Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ankkurivinssi

Fjord Attache

Onko kellään kokemusta WinchMatic MX52
ankkurivinssistä. Olisin kiinostunut käyttöohjeista,jos joku voisi vaikka opastaa.Käyttöohjeet kyllä on laitteen kotisivuilla,mutta ne ovat Ruotsiksi.

18

1909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole suomalaisia, vestekistä voisi löytyä englantilaiset, saattaapa olla ruotsissakin. Vinssin tunnen itse läpikotaisin. Myin ja huolsin niitä 6 vuotta.

      • Fjord Attache

        Ostin veneen kuolinpesältä viime syksynä.Vanha kippari ei ole enään kertomassa veneestä,että tämä on nyt vähän tälläistä tutkimista koko veneen osalta. Vinssi oli paikallaan,mutta controlboxi ei.Nyt olen saannut asennettua johdotukset ja poksin paikoilleen, mutta ei vaan pelitä.Vene oli seissyt noin kolme kesää ja talvea oiskohan vinssi jämähtänyt kiinni,mitä kyllä epäilen,tuntuu niinkuin joku lukitus olisi päällä.Virtaa kyllä koneelle menee ,mutta moottori ei vaan pyöri.Missä päin vaikutat?Itse asun Raisiossa olisi kiva saada vähän opastusta vinssin käyttöön.Puhutaanhan kumminkin noin lähemmäs 3000 e paketista ja olis kiva saada se pelittämään.


      • Fjord Attache

        Moi vanhami kun tiedät vinssistä kaiken, niin tiedätkö kuka vois mua neuvoa täällä Turun/Raision suunnalla.


      • Marino 32

        Minulle asennnutti ostamaani veneeseen veneliikeeen sopimusasentaja x52 vinssin. Jokin mennyt asennuksessa tai kytkennöistä pieleen. Ankkurin lasku onnistuu, mutta ylös kelatessa tulee n. 2 m ja sitten pysähtyy. Vinssin ylikuormasulake laukeaa. Odotus pari minuuttia, sulake päälle ja taas tulee 2 m ylös ja sulake laukeaa. Olet asentanut ja huoltanut noita vinssejä, joten missähän vika voisi olla.


      • Marino 32
        Marino 32 kirjoitti:

        Minulle asennnutti ostamaani veneeseen veneliikeeen sopimusasentaja x52 vinssin. Jokin mennyt asennuksessa tai kytkennöistä pieleen. Ankkurin lasku onnistuu, mutta ylös kelatessa tulee n. 2 m ja sitten pysähtyy. Vinssin ylikuormasulake laukeaa. Odotus pari minuuttia, sulake päälle ja taas tulee 2 m ylös ja sulake laukeaa. Olet asentanut ja huoltanut noita vinssejä, joten missähän vika voisi olla.

        Marino 32 käyttäjältä lisätietoa. Vinssi on WinchMatic MX52. Huoltomies mittasi moottorin ottaman virran, on n. 120A, vaikka valmistajan mukaan max. n. 60 A. Tuli takuuseen uusi vinssi ja vaihdetaan ensin moottori ja tarvittaessa muutkin osat. Katsotaan, saadaanko toimimaan.


    • Marino 32

      Sain Vestekiltä Ruotsista suomeksi käännetyt käyttöohjeet. Ilmoita e-Mail osoite, niin laitan tulemaan.

      • Anonyymi

        Hei. Onkohan sinulla lähettää vielä manuaalia? Sama ongelma, että haluaisin suomenkielisen ohjeen. Testaan näin ensin, ennen kuin laitan mailini tänne.


    • Parempi vinssi

      MX52 pysähtelee
      Kymmenen vuotta vanha MX52 vinssi ei ota talven jälkeen toimiakseen. Välillä vinssi lähtee vetämään ankkuria, mutta pysähtyy ensimmäisen metalliprikan kohdalla. Sitten ei lähden vetämään lainkaan. Automaattisulakkeen poispäältä laittaminen tuntui auttavan vinssin liikkeelle lähtöön, mutta nyt koko laite on mykkä.

      Onko ohjausyksikkö sekaisin vai onkohan laitteessa vakavampoi vika? Tietääkö joku korjaajaa Turussa?

      Nimim. Parempi vinssi

      • Kokeile noita

        Pysähtyykö kokonaan vai luistaako?
        Jos luistaa, niin kiristä kytkintä.
        Jos pysähtyy kokonaan, mittaa jännite, voi olla liian alhainen.
        Tarkista, että kettinki menee suoraan, jos juuttuu reunaan tai muualle, ei vinssi jaksa vetää metallia mutkalle.


      • Todennäköisesti se "prikan tunnistin anturi" kenkkuilee. Tai voi olla joku muukin anturi. Pitäisi vähän mittailla yleismittarilla.

        Taidan olla suomen ainoa Winchmatic mies. En asu Turussa.


      • vanhami kirjoitti:

        Todennäköisesti se "prikan tunnistin anturi" kenkkuilee. Tai voi olla joku muukin anturi. Pitäisi vähän mittailla yleismittarilla.

        Taidan olla suomen ainoa Winchmatic mies. En asu Turussa.

        Niin, vinssi pitää resetoida. Paina kyljessä olevaa punaista nappia ja vedä liinaa ulos, samalla aikaa paina boxin kyljessä olevaa punaista nappia. Sen jälkeen kelaa liina sisään. Auttaa hetkeksi.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Todennäköisesti se "prikan tunnistin anturi" kenkkuilee. Tai voi olla joku muukin anturi. Pitäisi vähän mittailla yleismittarilla.

        Taidan olla suomen ainoa Winchmatic mies. En asu Turussa.

        Terve
        Vieläkö tämän kautta tavoittaa vinssiasialla?
        Eli veneessä tuo winchmatic mx-52 vm. 2008.
        Syksyllä toimi vielä hyvin. Ajoin ylös ja jäi aika piukkaan. Nyt ei mitään eloa. Ohjausboksissa palaa punainen valo. Olen kokeillut noita resetointeja mut ei apua.
        Onko ehdotuksia?
        Terv. Juha Lind


    • Marino 32

      Unohdin päivittää viime kesän WinchMatic MX52 ongelman tilanteen. Vinssi toimii nyt hyvin. Turhaa työtä tehtiin monia tunteja. Onneksi maksaja oli muualla. Oikeat korjausohjeet saatiin Finmarinilta Kokkolasta. He asentavat valmistamiinsa veneisiin ko. vinssiä. Asennutavassa jota minullekin käytettiin ei saa käyttää vinssin mukana tulevaa automaattisulaketta. Sulakkeeksi on asennettava saman amppeerin ns. hidas sulake. Vaihto kesti noin puoli tuntia. Oikea tieto vähentää turhaa työtä ja ihmettelyä. Uskon, että tulevanakin kesänä vinssi toimii.

    • Marino32

      Viestiketjun alkupuolella selvää mitä ongelmia oli uuden vinssin kanssa. Vinssi toimi loppukesälle 2015. Elokuussa ilmestyi taas sama vika kuin alkujaan oli. Laski hyvin, mutta ylös kelatessa tuli vain n. metrin ja pysähtyi. Hetken odotuksen jälkeen taas metri ylös ja seis. Kolmannella kerralla pysähtyi kokonaan. Valot oli kadonneet kojetaulussa vinssin katkaisimesta. Syynä sen "hitaan" sulakkeen palaminen, joka ohjeen mukaan vaihdettiin kesällä 2013. Nostin ankkurin käsivoimin, ja ajoimme kotilaituriin. Vaihdoin sulakkeen ja taas metriin kelasi. Kokeilin kauko-ohjaimella ja suoraan katkaisimella, sama juttu. Toista sulaketta en polttanut. Vinssillä takuu kolme vuotta. Reklamoin viasta myyjälle/asentajalle. Asia on nyt selvittelyssä tehtaan kanssa. Epäilevät, että alkujaan vinssin koneistossa, jota ei vaihdettu, olisi joku vika, koska ottaa liikaa virtaa. Jään nyt odottelemaan tehtaan ratkaisua asiassa, jäiden tuloa ja sitten keväällä niiden lähtemistä.

    • Megi

      Onhan mullakin Grandezzassa sellainen ja ongelmatkin ovat! Ne alkoivat kolmas kesä taaksepäin. Vinssi ei suostunut kelaamaan sisään. Kaksi kertaa vinssi kävi Vestekin huollossa, mutta vika ei löytynyt. Sitten kysyin, mikä tavallisin vika laitteessa on, piirilevy. Se kuulemma kärähtää käytettäessä pelkillä akuilla. Jännitteen pitää olla korkeampi eli kone käynnissä tai laturin perässä. Itselläni on aurinkopaneelin tekemä jännite ja on riittänyt, mutta kaksi piirikorttia olen joutunut tilaamaan. Sitten oli ongelmana vinssin jarru eli ankkuri useasti laahautui perässä rantautuessa. Vestekillä saivat kuntoon. Nyt on sitten pari kertaa automaattisulake pettänyt. Se on tuonut kovin vaaralliset tilanteet ja olen etsimässä korvaavaa sulaketta. Pitkän eli luokkaa 2 - 3 tunnin ajon jälkeen sulake pettää. Ilmeisesti on valmiiksi lämmin, kun vinssiä aletaan käyttää ja laukeaa.

    • Marino32

      Lisätietoa osaltani tähän vanhaan ketjuun. Minun käytettynä ostamaani uudehkoon veneeseen asennettiin kaupan yhteydessä 2013 kesällä täysin uusi vinssi, jossa takuu kolme vuotta. Vinssin ongelmista kerroinkin ketjun alussa. Minulla ongelma ratkesi siten, että tehtaalta tuli takuuna keväällä 2016 täysin uusi vinssipaketti. Asian hoiti tehtaan kanssa veneen myyjä. Vinssi vaihdettiin ja entinen palautettiin vinssin toimittajalle Kokkolaan. Asiasta ei aiheutunut minulle kustannuksia. Vinssi toimi sen jälkeen hyvin. Myin veneen kesällä 2017 ja ainakaan ostajalta ei ole kuulunut, ettei vinssi olisi kunnossa. Uusimman vinssin mukana oli myös suomenkieliset käyttöohjeet.

    • Anonyymi

      MX52 reistailee. Piirikortilla oleva minirele taitaa olla kulunut ja lopussa. Onkohan Turun suunnalla ko. merkin huoltotoimintaa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe