaa sen että koiraa täytyy tiheään tahtiin juoksuttaa ulkona pissalla. Joskus koiralle tulee pissavahinkoja sisälle puolituntia sen jälkeen kun koira on käynyt ulkona ihan siitä siitä syystä että on tämän jälkeen vetänyt heti täyden kipon vettä.
Koiralla on myös useasti hiivatulehdus korvassa mutta tämä vaiva on nyt hoidettavissa vielä antibiootilla, kiteitä voidaan vain liuottaa.
Raskas päätös
17
368
Vastaukset
- outo stoori
Heippa !
Miks
aikoinaan valitsitte dalmiksen perheenne koiraksi ?
Ja toiseksi, MIKSI koirasta luovutaan ?
Kyllä koira saa olla perheessä, vaikka vauva tuoleekin.
Miksi otitte koiran, kun tiesitte,. että vauva tulee pian yhteenmuuttamisesta ja sitten siitä luovutaan?
Kyllä koiran ja vauvan kanssa pärjää, jos vanhemmilla on siihen valmius, mikäli ei haluja ole, niin parempi viedä koira nukkupiikille.- Piikille vaan
Mua raippaa kans toi kaikkihetimullenyt asenne, ensin koira, sitten ruvetaan porsimaan ja yllätys yllätys, koira on yhtälössä liikaa ja se ei nyt enää sovikkaan.....ollaan niin karpelandoggeja kuin olla ja voi.....piikille vaan.
Kyllä on niin käsittämätöntä, ettei tosikaan. Toisilla on kaksikin koiraa ja kolme muksua ja siinä mennään......mutta näin käy kun kaikki pitää saada heti. Joku kärsii aina.
Toisille ei pitäisi koiraa antaa ikinä ja ollenkaan.........kannattaisi miettiä sitä lastentekoakin...... - justjoo6
Piikille vaan kirjoitti:
Mua raippaa kans toi kaikkihetimullenyt asenne, ensin koira, sitten ruvetaan porsimaan ja yllätys yllätys, koira on yhtälössä liikaa ja se ei nyt enää sovikkaan.....ollaan niin karpelandoggeja kuin olla ja voi.....piikille vaan.
Kyllä on niin käsittämätöntä, ettei tosikaan. Toisilla on kaksikin koiraa ja kolme muksua ja siinä mennään......mutta näin käy kun kaikki pitää saada heti. Joku kärsii aina.
Toisille ei pitäisi koiraa antaa ikinä ja ollenkaan.........kannattaisi miettiä sitä lastentekoakin......Älä neuvo kun et mitään ymmärrä. Ensin tuli koira ja saisi olla tästä eteenpäinkin jos lapsia ei olisi koiralle allerginen.
Tiedätkö itse mitä teet 6 vuoden päästä? - Kerron sulle
justjoo6 kirjoitti:
Älä neuvo kun et mitään ymmärrä. Ensin tuli koira ja saisi olla tästä eteenpäinkin jos lapsia ei olisi koiralle allerginen.
Tiedätkö itse mitä teet 6 vuoden päästä?tämän salaisuuden(koska et ilmeisesti sitä ole kuullut): Ottaessasi koiran taloon, sinun tulee tietää mitä teet jopa 16-18 vuoden kuluttua. Ja tuohonkin voit joutua lisäämään joskus muutaman vuoden tai voit jo aikaisemmin alkaa miettiä että mitäs nyt...
Koiraa ei siis tule ottaa ilman selkeää päätöstä että tämä koira tulee taloon nyt jäädäkseen.
- surkea stoori
opettele ruokimaan koirasii!!!!!
Dalmatiankoiran ruokinta perustuu vähäproteiiniseen ruokavalioon
Koiralla on myös useasti hiivatulehdus korvassa mutta tämä vaiva on nyt hoidettavissa vielä antibiootilla, kiteitä voidaan vain liuottaa.- totta.
miksi ilmottu??
samaa mieltä: dallujan ruokitaan vähäproteiinisella ruokavaliolla
runsasproteiinisessa ruuassa on myös usein runsaasti puriinia
- Selityksiä
Nykyään on paljon roduille muokattuja ruokia eläinkaupoissa. Jos niistä siis mitään apua. Kuitenkine eniten ihmettelen, miksi ihmeessä koirasta pitää päästä eroon jos suurin ongelma on vesikuppien täyttö ja pissavahingot sisällä? Siis raitinulkoilmahan tekee hyvää myös lapselle ja aikuiselle, joten en usko, että lenkityksestä on kyse tai sitten et ole vain oppinut uuteen elämäntilanteeseen.
Mitä jos sinulle tulee ajanmyötä toinen lapsi ja vanha ei ole vielä oppinut täysin kuivaksi?
Totuttelisit ensin uuteen tilanteeseen ja kaikista vastuuttomin päätös olisi lopettaa koira (mun mielestä) - ruokavaliosta tietäv
Uraattikiteet ja niiden hoito tuntuu olevan teille aivan vieras sana. Kiteitä hoidetaan vähäproteenisella ruokavaliolla jota saa myydä vain eläinlääkäri ei eläinkauppa. Eläinkaupan ruoissa on aivan liikaa proteeinia ja kusi valuu pitkin lattioita niitä syödessä!!!! Allergisen lapsen ei ole hyvä olla koiran seurassa ei edes ulkona!
- totta.
älä neuvo jollet tajua luettua tekstiä, Ap. lapsella allergiaa?
- uusiKotiParempi
Etsikää sille uusi koti. Ei koiraa kannata pitää, jos teillä ei oikeasti ole sille aikaa. Koira on perheenjäsen siinä missä lapset, mutta jos se jää joka asiassa muiden juttujen varjoon, niin uusi koti on aina parempi vaihtoehto.
Säälistä älkää sitä pitäkö, nimittäin koira kyllä vaistoaa jos/kun tunnette sen olevan riesa teille. - Äläluovukoirasta
Ei kyllä alussa lukenut mitään lapsen allergiasta! Sitäpaitsi koira on hankittu kumppaniksi ja sen kanssa on eletty neljä vuotta! Olen samaa mieltä, että pitää miettiä noin 15v eteenpäin mitä tekee, ainakin alustavat suunnitelmat ja jos niihin suunnitelmiin sopii koira, niin hankitaan. Jos ei, niin ei missään nimessä kannata hankkia koiraa "että senkanssa saisi olla edes sen neljä vuotta". En oidä koirien inhimillistämisestä mutta paras vertaus tähän olisi seuraava: mieti jos alat seurustelemaan ihmisen kanssa, joka esim tietää suunnittelevansa tulevaisuuteensa vuosien päästä muutosta: esim ulkomaille muutto. Ja kun aika koittaa kumppanisi heivaa sinut sanoen: ei enää sovi kuvioihin hyvin tää meidän kumppanuus. Koirahan ei koskaan ole ihmiselle kuin toinen ihminen, mutta siihen koiraan on jokaisella omistajalla oltava jonkinlainen side/suhde! Ja harkitset jopa lopettamista!!!! Aivan järkyttävää. Älä pahastu viestistäni, mutta ymmärsin että haet tässö jonkinnäköstä yleisön palautetta!
- hjhjkhk
Oletko laittanut ilmoituksen joka paikkaan?
Rotuyhdistykselle, apulaan, suomalaiset kodittomat koirat palstalle etc.
Uusi koti ilmanmuuta.
Meillä dalmis oli kun olin pieni vauva ja sisareni tuolloin 2v ja veli kuusi.
Dalmis meni siinä missä muukin perhe. Eikä vanhempani miettinyt edes antavansa koiraa pois kun kerran kotiin oli otettu. Koira kuoli kun olin kahdeksan.
Mutta jos sinulle liikaa vaivaa niin etsi hyvä koti. Itse aikoinani etsin 4v labbikselle ja löytyi myös. Koira oli tuttuni ja kun ero ja kaikki mullin mallin niin koiralle jouduttiin hakemaan uusi koti. - Onnellinen mummo
Just näin, ap on jostain oppinut, että onnellinen koti = puoliso, omakotitalo, koira ja pari lasta. Sitten huomataan, että tämähän on vaivalloista ja niin päätetään luopua koirasta (että oma elämä helpottuisi). Ällöttää, kun ihminen ottaa vastuulleen elävän olennon, jota ei haluta/viitsitä hoitaa loppuun asti. Kehdataan vielä tänne tulla huutelemaan (hakemaan hyväksyntää) sille, että on päättänyt luopua koirasta (kun se on niin sairaskin).
Itsellä oli 6 isoa aktiivista koiraa ja 3 tenavaa aikanaan. Nykyään joka lapsella on koira/koiria ja lapsia. Joten ei ne ainakaan traumoja saaneet, vaikka koiratalossa asuivatkin. Elämä oli välillä rankkaa, mutta päivääkään en vaihtais pois. Mitä tätä ketju lukee syylistetään pelkästään valinnastasi, muutamaa asiallinen pokkeus kirjoitus ketjussa.
Eipä kukaan oikeasti ole viitsinnyt neuvoa edes koiran ruokinnassa vaikka ketjussa on "dalmatialaisen omistaneita ihmisiä"
Uraattikiteet ja virtsakivijä tulee muillakin roduilla ei pelkästään Dalmatialaisilla.
Oikealla ruokinnallla ne saa ennalta ehkäistyä. Vähä protiiinista ruokaa koiralle.
Vaaleata lihaa ei punaista lihaa. Aamulla voi antaa vaikka 2 desiä viiliä ja kaurapuuroa.
Jotku ruokkii kuivamuonalla, en rupea mainostamaan ruokia, mutta voit itse tehdä ruokaa, riisiä ja vaaleata lihaa tai kalaa ja sekaan vihanneksia, kerran viikossa yhtenä päivänä pelkästään vihanneksia, ei tule uraatikiteitä tai virtsakiviä.- hjhjkhk
Meillä tosiaan oli dalmis kun olin 1-8v ja koira sai normaalin ruuan ja luita.
Siihen aikaan ei sen kummemmin perehdytty ruokintaan.
Ja hänhän oli saanut ohjeistuksen eläinlääkäriltä joka varmasti on asian tuntevampi taho ja ruokavalio "tuntuu" toimivan..
Viitteliäisyys on siis mittarissa..itselläni oli krooninen sairastava koira ja sekin vaati työtä mutta kun eläimen ottaa siitä huolehtii kanssa.
Jos oikein on resurssipula energiassansa niin sitten ei auta muu kuin hakea uusi koti. Surettaa vain koiran puolesta ja on vaikea olla syyllistämättä. Näitä kun on niin paljon vauvakuumeessa ja perheen perustamisvietissä otetaan koira ja kun lapsi tulee niin koira lähtee. :( hjhjkhk kirjoitti:
Meillä tosiaan oli dalmis kun olin 1-8v ja koira sai normaalin ruuan ja luita.
Siihen aikaan ei sen kummemmin perehdytty ruokintaan.
Ja hänhän oli saanut ohjeistuksen eläinlääkäriltä joka varmasti on asian tuntevampi taho ja ruokavalio "tuntuu" toimivan..
Viitteliäisyys on siis mittarissa..itselläni oli krooninen sairastava koira ja sekin vaati työtä mutta kun eläimen ottaa siitä huolehtii kanssa.
Jos oikein on resurssipula energiassansa niin sitten ei auta muu kuin hakea uusi koti. Surettaa vain koiran puolesta ja on vaikea olla syyllistämättä. Näitä kun on niin paljon vauvakuumeessa ja perheen perustamisvietissä otetaan koira ja kun lapsi tulee niin koira lähtee. :(Kaikki mitkä tuntevat koiria ja koirien allergiat ruokiin huomaavat aloituksesta jotakin mitä kukaan muu ei minun LISÄKSI ketjussa ei näköjään huomaa, jos 4 vuotiaalla koiralla on jatkuvasti on hiivatulehduksia korvissa ja uraattikiteitä KOIRA SAA JATKUVASTI VÄÄRÄÄ RUOKAA TAI ALOITUS ON TROLLI.
- kaikki tietävä
Kannattaa lopettaa. Ei sitä kukaan huoli ja näin jää myös aikaa tärkeämmälle jalkikasvulle rahaakin hänenen hemmotteluun.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241