Eilen sitten meidän 5kk ikäinen tyttö tuli Eestistä onnellisesti uuteen kotiin,on kyllä nätti ja mukava otus näin miehenkin silmälle,luulin että minkä rotan ne sieltä oikein tuo ;)
Eli sitten asiaan,viikon verran oli aikaa lukea mitä sille saa antaa ruokaa ym..asioita,lemmikkikaupasta minulle annettiin kuitenkin mukaan chincillalle tarkoitettuja herkkupuikkoja,taisi olla Seran merkkistä,voiko niitä sitten ihan rauhassa antaa vaikka siinä onkin erilaisia viljanteriä ym.mitä ei suositella?jos ei voi niin miksi niitä sitten on kaupan ja chinchillan kuvakin vielä päällä.
Pidättekö sen kuivan heinän mitä se syö siinä pohjalla sahapurun päällä vai jossain muualla?
Kai sen heinän voi kesällä itsekin pihalta ottaa ja kuivatta talveksi valmiiksi?pieni säästö mutta säästö sekin.Entäs se pohjalle laitettava puru,voiko sen hakea lähemmästä sahakeskuksesta?
Tässä nyt mitä alkuun tuli mieleen kysyä.
chinchillan ruoka ym.
13
892
Vastaukset
- Jokke
Heinää voi tietenkin itsekin kuivata, säästäähän siinä. Omilla otuksillani on sellainen ärsyttävä tapa, että ne pissivät heinien päälle. En tiedä mistä johtuu, mutta on kuulemma yleistä. Heinää siis säästyy jos hommaa häkin seinään kiinnitettävän heinähäkin, siinä heinä ei likaannu niin nopeasti kuin häkin pohjalla.
Purun voi hakea jostain sahalta tms. kunhan huolehtii, että puu ei ole käsitelty millään myrkyillä. Itse haen aina purun eräästä puusepän verstaasta. Iso jätesäkillinen maksaa kai euron :) Se on iso säästö, koska purua kuitenkin kuluu paljon ja kaupan paketit ovat kamalan kalliita.
Noista herkkutangoista en oikein tiedä, niitä olen itsekin ihmetellyt eläinkaupassa. Jotenkin tuntuu, että valmistaja ei ole aivan perillä chinchillojen ruokavaliosta. Ei kannata ainakaan jatkuvasti pitää sitä häkissä ettei chinchilla syö sitä kerralla. Luulisin ettei suurta haittaa ole, jos vain joskus antaa otuksen vähän maistaa. - BlackHeartAngel
Chinchillan ruokavalio on tosiaan vain eläinkaupasta chinchillalle tarkoitettuja chinchillan pellettejä, eli ns. ruokapuriste..
Sen lisäksi puhdasta heinää ja vettä.
Makupalaksi voi joskus antaa näkkileipää, mutta muuta EN suosittele.
Chinchillan vatsa on erittäin herkkä...
Ei mitään tuoretta, seurauksena ripuli..Joskus jopa joillekin otukselle äkkikuolema..
Siporex-kivi pitäisi olla, koska hampaat kasvavat jatkuvasti...
Rautakaupassa myöskin myydään...
Yleisimmin eläinkaupasta saa mukaan.
Kylvetys chinchillan kylpyhiekassa vaikkapa 1-2 kertaa viikossa, riippuen turkin kunnosta, saatavilla eläinkaupasta.
Ei missään nimessä vedellä.
Sahanpuruja voi toki käyttää, kunhan katsoo, että puhtaita.
Heinän osto kannattaa kyllä mielummin..Toki voit itse kuivata, jos olet varma tuoreudesta jne..
Otus saattaa pelästyä, tiputtaa turkista karvoja tuppoina, kasvavat takaisin.
Joskus kuullut, että chinchilla on kuollut pelästyessään.
Ihana otus todellakin..
Käy katsomassa suomen lemmikkichinchillat ry:n sivustoja.- repa
Ei varmaan ole haittaa jos se pääsee vaikka joka päivä hetkeksi kylpemään? ainakin halukas se on kyllä lähtemään,heti kun alkaa vetää laatikosta kantta pois on se jo siinä päällä odottelemassa.Vaihdatteko koko hiekan aina kylpemisen jälkeen?itse olen ottanut sieltä kaiken p....n pois mitä tulee ja sitten ajattelin jos kerran viikossa lisäisi hiekkaa.
Kaupasta saimme mukaan kaksi kiveä,toinen iso valkoinen ja toinen pienempi ,ilmeisesti siporex,siihen se ei ole pahemmin koskenut mutta sitä isompaa nakertelee aika usein. - *Ninna*
repa kirjoitti:
Ei varmaan ole haittaa jos se pääsee vaikka joka päivä hetkeksi kylpemään? ainakin halukas se on kyllä lähtemään,heti kun alkaa vetää laatikosta kantta pois on se jo siinä päällä odottelemassa.Vaihdatteko koko hiekan aina kylpemisen jälkeen?itse olen ottanut sieltä kaiken p....n pois mitä tulee ja sitten ajattelin jos kerran viikossa lisäisi hiekkaa.
Kaupasta saimme mukaan kaksi kiveä,toinen iso valkoinen ja toinen pienempi ,ilmeisesti siporex,siihen se ei ole pahemmin koskenut mutta sitä isompaa nakertelee aika usein.Itse kylvetän chinchillani joka toinen päivä, joskus useamminkin. Jos chinchilla kylpee liian usein sen iho voi kuivua liikaa. Kylvyn jälkeen otan hiekasta papanat ym pois pienellä siivilällä. Lisäilen hiekkaa tarpeen mukaan (sinsuni kylpevät isossa muovilaatikossa juostessaan vapaana).
- chilla
repa kirjoitti:
Kaupasta saimme mukaan kaksi kiveä,toinen iso valkoinen ja toinen pienempi ,ilmeisesti siporex,siihen se ei ole pahemmin koskenut mutta sitä isompaa nakertelee aika usein.Hei! Minulla ollut useita chilloja vuosien ajan ja olen kasvattanut myös myyntii. Eli kaupasta olet varmaan saanut suola- ja kalkkikiven. Suolakiveä harvemmin nuoleskelee, kalkkikivi on melko ahkerassa käytössä. Puru tulee meillekin sahalta. Heinän olen ostanut. Meillä heinä purun päällä. Chillani pissii tiettyyn paikkaan, ei ympäriinsä. Kakat voi poistaa kun huomaa. Vaihda koko hiekka jos chilla pissii siihen. Itse olen antanut silloin tällöin voikukan- ja salaatin lehtiä, näkkäriä, riisikakkua ja siemenseoksia pelletin ohella. Tiedän monen olevan asiasta toista mieltä... mutta olen ne hyväksi havainnut. Ripulia tai mitään muutakaan vaivaa ei ole ollut. Chillani tykkää kovin sylissä olemisesta ja vapaanakin saa juosta aina välillä.ILoisia hetkiä lemmikkisi kanssa!!!
- repa
chilla kirjoitti:
Hei! Minulla ollut useita chilloja vuosien ajan ja olen kasvattanut myös myyntii. Eli kaupasta olet varmaan saanut suola- ja kalkkikiven. Suolakiveä harvemmin nuoleskelee, kalkkikivi on melko ahkerassa käytössä. Puru tulee meillekin sahalta. Heinän olen ostanut. Meillä heinä purun päällä. Chillani pissii tiettyyn paikkaan, ei ympäriinsä. Kakat voi poistaa kun huomaa. Vaihda koko hiekka jos chilla pissii siihen. Itse olen antanut silloin tällöin voikukan- ja salaatin lehtiä, näkkäriä, riisikakkua ja siemenseoksia pelletin ohella. Tiedän monen olevan asiasta toista mieltä... mutta olen ne hyväksi havainnut. Ripulia tai mitään muutakaan vaivaa ei ole ollut. Chillani tykkää kovin sylissä olemisesta ja vapaanakin saa juosta aina välillä.ILoisia hetkiä lemmikkisi kanssa!!!
lemmikki on nyt meillä ollut,ihan mukava otus,sylissä ei kyllä pahemmin pysy,varsinkin jos lapset sen ottaa niin on aika rauhaton,häkistä tulee jo itse kämmenelle,varasinkin illalla klo 22 jälkeen on halukas leikkimään,päivällä lähtee mielummin karkuun kun alkaa hoitajan kanssa kommunikoimaan,iltaisin päästetään se aina häkistä ulos,sen olen huomannut että "väsyy" noin varttitunninjälkeen ja jää johonkin nurkkaan eikä sitä saa oikein kiinni ,nyt olemmekin viisaampia ja laitamme sen kesken hyppelyn takaisin häkkiin niin saa helpommin kiinni,eli toistaiseksi kaikki ok.
- Tuuli
chilla kirjoitti:
Hei! Minulla ollut useita chilloja vuosien ajan ja olen kasvattanut myös myyntii. Eli kaupasta olet varmaan saanut suola- ja kalkkikiven. Suolakiveä harvemmin nuoleskelee, kalkkikivi on melko ahkerassa käytössä. Puru tulee meillekin sahalta. Heinän olen ostanut. Meillä heinä purun päällä. Chillani pissii tiettyyn paikkaan, ei ympäriinsä. Kakat voi poistaa kun huomaa. Vaihda koko hiekka jos chilla pissii siihen. Itse olen antanut silloin tällöin voikukan- ja salaatin lehtiä, näkkäriä, riisikakkua ja siemenseoksia pelletin ohella. Tiedän monen olevan asiasta toista mieltä... mutta olen ne hyväksi havainnut. Ripulia tai mitään muutakaan vaivaa ei ole ollut. Chillani tykkää kovin sylissä olemisesta ja vapaanakin saa juosta aina välillä.ILoisia hetkiä lemmikkisi kanssa!!!
Tähän haluaisin edelleenkiin muistuttaa, mitä Mari tuolla aikaisemmin sanoi, koska se oli ERITTÄIN hyvin todettu tuosta, kun joidenkin pitää toitottaa, että olen hyväksi havainnut siemenseokset ym. epämääräiset/VAHINGOLLISET ruotat:
"Jokainen hoitaa niin kuten parhaaksi näkee ja on vastuussa tekemisistään. Siksi on arvelluttavaa julistaa täällä poikkeavat ruokintatavat, koska ihmiset ottavat niistä usein mallia. Minä, kuten monet täällä, neuvovat oikean ruokintatavan koska se ei ainakaan ole chinchillan terveydelle vaaraksi. Jos täälä neuvoo poikkeuksia, joita ihmiset noudattavat, niin pitää silloin myös olla valmis neuvomaan jos ihmisten eläimille tulee seuraumuksia näistä kokeiluista. Ripuli chinchillalla voi olla kohtalokas. Se kun voi iskeä todella rajuna ja pienenä eläimenä chinchilla saattaa mennä nopeasti huonoon kuntoon ja kuolla. Eli ennaltaehkäisy (ei tuoreruokaa) vain chinchillapelletti, hyvä heinä ja vesi on parasta.
Tuosta hyväkuntoisuudesta. Toivottavasti Rouva 43 on käynyt esim. cincuyhdistyksen näyttelyssä ja nähnyt siellä chinchilloja. Jos ei ole vertailukohdetta, niin sitä ei tiedä minkänäköinen on todella hyväkuntoinen ja kaunisturkkinen cincu. Omistaja on usein tälläisessä tapauksessa mutu-tuntuman varassa."
"Chillani pissii tiettyyn paikkaan, ei ympäriinsä. Kakat voi poistaa kun huomaa."
Mitä?? Terveen chinchillan papanoita EI todellakaan ehdi "poistaa kun huomaa", ellei koko ajan istu rikkakihvelin kanssa häkin vieressä. Ummetusta chinchillalla on silloin, jos papanoita tulee noin hiljakseen.
Chinchilla KYLPYHIEKKAA ei tarvitse vaihtaa, jos chinchilla siihen pissii. Hiekkaa voi puhdistaa papanoista ja pissasta (kun chinchilla pissii hiekkaan, hiekka kerääntyy paakuksi pissan ympärille ja se on helppo sieltä poistaa) siivilöimällä sen siivilän läpi. Uusi kylpyhiekka vaihdetaan, kun edellinen tuntuu sormien välissä rasvaiselta.
Olethan käynyt SLC:n nettisivuilla http://www.clik.to/slc
koska sieltä saat luotettavampaa tietoa kuin täältä? Jos herää kysymyksiä, kysy asiaa mieluummin suoraan yhdistyksen toimihenkilöiltä kuin täältä, koska täällä liikkuu niin paljon näitä "Olen omistanut paljon chilloja. Tiedän kaiken. Olen syöttänyt niille aina kaikkea epämääräistä, joka on niille vaarallista, mutta ne eivät siihen ole kuolleet, mutta kuitenkaan en tajua, että hengissä pysyminen ja hyvin voiva on ihan ERI asia. Tykkään tehdä omia kokeiluja, eikä eläinten hengellä leikkiminen ole minulle juttu eikä mikään." - viilasit siitten pilkkua
Tuuli kirjoitti:
Tähän haluaisin edelleenkiin muistuttaa, mitä Mari tuolla aikaisemmin sanoi, koska se oli ERITTÄIN hyvin todettu tuosta, kun joidenkin pitää toitottaa, että olen hyväksi havainnut siemenseokset ym. epämääräiset/VAHINGOLLISET ruotat:
"Jokainen hoitaa niin kuten parhaaksi näkee ja on vastuussa tekemisistään. Siksi on arvelluttavaa julistaa täällä poikkeavat ruokintatavat, koska ihmiset ottavat niistä usein mallia. Minä, kuten monet täällä, neuvovat oikean ruokintatavan koska se ei ainakaan ole chinchillan terveydelle vaaraksi. Jos täälä neuvoo poikkeuksia, joita ihmiset noudattavat, niin pitää silloin myös olla valmis neuvomaan jos ihmisten eläimille tulee seuraumuksia näistä kokeiluista. Ripuli chinchillalla voi olla kohtalokas. Se kun voi iskeä todella rajuna ja pienenä eläimenä chinchilla saattaa mennä nopeasti huonoon kuntoon ja kuolla. Eli ennaltaehkäisy (ei tuoreruokaa) vain chinchillapelletti, hyvä heinä ja vesi on parasta.
Tuosta hyväkuntoisuudesta. Toivottavasti Rouva 43 on käynyt esim. cincuyhdistyksen näyttelyssä ja nähnyt siellä chinchilloja. Jos ei ole vertailukohdetta, niin sitä ei tiedä minkänäköinen on todella hyväkuntoinen ja kaunisturkkinen cincu. Omistaja on usein tälläisessä tapauksessa mutu-tuntuman varassa."
"Chillani pissii tiettyyn paikkaan, ei ympäriinsä. Kakat voi poistaa kun huomaa."
Mitä?? Terveen chinchillan papanoita EI todellakaan ehdi "poistaa kun huomaa", ellei koko ajan istu rikkakihvelin kanssa häkin vieressä. Ummetusta chinchillalla on silloin, jos papanoita tulee noin hiljakseen.
Chinchilla KYLPYHIEKKAA ei tarvitse vaihtaa, jos chinchilla siihen pissii. Hiekkaa voi puhdistaa papanoista ja pissasta (kun chinchilla pissii hiekkaan, hiekka kerääntyy paakuksi pissan ympärille ja se on helppo sieltä poistaa) siivilöimällä sen siivilän läpi. Uusi kylpyhiekka vaihdetaan, kun edellinen tuntuu sormien välissä rasvaiselta.
Olethan käynyt SLC:n nettisivuilla http://www.clik.to/slc
koska sieltä saat luotettavampaa tietoa kuin täältä? Jos herää kysymyksiä, kysy asiaa mieluummin suoraan yhdistyksen toimihenkilöiltä kuin täältä, koska täällä liikkuu niin paljon näitä "Olen omistanut paljon chilloja. Tiedän kaiken. Olen syöttänyt niille aina kaikkea epämääräistä, joka on niille vaarallista, mutta ne eivät siihen ole kuolleet, mutta kuitenkaan en tajua, että hengissä pysyminen ja hyvin voiva on ihan ERI asia. Tykkään tehdä omia kokeiluja, eikä eläinten hengellä leikkiminen ole minulle juttu eikä mikään."SItäpä minä juuri tarkoitin, että HIEKASTA VOI POISTAA KAKAT, kun ne siellä huomaa! Että toivottavasti TUULIKIN nyt ymmärsi, vai pitäneekö oikein rautalangasta vääntää. En myöskään tyrkyttänyt ruokintaohjeita läheskään siihen malliin, mitä sinä Tuuli. Totesin vain mitä itse annan, ja mainitsin heti perään että asiasta ollaan erimieltä.Mutta jos Tuuli haluat, niin vedä minun puolestani vaikka koko pussillinen herneitä nenääsi...halpojahan ne on.
- Tuuli
viilasit siitten pilkkua kirjoitti:
SItäpä minä juuri tarkoitin, että HIEKASTA VOI POISTAA KAKAT, kun ne siellä huomaa! Että toivottavasti TUULIKIN nyt ymmärsi, vai pitäneekö oikein rautalangasta vääntää. En myöskään tyrkyttänyt ruokintaohjeita läheskään siihen malliin, mitä sinä Tuuli. Totesin vain mitä itse annan, ja mainitsin heti perään että asiasta ollaan erimieltä.Mutta jos Tuuli haluat, niin vedä minun puolestani vaikka koko pussillinen herneitä nenääsi...halpojahan ne on.
Kukahan tässä herneet veti.
Jokainen ruokkii niin kuin tykkää, ja kantaa myös seuraukset siitä.
Kannattaisi kirjoittaa viestivämpää kieltä. Eipä tarvitsisi koko aikaa olla korjailemassa omia sanojaa "Sitäpä minä juuri tarkoitin" lauseella.
- *Ninna*
Monia chinchillalle sopimattomia ruokia ikävä kyllä myydään paketeissa, jonka kyljessä on chinchillan kuva. Anna herkkupaloina mieluummin silloin tällöin pari rusinaa.
- BlackHeartAngel
No voihan niitä rusinoitakin syöttää, kaurahiutaleita sillon tällön, riisikakun paloja joskus..jne...
Joillakin oli kauhea väittely lehtisalaatin ja tuoreruokien antamisesta..
Mutta
slc:tä lainaten..
"CHINCHILLAN RUOKINTA
Chinchillan ruokinta on yksinkertaista: kuivaa heinää, chinchillapellettiä ja vettä. Jyrsijöiden jyväseokset eivät ole chinchillan ruokaa. Pellettiä ostettaessa on oltava tarkka, että kyseessä on juuri chinchillan pelletti. Siinä on chinchillalle sopivat ravintoaineet oikeassa suhteessa. Heinän tulee olla kuivaa, hyväntuoksuista ja ehdottomasti homeetonta. Vesi vaihdetaan päivittäin. Vesipullo puhdistetaan pulloharjalla ja pilli esim. piippurassilla ainakin kerran kuukaudessa. Näin pulloon ei pääse muodostumaan levää. Chinchilla ruokitaan mieluiten illalla, kun se on pirteä. Tuore ruoka (esim. vihannekset ja hedelmät) ei ole chinchillalle sopivaa ravintoa." - *Ninna*
BlackHeartAngel kirjoitti:
No voihan niitä rusinoitakin syöttää, kaurahiutaleita sillon tällön, riisikakun paloja joskus..jne...
Joillakin oli kauhea väittely lehtisalaatin ja tuoreruokien antamisesta..
Mutta
slc:tä lainaten..
"CHINCHILLAN RUOKINTA
Chinchillan ruokinta on yksinkertaista: kuivaa heinää, chinchillapellettiä ja vettä. Jyrsijöiden jyväseokset eivät ole chinchillan ruokaa. Pellettiä ostettaessa on oltava tarkka, että kyseessä on juuri chinchillan pelletti. Siinä on chinchillalle sopivat ravintoaineet oikeassa suhteessa. Heinän tulee olla kuivaa, hyväntuoksuista ja ehdottomasti homeetonta. Vesi vaihdetaan päivittäin. Vesipullo puhdistetaan pulloharjalla ja pilli esim. piippurassilla ainakin kerran kuukaudessa. Näin pulloon ei pääse muodostumaan levää. Chinchilla ruokitaan mieluiten illalla, kun se on pirteä. Tuore ruoka (esim. vihannekset ja hedelmät) ei ole chinchillalle sopivaa ravintoa."Joo, minähän siellä taisin olla väittelemässä ;) Rusinoita todella voi herkkuna antaa, mutta ei paljon. Joskus olen syksyisin kuivannut ruusunmarjoja ja antanut niitä sitten silloin tällöin. Niissä eläinkaupan herkkutangoissa ym on usein kaikenlaisia chinchillalle sopimattomia siemeniä ja rasvaisia pähkinöitä.
Hyvä kun joku lukee slc:n ohjeita, jotka ovat kyllä asiantuntevia ja oikeita. Moni ei vaan ikävä kyllä tunnu arvostavan sitä asiantuntemusta, jolla nuo ohjeet on kirjoitettu, vaan rupeaa leikkimään chinchillansa terveydellä. - BlackHeartAngel
*Ninna* kirjoitti:
Joo, minähän siellä taisin olla väittelemässä ;) Rusinoita todella voi herkkuna antaa, mutta ei paljon. Joskus olen syksyisin kuivannut ruusunmarjoja ja antanut niitä sitten silloin tällöin. Niissä eläinkaupan herkkutangoissa ym on usein kaikenlaisia chinchillalle sopimattomia siemeniä ja rasvaisia pähkinöitä.
Hyvä kun joku lukee slc:n ohjeita, jotka ovat kyllä asiantuntevia ja oikeita. Moni ei vaan ikävä kyllä tunnu arvostavan sitä asiantuntemusta, jolla nuo ohjeet on kirjoitettu, vaan rupeaa leikkimään chinchillansa terveydellä.Minä ainakin pidän kiinni slc:n asiantuntemuksesta..
Tuskin yhdistys niin arvostettu olisi, mikäli virheellistä tietoa jakelisivat...
Itsellä parhaimmillaan ollut parisen kymmentä otusta nurkissa pyörimässä...
Onhan niitä monia..Esim. omenapuunoksat pestynä ja paistettuna ovat hyviä annettavia... Sekä myöskin mustikan varvut...Samoin käsiteltynä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733