Olen joutunut nykyään yhä usemmin huomaamaan sihteerien aliarvioimista ihmisenä. Onhan se ollut jo pitkään tiedossa että siistijöitä ei tervehditä tai että myyjiä pidetään vanhoina piikoina. Mutta nykyisin sihteeritkin kuuluu ryhmään, jota ei aamuisin tervehditä.
Monella on sellainen asenne (varsinkin nuoret) että sihteerintyö on kahvikeittoa ja postin jakelua, vaikka monessa yrityksessä sihteeri tekee yhä vaativampia töitä ja kahvikeittohommat on nykyisin nakitetttu siistijöille. Sihteerintyö voi siis olla nimikkeestä huolimatta melko erilaista eri työpaikoissa.
Usein saa kuulla siitä miten sihteerinkin olisi aikanaan pitänyt kouluttautua, vaikka insinööriksi, jolloin hän saisi vaativampia tehtäviä ja hyvän palkkauksen. ....mutta eihän sihteeriparan keskiarvo varmaan riittänyt kuin tradenomilinjalle (AMK).
Eikö jokaisella yksilöllä ole oikeus valita mitä työtä hän haluaa tehdä ja mitä opiskella. En usko sitä että tradenomi ja insinööri (AMK) koulutukset eroaa vaativuudessa kovinkaan paljon toisistaan.
Sihteerien ja assareiden kyykyttäminen työelämässä
9
923
Vastaukset
- ...
Tämähän on aliarvioijan häpeä, hänellä lienee jokin psyykkinen tarve siiehn. Pidä sinä vain omat käsityksesi, jotka moni muukin kumminkin jakaa. Kun tekee työnsä hyvin, voi olla tyytyväinen (kuten toivottavasti asiakkaatkin), ja palkkapussia aina tarvitaan.
- eiksjuuh
Yleistähän tuo on kun tehdään avustavia työtehtäviä päättäjille ilman vastuuta. Mutta mihinkä se tuosta muuttuisi, ei sihteeri/assarihommia tulla koskaan arvostamaan päälikkötason yläpuolelle, senhän ymmärtää jokainen.
- Näin se on.
Ei tämä ole mikään uutinen, tämähän on ollut tilanne jo vuosikaudet. Assarit tekevät monessa firmassa niska limassa töitä, kovaa osaamista vaaditaan ja tietyissä firmoissa paine on kova. Arvostusta ei saa, ja palkkaus on surkea.
- konkari50
En allekirjoita. Palkkani on kohtuuhyvä n. 42 000 eur/vuosi ja koen, että minua ja työtäni arvostetaan. Työpaikka on haastava; suuri, kansainvälinen yritys. Työtehtävistä osa melkoisen vaativia. Kaikkein haastavinta on kuitenkin jatkuvaan muutokseen sopeutuminen. Etuna tietenkin se, että meitä koulutetaan jatkuvasti. Kannattaa pyrkiä vaativampiin tehtäviin! Assistentti-nimikkeelläkin ne tehtävät voivat olla hyvin monentasoisia ja palkkaus tietenkin on tehtävien mukainen.
- Ex-assari
Olet onnekas, lienet johdon assari? Suurimmalla osalla perus-assareita palkka heiluu vähän kahden tonnin paremmalla puolen, mutta arvostusta ei saa pätkääkään, ja tuntuu että melkein kaikki firman työt sälytetään assarin niskoille.
- sihteeri
Ex-assari kirjoitti:
Olet onnekas, lienet johdon assari? Suurimmalla osalla perus-assareita palkka heiluu vähän kahden tonnin paremmalla puolen, mutta arvostusta ei saa pätkääkään, ja tuntuu että melkein kaikki firman työt sälytetään assarin niskoille.
Luuletko tradenomi olevasi Insinööri oikeesti???
- herätkää
sihteeri kirjoitti:
Luuletko tradenomi olevasi Insinööri oikeesti???
Eri asia insinööri ja sihteeri. hei haloo?
- assarii2010
Insinöörin koulutus on paljon teoreettisempaa ja vaatii laajempaa ymmärrystä luonnontieteiden lainalaisuuksista, eikä ole yhtä konkreettinen ja käytännönläheinen kuin assarin työ AMK-tasosta huolimatta. Assareilla on yhtä hyvät edellytykset valmistua insinööriksi, kuten kenellä tahansa, joka vaan pääsee sisään opiskelemaan. Saamasi arvostelu paljastaa henkilön sivistystason ja käytöstapojen puutteen.
Valmistuin insinööriksi ennen kuin vaihdoin alaa (nykyään valmistunut assari). Olen opiskeluaikana huomannut, että joillakin insinööriopiskelijoilla oli sen verran puutteelliset vuorovaikutustaidot, ettei töitä pystytty tekemään yhdessä (esim. toinen ei edes harkitse muita vaihtoehtoisia ratkaisutapoja yhteiseen ongelmaan/tehtävään, minkä voi ratkaista monella tavalla).
Kun hain opiskelemaan assariksi, meillä oli luonneanalyysi osana pääsykoetta. Minusta tämä oli toimiva ratkaisu, eikä samanlaisia kommunikointivaikeuksia ollut yhdessäkään opiskeluaikaisessa projektissa. Assarin työssähän vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä asemassa.
Minulla on tällä hetkellä esimies (ei ole insinööri), joka tukeutuu liikaa teorioihin. Hänellä on tapana korostaa omaa oppineisuutta alentamalla toisia. Hyväkin teoria on vaan malli, työkalu muiden joukossa ja käytäntö voi olla ihan jotain muuta. Moni hyvä työntekijä onkin tästä syystä lähtenyt ja jäljelle jäivät ne, joiden kieli on ruskea ja ylennys tähtäimessä. Hän on usein kehunnut itseään älykkääksi ja tuonut esille, miten kovia tutkintoja hänellä on taskussa... Monesti on tehnyt mieli huomauttaa, ettei älykkyys välttämättä korreloi tunneälyn kanssa.- eräs henkilö
Olen valmistunut tradenomiksi jo kymmenisen vuotta sitten, nyt oli tarkoitus aloittaa insinööriopinnot. Opiskelijatkin ovat 10 vuotta nuorempia, n. 19 vuotiaita. Toki siis kymmenessä vuodessa on tullut aika paljon elämän kokemusta ja työtä olen tehnyt koko ajan tohtoreiden ja Dippainssien kanssa. Päätin sittenkin että yliopisto on se jota seuraavaksi tavoittelen ja jätän inssiopinnot kesken. Ei mitenkään pahalla, mutta jotakin ammatteja arvostetaan ihan liikaa, itse arvostan esim. lääkärien ja opettajien työtä, en niinkään käytännön koneosaamista. Erilaiset arvot siis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381