60 min polttopuiden pillkomista kirveellä niin kalorikulutus on tommosen laskurin mukaan meikäläisen painoisella henkilöllä 730 kcal.
Kolmessa tunnissa 2190kcal. Puut omalta tontilta kaadettuja, moottorisahaan öljyä ja bensaa.
Jos laskee, että ton kalorikulutuksen olis tehny kuntosalilla jossa on maksettava hikoilusta niin voisiko tässä tapauksessa jo puhua "ilmaisista puista"?
Omalle työlle ei oikein osaa laskee hintaa kun on talvilomalla ja täydellä palkalla.
Puulämmitys kannattaa
45
1273
Vastaukset
- 12+17
tuosta pitää vähentää peruskulutus pois. Toisaalta jos syöt kilon puuta saat siitä 3440 kcal jolla pilkot huoleti vielä pitempäänkin.
- kaikkea pöhkö laskee
Kyllä on kallista, kulutit kunnon aterian puun pienimisessä, nyt joudut taas menemään keittiöön tankkaamaan energiaa. Lisäksi kaataminen ja sahan kantaminen kuluttavat samoin.
Jos tuota puusouvia jatkat niin olen samaa mieltä kuin ed. eli syö puuta aina tasaisin väliajoin niin tulee vielä halvemmaksi, puu on halvempaa kuin ruoka. - pyykkilautavatsa
Ja läskimaha lämmittäjät makaa sohvalla ja miettii kuntosalikorttia. Se vasta kallista onkin kun pitää autolla ajaa ovelta ovella monta kertaa viikossa että saa ihramahan katoamaan.
- Kulukarsinta
Entäs jos ei ole tonttia mistä kaataa? Tai metsäpalsta on niin kaukana, että kuljetuskustannusten jälkeen se on nollasummaa...
Ja kait tuohon pitää huomioda kalustokustannuksetkin, kun laskee mottihintaa eli ne sahat, halkomiskoneet jne.- KotimainenPuu
Koivukuitua kaupataan 30€/kiinto, jos kuorman tilaa niin tuskin kuutiolle tulee kovin mahdottomasti kuljetuskustannuksia, itselle tuotiin viimeksi traktorilla 10 pinokuutiota koivuhalkoja 1€/km oli kuljetushinta. 2,2c/kWh jää hintaa jos laskee 80% hyötysuhteella, sähkö nykyään 15c/kWh jopa enemmän itsellä pörssisähkö joulukuun hinta oli 16,5c/kWh. Eli jos hiukan jaksaa panostaa puiden tekoon niin säästö on huomattava.
Moottorisaha sellainen kohtuu hyvä maksaa 200€ (stihl ms 170d) fiskars kirves 49,90 ja noita ei tarvi joka vuosi ostaa. Normaali mies paukuttelee tuollaista kuitupuuta motin tunnissa. Jos 12h uhraa puunteolle niin säästää suoraan sähköön verrattuna 20000kWh kulutuksella 2560€. Jos laittaa 300€ puiden kuljetukselle ja 260€ työkaluille. Niin tuntipalkaksi jää pilkkomiselle 166€ ja jos laskee lämmitystyönkin mukaan joka kuulemma pitää laskea. Vuodessa on keskimäärin 220 lämmityspäivää ja 15min päivässä (itsellä menee 10min) jää tuntipalkaksi vielä 29€. Joten kyllä tuo raha ainakin minulle kelpaa, mistään tuon laatuisesta työstä ei saa noin hyvää palkkaa. Ja palkka nousee seuraavana vuonna kun saha ja kirves on maksettu. Ok. bensa sahaan unohtui 20€ vuodessa. Ja pitää muistaa että tuo on verotonta tuloa :D
- toinen lämmittäjä
Toi on aikalailla asennoitumisesta kiinni.
Itse kaadan välillä puita kaarisahalla ja kirveellä. Ja ensin teen niistä halkoa kiilaamalla... Onhan se työlästä juu, ja joku voisi kuvitella suorastaan harvinaisen typeräksi kun kerron, että hallissa olisi myös ihan nykyaikainen klapikone vanhan traktorin perässä, mutta siinä hommassa ei oleellista olekaan se puu sinänsä.
Tottakai minun kannattaisi tehdä polttopuut sillä klapikoneella, mutta kun touhuan metsässä ilman minkäänlaisia koneita, saan rentoutua. Koneet on sitten työntekoa varten.
Kaikille se ei sovi, mutta toisille se on rakas harrastus. Ja siitä voitte olla varmoja, että maailmassa on paljon kalliimpia ja kahelimpiakin harrastuksia. Toki saahan polttopuu-harrastukseenkin euroja uppoamaan, jos "täytyy" olla mönkkäriä ja muuta enemmän tai vähemmän turhaa.. Mutta moni ajelee mönkkäreillä ihan huvikseenkin, jos puusavotta on jollekin hupia ja harrastus, niin väliäkö sillä maksaako se vai ei..
Joku polttaa puita koska se on halpaa, toinen koska se on kivaa.
Ja sitten jos miettii sitä, että laittaa takkaan tulet, ja ottaa emännän kainaloonsa, niin mitenkäs sille rahallinen arvo lasketaan? Teistä en tiedä, mutta minusta tunnelmallinen hetki emännän kanssa on asia jota olisi hyvin vaikea korvata millään määrällä rahaa.- ketjun aloittaja
Aivan mahtavaa tekstiä, olen itsekin ajatellut, että pitäisi joskus tehdä halkoja ihan käsipelillä myös sahauskin, ei tarttis päristellä sahaa. Nyt keväällä siihen olisi hyvä ryhtyä kun on jo parin vuoden puut pilkottuna, siinä on varmasti oma viehätyksensä.
Kyllähän puulämmittäjät on eri asenteella liikkeellää kuin muut, eikös joku yliopistohenkilö kehunut puulämmittäjiä ja luonnonmukaisesti eläviä jopa edelläkävijöiksi? - 30/30
Juu, samaa mieltä että tunnelmointi takkatulen edessä vaimon kanssa mukavaa.
Sitä minäkin harrastan ja siksi ne muutamat motit takka- ja saunapuita viitsin tehdä.
Mutta että hoitaisi talon koko lämmityksen puilla niin siihen revohkaan en kyllä lähde, on se niin työlästä ja aikaa vievää enkä usko kenenkään nykyihmisen sitä pokasahapelillä pystyvän hoitamaankaan paitsi noin niinkuin virtuaalipohjalta.
Joku tuolla aikaisemmin laski itselleen huikeita tuntipalkkoja puutyöstä, saahan sitä tietysti sopivilla alkutiedoilla minkälaisia loppusummia tahansa.
Ei siinä kyllä samasta talosta luvut olleet kotoisin.
Mutta pääasia on että jokainen lämmittää juuri sillä millä haluaa ja saa sielulleen hoitoa.
;-)) - toinen lämmittäjä
30/30 kirjoitti:
Sitä minäkin harrastan ja siksi ne muutamat motit takka- ja saunapuita viitsin tehdä.
Mutta että hoitaisi talon koko lämmityksen puilla niin siihen revohkaan en kyllä lähde, on se niin työlästä ja aikaa vievää enkä usko kenenkään nykyihmisen sitä pokasahapelillä pystyvän hoitamaankaan paitsi noin niinkuin virtuaalipohjalta.
Joku tuolla aikaisemmin laski itselleen huikeita tuntipalkkoja puutyöstä, saahan sitä tietysti sopivilla alkutiedoilla minkälaisia loppusummia tahansa.
Mutta pääasia on että jokainen lämmittää juuri sillä millä haluaa ja saa sielulleen hoitoa.
;-))No, tietysti jos täytyy tehdä puita koko lämmitystarpeen verran, niin sitten otetaan koneet avuksi.
Puulämmittäjiä ja halonhakkaajia on monenlaisia. Joillekin tärkeintä on päästä edes hetkeksi pois excel-taulukoiden maailmasta. Toisille se voi olla tekosyy päristellä mönkkärillä ympäriinsä (hyväksyyhän vaimoväkikin helpommin hyödylliset koneet).. Ja sitten on joitakin, jotka omatoimisuudellaan onnistuvat jopa ihan oikeasti säästämään rahaa. - 4+3
30/30 kirjoitti:
;-))"Mutta että hoitaisi talon koko lämmityksen puilla niin siihen revohkaan en kyllä lähde"
Kyllä puulämmitys sopii harakanpesäänkin puukattilan ja varaajan avulla. Matalaenergiatalossa lämmittää leivinuuni todella hyvin koko talon. - Ota lääkkeet
4+3 kirjoitti:
"Mutta että hoitaisi talon koko lämmityksen puilla niin siihen revohkaan en kyllä lähde"
Kyllä puulämmitys sopii harakanpesäänkin puukattilan ja varaajan avulla. Matalaenergiatalossa lämmittää leivinuuni todella hyvin koko talon.198 viestiä hörhöllä jljellä täksi vuorokaudeksi.
Paina, paina... - 30/30
4+3 kirjoitti:
"Mutta että hoitaisi talon koko lämmityksen puilla niin siihen revohkaan en kyllä lähde"
Kyllä puulämmitys sopii harakanpesäänkin puukattilan ja varaajan avulla. Matalaenergiatalossa lämmittää leivinuuni todella hyvin koko talon.Ei kai noihin homekasvattamoihin mitään lämmitysjärjestelmää kannata rakentaa, kun ne lämpenee pelkällä 3000-5000 kWh/v käyttösähköllä.
Ainakin näistä kirjoituksista päätellen.
:-)) - 34+33
Ota lääkkeet kirjoitti:
198 viestiä hörhöllä jljellä täksi vuorokaudeksi.
Paina, paina..."Ota lääkkeet"
Heitä jäteilma- ja lpsysteemit mäkeen ja hanki swegon casa w130 ja puulämmitys, niin ehkä sitten osaat käyttäytyä netissä. - 10+2
30/30 kirjoitti:
Ei kai noihin homekasvattamoihin mitään lämmitysjärjestelmää kannata rakentaa, kun ne lämpenee pelkällä 3000-5000 kWh/v käyttösähköllä.
:-))"Ei kai noihin homekasvattamoihin mitään lämmitysjärjestelmää kannata rakentaa,"
hanki matalenergiatalo, swegon casa w130 ja puulämmitys, niin havaitset, että ivkone vie kosteuden pois ja talo ei homehdu vaikka kuinka yrittää. Rakennusaikana esim lammitalo kuuluu kastella joka puolelta, toisin kuin harakanpesiä, joissa ei uskalla edes olohuoneen lattialla hitsata. - Kyllä sä jaksat
34+33 kirjoitti:
"Ota lääkkeet"
Heitä jäteilma- ja lpsysteemit mäkeen ja hanki swegon casa w130 ja puulämmitys, niin ehkä sitten osaat käyttäytyä netissä.Vielä 169 vieti jäljellä tänään. paina, paina.
- Hienosti sujuu
10+2 kirjoitti:
"Ei kai noihin homekasvattamoihin mitään lämmitysjärjestelmää kannata rakentaa,"
hanki matalenergiatalo, swegon casa w130 ja puulämmitys, niin havaitset, että ivkone vie kosteuden pois ja talo ei homehdu vaikka kuinka yrittää. Rakennusaikana esim lammitalo kuuluu kastella joka puolelta, toisin kuin harakanpesiä, joissa ei uskalla edes olohuoneen lattialla hitsata.168 jäljellä
- Todella hyvin
Hienosti sujuu kirjoitti:
168 jäljellä
Ei hemmetti tää casa w130 jätkä kyllä järjestää parasta viihdettä täällä :D
Mä tukehdun kohta nauruun :D - sejo0
30/30 kirjoitti:
Ei kai noihin homekasvattamoihin mitään lämmitysjärjestelmää kannata rakentaa, kun ne lämpenee pelkällä 3000-5000 kWh/v käyttösähköllä.
:-))ei taida kauppa käydä, kun myyjä (30/30 ) täällä pelottelee :D.
- 9+4
Kyllä sä jaksat kirjoitti:
Vielä 169 vieti jäljellä tänään. paina, paina.
No nyt on parempi käytös, mutta turhaa spämmäystä tuo silti on, teksti ei liity lämmitykseen ja eristämiseen mitenkään.
- 122
Todella hyvin kirjoitti:
Ei hemmetti tää casa w130 jätkä kyllä järjestää parasta viihdettä täällä :D
Mä tukehdun kohta nauruun :DJäteilmaan taidat kotona tukehtua ja töissä on sairaan tylsää;-)
- raitis ilma
122 kirjoitti:
Jäteilmaan taidat kotona tukehtua ja töissä on sairaan tylsää;-)
Väärin meni hähähäää, nyt on vapaapäivä ja mulla ei ole kotona mitään jäteilmankierrätysputkea :D
- 30/30
sejo0 kirjoitti:
ei taida kauppa käydä, kun myyjä (30/30 ) täällä pelottelee :D.
Olen sähköalan ammattilainen eikä minulla maalämmön kanssa ole muuta tekemistä kuin oman talon lämmitys ja mitä nyt suunnittelu/valvontatyön kautta joudun tekemisiin kaikenlaisten lämmitystapojen kanssa.
Olen elämäni varrella asunut puulämmitteisessä (n. 20 v), sähköisessä varaavassa lattialämmitteisessä (n. 6 v), öljylämmitteisessä (n. 20 v) ja nyt maalämmitteisessä (alle 1 v) joten jonkinverran on omakohtaistakin tuntumaa eri tavoista. Niistä olen kirjoitellut tosiasioita sekä provoviestiä herra casaW:n kanssa. - 3y12
raitis ilma kirjoitti:
Väärin meni hähähäää, nyt on vapaapäivä ja mulla ei ole kotona mitään jäteilmankierrätysputkea :D
...katteettomat lupaukset...
nyt on enerventhörön vapaapäivä, kukaan ei tarvitse minua tänään
tahdon omistaa sinulle vuorokauden...
http://www.youtube.com/watch?v=PMCGZ0qZzvU - tuskin olet
30/30 kirjoitti:
Olen sähköalan ammattilainen eikä minulla maalämmön kanssa ole muuta tekemistä kuin oman talon lämmitys ja mitä nyt suunnittelu/valvontatyön kautta joudun tekemisiin kaikenlaisten lämmitystapojen kanssa.
Olen elämäni varrella asunut puulämmitteisessä (n. 20 v), sähköisessä varaavassa lattialämmitteisessä (n. 6 v), öljylämmitteisessä (n. 20 v) ja nyt maalämmitteisessä (alle 1 v) joten jonkinverran on omakohtaistakin tuntumaa eri tavoista. Niistä olen kirjoitellut tosiasioita sekä provoviestiä herra casaW:n kanssa."Olen sähköalan ammattilainen"
ja menit ostamaan rimpulan, jonka takuu on max 5 vuotta. Luulisi sähköalan ammatilaisella olevan vähän enemmän pelisilmää sähkökomponenttien hankintoihin. - lotraaja
4+3 kirjoitti:
Kyllä puulämmitys sopii harakanpesäänkin puukattilan ja varaajan avulla. Matalaenergiatalossa lämmittää leivinuuni todella hyvin koko talon.Suihkussako kylmällä vedellä, vai uimahallissa?
- puulla parasta
30/30 kirjoitti:
;-))Minä lämmitän koko talon puilla. Paras lämmitys muoto, eikä se nyt niin työlästä ole. Asenteesta kiini!
- narsjärvi
Puhut asiaa ,näin meillä toimitaan ,pakko koska sähkö on liian kallista pinokuutio maksaa meille n.6 cent /kw kaikki kustannukset laskien paitsi oma työ.
Säästämme vuodessa miltei 3000 eur.
- 6546478
Keskimääräisessä lounasateriassa lienee noin 1000kcal, eli jotta et kuihdu ja kuole nälkään joutuu aloittaja syömään 2 lounasta jotta saa tuon kalorivajeen kuitattua. Eli noin 20 euroa. Ei taida ollakaan ihan ilmaista lämmitystä!
- jokuvaa0890
Eipä taida olla ihan valkoihoisten ongelma tuo nälkään kuoleminen.
Päinvastoin, täällä poltellaan paljonkin rahaa siihen että päästäisiin kaloreista eroon.. Toki niiden kalorien saaminenkin jotain maksaa, mutta kun ongelmana on se, että sitä tulee syötyä huolimatta siitä tarvitsipa niitä kaloreita tai ei. - vevevrytte
jokuvaa0890 kirjoitti:
Eipä taida olla ihan valkoihoisten ongelma tuo nälkään kuoleminen.
Päinvastoin, täällä poltellaan paljonkin rahaa siihen että päästäisiin kaloreista eroon.. Toki niiden kalorien saaminenkin jotain maksaa, mutta kun ongelmana on se, että sitä tulee syötyä huolimatta siitä tarvitsipa niitä kaloreita tai ei.Ei nälkään kuole vaan nokinaamojen pienhiukkasiin n. 1500 henkilöä vuosittain ennenaikaisesti. EU-direktiivi tuli kiukaille ja kohta kielletään direktiivillä omien tarkastamattomien tulisijojen käyttö. heheheheh....
- 2+9
vevevrytte kirjoitti:
Ei nälkään kuole vaan nokinaamojen pienhiukkasiin n. 1500 henkilöä vuosittain ennenaikaisesti. EU-direktiivi tuli kiukaille ja kohta kielletään direktiivillä omien tarkastamattomien tulisijojen käyttö. heheheheh....
Tuskin kiellettään, suomessa on pari kolme miljoona tulisijaa, ja kommunisteilla, jotka lakeja säätävät myöskin niitä on.
- 1199
2+9 kirjoitti:
Tuskin kiellettään, suomessa on pari kolme miljoona tulisijaa, ja kommunisteilla, jotka lakeja säätävät myöskin niitä on.
Se vaan on EU eikä kommarit joka kaiken sanelee......
- 254y2h
1199 kirjoitti:
Se vaan on EU eikä kommarit joka kaiken sanelee......
Eurostoliitto on Neuvostoliiton seuraaja ja julkisella sektorilla on pelkkiä verotusta ja ddrlakeja diggaavia kommunisteja.
- hiillostaja
No voi helvetti dendään. Vai täytyis lämmittämiseen menevälle ajallekin laskea joku palkka, ja kulutetut caloritkin olis kuluerä. Puulämmitys säästää rahaa, siinä saa hyvän mielen, kuntokin säilyy jotenkuten ja halkojen tekeminen on vaan kivaa ( jos on aikaa). Onhan se paljon mielekkäämpää hikoilla polttopuiden tekemisessä, kuin mennä maksulliselle salille hikoilemaan. Pidän hyötyliikunnasta ja puusouvi on sitä parhaimmillaan. Mulla on pönttöuuneja, monta, on todella rentouttavaa sytyttää tulet, käydä kahvikuppi kädessä nojatuoliin ja katsoa tulta. Siinä sielu sulaa ja omakin vaimo tuntuu rakkaalta. En vaihda sitä fiilistä sähköpatterin termarin naksahteluun. Kyllä jämti on niin!
- aloittaja3
Kyllä! Pönttöuunit on hyviä, mullakin on muutama. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Ps. nuo kalorilaskurit on kaikki erilaisia, pääasia että hiki tulee.
- 2+16
Tuo 730 kcal/h on selvästi yliarvioitu. Todellisempi arvo on 300-420 kcal/h.
http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikunta_ja_painonhallinta/liikunta_kuluttaa_energiaa
PS. Itse käyn mielummin kuntosalilla.- hiillostaja
Varmaankin tuo kalorimäärä kuluu ainoastaan tosi massiiviselta lihaskimpulta kun painaa täysillä. Minulla kalorinkulutus on välillä ihan nollassa kun unohtuu fiilistelemään. Pääasia on että kuntoilee ei niinkään missä kuntoilee. Halkopinolla ja kuntosalilla on sama tulos: hiki tulee ja ajatus lentää
- klapeilla mennään
Mä taas ostoklapeilla luon lämmintä ja hyvää fiilistä taloon leivinuunilla. En laske kaloreita, koska laitan uunissa hyvää ruokaa. Urheilen kuitenkin muuten ulkona ilmaiseksi ja myöskin olen tehnyt monta kertaa itse klapit. Fiiliksen mukaan säädän ostoklapien ja omatekoisten klapien välillä.
- Sahakuntoilua
Ajattelin eilen kuntoilumielessä hyökätä pokasahan kanssa pihan nurkassa olevan roskapuukasan kimppuun. Ennen kuin ensimmäinen kantokassillinen oli täynnä, niin pipo oli märkä. Viedessäni puut sisällle kävin samalla laittamassa sykemittarin.
Täytyy sanoa että puiden tekeminen pokasahalla on rankkaa liikuntaa. Olen ihan ok kunnossa ja 10km rauhallinen juoksulenkki menee noin tuntiin keskisykkeellä 140. Puiden teossa keskisyke oli 158! Sahausjaksojen aikana syke oli jopa 170 ja matalimmillaan 140 kun kävin kantamassa puut sisään.
Voi olla että tuossa oli vähän tottumattomuutta, sillä uusissa urheilulajeissakin syke on ensimmäisillä kerroilla korkeampi.
Moottorisaha saa levätä jatkossakin... - käsipelissä lapintek
Klapin teko on ihan työstä käypää puuhaa olen tässä reilun viikon sisällä pieksänyt reilut 80 mottia kyllä tietän mitä puun teko on mutta kyllä pitän puun pilkkomisesta
- aagusti
Minä en enää moisesta "pitä". Liki kolmekymmentä vuotta moista harrastin enkä enää kuseksikkaan puupinon suuntaan... :))))))))
- pellettisydän
Hankin pelletit viime syksynä,1200kg, maksoi 230e. Sillä lämmitän takkaa koko lämmityskauden.
Eipä innostaisi laittaa enempää omaa energiaa koko juttuun.
Siistiä ja ei ongelmia tuhkasta.
Lopun energiani voin käyttää naisten perässä juoksemiseen.- koivunro1
Eipä nuo pelletit takassa oikein lämpöä anna, yritetty on. Osta samalla rahalla koivuklapeja toimiin takassa paljon paremmin.
- 40vklapeja
koivunro1 kirjoitti:
Eipä nuo pelletit takassa oikein lämpöä anna, yritetty on. Osta samalla rahalla koivuklapeja toimiin takassa paljon paremmin.
Olen samaa mieltä, ei pelletit sovi takkaan eikä uuniin, niihin täytyy olla puuta ja niistä on koivu parasta. Jos haluaa kuunnella rätinää niin pihkapuuta sekaan. Aiemmin mainittu 80 mottia viikossa taitaa olla mittavirhe.
- paikkansa pitää
Sedälläni oli tapana sanoa että tuollainen puu lämmittää kolmesti.
Kaataessa ja karsiessa.
Halkoessa.
Ja poltettaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821