Olenko siis sairas? Varma Cushingin oireyhtymä?

mies.24

Lääkäri sen varmaan osaa parhaiten sanoa, mutta silti ihan mielenkiinnosta koska minulle ei ole vielä lääkäriaikaa varattu, niin kyselisin jos täällä liikku lääkäreitä/experttejä jotkat osaisivat sanoa jotain.


Virtsatestit tehtiin joskus puoli vuotta sitten, en muista tuloksista kuin sen että pielessä oli, kuitenkin heittoa ei ollut kovinkaan paljoa. Syy tutkimuslähetteeseen olivat korkeat kortisoli- ja hiukan kohonneet prolaktiiniarvot

Noniin nyt sitten tehtiin verikokeilla kyseinen testi ettei tarvinnut pissata. En ole vtainnut saada vielä ihan kaikkia testituloksia mutta tässä jotain, jos joku osaa sanoa jotain olisin kiitollinen!
ensimmäisenä näytteenottopäivänä ennen deksametanolitabletin (1,5mg) ottamista S -korsol eli kortisoli oli 991. Seuraavana näytteenottapäivänä oli oli joku Pt-DXM-R1 tai ACTH 89. On niin epäselvästi merkitty labratulosotteeseen etten tiedä kumpaa meinaa.

20

5919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.24

      Mulla on kanssa huidellut kortisolit pilvissä ja tehtiin kanssa toi deksametasoni rasituskoe kun Cushingia epäiltiin. Jos Cushing olisi niin seuraavana näytteenottopäivänä ei olis toi arvo laskenut noin hyvin, ts Cushing jos olis niin arvo ei laskis deksametason kokeessa noin hyvin. Multa ei Cushingia löytyny joten lääkäri totes vaan, että korkee kortisoli johtuu elimistön stressistä, mikä on aiheutunu hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.... Tiedä sitten mikä johtuu mistäkin....

      • N44v

        Samoin minulla vuorokauden sylkitestissä (MDD) kortisoli oli koko ajan koholla. Vuorokauden virtsatestissä tulos oli normaali. Deksametasonia minulla ei voi ottaa vääristävän päivittäislääkityksen takia. MDD:n hoitaja sanoi korkean kortisolin syyksi aivolisäkekasvaimen, mutta asia on vielä kesken. Paineen tunne on kyllä päivittäin vakiokohdalla ...

        Porissa annettiin puolestaan minulle se käsitys, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myös kortisolin puutetta, kun yrittivät tyrkyttää kortisonia Thyroxinin tilalle. "Korkea kortisoli johtuu mm. stressistä", mainitaan myös Genova Diagnostics' n raportissa.


    • Aloittaja24m

      Hei taasen!

      Kiitti vastauksistanne kohtalontoverit. Minulla on ollut juuri lääkitystäkin, joka pitäisi selkeästi laskea kortisolia, juurikin tuon psykologisen stressin vähentymisen myötä. Tätä tukee monet tutkimuksetkin, kyse siis rauhottavista lääkkeistä, ei kuitenkaan millää hevosen annoksilla.

      Prolaktiini on ollut nyt idiopaattisesti koholla sen 4v ainakin. Viimeksi silloin otettiin ensimmäiset verikokeet ja aina n. puolen vuoden cälein mitattu, mihinkään toimenpiteisiin ei sen takia ryhdytty, vaikka minulla noita oireita on ollut....koska heittoa ei ole tarpeeksi yli viitearvojen.

      Kilppariarvot ja testot (vapaata testoa ei mitattu)olivat ok. Yleisvointini melko ok, lukuunotamatta henkisiä oireita, huonomuistisuutta, motivaation puutetta, ärtyneisyyttä, keskittymiskyvytömyyttä ja voimakasta ahdistuneisuutta.

      Milenekiintoista kyllä, 1-2mg rivatrillia on tuntunut laskeneen psykologisen stressin ja muun oireiston normaalitasolle ja oireet melkein kokonaan pois. Kuitenkin kortisoli oli hyvin korkea, ei oikein ymmärrä.....ei homma voi psyykkistä olla.

      Aivolisäke toimii nomraalisti ja acth vaihtelut ok, dexasta huolimatta, mutta ITSE LISÄMUNUAISISSA jotain häikkää? pyysin päästä magneeikuvauksiin jo virtsatestien aikoihin. En päässyt, olisko nyt mahdollista päästä?

      • Aloittaja24m

        Niin ja anteeksi "muutamat" kirjoitusviheet....


      • endolle tai proffall
        Aloittaja24m kirjoitti:

        Niin ja anteeksi "muutamat" kirjoitusviheet....

        http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/

        Minulla (ennen N44) ei kasvainta löytynyt MRI-kuvauksessa. Rivatrililla on varmasti "rentouttava" vaikutus, sillä neurologiaan erikoistumassa ollut v. -09 lopetti sen minulla "seinään". ACTH on ollut minulla aina normaali.

        Käy endokrinologilla tai sisätautiopin professorilla ja kerro mahdolliset lisämunuaisten vajaa-/liikatoiminnan oireesi. Ainakaan arvauskeskuksesta apua ei tipu.


    • kortisolista..

      ymmärsinkö oikein että siis kortisolissa kuitenkin selvä vuorokausivaihtelu esim. dexan kanssa? minullakin ollut korkean kortisolin vaivaa jo pidempään, syytä ei ole löydetyy. liekö sitten vain stressi. pahimmillaan juuri lähempänä 900..

    • aloittaja88888

      jeps, ymmärsit...voikohan silti olla kasvain aivolisäkkeessä tai lisämunuaisissa???

      • kortisolista..

        niin en ainakaan itse osaa sanoa voisiko sitä ottaa vielä joitain muita testejä? jos kuitenkin esim. acth katsottu..


      • N.24
        kortisolista.. kirjoitti:

        niin en ainakaan itse osaa sanoa voisiko sitä ottaa vielä joitain muita testejä? jos kuitenkin esim. acth katsottu..

        Minä jouduin tekemään vuorokausivirtsa keräyksen (kun Cushingia epäiltiin, sehän johtuu kasvaimesta). josta selvitettiin onko sellaisia kasvainia mitkä erittää jotain tiettyjä aineita, tais olla nimeltään dU-MetNor. Kannattaa harkita sitä MDD:n sylkitestiä jossa selvitetään kortisolin vuorokausivaihtelu, se on kuulemma tarkempi kun muut kortisolitestit. Maksaa kyllä ihan törkeesti eikä siitä saa kelakorvausta (169€)


      • kortisolista..
        N.24 kirjoitti:

        Minä jouduin tekemään vuorokausivirtsa keräyksen (kun Cushingia epäiltiin, sehän johtuu kasvaimesta). josta selvitettiin onko sellaisia kasvainia mitkä erittää jotain tiettyjä aineita, tais olla nimeltään dU-MetNor. Kannattaa harkita sitä MDD:n sylkitestiä jossa selvitetään kortisolin vuorokausivaihtelu, se on kuulemma tarkempi kun muut kortisolitestit. Maksaa kyllä ihan törkeesti eikä siitä saa kelakorvausta (169€)

        N.24 todettiinko tuolla ko. testillä sinulla cushingia? luulisi että myös dexa-koe olisi suht luotettava cushingin osoittaja myöskin... itse siihen juuri menossa :)


      • N.24
        kortisolista.. kirjoitti:

        N.24 todettiinko tuolla ko. testillä sinulla cushingia? luulisi että myös dexa-koe olisi suht luotettava cushingin osoittaja myöskin... itse siihen juuri menossa :)

        Niin mulle tehtiin noi molemmat testit (ja lääjä muita, kun lääkärit on vähän hukassa mun kanssa) Molemmat poissulki Cushingin mun kohdalla. se Dexa koe on kyllä huomattavasti helpompi, kaksi verikoeetta ja pari pilleriä, kun se 24h purkkiin pissaaminen on aika rasittavaa ;) Melkeimpä lottovoitto olisi kai ollut jos Cushing olis löytyny kun on kai niin harvinainen....

        Onko sinulla (kortisolista..) mitattu kortisolia ikinä muusta kun verestä?


      • kortisolista..
        N.24 kirjoitti:

        Niin mulle tehtiin noi molemmat testit (ja lääjä muita, kun lääkärit on vähän hukassa mun kanssa) Molemmat poissulki Cushingin mun kohdalla. se Dexa koe on kyllä huomattavasti helpompi, kaksi verikoeetta ja pari pilleriä, kun se 24h purkkiin pissaaminen on aika rasittavaa ;) Melkeimpä lottovoitto olisi kai ollut jos Cushing olis löytyny kun on kai niin harvinainen....

        Onko sinulla (kortisolista..) mitattu kortisolia ikinä muusta kun verestä?

        joo suht helppo koehan tuo dexa on.. kortisolia ei siis multa oo ikinä mitattu muusta kuin verestä. mulla on siis perussairautena jo kilpparin vajaatoiminta, oon sun ikiä ja nainen. mutta näissä hormoniasioissa on vissiin niin vaikea sanoa mikä on syy ja mikä seuraus. onko esim korkea kortisoli aiheuttanut tsh:n kohoamisen vai toiste päin jne.


      • TSH ja kortisoli
        kortisolista.. kirjoitti:

        joo suht helppo koehan tuo dexa on.. kortisolia ei siis multa oo ikinä mitattu muusta kuin verestä. mulla on siis perussairautena jo kilpparin vajaatoiminta, oon sun ikiä ja nainen. mutta näissä hormoniasioissa on vissiin niin vaikea sanoa mikä on syy ja mikä seuraus. onko esim korkea kortisoli aiheuttanut tsh:n kohoamisen vai toiste päin jne.

        Ainakaan minulla TSH- ja kortisoliarvojen muutoksilla ei ole vastaavaa yhteyttä. Vaikka TSH on laskenut jatkuvasti, niin kortisoli on edelleen koholla. Minulla väitettiin olevan kortisolin puute ennen MDD:n sylkitestiä, mutta tulos oli juuri päinvastoin. TSH oli samanaikaisesti koholla, mutta se on ollut jo parikymmentä vuotta. Kortisoli mitattiin MDD:ssä ensimmäisen kerran elämässäni.


      • N.24
        TSH ja kortisoli kirjoitti:

        Ainakaan minulla TSH- ja kortisoliarvojen muutoksilla ei ole vastaavaa yhteyttä. Vaikka TSH on laskenut jatkuvasti, niin kortisoli on edelleen koholla. Minulla väitettiin olevan kortisolin puute ennen MDD:n sylkitestiä, mutta tulos oli juuri päinvastoin. TSH oli samanaikaisesti koholla, mutta se on ollut jo parikymmentä vuotta. Kortisoli mitattiin MDD:ssä ensimmäisen kerran elämässäni.

        Mulle sanottiin, että voi olla tod.näköstä, että pitkään jatkunut hoitamaton vajaatoiminta (mulla siis todettu autoimmuuni vajis, on siis aika sama tilanne kun sulla kortisolista..) on voinut aiheuttaa elimistöön stressitilan, jonka vuoksi kortisolit olis koholla (muutakaan lääkärit ei enää keksi). Ja kun kilppari asia saadaadaan hoitotasapainoon, niin kortisolitkin saattaa korjaantua. Mulla vaan ei thyroksiini vaikuta oloon millään tavalla. Yli vuoden sitä söin, nyt vaihdettiin Armouriin, mutta ei taida auttaa sekään, seuraavaksi kai kokeillaan pelkkää T3:sta sisältävää lääkettä. Ilmeisesti tuota TSH:ta ei niinkään kannata tuijottaa vaan ennemminkin T4:sta ja T3:sta arvoja ihmetellessä.


      • kortisolista..
        N.24 kirjoitti:

        Mulle sanottiin, että voi olla tod.näköstä, että pitkään jatkunut hoitamaton vajaatoiminta (mulla siis todettu autoimmuuni vajis, on siis aika sama tilanne kun sulla kortisolista..) on voinut aiheuttaa elimistöön stressitilan, jonka vuoksi kortisolit olis koholla (muutakaan lääkärit ei enää keksi). Ja kun kilppari asia saadaadaan hoitotasapainoon, niin kortisolitkin saattaa korjaantua. Mulla vaan ei thyroksiini vaikuta oloon millään tavalla. Yli vuoden sitä söin, nyt vaihdettiin Armouriin, mutta ei taida auttaa sekään, seuraavaksi kai kokeillaan pelkkää T3:sta sisältävää lääkettä. Ilmeisesti tuota TSH:ta ei niinkään kannata tuijottaa vaan ennemminkin T4:sta ja T3:sta arvoja ihmetellessä.

        joo tällasta mäkin oon kuullu ja sisätautilääkäri sanonut että näillä asioilla voi olla yhteyksiä.. eikä mun mielestä ookaan mikään ihme. harmi kun sulla ei oo sitten löydetty vielä sopivaa lääkitystä. oliko sulla millanen annostus tyroksiinissa? mitä lääkettä syöt nyt? mulla nyt annoksena 100 mikrogrammaa tyroksiinia päivässä. arvot ovat kyllä parantumaan päin. toivottavasti uusi lääke lähtis sulla tehoamaan ja olo paranis!


      • Kuoleman väsynyt
        N.24 kirjoitti:

        Mulle sanottiin, että voi olla tod.näköstä, että pitkään jatkunut hoitamaton vajaatoiminta (mulla siis todettu autoimmuuni vajis, on siis aika sama tilanne kun sulla kortisolista..) on voinut aiheuttaa elimistöön stressitilan, jonka vuoksi kortisolit olis koholla (muutakaan lääkärit ei enää keksi). Ja kun kilppari asia saadaadaan hoitotasapainoon, niin kortisolitkin saattaa korjaantua. Mulla vaan ei thyroksiini vaikuta oloon millään tavalla. Yli vuoden sitä söin, nyt vaihdettiin Armouriin, mutta ei taida auttaa sekään, seuraavaksi kai kokeillaan pelkkää T3:sta sisältävää lääkettä. Ilmeisesti tuota TSH:ta ei niinkään kannata tuijottaa vaan ennemminkin T4:sta ja T3:sta arvoja ihmetellessä.

        Minulla on myös autoimmuunityreoidiitista seurannut vajis, jonka hoitamisessa Thyroxin yksin ei näytä oikein toimivan. Osaatko kertoa, millä perusteella lääkärisi päätyi siihen, että sinulle kokeillaan pelkkää T3:ta (Lio?) sisältävää lääkettä? Minun sisätautilääkärini oli ensin samoilla linjoilla, mutta verikokeiden jälkeen totesi, että minun tapauksessani ei ole kyse tästä. Verikokeissa mitattiin mm. B12, TSH, T4V ja T3V.

        Toivottavasti jaksat kirjoitella tänne, miten olosi kehittyy uuden lääkityksesi myötä. Itse alan jo väsyä siihen, että olotila on koko ajan enemmän tai vähemmän huono, eikä parannusta ole näköpiirissä.


      • N.24
        Kuoleman väsynyt kirjoitti:

        Minulla on myös autoimmuunityreoidiitista seurannut vajis, jonka hoitamisessa Thyroxin yksin ei näytä oikein toimivan. Osaatko kertoa, millä perusteella lääkärisi päätyi siihen, että sinulle kokeillaan pelkkää T3:ta (Lio?) sisältävää lääkettä? Minun sisätautilääkärini oli ensin samoilla linjoilla, mutta verikokeiden jälkeen totesi, että minun tapauksessani ei ole kyse tästä. Verikokeissa mitattiin mm. B12, TSH, T4V ja T3V.

        Toivottavasti jaksat kirjoitella tänne, miten olosi kehittyy uuden lääkityksesi myötä. Itse alan jo väsyä siihen, että olotila on koko ajan enemmän tai vähemmän huono, eikä parannusta ole näköpiirissä.

        Nyt toistaiseksi vielä syön sitä Armouria (sian kiplirauhasesta tehty lääke joka sisältää useita kilpirauhas hormooneja pääasiassa t4 ja t3) Mulla on MDD:n kiplirauhas kokeessa todettu käänteinen t3-Ongelma. Eli kun syön T4:sta sisältävää lääkettä (thyroksin) se ei muunnu elimistössä T3:ksi vaan käänteiseksi T3:ksi (rT3) eikä elimistö sitä rysty hyödyntämään, vaan se tukkii solujen reseptorit. Periaatteessa tähän on hoitona T3 eli Lio lääkitys joka puhdistaa rT3:n pois. Mulla vaan on niin korkea syke että lääkäri ei heti uskaltanut aloittaaa Loia, koska sekin nostaa useilla sykettä, siksi kokeiltiin Armouria ensin. Olen nyt vasta kaksi viikkoa syönyt tuota, mutta mitään ei ole tapahtunut. JOtain olisi kai jo pitänyt alkaa tapahtua.


    • oudoksuttaa

      Mikä syy voisi olla jos kortisolit n.1300 (aamu, verikoe) ja deksametasoni testien perusteela (yksi testi)ei cushingia?

      • Vale-endokrinologi

        Ainakin kasvain lisämunuaisessa. Voidaan hoitaa kyllä. Nyt pitäisi tehdä MRI-kuvaus.


      • Vale-endo
        Vale-endokrinologi kirjoitti:

        Ainakin kasvain lisämunuaisessa. Voidaan hoitaa kyllä. Nyt pitäisi tehdä MRI-kuvaus.

        Sorry, luinpas vähän huolimattomasti.... Kortisoli voi nousta niin monesta eri syystä. Mitä erilaisia oireita sinulla on?
        Enkä kyllä täysin sulkisi pois sitä, että dexa-koe on syystä tai toisesta epäonnistunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe