Valmistuin ohjelmoijaksi 10v sitten 25 vuotiaana. Tein uran ensimmäiset 3 vuotta koodausta. Sen jälkeen ollut managerina ja muissa asiakasrajapinnan IT-hommissa viimeiset 7 vuotta. Kuitenkin ainakin pari vuotta veri vetänyt takaisin koodaushommiin. Olenkin välillä vapaa-ajalla koodaillut esim. kännykkäsovelluksia.
Onko mitään järkeä palata koodaajaksi enää tässä iässä, vaikka olenkin vasta 35? Eli jyrääkö kuitenkin nuoremmat koodarit / intialaiset minut seuraavien vuosien aikana?
Haluisi kuitenkin tehdä sitä mistä eniten tykkää ja missä on mielestään parempi. Toki manageerauskin on OK ja palkka hieman, mutta ei merkittävästi parempi.
Paluu koodaajaksi 35 vuotiaana?
11
1237
Vastaukset
- Ei peruskoodariksi
Vain asiantuntijatehtäviin siirtyminen on järkevää.
- 51v
Mikä ettei jos haluat downshiftata. 3 999 brutto näyttää olevan katto mitä meille rivikoodareille maksetaan. Tajusin jo parikymmentä vuotta sitten että normaalit koodaushommatmitä vaaditaan saa tehtyä noin 4 h päivässä ja lopunajan voi käyttää mihin haluaa. Nykyään vielä on hyvä juttu kun palaverit pidetään Skypellä niin ei paljon haittaa vaikka puuhailee omiaan.
- lksjgflksjfgl
51v kirjoitti:
Mikä ettei jos haluat downshiftata. 3 999 brutto näyttää olevan katto mitä meille rivikoodareille maksetaan. Tajusin jo parikymmentä vuotta sitten että normaalit koodaushommatmitä vaaditaan saa tehtyä noin 4 h päivässä ja lopunajan voi käyttää mihin haluaa. Nykyään vielä on hyvä juttu kun palaverit pidetään Skypellä niin ei paljon haittaa vaikka puuhailee omiaan.
Yli neljän tonnin palkkaan vaaditaan aika usein pikkusormen antamista työnantajalle. Eli välillä ylitöitä, kotona iltaisin tekemistä, kissanristiäisiä, turhia paltsuja, asiakasillallisia, matkustelua jne. Stressin ja osittaisen vapaa-ajan menetyksen lisäksi verotus korkeampi.
Kun palkka on alle 4000e, niin harva odottaa sinulta kuin sen 8h päivä ja hyvää työtulosta.
- elämä jatkuu
Hyvin voi palata koodaamaan. Minä aloitin koko homman vasta nelikymppisenä!
- paluukoodari
Rohkaisevia kommentteja. Itsekin näin jälkeenpäin huomaan, että koodaushomma on ollut hauskinta mitä on tullut tehtyä ja siihen olisi kiva palata.
Minulla on melko paljon aikaa siitä kun viimeksi olen koodaillut, ja minua kiinnostaakin, että miten tämän palstan "paluukoodarit" ovat koodaushommaan palanneet käytännössä?
Menittekö kurssille, vai opettelitteko itse ja palauttelitte mieliinne koodauksen salat, vai menittekö vaan kylmästi suoraan uuteen duuniin ja sanoitte, että "mää tulin koodaa"?
Kertokaa mikä olisi sujuvin tie takaisin koodaukseen?
Mitä koodaatte? Javaa? PHP:tä? C#? HTML? JavaScript? Vai mitä?
Itsellä ollut yhtenä vaihtoehtona, että alkaisin freelance koodaajaksi, jolloin olisi itsenäinen. - Ei ikäkysymys
Ei koodaaminen ole ikäkysymys.
Avainkysymys lienee se kunka hyvä koodari pohjimmiltaan olet. Olitko keskinkertainen koodari, joka hienovaraisesti "ohjattiin" uralla eteenpäin? Vai tiedätkö yksinkertaisesti olevasi henkilö, jolta koodaus sujuu ja järki leikkaa.
Vahva toimialatuntemus yhdistettynä hyviin koodaustaitoihin on sellainen valtti, mitä nuorilta / intialaisilta ei löydy. Toimialatuntemus voi joillakin aloilla vaatia vuosien työkokemuksen ennen kuin tiedot ja taidot ovat hyvällä tasolla.- koodari _
Miksi ensimmäinen mieleen tuleva asia on "keskinkertainen koodari" ja "ohjattu uralla eteenpäin"?
Tässä keskustelussa oleellista on, että on halu palata koodin pariin ilman ohjausta ja ilman keskinkertaisuutta tms.
Toimialaan liittyvä kommenttisi on täsmälleen oikea.
Intiaan tai Kiinaan siirtyvä koodaustyö on osittain myytti. Monet ajattelevat, että kaikki koodaus siirtyy pois Suomesta. Näin ei kuitenkaan koskaan tule olemaan. Yksi hyvä esimerkki lähimenneisyydessä on, että Sveitsistä siirretään koodaustyötä Suomeen.
Koodaustyön arvostus on Suomessa ongelma. Koodaus ajatellaan junior-tason työksi, mistä pitää äkkiä päästä managerin hommiin. Suuntaa tulisi muuttaa niin, että koodaustaitoja arvostettaisiin ja siihen ryhtyviä kannustettaisiin pysymään alalla ja laajentamaan osaamistaan. Näin saataisiin Suomeenkin piilaakson tyyppinen osaamiskeskus. Ohjelmistotyössä realiteetti on se, että koodaaja tekee työn, manageri ei yksin voi tehdä mitään, mutta koodaaja voi. Turhat managerit pitäisi karsia (=lähes kaikki) ja keskittyä itseohjautuviin tiimeihin. Myyntiin tulisi myös panostaa, erityisesti kansainväliseen myyntiin.
Koodaustyö on siksi hauskaa, että työ on suurimmaksi osaksi itsenäistä, eli kaiken työn voi tehdä itse paikasta ja ajasta riippumatta. Flow-tilaan päästyään tästä työstä ja aikaansaannoksista voi nauttia todella paljon.
Hauskaa koodausta kaikille! - lkjgflkdfjglkdj
koodari _ kirjoitti:
Miksi ensimmäinen mieleen tuleva asia on "keskinkertainen koodari" ja "ohjattu uralla eteenpäin"?
Tässä keskustelussa oleellista on, että on halu palata koodin pariin ilman ohjausta ja ilman keskinkertaisuutta tms.
Intiaan tai Kiinaan siirtyvä koodaustyö on osittain myytti. Monet ajattelevat, että kaikki koodaus siirtyy pois Suomesta. Näin ei kuitenkaan koskaan tule olemaan. Yksi hyvä esimerkki lähimenneisyydessä on, että Sveitsistä siirretään koodaustyötä Suomeen.
Koodaustyön arvostus on Suomessa ongelma. Koodaus ajatellaan junior-tason työksi, mistä pitää äkkiä päästä managerin hommiin. Suuntaa tulisi muuttaa niin, että koodaustaitoja arvostettaisiin ja siihen ryhtyviä kannustettaisiin pysymään alalla ja laajentamaan osaamistaan. Näin saataisiin Suomeenkin piilaakson tyyppinen osaamiskeskus. Ohjelmistotyössä realiteetti on se, että koodaaja tekee työn, manageri ei yksin voi tehdä mitään, mutta koodaaja voi. Turhat managerit pitäisi karsia (=lähes kaikki) ja keskittyä itseohjautuviin tiimeihin. Myyntiin tulisi myös panostaa, erityisesti kansainväliseen myyntiin.
Koodaustyö on siksi hauskaa, että työ on suurimmaksi osaksi itsenäistä, eli kaiken työn voi tehdä itse paikasta ja ajasta riippumatta. Flow-tilaan päästyään tästä työstä ja aikaansaannoksista voi nauttia todella paljon.
Hauskaa koodausta kaikille!Totta. Itse olen ollu firmassa jossa huuman mukana lähes kaikki koodaus siirrettiin halpamaahan säästöjen toivossa. Säästöjä ei lopulta tullut. Syynä laadun lisäksi se, että asiakkaan ja intialaisen koodaritiimin välissä on pakko olla jokin kallis manageri. Vaikka kuinka tekisi tarkkoja speksejä, niin osittain homma menee rikkinäiseksi puhelimeksi. Lisäksi tietenkin intialaiselta puuttuu tarvittava toimitala- business- ja kulttuuritietämys.
Palattiin vanhaan malliin jossa Suomen koodaaja tapaa aluksi asiakasta muutaman kerran ja alkaa sitten koodaamaan. Myös toteutuksen aikana koodaaja voi suoraan olla yhteydessä asiakkaaseen epäselvissä tapauksissa ja muutoksenhallinnassa. Siihen ei tarvita kallista manageria väliin sotkemaan. Lisäksi samalla koodaajalle syntyy tuota toimialaosaamista, ja tuntee asiakkaan tarpeet ja tulevien käyttäjien toiveet. Tuota on tosi vaikea ulkoistaa kauaksi pois toiseen kulttuuriin ja businesmaailmaan.
Eli jos tehdään vähäänkään asiakasräätälöityä softaa tietyn asiakkaan tai toimialan tarpeisiin, niin ulkoistus on vähän niin ja näin. Jos tehdään jotain yleisempää softaa (vaikka uusi versio jostain verkkokaupasta), niin sellaisen ulkoistus vielä tietty menee.
Nokiakin aikoinaan valitteli, että Euroopan softaosaaminen on todella heikkoa, ja siksi lopulta Apple ja Google menivät heittämällä Nokiasta ohi. Kyllä softaa olisi hyvä kehittää siellä missä markkinat ja käyttäjätkin ovat. - Anonyymi
koodari _ kirjoitti:
Hauskaa koodausta kaikille!Alkoi managerin hommat kiinnostaa. Pitääkö sitä varten opetella kodaamaankin? Jotkut treenaa jopa C:llä (ryhmässä).
Mua kinnostaa yleiskäyttöinen Python, mutta sitten pitäisi osata myös Javascript, Kotlin-Java (serverit, mobiilit, Android), PHP, useampi framework, kirjasto, ja pysyä kehityksessä, saavuttaa kova taso ja paljon projekteja. Sit riittää töitä, kuten voi itse selvittää asian laidan olevan, mutta ei ilman riittävää työ, projektit kokemusta.
En itse menisi tollaiseen oranvanpyörään, plus koodaisi tahoille joiden pyrintöjä en ehkä haluaisi edistää.
Itselläni on tarve luoda hyviä ohjelmia, appeja, joita muut eivät näytä tekevän, ja suorittaa data-analyysejä, jolla paljastaa rikolliset, ja tekoälykin kiinnostaa. Ja muita maailmallekin hyödyllisiä projekteja. Jos joku mut sen jälkeen palkaa johonkin hommaan; no, olen jo toisella alalla.
- Anonyymi
Koodaaminen ei ole ikäkysymys, vaan kysymys siitä pystytkö hommaan. Aika monella paloa riittää, mutta kun ikää tulee, kysymys on pikemmin että mitä vanha koodaaja tekee kun pää ei enää toimi. Onko ehdotuksia?
- Anonyymi
Yllättävän hyviä kommentteja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990