Aiempi 8,5m 2500kg painava -60 luvun mallia oleva matkaveneeni kulki 50hv tehoisella moottorilla marssivauhtia 12 solmua kulutuksen ollessa siinä rapiat 1l/mpk. Nykyaikaisissa matkaveneissä on jonkinlainen saavutus jos vene kulkee alle 150hv dieselillä matkavauhtia 15 solmua ja kulutus alle 1.5l/mpk. Tehoa tarvitaan siis kolminkertainen määrä. Olisi mahdoton ajatuskin että joutuisasti kulkevaan matkaveneeseen riittäisi vaikkapa vain 75hv moottori, mikä on ennen ollut melko paljon ja taannut suorastaan pikavauhdin. Onko niin että hyvää matkamoottorivenettä ei nykyään enää osata suunnitella, vaan matkaveneet ovat jonkinlaisia isoon kokoon skaalattuja pikaveneitä, joiden polttoaineen kulutus on sitä luokaa ettei kukaan niillä pidemmälle taipaleelle oikeasti lähdekään.
Nykyiset matkaveneet raskaskulkuisia?
11
3085
Vastaukset
- annalytser
"vaan matkaveneet ovat jonkinlaisia isoon kokoon skaalattuja pikaveneitä, joiden polttoaineen kulutus on sitä luokaa ettei kukaan niillä pidemmälle taipaleelle oikeasti lähdekään"
Juuri näin on. Jo vuonna -99 oli seikkaperäinen juttu Vi Båtägaressa nykyrunkojen ja silloin 40 vuotta vanhojen eroista, ja laskelmissa vanhoissa rungoissa oli tehokkuuskerroin valtavan paljon parempi.
Jos tehtäisiin nykyosaamisella kapeampi ja pitempi runko, jossa kapeuden vuoksi perän voisi jättää tasaisemmaksi, siihen terävä keula ja tyydytään alle 20- solmun nopeuksiin, niin hyvä saaristomatkavene olisi siinä. Tarpeeksi nopea, ei hakkaa. Vielä kun varustetaan commonrailkoneella aj nykyajan potkurilla/propulsiolla, niin kulutuskin olisi 30-40 % alempi kuin silloin 60-luvulla. Nykytilanteeseen on jouduttu kun teho ja polttoaine on ollut yltiöpäisen halpaa. Vielä 70-80 luvuilla oli Flipper 850 ja Nordic 86 veneitä jotka olivat tuolta puolivälistä, yli 3-tonniset veneet menivät 130-155 hepalla 20-25 solmua. Sittemmin rungot suunniteltiin 30-40 solmun vauhteihin ja enerigatehokkuus aleni lisää. - 100hv20kn3tn
Joo kannattaa kytätä joskos jostain kuusenalta löytyisi vielä vanhojen mallien muotteja..
- veneentekijä
Nyt alkoi oikeasti kiinnostaa millainen veneesi oli?
12 solmua 50hv 8,5m tuntuu mahdottomalta yhtälöltä. Veneenrakentajana itseltäni moinen ei onnistuisi, ei ainakaan 2500kg painavalla vekottimella.
Todella kapea pitäisi veneen olla.
Pystytkö linkittämään jonkin veneen kuvan joka muistuttaa rungoltaan omaasi?ns. kevytkulkuisuus vanhoissa veneissä perustuu juuri mainitsemaasi kapeuteen, se mahdollistaa huomattavasti suuremman runkonopeuden ja 12 kn 2,5 t veneelle oli helppoa alle 50 hv tehollakin.
Nykyään suunnittelun painopiste on siirtynyt asumismukavuuden ja viihtyvyyden suuntaan ja veneiden leveys antaa lisää tilaa, mutta rajaa uppoumanopeuden jopa alle "Frouden aallonmuotonopeuden"
Vilkaisu esim. Pettersson-veneiden runkolinjoihin antaa selvän kuvan vanhojen venesuunnittelihoiden tavoitteista nykyisiin verrattuna.- puokkari
Eiköhän tässä keskustelussa oleellinen jo tullut esiin. Mutta jos tosiaan asia kiinnostaa ja olet veneentekijä niin laita sähköpostia osoitteeseen heikkirmiukumaukulivepistecom
- Joakim_
Kyse on puhtaasti suunnittelun tavoitteista eli siitä millaiset veneet myyvät. Useimmille ostajille 12 solmua ei riitä, joten tuolle alueelle ei enää suunnitella veneitä yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Suuri kulutus on seurausta joko alunperin lähinnä uppoumarunkoisen ylisuurella moottorilla saavutetusta 12 solmusta tai sitten puhtaasti plaanaavaksi tehdyn veneen ajamisesta täysin "väärällä" nopeudella.
Jo mainittu Flipper 850 oli suunniteltu puoliplaanaavaksi tuollaisiin nopeuksiin ja aikanaan Vene 5/80:ssä sen on mitattu kulutttavan 11,5 l/h 12,7 solmun nopeudella. Tuo painoi 2700 kg ja leveys oli 3,0 m, joten kyse ei ole kapeasta eikä kevyestä veneestä.
Samoin vaikkapa Flying Albratross (8,7 m, 2,9 m, 3000 kg) selvisi Kippari 9/1991 testissä 94 mpk 11-12 solmun testistä alle 1 l/mpk.
Nykyään ostajat ilmeisesti kaipaavat suurempia nopeuksia ja parempia ominaisuuksia aallokossa (myös suuremmissa nopeuksissa), jolloin joudutaan tinkimään kulutuksesta tuolla nopeusalueella.- annalyzer
Kehitys kehittyy! Lueskelin eilen aika identtisen kokoisen Guersney 28 puoliliukkarin testiä, vene tosin jonkin verran painavampi. Kulutti tuolla flipperin nopeudella aika tarkkaan tuplat. Olli vielä leikkaustaipumustakin myötäaallokossa, eli hirmukulutusta ei voi perustella edes loistavilla meriominaisuuksilla.
- Joakim_
annalyzer kirjoitti:
Kehitys kehittyy! Lueskelin eilen aika identtisen kokoisen Guersney 28 puoliliukkarin testiä, vene tosin jonkin verran painavampi. Kulutti tuolla flipperin nopeudella aika tarkkaan tuplat. Olli vielä leikkaustaipumustakin myötäaallokossa, eli hirmukulutusta ei voi perustella edes loistavilla meriominaisuuksilla.
3900 kg on todella paljon enemmän ja varmasti pääsyy lisäkulutukseen. Ajo-ominaisuuksia haukuttiin nimenomaan kovemmissa vauhdeissa, ei lainkaan tuolla 12 solmun tietämissä.
- qqqqqqqqqqq
Tuollainen aiempana puheena ollut kevyesti kulkeva, "vanhanaikainen" ja vettä keulaan halkova runko on pienemmässä koossa esim. Rönnqvist pro veneissä. Pärjää pienellä teholla, on merikelpoinen (kokoonsa nähden) ja on vielä hyvä kuorman sieto. Valmistaja sanoo liukuvaksi/puoliliukuvaksi. Paras matkavauhti on vähän alle 20kn. joka on useimmille aivan riittävä.
Eikö vastaavaa voisi tehdä myös isompana matkaveneen rungoksi? - tehtaallesoitellut
Mulokku söi viestini. Lyhyesti sama homma. Ei auta mikään, esim. hoimavaha vain himentää pintaa lisää. Ja liukastaa. Himmentyminen syntyy kun pinta halkeilee auringon paahteessa, katsokaas lähemmin. Soitin valmistajalle, tiikkijäljitelmälevy on hartsilla kyllästettyä paperia. Siten se ei ime vettä ja voidaan pitää jatkuvasti ulkona. Keinoa himmentymisen korjaamiseen ei ole, sanoo valmistaja. Sitä voi vain pahentaa
- Omavalmiste
Millainen tuosta omasta projektista mahtaa tulla..
http://www.aijaa.com/rRtMVB
Runko kaiketikkin alunperin jotain sukua 8m Körsölle.
Tuo on venytetty malli n. 9m pitkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 686822
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on636793Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1485456Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist504493En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛204089Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53660- 373248
- 283173
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris752779Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....
Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta402259