Stadin asuntojen jakoperusteet

köyh ä

Pitkät jonot, harvat saavat. Mutta jollain on varaa valita.
En ollut uskoa, mutta totta asia on. Perheelle, useampi lapsi, oli kaupungin toimesta etsitty pitkään asuntoa, jokaisessa tarjotussa asunnossa oli ollut joku vika, väärän kokoinen, huono sijainti, ym. ym. Lopulta kun oli löytynyt asunto jossa oli kaikki piti olla kohdallaan, oli asukas tarkistanut asuntoa, lopuksi vessaa tutkiessa oli todennut, että wc-pönttö on väärään ilmansuuntaan. Arvaatte varmaan mihin suuntaan ei sovi pyllistää.
Ja asunnon etsintä aloitettiin alusta.
Moni asuntoa oikeasti tarvitseva ei koskaan saa minkäänlaista tarjousta.
Kieltämättä vihaksi laittaa tällainen toiminta.

28

3880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnnaBelle

Ei ole totta, ja toiset saa hakea, hakea, eikä sittenkään onnista :( ärsyttävää.
      Kun saisi edes jokseenkin siistikuntoisen ja kohtuullisen asunnon jostain ilman tupakansavun kellastuttamia seiniä jne. Kyllä on suru tullut monta kertaa "puseroon" kun yrttää saada halvempaa asuntoa näin pienituloisena ja kohta vielä pienmpi tuloisena eläkeläisenä.

• näin meillä

Jos on tupakansavun kellastuttamat seinät tms niin kaupunki ostaa kyllä maalit (antaa kuittia vastaan rahat) jos haluat tehdä remppaa ennen muuttoasi.

Itse aikanaan kaupungin asuntoon muuttaessani maalasin kaikki katot ja seinät.

• Legendaa.....

Aloitus on täyttä urbaanilegendaa.

Tiedän kokemuksesta, että jos tarjottu asunto ei kelpaa, niin turha odottaa uutta tarjousta todella, todella pitkään aikaan.

• mamut jyrää!

Kyllä se aivan totta on! Työkaverini asui jonkin aikaa kaupungin vuokra-asunnossa, kun omassa kodissa (talossa) oli sattunut vesivahinko. Hän kertoi, että erästä asuntoa kävi moni, moni huivipäinen katsomassa eikä asunto kelvannut. Työkaverini sanoi, että tämä asunto oli paljon paremmassa kunnossa kuin heidän asuntonsa. Oli tosi hyvillään kun pääsivät takaisin omaan kotiin. Tästä on jo useita vuosia, mutta arvelen, että tilanne on vain pahentunut. Nykyisin kaupungin asunnot ovat vain mamuja varten! Sinulle AnnaBelle, ikinä et tule saamaan kaupungin asuntoa, jos hakuperusteena on halvempi vuokra. Itse yritin monta kertaa, en koskaan saanut, joten muutin Savoon, pois pääkaupunkiseudulta eläkeläisenä. Vuokra oli suurinpiirtein puolet siitä, mitä pääkaupunkiseudulla.

• Vai niin.....
        mamut jyrää! kirjoitti:

Kyllä se aivan totta on! Työkaverini asui jonkin aikaa kaupungin vuokra-asunnossa, kun omassa kodissa (talossa) oli sattunut vesivahinko. Hän kertoi, että erästä asuntoa kävi moni, moni huivipäinen katsomassa eikä asunto kelvannut. Työkaverini sanoi, että tämä asunto oli paljon paremmassa kunnossa kuin heidän asuntonsa. Oli tosi hyvillään kun pääsivät takaisin omaan kotiin. Tästä on jo useita vuosia, mutta arvelen, että tilanne on vain pahentunut. Nykyisin kaupungin asunnot ovat vain mamuja varten! Sinulle AnnaBelle, ikinä et tule saamaan kaupungin asuntoa, jos hakuperusteena on halvempi vuokra. Itse yritin monta kertaa, en koskaan saanut, joten muutin Savoon, pois pääkaupunkiseudulta eläkeläisenä. Vuokra oli suurinpiirtein puolet siitä, mitä pääkaupunkiseudulla.

Tulihan se sieltä, eli että maahanmuuttajat voivat valita mieleisensä asunnon, ja suomalaisille annetaan, mitä heiltä tähteeksi jää.

No, tuokin on urbaanilegenda, eikä todellakaan pidä paikkaansa todellisuuden kanssa.

• somalinaama
        Vai niin..... kirjoitti:

Tulihan se sieltä, eli että maahanmuuttajat voivat valita mieleisensä asunnon, ja suomalaisille annetaan, mitä heiltä tähteeksi jää.

No, tuokin on urbaanilegenda, eikä todellakaan pidä paikkaansa todellisuuden kanssa.

mamut todellakin saa vapaasti valita minkä asunnon ottavat.

• Anonyymi
        Vai niin..... kirjoitti:

Totta on, tämänkin 2021.itse jätin kotini ja duunini Helsingissä naapuruston muuttumisen takia liian "eksoottiseksi".

• köyh ä

Voin vannoa että tuo tarina on tosi, olen kuullut sen henkilöltä joka on kaupungilla töissä, hoitamassa maahanmuuttajien/pakolaisten asioita.
      Ja nimimerkille mamut jyrää, kyllä niitä asuntoja riittää ihan suomalaisillekin, kaupungin asunnoissa asuu noin 90000 ihmistä, eli joka kuudes helsinkiläinen, ei ne ihan kaikki mamuja ole.

• Assi Himler

Mamut saunan taa ja heti

• Stadin Asunnot.

Kyllä tuo legenda on aivan totta; voin vakuuttaa, koska tiedän itse ( enenpää en voi paljastaa taustoja); maahanmuuttajia hyysätään toden teolla, ja kantasuomalaisille jää jämät, jos sitäkään!
      Maahanmuuttajat saavat hyvät asunnot paraatipaikoilta joissa on Saunat asunnoissa jne.... Saunoja sitten käytetään varastoina ja jne..... kun he eivät Saunojen päälle paljon perusta.
      Minä itse olen haaveillut asunnonvaihdosta Stadin uudiskohteisiin iäisyyden ( olen työssäkäyvä asiani hoitava ihminen/ perheellinen ja sosiaalisia ongelmia ei ole); mutta asuntotarjousta on aivan turha edes odottaa; maahanmuuttajat menevät edellemme!
      Päättäjille alkaa kohta kovat ajat kun kansalaisilta hermo katkeaa jossain pisteessä, jo nyt alkaa pipo pahasti kiristäämonelta kunnon kansalaiselta.

• jkjhhj

Vuonna 2011 tarvittiin kiireellisesti isompi asunto, saatiin 3 viikon Sisään tarjous. Nyt tarvitaan isompaa asuntoa ja haettiin uudiskohdetta joka ei ollut Muuten toive Alueella Mutta Saatiin asunto, eikä Edes Olla mamuja :) mamuille ne Niitä Asuntoja Varmasti Myös jakaa Enemmän mutta En jaksa uskoa Että Useampi Asunto Ei Kelpais ja sit Vaan Jatketaan etsintöjä, ei Tää sentään Asunnon Ostoa Ole.

• hiuhyuh

Kerro nyt edes vähän lisää. Täällä on jo moneen kertaan todettu (myös paraatipaikan uudistuotantoihin muuttaneiden taholta) että uudistuotantoon on sattumoisin valikoitunut työssäkäyviä kantasuomalaisia noin pääosin. Maahanmuuttajia on ollut ihan murto-osa muuttajista. Kuka tässä nyt sitten huijaa, sinä vai ne uuden asunnon saaneet?

• efbvwpqeirjm
        jkjhhj kirjoitti:

Vuonna 2011 tarvittiin kiireellisesti isompi asunto, saatiin 3 viikon Sisään tarjous. Nyt tarvitaan isompaa asuntoa ja haettiin uudiskohdetta joka ei ollut Muuten toive Alueella Mutta Saatiin asunto, eikä Edes Olla mamuja :) mamuille ne Niitä Asuntoja Varmasti Myös jakaa Enemmän mutta En jaksa uskoa Että Useampi Asunto Ei Kelpais ja sit Vaan Jatketaan etsintöjä, ei Tää sentään Asunnon Ostoa Ole.

onpa kumma homma kun en ole ikinä, vaikka olen 10 vuotta hakenut en yksin en kaksin en perheenä, ja parasta poikieni äiti ei saanut edes tarjousta, silloin kn muutti vuokra omakotitalosta, jonka vuokranantaja päätti myydä niin mitään tarjousta ha stadin asunnot on rasisteja Suomalaisille!!

• Paljon porua turhast

On taas osalla käsitteet sekaisin. Maahanmuuttaja ei mene kenenkään ohi missään jonossa kun taas pakolaisstatuksen saaneelle kaupungilla on velvollisuus osoittaa asunto. Ei ole kaupungilla mitään soveltamisen varaa tässä muutakuin ehkä että mihin kaupunginosaan heitä laitetaan.

Pakolaisista taas suurin osa tulee kiintiöpakolaisina, joista on sovittu YK:ta myöten. Jos näistä päätöksistä haluaa urputtaa niin aivan väärä kohde on kaupunki. Asia kuuluu eduskunnalle.

• Turhaa kitinää

Melkosen turhaa valitusta tosiaan. Suomi ottaa aivan minimit näitä kiintiöpakolaisia verrattuna muihin maihin. Tulevat siis sotatoimialueilta yms. Seuraavat voivat tulla esim Syyrian sodan pakolaiskeskuksista josta jaetaan eri maihin oma osansa.

Sitten nämä vetelät suomiluuserit täällä on sitä mieltä että nämä sotaa pakoon lähteneet ihmiset pitäisi lyödä johonkin kotimaan juoppo luikurifattahyypiöiden jonoon viimeiseksi.

Hävetkää ja järki käteen.

• Stadilainen Mummo

Aina kun puhutaa näistä asioista, menee överiksi.

Ei pidä niputtaa kaikkia ulkomaalaistaustaisia samaan nippuun!
        Kuten ei kaikkia suomalaisiakaan.

Yleistäminen on surullista.

Tunnen monia ihania ihmisiä jotka ovat tulleet Suomeen pakolaisina, ahkeria ja kunnollisia. Ja lukuisia suomalaisia joita en todellakaan haluaisi naapurikseni!!!

Mutta on totta sekin että jotkut ihmiset valitsevat asunnon sen koon tai varustelun mukaan koska myös Helsingin kaupungin vuokra-asuntohakemukseen voi laittaa omia toiveitaan. Minäkin olen valinnut ns. paremman ja sen myös sain. :)

On totta sekin että esim. Afrikkalaistaustaiset ihmiset ovat melko äänekkäitä. Siedän sitä niin kauan kun on kyse leppoisasta keskustelusta päiväsaikaan. Yöllä tai illalla en halua kuulla juoppojen meteliä enkä liian kovaa puhetta ja toistaiseksi naapurissani on tätä ohjetta noudatettu.

• Anonyymi

Häpeä itte vaan , kyllä niitä haja asutus alueillekin mahtuu. Ei kaikki tarvitse tunkea pk seudulle, töitä tekevät tarvitsee edullista asumista. Sosiaali väki voi asua syrjemmässä.

• ittälä

Mä olen itse vuokrannut yhden asuntoni maahanmuuttajaperheelle ja Helsingin kaupungin maahanmuuttovirasto oli siinä tämän perheen apuna. Ja kun myin asunnon pois niin tämä perhe ei saanut silloinkaan kaupungin asuntoa mutta saivat VVO:lta. Eli tämän kokemukseni perusteella maahanmuuttajat eivät tosiaankaan saa automaattisesti kaupungin asuntoa.

• ritukka5

Maahanmuutajien tilanne on ikävä ja heitä on autettava! Heille kuitenkin yleensä sossu maksaa vuokrat. Toisin on tavallisilla duunareilla. Ei ole varaa maksaa VVO:n Saton yms vuokria! Tämä on hyvä muistaa!

• Jaa miksi

Ymmärrän että pakolaisia otetaan. Kuitenkin kun olot kotimaassa edes jotenkin vakiintuu niin lippu kouraan ja menoksi.

Tässä on kumma juttu. On maahan muuttajia jotka työllistää jopa itse itsensä, mikä on ihan hieno juttu ja hyväksyn täysin heidän auttamisen elämisen alkuun.

Sitten on näitä ryhmiä joilla ei jo kulttuurin takia ole mitään kiinnostusta tehdä yhtään mitään. Miehet istuisi päivät nuotiolla poltellen piippua ja naiset/tyttölapset tekee työt. Näiden auttamista yhtään mihinkään en hyväksy. Turha kysyä miksi taklaan heidät oviaukossa. Kaupan kassalla kun maksat pienestä eläkkeestä viimeisen myyntipäivän -50% hintaiset ostokset. On ryhmä joka suoriutuu hommasta sossun maksusitoumuksella millä ei tunnu olevan ylärajaa.

• fgffgf

Heh, heh

https://www.stadinasunnot.fi/ sivuilla tällä hetkellä lukee

"Itämerenkadun asiakaspalvelupiste on suljettu tiistaina 10.9.2013 henkilöstön kehittämisen vuoksi."

Toivottavasti "kehittäminen" tarkoittaa lisää läpinäkyvyyttä ja loogisuutta tuonkin puljun toimintaan mutta oli mitä oli, niin kehittämistä riittää varmasti...

• Kobe

Höpö höpö mamujuttujenne kanssa. Hakemuksessa ei oteta huomioon ihmisen etnistä taustaa vaan ASUNTOTILANNETTA. Jos olisit itse muuttanut sotaa käyvästä maasta turvapaikanhakijan statuksella (se on siis virallinen status), totta kai se otettaisiin huomioon. Turha sitä on kadehtia. Ne lapseni päiväkotikavereiden vanhemmat, joiden kanssa olen jutellut kaipaavat kotimaataan, mutta eivät sellaisena kuin se nyt on.

Mitä turvapaikanhakijan pitäisi tehdä kun hän tulee Suomeen? Kieltäytyä viranomaisten antamasta avusta ja sanoa, että en viitsi ärsyttää suomalaisia, etsin asunnon vapailta markkinoilta. Kuinkakohan moni vuokraisi? Kieltäytyisittekö itse vieraaseen maahan muutettuanne (sodan jaloista) viranomaisten avusta, ettei kantaväestöä vaan harmittaisi.

Ja miksi he eivät osta omaa? No, lainanottajan ei ole kovin helppo saada lainaa, kun on turvapaikanhakijana Suomeen tullut ja perhe on iso. Miksi hankkivat niin paljon lapsia? Niin. Miksi Suomessa on hankittu ennen paljon lapsia. Elämme eri vaiheessa, Somalia ei ole jälkiteollinen yhteiskunta niin kuin me.

Äitini asuu kaupungin asunnossa. Sudeettisavolainen, ikänsä valtiolla ollut töissä. Peruste asunnon suht nopeaan saamiseen aikoinaan: pienet tulot, ei maksuhäiriöitä. Itse olen asunut kerran kaupungin vuokra-asunnossa. Peruste: heikko asuntotilanne ja pienet tulot, otimme vastaan mitä tarjottiin ja arpa kävi uuteen taloon. Ikävimpiä naapureita ovat aina olleet metelöivät juopot tai huumetyypit, eivät maahanmuuttajat.

Suurin syy edullisten vuokra-asuntojen vähyyteen on Helsingin huono kaavoituspolitiikka ja rakennusyhtiöiden kannattamattomuus/rahanahneus. Kaupungin pitäisi perustaa oma rakennusyhtiönsä ja alkaa ratkaista pääkaupungin asumisongelmaa. Rasismilla se ei ratkea, vähän enemmän tarvitaan älliä.

Ps. Niiden maahanmuuttajien lapsi voi olla joskus valitsemassa sinua asuntojonosta tai vaihtamassa sidettä makuuhaavaasi (ellei ole lähtenyt edullisemman asumisen takia vaikkapa Saksaan)

• jotain tehtävä!

Ihan turhaan "tappelette" saako mamu asunnon ennen aitoa suomalaista. Vastaus on yksinkertaisesti, kyllä saavat. En ymmärrä, miksi näitä työttömiä mamuja ei asuteta pohjoisempaan Suomeen. Vaikka ei nyt ihan Lappiin asti, mutta johonkin Keski-Suomen kuntaan. Sielläpäin on tyhjiä asuntoja näille, jotka eivät osaa työtä tehdä. Pääkaupunkilaiset ja TYÖSSÄ olevat saisivat Helsingin kaupungin asunnon. Kohta Helsinki on kuin jokin Mogadishu (miten lie kirjoitetaan). Ei näy kuin tummaa väriä!

• maija

Kyllä on jonninjoutavaa lässytystä kuka saa mitäkin tässä maassa. Joka jaksaa täällä kitistä joka käänteessä on itse aika luuseri. Muut on niitä syyllisiä joopa joo.. .

• niinpäniin

Kyllähän niitä pakolaisia laitetaan pohjoiseen ja itään asumaan, mutta heti, kun saavat tietää, että maanmiehet asuvat Helsingissä ne hyökkää tänne ja vaatii asuntoja ja elatusta sossusta. Milläs pidät niitä siellä pohjoisessa?

• ElviiraMäki

Mieluummin iloiset kunnolliset "mamut" kuin tuollaiset jokapaikan kitisijä-luuserit joiden sivistystaso ja tietämys asioista on puheiden perusteella kovin alhainen.

Olen vaihtanut kaupungin vuokra-asuntoa usean kerran kun tarpeet on muuttuneet lasten kasvun myötä, ja olen ollut tyytyväinen Helsingin kaupunkiin vuokranantajana. Luottotiedot jos on kunnossa ja työ vakituinen, vaikuttaa paljon.

.

• Anonyymi

Olen ollut pitkään jonossa,mieheni poismenon jälkeen joudun maksamaan yksin vuokran
      EN saa asumistukea. vuokra kallis,joudun lainaamaan joka kuukausi vuokraan muutaman satasen?velka kierre on kokoajan.Eläke ei riitä elämiseen eikä asumiseen

• Anonyymi

Olen hakenut kaupungin vuokra-asuntoa vuodesta 1984, onkohan ennätys? tuskin, mutta koskaan en ole saanut minkäänlaista tarjousta. luottotiedot on ja töitä teen, no, pärjään kyllä ilmankin, kun pakko on. olisin monesti ollut" oikeutettu" saamaan asunnon, en todellakaan pysy perässä heidän kriteereistään...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe