Täällä kirjoittelee äikänmaikka, joka haaveilee jatkuvasti kirjastonhoitajan työstä. Olen opettajaksi valmistumiseni jälkeen tehnyt parin vuoden ajan äikänmaikan hommia sekä yläkoulussa että lukiossa. Yläkoulun koen aika haastavaksi paikaksi kurinpidon suhteen, lukiossa taas korjattavien tekstipinojen määrä hirvittää. Tiedän kyllä, että opettajan työ helpottunee parin ekan vuoden jälkeen. Kuitenkin haaveilen jatkuvasti kirjastonhoitajan/informaatiokon työstä. Kuvittelen sen olevan leppoisampi - joskin huonommin palkattu - pesti.
Pitäisikö minun vaan lopettaa haaveilu ja koettaa metsästää vakivirkaa opettajana? Vai pitäisikö opiskella vielä perus- ja aineopinnot informaatiotieteistä (onnistuisi avoimessa yliopistossa pitkälti verkko-opintoina) saavuttaakseni kirjastonhoitajan pätevyyden? Työtilanne kirjastoalallakin on kuulemma huono ja ainakin vakipaikat ovat kiven alla. Pelkään sitäkin, että entä jos päätyisin kirjastonhoitajan työhön, muttei se vastaisikaan odotuksiani - mitenköhän koulujen rehtorit suhtautuisivat työnhaussa minuun, kun loikkarivuosieni jälkeen koettaisin taas saada openpaikkoja?
Tiedän, ettei kukaan voi päättää asiaa puolestani. Jotakin ajatuksia aiheesta olisi kuitenkin mukava kuulla!
Äikänmaikasta kirjastonhoitajaksi
8
357
Vastaukset
- austerism1
Itselläni on samanlaisia ajatuksia, ja olen jopa aikoinaan suorittanut inf. tutkimuksen perusopinnot ja yhden aineopintojen kurssin. Aineopintoihinhan kuuluu kai lyhyt harjoittelu, joten kai sen aikana saa jonkinlaisen käsityksen alasta. Lisäksi on ns. pedagogisia informaatikkoja, joten siinähän voisi opettajuus ja kiinnostus kirjastoalaa kohtaan yhdistyä jollain lailla.
Niin, ja siis minulla on taustalla englannin kielen opinnot, ja opetan amk:ssa. - ketjun aloittaja
Kiitos vastauksestasi, austerism1! Saako udella, mikä sai sinut lopulta pysymään opetusalalla?
- ketjun aloittaja
Oho, luin epähuomiossa, että itselläsi OLI samanlaisia ajatuksia. Eli ajatus kirjastonhoitajan urasta on vielä mahdollinen?
- austerism1
Joo, siis jatkuvasti on mielessä, että jospa sitä...
Eräs kaverini on töissä oppilaitokseni kirjastossa. Ei tosin informaatikkona vaan ammattikoulupohjalta - onkohan ammattinimike nyt sitten kirjastovirkailija? No, hän kyllä tykkää. On ollut myös kaupunginkirjastossa. Siellä oli kuulemma hulinaa enemmän - siis asiakaspalvelua. Oppilaitoksen kirjastossa on rauhallisempi meininki, mutta siellä on sitten omat juttunsa. Esim. erilaisia tilaisuuksia (seminaarjeja sun muita) on melko usein, ja hän saattaa joutua niissä sitten avustamaan ynnä muuta.
- kjghfdsuhjk
En ole alalla mutta en voi ymmärtää sitä, miten joku rehtori panisi pahakseen sen, että kouluttaudut lisää?
Itse olen sitä mieltä, että mitä enemmän on erilaista työkokemusta ihmisellä takanaan, sen enemmän se sivistää ihmistä. Mielestäni on hyödyllistä saada muiltakin aloilta näkemystä.
Itse olen tervedenhoitoalan (yliopisto)opiskelija ja itseäni on ihmetyttänyt valtavasti sairaalamaailmassa se, miten eri osastot eroavat toisistaan monin eri tavoin. Työtavat, ahkeruus, yleiset käytännöt, ihmisten arvostaminen. Olen kokenut hyvin hyödyllisenä kierrellä aivan erilaisilla osastoilla. Mitä enemmän näkee, sen parempi. - Eräs opettaja
Olen opettaja, mutta tunnen monta informaatiotutkimuksesta valmistunutta/aineopinnot tehnyttä ja haaveilen itsekin välillä alan opinnoista, sillä kirjastoalan työ vaikuttaa kiinnostavalta ja etenemisen mahdollisuudet ovat ainakin korkakoulukirjastoissa paremmat kuin opettajilla.
Mielestäni työtilanne kirjastoalalla on kyllä hieman parempi kuin aineenopettajilla, ainakin mitä tulee vakituisiin töihin, mutta tulevaisuudesta on vaikea sanoa. Riippuu varmaankin paljon julkisen talouden tilanteesta ylipäätään ja siitä mitä E-aineistojen yleistyminen vaikuttaa kirjastoihin. Tuntemani informaatiotutkimuksen aineopinnot tehneet ovat saaneet vakitöitä parin vuoden sisällä valmistumisestaan, kirjastoista tai jostain muualta (kuitenkin kaikilla on korkeakoulutusta vaativia töitä.).
Toisaalta kirjastoalalla ei ainakaan ole sellaista ylikoulutusta kuin opetusalalla.
Kun olen itse hakenut aineenopettajan töitä pääkapunkiseudulta viimeisen vuoden aikana, niin hakijoita on ollut lähemmäs sata, mutta kirjastonhoitajan virkoihin hakijoita on kuulemma ollut yli puolet vähemmän.
Kokemukseni mukaan kirjastotyö tuntuu olevan huomattavasti paremmin resurssoitua kuin opettajan työ. Eli käytännössä vähemmän kiireistä. Tosin tämän suhteen on varmaan eroja eri työpaikkojen välillä. Tuntemani kirjastotyöntekijät ovat huomattavasti vähemmän stressaantuneita kuin opettajat ja tuntuvat pitävän työstään. Ja kyllä kirjastonhoitajana/informaatikkona pääsee opettamaankin, jos haluaa, esim. nykyään tiedonhaun opetusta annetaan monissa kirjastoissa.
Joten ehkä varovasti suosittelisin opiskelemaan informaatiotutkimusta, mikäli se kiinnostaa! - yksi haaveilija
Täällä myös äikän ope, joka haaveilee kirjastonhoitajuudesta. Voisi kuvitella, ettei opetaustasta ainakaan ole haittaa kirjastonhoitajaksi pääsyssä, sillä kuten joku jo mainitsi, on myös pedagogisia informaatikkoja, jotka pitävät erilaisille ryhmille "koulutuksia" jne.
Itselläni ongelmana on se, etten jaksa työn ohella opiskella informaatiotutkimuksen perus- ja aineopintoja. Olen nimittäin töissä lukiossa, ja ylitunteja on aika reippaasti, joten en yksinkertaisesti ehdi opiskelemaan kirjoitelmien korjaamiseltani ja perhe-elämältäni. Jäänee siis kirjastotyö vain haaveeksi... - Realiteettiterapiaa
Miten sitten työtilanne? Kun valtaosa kirjastoista on suoraan tai välillisesti (koulutus) kunnallisia ja kuntien talous tunnetusti vaikeuksissa, niin luulisi, että kirjastoissa olisi paineita vähentää nykyistäkin väkeä. Tietääkseni suomen kielen opettajienkaan työtilanne ei ole kaksinen, mutta kirjastoalaan vaihtamalla helposti mennään vain ojasta allikkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838