Miten saan vauvan nukkumaan koko yön?

Äiti91

Elikkä ongelmana on 8kk ikäinen poikani, joka heräilee vähintään 2 kertaa yössä. Yritin etsiä netistä vinkkejä, mutta kaikissa löytämissäni keskityttiin nukahtamiseen, joka meillä ei ole ongelma.
Poika nukahtaa itse sänkyyn klo 20-21, mutta herää jo klo 24 ja juo ison pullollisen maitoa. Seuraavilla heräämiskerroilla hän vain ääntelehtii ja pyörii, tälläistä saattaa jatkua jopa tunnin ajan.

Tähän asti minua ei ole tämä haitannut, koska olen voinut nukkua pojan kanssa päikkäreitä, jos on väsyttänyt. Olen lähiaikoina aloittamassa työt, joten kunnon yöunet tulisivat tarpeeseen.

Ja olen siis pojan kanssa yksin, joten pojan isäkään ei voi auttaa asiaa.

13

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ihmeitä

No valitettavasti siihen ei ole mitään pomminvarmaa kikkaa. Vauvat ovat yksilöitä ja osa heräilee öisin pitkälle toisen ikävuoden puolelle, osa taas nukkuu öitä putkeen jo ihan pienestä lähtien. Yömaito on varmasti osin opittu tapa, sitä voisi kyllä yrittää vähintäänkin siirtää myöhemmäksi, koska tuon ikäinen jaksaa kyllä pitkälle aamuyön puolelle iltaruoan voimin. Alle vuoden ikäinen voi kyllä sen yhden yösyötön vielä tarvita, sitä pitää vanhemman itse arvioida missä vaiheessa yösyönnit voi lopettaa kokonaan. Jos et halua siirtää vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan, suosittelen ihan korvatulppia. Vauvat ovat usein aika levottomia nukkujia ja käyvät kevyessä unessa moneen kertaan yön aikana. Silloin he saattavat huitoa ja äännellä, jopa vähän itkeskelläkin, mutta siihen ei tarvitse puuttua, jos pieni ääntely rauhoittuu itsekseen. Jos vauva ei siis ala itkeä vaativasti, voit jatkaa unia (vaikka ne tulpat korvissa) kaikessa rauhassa.

• äitiliini88

Hei,

Meillä oli apua kiropraktisesta hoidosta, vauva nukkuu yönsä loistavasti. Missä kaupungissa olet? Ainakin Hesassa on yks loistava, joka on erikoistunut vauvoihin ja raskausajan hoitoon.

• äitiliini88

Ja nykyään toimii osan aikaa myös Oulussa

• ö89puhj

Jos mahdollista, siirrä poika toiseen huoneeseen! Et herää ääntelehtimisiin ja hän saa rauhassa hakea hyvän asennon ja jatkaa uniaan. Minä tuon meidän vuosikkaan kanssa olin jo luopunut toivosta, kun joka yö heräsi noin kahden aikaan ja piti päästä viereen nukkumaan. Siirrettiin sitten kokeeksi isosiskon kanssa samaan huoneeseen ja kappas, kuukausi siitä, neiti nukkuu pääosin täydet yöunet omassa sängyssä. Sama tehtiin esikoiselle 9kk ikäisenä, kun heräili miljoona kertaa yössä ja heräämiset vähenivät 1-2 kertaan yössä. Toki ehkä ensin itse jätättäisin yösyötöt pois, tai voihan ne unohtua siinä samallakin :D

• 29v mammuli

kaiken aa ja oo on se että kun nukutat lasta niin kaikki tapahtumat menevat samalla kaavalla. meillä lapset nukkuu paremmin kun äiti nukuttaa ja huonommin kun isä nukuttaa. joten tehkää ns ilta rytmi samaksi. minulla in 3 lasta ja kaikki ovat nukkuneet loistavasti nuorin on kohta 2 vanha se herää ainoastaan siihen kun sillä rupeaa pissattamaan. on jo yö kuiva muuten. jos aina valvottaa samaan aikaan niin kannattaa kokeilla että käytät sitä potalla siis yöllä tiedän sellaisia lapsia jotka kakkaavat vain pottaan ja ovat vain 8kk vanhoja. tiedän että kuulostaa kyllä hullulta mutta tosi. meillä on 2 aikaisempaa lapsia olleet yö kuivia ennen kun ovat oppineet päivä kuiviksi.

• Levotonta?

Meillä vauva jätti itse pois yösyönnit 2kk iässä ja sen jälkeen nukkui yöt suhteellisen hyvin tuonne puolen vuoden ikään asti. Puolivuosikkaana alkoi yöhillumiset, saattoi valvoa ja pyöriskellä öisin pitkin sänkyä ja reagoi jokaiseen ääneen esim. häiriintyi jos minä käänsin kylkeä. Yöt olivat tosi katkonaisia. Tämä pelleily loppui kun siirsimme vauvan nukkumaan omaan huoneeseen. Me emme häiritse vauvan unta eikä hän meidän. Vauva alkoi nukkumaan yöt läpeensä alle viikossa omassa huoneessaan. Ja unipussi hillitsee hyvin pyöriskelyä ja pitää vauvan lämpimänä koko yön. Unipussia suosittelen! Vauva on nukkunut aina omassa sängyssään.

• Kapusha

Me painittiin saman ongelman kanssa vielä kaksi viikkoa sitten! Poika huomenna 6kk vanha eli vähän nuorempi mutta ongelma kuulostaa juuri samalta.
      En tiedä onko näistä mun jutuista sulle mitään apua,mutta:
      Aikaisemmin poika nukahti meidän sängylle mun viereen ensin tissi,sitten pullo suussa kun imetys loppui. Nukahti hyvin,mutta heräsi jo 24 aikaan ja sitä pelleilyä jatkui sitten parhaassa lykyssä koko yö. Aloin nukuttamaan omaan sänkyyn ilman pulloa (maito juodaan alakerrassa ennen nukkumaanmenoa). Heräilee välillä kolme kertaa välillä ei kertaakaan koko yönä. Meillä avainsana oli se,että poika pelästy kun heräsi yksinään ja se oma sänky oli ns."paha juttu". Nyt kun on tottunut että herää aina omasta sängystään niin nukkuminen menee huomattavasti paremmin.
      Illalla syö 19:30-20 kupillisen puuroa,hedelmäsosetta ja sen maidon. Joskus on annettava aamuyöstä 4 aikaan maitoa,mutta viime yönäkin selvisi kuuteen asti.
      Mä kanssa liputan päivärytmin ja rutiinien nimeen, meillä se auttoi ensin päiväuniin ja nykyään niihin yöuniin :)

Meillä poika pyörii,ähisee,kääntyy mahalleen ja tekee vaikka mitä temppuja UNISSAAN. Välillä havahdun hereille niin hölisee unissaan.. :P Korvatulpat on meillä hankinnassa kun lähden töihin.

• hyvinhän se nukkuu

2 kertaa yössä heräilyä on tuon ikäiselle mun mielestä tosi vähän! Siirrä tosiaan myöhemmäksi tuota yömaitoa. Moni tuon ikäinen aamuyöstä toisaan sen yhden ruuan vielä tarvii..

• samaa mieltä

että ihan normaalia että heräilee pari kertaa yössä.Teette turhaan asiasta ongelman,toiset ne heräilee pari vuotiaiksi asti että siinäpä teille pohdintaa ja yritystä pariksi vuodeksi..

• äiti x 7

Meillä 4 v möyrii melekin joka yö mun viereen... Minusta on aina ollut normaalia että lapset heräilee öisin.

• Äiti91

Kiitos vinkeistä!

Omaa huonetta ei pikkuiselle ole, mutta koitin laittaa hänet olohuoneeseen nukkumaan, joka ei tuottanut tulosta. Päivä-,iltarytmit aina samanlaiset. Tuosta yösyönnin pois jättämisestä en oikein tiedä, kun poika näyttää yöllä sitä tarvitsevan eikä ilman sitä hiljene ollenkaan. Parissa minutissa maito juotu. Nukkuu omassa sängyssä ja nukahtaa sinne myös.

Meillä yöt menneet vaan huonompaan suutaan, poika herää sen 1-2 kertaa mutta joka heräyskerralla huutaa usean tunnin, eikä miään auta. Ymmärrän, että lapset heräilee öisin mutta ei voi olla normaalia, että lapsi huutaa kurkkusuoraan 1-3 tuntia, joka yö.

• sylittelijä

Ota viekkuun.

• Naksumum

Ihan samanlaisia ongelmia oli meillä, tyttö nyt 8kk. Kun lopetin yöllä imettämisen, alkoi tyttö nukkua 10-11 tuntia yöllä. Jokainen vanhempi varmaan tietää, saako oma lapsi tarpeeksi päivän aikana ruokaa, että jaksaisi yön nukkua syömättä. (Meillä tyttö syö niin hyvin päivisin, että uskalsin kokeilla tätä "yövieroitusta".) Pari yötä tyttö heräsi, ja ihmetteli, että miksei tule ruokaa. Itkeskeli hetken isän sylissä ja meni sitten takaisin omaan sänkyyn nukkumaan. Sitten pikku hiljaa heräämiset ja harmistukset väheni, ja noin viikossa alkoi nukkua paremmin. Jos tuntuu, että lapsesi olisi tällaiseen valmis, niin ehkä kannattaa kokeilla? Mutta jos hän on huono syömään päivän aikana ja tuntuu, että tarvii vielä ruokaa ja äidin läheisyyttä öisin, niin sitten kai pitää vain jaksaa... :-( Ja ehkä sitten kokeilla yösyömisten loppua vaikka parin kuukauden kuluttua uudelleen? ITse sain vinkin tähän keinoon Ensikotien liitosta, josta kerrottiin, että nimenomaan yösyömisen lopettaminen saattaa usein rauhoittaa öitä muutenkin. Mutta tärkeää siis itse arvioida, sopisiko omalle vauvalle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe