Eläinsuojeluviranomaiset eivät tee mitään

Turhautunut_seuraaja

Olen seurannut erään tallin toimintaa jo 1,5 vuotta ja tilanne on huolestuttava. Hevosia ostetaan talliin seisomaan, omistaja ei itse liikuta hevosiaan ja siksi osa ei saa juuri lainkaan liikutusta, talli on huomattava paloturvallisuusriski (heinävarasto samassa rakennuksessa), tarvikkeet lojuvat ympäri lattiaa, eräs hevosista erittain laiha ja kärsii pahasta yskästä, mutta eläinlääkäriä ei kutsuta ( tapauksia tullut, mutta koskaan ei ole omistaja eläinlääkäriä kutsunut), hevosille ei saateta antaa aamuruokia ennen iltapäivää tai viedä pihalle.
Kyseisestä paikasta on tehty vuoden 2007 jälkeen 4 ilmoitusta eläinsuojeluun, mutta kertaakaan eivät ole asialle mitään tehneet. En tiedä ovatko edes paikanpäällä käyneet saatikka mitään tarkastaneet.
Haluaisin tietää onko kellään muulla kokemusta samanlaisesta tapauksesta ja mitä olette sille tehneet?
Onko tässä tosiaan kyse eläinsuojeluviranomaisten laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä.

59

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Jos Hevosten olot ovat oikeasti todella huonot ja osa eläimistä voi huonosti, soita suoraan poliisille.

      • poliisit paikalle.

        Kyllä vaan.Soita suoraan poliisille ja kerro puhelimessa jo, että eläinsuojeluviranomainen ei tule paikalle huolimatta siitä, että on
        useasti ilmoitettu.


      • Tulityöläinen
        poliisit paikalle. kirjoitti:

        Kyllä vaan.Soita suoraan poliisille ja kerro puhelimessa jo, että eläinsuojeluviranomainen ei tule paikalle huolimatta siitä, että on
        useasti ilmoitettu.

        Polta talli.Rajaa tulialue.Päästä eläimet pihalle.Soita sitten vasta poliisille ja palokunnalle,niin saat monta synninpäästöä Taivaallisen Pietarin paperille.


    • stadin kundi 67

      Voithan aina valittaa eläinsuojeluviranomaisen toiminnasta tai esim.kerro jollekin toimittajalle jos kiinostuis jutusta niin asia saisi julkisuutta,

    • star6

      Eläinsuojeluviranomaiset voivat antaa neuvoja eläinten pitoon liittyen jne. mutta jos haluat että asialle tehdään jotain, pitää sinun ilmoittaa kunnan eläinlääkärille jolla on velvollisuus tarkastaa asia ja tehdä myös asialle jotain. Näin toimin myös itse kun ilmoitin huonosti kohdellusta eläimestä.

    • eläinhoitaja

      tee kunnan eläinlääkärille ilmoitus tallista ja jos sen jälkeen ei vieläkään tapahdu mitään ni ilmoitat poliisille eläinsuojelurikkeestä.
      Ja ennen kun teet ilmoituksen voi olla hyvä jos voit esim. kuvata tai ottaa valokuvia jossa näkyy selvä päivämäärä ja kello leima niin että jos omistaja jotenkin saa tietää että tarkastaja on tulossa niin että voit kuitenkin todistaa että tältä näyttää normaalisti

    • 5+7

      Jospa ovat käyneet ja todenneet puitteiden olevan lain määrittämissä rajoissa. Kovin usein tuntuu siltä, että eläinsuojeluilmoituksia tehdään kun hoito ei ole ilmoittajan mieleistä.

      • 45wy654

        No, eikös se ole parempi tehdä ilmoitus ja ihmisten käydä paikka tarkistamassa; mitään hätäähän ei ole, jos asiat on hoidettu asianmukaisesti?
        Minun mielestä eläinsuojelilmoituksia ei tehdä vaikka olisi asiaakin, vai miten voi olla mahdollista että kerrostalossa saa koirat kuolla nälkään ja paska haista mutta naapurit ei muka huomaa mitään? Aika sokeita ovat. Kissat karkaa kerta toisensa jälkeen rappukäytävään ja aina koirat ulisee ja kännisillä on lemmikkejä, mutta ei, ei kiinnosta. Koiran voi hakata kuoliaaksi, eikä poliiseja soiteta paikalle eikä mitään. Kyllä eläinsuojeluilmoiotuksia tehdään aivan liian vähän, pelätään seurauksia ihmisille ja pelätään että itse saa vaikeuksia. Maatilojakin on, missä lehmät ovat hukkuneet omaan paskaansa, eikä kukaan huomaa tai lehmät on lypsämättä: arvaapa paljonko ne huutaa tuskasta???

        Kovin usein tuntuu siltä, että eläinsuojeluilmoituksia tehdään aivan liian vähän, ja siksi siihen ei rahaa tunnu riittävän kun "ei sitä tarvita" vaikka eläinrääkkäyksiä paljastuu harva se päivä ja yleensä siinä vaiheessa vasta kun eläimet joudutaan jo lopettamaan.


    • Tosiasioita

      Taitaa olla pupua koko juttu ,kyllä viraomaiset puuttuu kun ilmoitus on tehty.Et taida pitää kyseisistä ihmisistä?

    • VÄÄRÄT IHMISET OMISTAVAT ELÄIMIÄ,...SAMA JUTTU LASTEN SUHTEEN.....SIKAMAISTA VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ :o(((((

    • Eihän aloittaja nyt ole sekoittanut hevostallia ja paikallista vanhainkotia keskenään?
      Kuulostaa hurjalta hevostenhoidolta, mutta vanhusten kanssahan tuo olisi aivan normaalia...
      Milloin saadaan lukematomien eläinaktivistien rinnalle ensimmäiset vanhusaktivistit?

      • Hyvä idea!!!

        Niitä kyllä on jo, ja sinäkin voisit itse olla yksi heistä??
        Mielenosoituksia on järjestetty ja vanhusten hoidosta ollut paljon puhetta. Taiteilijat käyvät usein vanhainkodeissa ja sairaaloissa laulamassa ja järjestämässä virkistystoimintaa, palkkaa ei maksa edes kyseisten vanhusten omaiset.

        Että paikallisen vanhainkodin asukkaiden omaiset jos vaivautuisivat aina tekemään yhdistyksen, mikä palkkaa virkisyttoimijoita, esiintyjiä ja keikkatyöläisiä, olisi takuulla vanhainkodeissa viihtyisämpää ja virikkeitä. Jos omaiset itse kävisivät useammin auttamassa, vaikka vuorotellen, olisi apua.
        Jospa ihmiset jotka aina valittavat siitä, ettei kukaan puutu vanhusten hoitoon, alkaisivat itse aktiivisesti vaikka toimia asian puolesta: lehtiin voi kirjoittaa, asiaa voi opiskella, itse voi tehdä ja käydä, jos ei muuta niin ilahduttamassa jne.

        Joten oletko sinä itse jo perustanut yhdistyksen missä toimii paikalliset "vanhusaktivistit" jotka pitävät huolta vanhusten oikeuksista ja hyvinvoinnista?


      • MjJDLFEGR

        Itse kannatan eläinten hyvinvoinnin lisäksi myös ihmisarvoista vanhustyötä. En näe että ne mitenkään sulkisivat toisensa pois.

        Joku viisas on joskus kirjoittanut tähän tapaan, että se joka kohtelee julmasti eläimiä, kohtelee melkein aina epäterveesti ja armottomasti ihmisiäkin.


      • Tapio522eikirj.
        MjJDLFEGR kirjoitti:

        Itse kannatan eläinten hyvinvoinnin lisäksi myös ihmisarvoista vanhustyötä. En näe että ne mitenkään sulkisivat toisensa pois.

        Joku viisas on joskus kirjoittanut tähän tapaan, että se joka kohtelee julmasti eläimiä, kohtelee melkein aina epäterveesti ja armottomasti ihmisiäkin.

        Luther:
        ”Eläimet ovat myöskin Jumalan luotuja olentoja, ja Hänen luomiaan olentoja ei saa häpeällisesti väärinkäyttää.
        Mutta monenkaan ihmisen omatunto ei soimaa häntä siitä, että hän antaa eläimensä nähdä nälkää, tahi kiusaa ja vaivaa niitä, tahi pieksää ja pakoittaa niitä ylenmääräiseen työhön. Tätä kaikkea kutsun sydämettömyydeksi. Se joka on sydämetön eläimiä kohtaan, hän on myöskin sydämetön ihmisille.

        Meillä on oikeus tappaa ja syödä eläimiä, se ei ole mikään synti, sillä sitä varten ovat ne meille annetut; mutta niiden kiusaaminen ja rääkkääminen on kauhea synti.

        Usein purkaa monikin vihansa viattomia eläimiä kohtaan, kun ei kukaan muu satu olemaan lähellä, tahi koettaa hän kostaa lähimmäiselleen vahingoittamalla ja rääkkäämällä hänen eläimiään, jotka kuitenkin ovat aivan viattomat. Mutta mitä vastaat sinä eläinrääkkääjä, kun Jumala kutsuu sinut tilinteolle siitä miten olet kohdellut Hänen luomiaan olentoja?

        Kurjaa iloa on myöskin eläinten ärsyttäminen ja kuolemaan asti uuvuttaminen; siinä minä en tahdo olla mukana, sillä en saata nähdä sellaista tuskaa ja kidutusta. Ankarasti tulisi myöskin teroittaa lasten mieliin, että he oppisivat säälimään eläimiä, jotteivät heidän sydämensä tulisi kylmiksi ja lemmettömiksi ihmisiäkään kohtaan”

        (Luther)


    • Euroopan Unioni

      Ehkä ongelma onkin paljon suurempi kuin yksittäisen hevostallin pitämisen tasolla. Kenties Suomen kansanmurhan jälkeen on kadonnut hevostenhoitajan ammattitaito. Eikä osaavampia tekijöitä löydy enää mistään. Aivan kuten monet muutkin alat ovat romahtaneet osaavan ammattitaidon kadotessa elinsiirteiksi.

      Viranomaisilla on kaksi vaihtoehtoa: antaa tallin pyöriä surkeammissa olosuhteissa tai lopettaa kaikki hevoset puutteellisen hoidon vuoksi.

      Ehdotan seuraavaa: Hevostenhoitajan ammattitaito on kadonnut ja tilalle on tullut kenties jotain muuta. Koko hevostenhoito pitäisi nyt organisoida kokonaan uudestaan vähemmän vaativalle tasolle. Vähempikin riittää-periaatteella. Hevostenpidon alkeet: riittävä ruoka (kauraa ja vettä ja muuta), kunnollinen tallipaikka pahnoilla ja minimiulkoilut.

      p.s. minä en tiedä hevostenhoidosta mitään, mutta kyllä varmaan joku pystyy määrittelemään hevosenhoidon minimiperiaatteet

    • heppadari

      toivottavasti jaksat vielä taistella siitä, että eläimet tullaan tarkastamaan. Älä vaan jätä juttua kesken on se vaan niin väärin ,että aina eläimet saa kärsiä!
      Kokeile kunnan eläinlääkäriä ja poliisia jonkun on vaan varmasti puututtava kun jaksat vaan olla sisukas.

    • Euroopan Unioni

      Älä odota viranomaisten hyväntekeväisyyttä. Tänä päivänä ja tällaisen globaalin katastrofin keskellä olisi syytä oppia kansalaisaktivismia ja pohtia, miten niitä hevosia olisi vähintäänkin syytä hoitaa. Perusta työryhmä tai muu sellainen pohtimaan hevosenhoitoon liittyvää tapakulttuuria. Varmaan on jo valmiiksi olemassa jos jonkinlaista hevostenhoitoliittoa, jonka toimintaan voi osallistua.

      Suomessa perinteisesti ei ole riittänyt valtion tukitoimet, vaan korkea elintaso on perustunut oma-aloitteisuuteen ja aktiiviseen harrastustoimintaan. Ei tässä maassa pärjää viranomaisia apua odottelemalla, vaan tekemällä itse töitä. Suomen viranomaiset eivät koskaan ole olleet mitään tallin lantojen lakaisijoita, vaan he ovat ns. seksiterapeutteja.

      Jos et muuta keksi, niin tilaa itsellesi ainakin Hevohullu-lehti. Suomen hevostenhoito talleilla on perinteisesti pyörinyt tallityttöjen vastuulla. Monien pikkutyttöjen unelmien haave ja harrastus on ollut oma hoitohevonen, jota on käyty hoitamassa iltaisin koulupäivän jälkeen. Tallitytöt harjaavat turkkia, kampaavat hevosenharjaa, luovat lannat pois tallipaikasta ja ulkoiluttavat. Hoitavat päivittäiset kaurat ja vedet. Minne ovat tallitytöt kadonneet?

    • 8+19

      Osta talli itsellesi

    • KALLE KELLO

      Olet seurannut erään tallin toimintaa KAKSITOISTA (12) VUOTTA?!!! Ja sitten tulet tänne ihmettelemään??!! Joko valehtelet ihan häpeilemättä tai olet todella yksinkertainen, ettei ole tullut mieleesikään ilmoittaa asiasta poliisille ja tai kunnan eläinlääkärille. On meittiä moneen junaan

      • KALLE KELLO

        PUOLITOISTA (1,5) VUOTTA!! Yksinkertainen se olen minäkin


      • Euroopan Unioni

        Kunnan eläinlääkäri on tänä päivänä kiinnostunut vain lopettamiseen liittyvistä indikaatioista. Että itse olet yksinkertainen, kun luotat kunnan eläinlääkärin tekevän asialle jotain. Se kuolema hevosille, jos kunnan eläinlääkäriä toistuvasti vaivaa.

        Kuuluu juuri nimenomaan tehdä asialle jotain. Pohtia ja keskustella ja kenties jopa todeta, että huoli on omasta psyykkisestä epätasapainosta johtuvaa. Tai todeta, että hevoset eivät sen vähempi surkeita tapauksia sitten kuitenkaan ole, vaan valokuvissa esitellään vain ne hevosmalleiksi päässeet huippuratsut. Ja elämä tallien seinien sisäpuolella onkin hyvin erilaista kuin mitä ravihevoskilpailujen perusteella voisi kuvitella. Hevosillakin on niitä heikkoja hetkiä eikä joka vaivaan kuuluu lopetuspiikkiä antaa vain siksi, että naapurilta menee yöunet.

        Ehkä hevosalaa ei koskaan saada niin korkeatasoiseksi tässä maailmassa, mitä ratsutallin naapuri toivoisi. Eläinten maailmassakin on ne omat realiteetit ja toivottavasti onkin jalat maassa ja lantalapio kädessä. Sehän tästä globaalista katastrofista puuttuisikin, että hevosetkin pitäisi stailata hevosmissikisoihin. Missä on järki? Hevosten kohdalla se järki on siinä, että pitäisi opetella se hevosten perimmäinen tarkoitus. Ja se on hyötykäyttö: ravit, ratsastustunnit, lemmikkieläimenä pito ja varmaan monta muutakin syytä. Euroopan Unioni on sellainen maa, että kuuluu osata elää. Eikä siis vaan stailata ulkonäköä mahdollisimman edustavaksi jonkinlaisia kuninkaallisia kontrollikäyntejä varten. Ne tehtävät kuuluvat Suomen valtion puolelle, mutta faktahan on se, että... me kaikki elämme Euroopan Unionissa ja Suomen valtion konttorikontrollerit vain pyrkivät valtaan.


      • KALLE KELLO
        Euroopan Unioni kirjoitti:

        Kunnan eläinlääkäri on tänä päivänä kiinnostunut vain lopettamiseen liittyvistä indikaatioista. Että itse olet yksinkertainen, kun luotat kunnan eläinlääkärin tekevän asialle jotain. Se kuolema hevosille, jos kunnan eläinlääkäriä toistuvasti vaivaa.

        Kuuluu juuri nimenomaan tehdä asialle jotain. Pohtia ja keskustella ja kenties jopa todeta, että huoli on omasta psyykkisestä epätasapainosta johtuvaa. Tai todeta, että hevoset eivät sen vähempi surkeita tapauksia sitten kuitenkaan ole, vaan valokuvissa esitellään vain ne hevosmalleiksi päässeet huippuratsut. Ja elämä tallien seinien sisäpuolella onkin hyvin erilaista kuin mitä ravihevoskilpailujen perusteella voisi kuvitella. Hevosillakin on niitä heikkoja hetkiä eikä joka vaivaan kuuluu lopetuspiikkiä antaa vain siksi, että naapurilta menee yöunet.

        Ehkä hevosalaa ei koskaan saada niin korkeatasoiseksi tässä maailmassa, mitä ratsutallin naapuri toivoisi. Eläinten maailmassakin on ne omat realiteetit ja toivottavasti onkin jalat maassa ja lantalapio kädessä. Sehän tästä globaalista katastrofista puuttuisikin, että hevosetkin pitäisi stailata hevosmissikisoihin. Missä on järki? Hevosten kohdalla se järki on siinä, että pitäisi opetella se hevosten perimmäinen tarkoitus. Ja se on hyötykäyttö: ravit, ratsastustunnit, lemmikkieläimenä pito ja varmaan monta muutakin syytä. Euroopan Unioni on sellainen maa, että kuuluu osata elää. Eikä siis vaan stailata ulkonäköä mahdollisimman edustavaksi jonkinlaisia kuninkaallisia kontrollikäyntejä varten. Ne tehtävät kuuluvat Suomen valtion puolelle, mutta faktahan on se, että... me kaikki elämme Euroopan Unionissa ja Suomen valtion konttorikontrollerit vain pyrkivät valtaan.

        "Kunnan eläinlääkäri on tänä päivänä kiinnostunut vain lopettamiseen liittyvistä indikaatioista".
        Yksinkertainen olen, mutta en niin yksinkertainen, että jos tuon alussa olevan sinulta lainatun lauseesi pitää jossain päin suomea paikkansa, on kunnan eläinlääkäri tehnyt virkavirheen. Sanoo tämä yksinkertainen, joka ei osaa numeroita.


    • hevoseton/huoleton

      Kerro meillekkin vihjauksilla, älä suoraan osoitetta äläkä tallin nimellä vaan maantieteellisellä sijainnilla, josta jokainen voi itse päätellä tallin sijainnin. Niin sen jälkeen voi muutkin päätellä onko tilanne todellakin kuvatun kaltainen, vai onko kysymys jostakin muusta kuten ilmoittajan kosto tai mielenterveys ongelmat t.m.s.

    • tonterin tonttu

      "ja heinävarasto samassa rakennuksessa"... Kyllä tuossa onkin IHMETTELEMISTÄ!

      Hoida kuitenkin se vanhainkoti turvalliseksi ja käy ulkoiluttamassa vanhuksia parempaan kuntoon, äläkä ihmettele.

    • toimii 13

      Sinun pitää EHDOTTOMASTI toimia/EI KATSELLA VIERESTÄ.,ettei tarvii kysellä itseltään "olis pitänny" se on meidän velvollisuus.
      RIPEÄSTI SOITTO POLIISILLE.

    • heppa3

      Ilmoittajan nimi pysyy salassa./
      kokemuksesta ja asioista tietävä.Nyt puhelin käteen turha sun tänne on ilmoitellamiten asiat ovat ,järki käteen ja toimintaa.

    • On velvollisuus

      Miksi verrata eläimiä ja ihmisiä asioitahan hoitavat eri henkilöt . Olen ymmärtänyt että he saavat palkkaa,siitä kun hoitavat työnsä.Ei kai eläilääkäri hoida vanhuksia ja sosiaalitantta tai vastaava hoida eläimiä.Jos jokainen virkamies hoitaisi työnsä niin ei tällaisia epäkohtia olisi.JOKAINEN ELÄVÄ OLENTO TUNTEE KIPUA ,TUSKAA,NÄLKÄÄ JA KÄRSII NÄISTÄ JOS EI HOIDETA EPÄKOHTIA.Ota poliisiin yhteyttä ,ei tarvitse pelätä se on poliisin työtä.Jos eläinlääkäri ei hoida työtään.

    • samanhenkinen1

      Läänin eläinlääkärin on tultava.Kunnan eläinlääkäreiden käyttö on vähän arveluttavaa,koska osa on ns.kavereita tuollaistan idioottien kanssa eivätkä uskalla tehdä mitään.Toivottavasti jaksat taistella eläinten puolesta.

    • (7989(

      Muistathan, että jos ilmoitus poliisille on aiheeton, niin voit saada syytteen perättömästä ilmiannosta?

      Moni hevonen on laitumella pitkiä aikoja, eikä niillä välttämättä ratsasteta kuin tunti päivässä. Jos hevonen on tallilla esim. ylläpidossa eli omistajan kanssa on sovittu, että omistaja maksaa ruoan ja tallipaikan, mutta omistaja itse hoitaa esim. ratsuttamisen, niin silloinhan ongelma ei ole tallin vaan omistajan. Hevosia on talleilla usein monesta eri syystä. Osa hevosista saattaa olla sairaana, lähellä eläkeikää tai vaikkapa siitoskäytössä, jolloin ne eivät ole normaalissa ratsastuskoulukäytössä.

      AP:n aloituksesta ihmettelen sitä, että vahtiiko hän tosiaan niitä hevosia noin klo 7 - 21 joka päivä viimeisen reilun vuoden aikana, jotta hän pystyy sanomaan, että mitä tapahtuu tallin sisällä, laitumilla jne? Mistä hän myöskään tietää sen, että onko eläinlääkäri käynyt paikalla vai ei? Omistaja on saattanut esim. soittaa eläinlääkärille jostakin vaivasta ja hoitaa lääkärin ohjeiden mukaan pieniä vaivoja ihan kotikonstein. Eihän ihmistäkään kiikuteta lääkäriin jokaisen flunssan tai nyrjähdyksen takia.

      Jos hevostallilla oikeasti on hevosilla huonot olot, niin sitten vaan todisteita keräämään (esim. valokuvia, päivämääriä ja kirjallista seurantaa tallin oloista), jotta voit toimittaa aineiston esim. poliisille tai eläinsuojeluviranomaisille.

    • SÄÄLITTÄVÄÄ

      Todellakin eläinsuojelurikokset vain lisääntyvät, eikä lakiin saada muutosta. Rangaistus törkeästä eläinsuojelurikoksesta on pikku sakko ja kolme kuukautta edollista. On selvää, että tuollainen on aivan liian vähän.

      Ikuinen eläimienpito kielto, vankeustuomio ja naama lehteen. On HÄPEÄLLISTÄ, että LAKI suorastaan SUOSII eläinrääkkääjiä.

      Joka kuntaan henkilö, joka valvoo tuotantotilojen toimintaa. Ei tarvitse olla eläinlääkäri, normaali ihminen osaa tulkita, onko karja NÄLÄNHÄDÄSSÄ.

      MTK.n PUTTOSEN maatilalla SAVOSSA ei isä, eikä poika tuota havainneet !

    • Euroopan Unioni

      Ei vastuuta hevostenhoidosta kuuluu eläinlääkärille sysätä, vaan jokaisen eläimen omistajan on itse osattava hoitaa hevosensa. Hevosenhoidon perusteet kuuluu opetella ja omatoimisestihan niitä hevostiloja kuuluu pyörittää. Omistajalla on valtava vastuu hevosten hyvinvoinneista. Faktat esiin. Eläinlääkäri hoitaa vain sairaudet ja antaa niihin lääkkeet. Kaikki normaali hevosen elämä on hevosenhoitajan vastuulla: ravinto, liikunta ja mukava tallipaikka.

      Jokaisen tallinomistajan täytyy myös osata hevosten ensiapu. Mitä tehdä pikkuvaivoille?

      Ja on turha vedota siihen, ettei tiedä. Hevosenomistajan kuuluu tietää. Jos ei tiedä, niin sitten kuuluu opiskella hevosenhoitoon liittyvää kirjallisuutta esimerkiksi Akateemisesta kirjakaupasta ostettuna. Suomen maatalouskulttuurissa oli ainakin ennen vanhaan mahdollista suorittaa erilaisia eläintenhoitoon liittyviä sertifikaatteja. Elaintenhoito on oma vastuullinen ammatti, josta ei ulkopuolisten kuuluisi olla huolissaan laisinkaan.

    • hästar finns inte

      Paloturvallisuus riski, koska heinävarasto samassa rakennuksessa. Hei haloo, siellähän ne heinät yleensä varastoidaan. Toinen tilanne on nää yhden meetwurstin tallit, joilla ei ole itsellä muutakuin se talli ja ostavat heinät pienissä erissä.

    • Turhautunut_seuraaja

      Niin, olen se kylän kyylääjä ja kantelija, enkä halua nimeäni julkisuuteen, varsinkaan kantelun kohteen tietoon, koska haluan leikkiä salapoliisia salaa.
      On varsin raskasta seistä ikkunan ääressä ja heilutella verhoja, jotta voin kyylätä naapureita ja tehdä heistä viranomais ilmoituksia.
      Juu, olen nähnyt, että heppa tallilla ei kaikki ole aivan kunnossa, kun siellä on heiniäkin, jotka voisivat syttyä tuleen. Jos siellä ei olisi heiniä, niin soittaisin heti poliisit paikalle, koska hepat eivät silloin saisi safkaa. Mun on koko ajan pakko kyylätä toisten tekemisiä, koska minulla ei ole lainkaan omaa elämää.
      Ja teille mulle kirjoittajille: Haistakaa hevon paska!

    • osoite4

      Laita ilmoitus viherpeipolle, alueella liikkuu. Kyllä tapahtuu-sinne ryntää polisiit---tulli--viherpeippo parvi,jospa smalla perehtysivät hevosten hoitoon

    • ?????

      voit tehdä ilmoituksen myös läänin eläinlääkärille , silloin siellä on pakko mennä käymään.

    • Se on nyt vaan...

      Periaatteessahan meillä on lait ja asetukset eläinten suojelusta. Ei vain pelaa.

      Sama koskee lapsia.
      Sama koskee vanhuksia ja hoivakoteja.

      On hyvä syy sanoa, että resurssit eivät riitä. Hyvää tahtoa piisaa, sehän ei maksa mitään ja kiillottaa pyhimysrengasta.

    • Miten ihimeessä

      joku turhautunut seuraaja voi edes olettaa eläinten hoidon olevan hallinnassa maassa, missä sen rakentaneitakaan ei kyetä hoitamaan? Vanhukset makoilevat kuset ja shittelbergit vaipoissaan tuntitolkulla vanhaikodeissa kenenkään huolestumatta asiasta ja tämä vaahtoaa siitä, ettei hevosta ole suittu.
      Jonkinlainen tärkeysjärjestys, vaikka heikompikin, pitää asioilla olla. Hoidettaisiin ensin ihmisiä, sen jälkeen paranee eläintenkin kohtelu.

    • Hevoseni

      Mijkään ei käytännössä toimi, palkka tietenkin nostetaan ja viel korkee palkka.

    • heppa parat

      Soita eläinsuojeluyhdistykseen.Sieltä tulee kaksi tarkastajaa heti.Tulee paikalle myös eläinlääkäri tarkastamaan jos he katsovat aiheelliseksi.Ne antavat lausunnon toimenpiteistä ja valvovat sitä. Toimi heti. Sinua ei ilmoiteta hevostenomistajalle ilmiantajaksi.

    • ..ihme...

      On kumma jos ei viranomaisilla kiinnosta jos tilanne oikeasti huolestuttava. Itsellä on kokemusta turhista tarkastuksista, kun naapurit valittavat koiristamme, jotka ovat ulkona ja silloin tällöin haukkuvat jänöille tai naapurin kissoille, jotka ohi kulkevat. (koiramme ovat metsästyskoiria) Koirat juovat muka likaista vettä rapakosta vaikka olisi isot vesisankot vieressä. Eläinsuojeluihmiset on tullee tarkastamaan (ja vielä kaukaa) ja sanoo joka kerta, että on tympeitä nämä turhanpäiväset ilmoitukset kun on oikeasti huonojakin tilanteita. Pyysivät tekemään seuraavalla kerralla rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä. Enkä dissaa tätä hevosjuttua, vaan yritän kertoa, että jos nuinkin pieniin juttuihin puuttuvat, kuin haukkuvat koirat, niin miksei oikeisiin asioihin?!

    • Itseasiassa...

      Viranomaiset eivät välitä enää Suomen Kansalaisista.

      He välittävät itsestään ja tovereistaan.

      He ovat omasta mielestään "parempia kuin muut."

    • itsekeskeisyys

      VITUN viranomaiset, kun ei puolustumis kyvyttömille olennoille, mitään apua hommaa. Kyse on siitä, että tänäpäivänä kaikki on niin välinpitämättömiä muita kohtaan, ettei jakseta mistään välittää, mikä ei suoranaisesti koske itseä.
      Tästä pitää ottaa yhteyttä joihinkin korkeampiin viranomaisiin ja haastaa koko tallin pitäjä sitten vaikka oikeuteen.
      Hyvä, että edes sinä välität!

    • ihmisille ei hevosia

      Mitään hevosia ei edes pitäisi olla. Niitä ei edes tarvita. Ainoat ovat villihevoset, jotka elävät luonnonvaraisesti ja pärjäävät ilman ihmistä. Joskus niitä on tarvittu työn tekemiseen ja niistä on pidetty parempaa huolta, koska muuten on jäänyt pellot hoitamatta ja metsistä puut raivaamatta.

      Nykyajan hevonen on vain ihmisen pelinappula, joka hylätään siinä vaiheessa, kun se ei tienaa rahaa joko raviradalla, tai muissa kilpailuissa. Hevonen on iso eläin ja vaatii paljon tilaa ja sen ylläpitoon ja hoitoon kuluu paljon rahaa. Espanjassa myös sama tilanne, että ihmisillä ei ole rahaa enää ylläpitää hevosiaan ja niitä viedään sankoin joukoin teuraaksi.

      Olen myös nähnyt videoita, kuinka näitä jaloja eläimiä kohdellaan teurastamoissa. Niitä lyödään, potkitaan ja suurin piirtein kurkku viilletään auki jo ennen tainnutusta. Yksinkertaisesti hevosille ei saisi teettää enää varsoja lisää ja eläintenpitokielto loppuiäksi niille, jotka kaltoinkohtelevat.

      • 30-vee hevostyttö

        Olen kanssisi samaa ja eri mieltä. Ensinnäkin samaa mieltä hevosten julmasta kohtelusta pelkkinä käyttöhyödykkeinä, ensin revitetään ihmisten iloksi jalat paskaksi ja sitten vielä tapetaan ihmisten iloksi kärsimysten kautta.

        Hevosten pitoa en missään nimessä olisi kieltämässä! Tämä upea eläin tuottaa monille ihmisille niin paljon onnistumisen elämyksiä, se rauhoittaa levottoman mielen jo pelkällä omalla olemuksellaan, sen kanssa voi harrastaa monipuolisesti eikä mikään maailmassa ole parempaa kuin se, että yhteistyö hevosen kanssa alkaa toimia saumattomasti ja molemmat nauttivat siitä yhteistyöstä ja ymmärtävät toisiaan.
        Tämmöinen "kavioliitto" ihmisen ja hevosen välillä on jotain suorastaan maagista ja niin voimaannuttavaa.

        Hevosesta voi tulla aivan samalla tavalla perheenjäsen kuin koirasta tai kissastakin, ainoastaan sillä erolla ettei se asu saman katon alla:) Ja perheenjäsenestä pidetään hyvää huolta päivittäin ja sitä rakastetaan sen eläessä ja kuollessa.

        Hevosta tarvitaan.


      • Soot hieman
        30-vee hevostyttö kirjoitti:

        Olen kanssisi samaa ja eri mieltä. Ensinnäkin samaa mieltä hevosten julmasta kohtelusta pelkkinä käyttöhyödykkeinä, ensin revitetään ihmisten iloksi jalat paskaksi ja sitten vielä tapetaan ihmisten iloksi kärsimysten kautta.

        Hevosten pitoa en missään nimessä olisi kieltämässä! Tämä upea eläin tuottaa monille ihmisille niin paljon onnistumisen elämyksiä, se rauhoittaa levottoman mielen jo pelkällä omalla olemuksellaan, sen kanssa voi harrastaa monipuolisesti eikä mikään maailmassa ole parempaa kuin se, että yhteistyö hevosen kanssa alkaa toimia saumattomasti ja molemmat nauttivat siitä yhteistyöstä ja ymmärtävät toisiaan.
        Tämmöinen "kavioliitto" ihmisen ja hevosen välillä on jotain suorastaan maagista ja niin voimaannuttavaa.

        Hevosesta voi tulla aivan samalla tavalla perheenjäsen kuin koirasta tai kissastakin, ainoastaan sillä erolla ettei se asu saman katon alla:) Ja perheenjäsenestä pidetään hyvää huolta päivittäin ja sitä rakastetaan sen eläessä ja kuollessa.

        Hevosta tarvitaan.

        ehkä kokematon ikäiseksesi, sikäli kun mikään ei ole maailmassa parempaa kuin yhteistyö hevosen kanssa. Kannattaisi ehkä kokeilla miestä,,,välillä.


    • kaiislu86

      Soita suoraan eläinlääkärille asiasta, poliisit ei puutu jos ei oo asiat aivan todella huonosti. Näitä talleja kyllä riittää, tiedän yhdenkin jossa hevoset yötä ulkona 30 asteen pakkasessa ilman mitään loimia. Ruokaa saavat sillon tällöin kun sattuu sitä olemaan ja seisovat siellä omissa paskoissaan päivällä ja yöllä. Lisäksi että 25 vuotias hevonen seisoo ensin 2viikkoa ja sitten yhtäkkiä kamala hööki ja 100cm esteitä..? Tästä paikasta itse tein ilmoituksen, mutten tiedä menikö asia mihinkään suuntaan. Huomautuksen ainakin saivat, mutta eipä ne tainneet ne olot siitä juuri parantua.. Mut hei tsemppiä! Suomeen parempi eläinsuojelu valvonta, minun mielestä.

      • kaiislu86

        Niin joo ja ps. Tämä paikka on aika usein täynnä kusipäisiä idiootteja jotka ei tiedä mistään mitään ja alkaa mussuttamaan jostain vanhuksista sun muista vaikkei ne tähän mitenkään liity...


    • ghhhhhjcf

      kuvaa viteo ja paa juutuubiin.

    • hepallinen

      Voihan niitä ilmoituksia tehdä, mutta vähän voisi harkintaa käyttää, että mikä on sitten asiallista ilmoittelua...

      Tässä viitisen vuotta sitten meille ilmestyi kunnan eläinlääkäri pihalle, tarkistamaan hevosten oloja, kun oli joku tehnyt ilmoituksen. Siinä sitten esittelin paikat ja ponit, ja yritin tiedustella syytä miksi ilmoitus on tehty. Kävi ilmi, että jonkun ohikulkijan mielestä heppojen hoito oli laiminlyöty, kun tarhoissa seisoi yltäpäältä kurassa olevia polleja...

      Hohhoijaa, minusta tämä oli hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset puuttuvat asioihin, joista eivät ymmärrä pätkääkään. Jokainen joka hevosten kanssa on ollut tekemisissä, tietää että ne rakastavat kieriä mudassa, varsinkin kesäkuumalla. Eläinlääkäriäkin nauratti tilanne, täytyy olla pitkä pinna tyypeillä, itseäni alkaisi pitemmän päälle tuollaiset perättömät ilmiannot kyllästyttään.

      Tietyt "eläinystävät" voisivat vähän miettiä, että tekevätkö palveluksia vai karhunpalveluksia...

      • 1+1=2

        Niin mutta vaikka teillä on asiat mallillaan, se ei välttämättä tarkoita, että jokaisessa muussa paikassa on samoin. Eikö jokaisella maatilalla ja esim. hevostalleilla pitäisi säännöllisesti käydä joku tarkastamassa tilat ja olot muutenkin? Jos ei, niin pitäisi. sillä käytännöllä säästyttäisiin väärinymmäryksiltäkin.


      • Muamuija

        Meiltäkin on tehty ilmoituksia, kun hevosia pidämme ison tien varrella. On mm. ilmoitettu, että ei ole kunnon tarhaa, kun talvella rinkiä kävelevät. Eli hevosilla on katettu suoja sateita ja tuulta vastaan sekä tarha, johon on itse tehneet mieleisensä ringin, eikä muuta lunta ole polkeneet. Klipatulla loimi ja pitkäkarvaisella useimmiten ei, joten siitäkin valitettu, että milloin kumpikin kärsii. Eläinlääkäri ei ole asiaan ottautunut yksinkertaisesti siksi, että ensinnäkin ajaa tilan ohi päivittäin montakin kertaa ja näkee omin silmin tilanteen. Toisekseen, koska meillä on iso lypsykarja käy tilalla usein ja näkee hoidon tason lähempääkin. Usein kysytään myös neuvoja sekä puhelimessa että tilakäynneillä hevosten hoitoon. Kolmanneksi, hevosten vaivoja hoidetaan silloin kun lehmienkin, ja tarvittaessa erikseenkin, joten huomaavat kyllä, jos olosuhteissa tapahtuu muutoksia. Naapurin emolehmätilallinen ilmoittaa aina etukäteen eläinlääkärille milloin alkaa vieroittaa vasikoita, kun läheisen kirkonkylän väki tehtailee eläinsuojeluilmoituksia "nälkäkuolemaa huutavien" nautojen, eli pari päivää emonsa perään kaipaavien vasikoiden takia. Tietää lekuri vastata tuntevansa tilanteen ja ettei hätää ole.


    • Toinen turhautunut

      Tuttu tilanne! Kun sitten sattuu jotain, ihmetellään vaan ja vastuuta pompotellaan. Näin kävi aikoinaan naapurissani, virkamiehillä oli tiedossaan eläimien ja isännän huono tilanne, mutta kukaan ei saannut mitään aikaiseksi. Syttyi tulipalo ja sitten oli PAKKO mennä paikalle toteamaan tilanne. Isäntä vain kuoli saamiinsa palovammoihin... Asiaa selvitellään vieläkin, miksi viranomaiset eivät tehneet mitään.

      • sleeping beauty

        Ihmisten toimintatapa on aina ollut, että toimitaan vasta sitten, kun pahin on jo tapahtunut. Se on sama juttu hurrikaanien, ydinvoimaloiden, ilmastonmuutoksen ja kaiken muunkin suhteen.


    • apuva kai

      olen eläintenhoitaja,lähihoitaja ja on lapsia ja eläimiä. on erittäin tärkeää tehdä aiheesta aina ilmoitus. mutta myös tärkeää olisi joskus ja mieluummin usein kysästä ihmisiltä,että hei,voisinko auttaa jotenkin? tämä auttamisen taito ilman palkkiota(paitsi se hyvä mieli) on katoavaa luonnonvaraa. ei niistä ihmisistä,vanhemmista tai eläinten omistajista tarvitse tykätä,vaan niiden lasten tai eläinten puolesta auttamista ja sama koskee vanhuksia nykypäivänä. voimia kaikille autettaville ja auttajille:)

      • Tapio522eikirj.

        Keskustelua aiheesta: http://www.lampola.org/index.php/topic,9579.0.html

        Meillä on ollut nyt lampaita 1,5 vuotta.
        Meidän ”kimppuumme” on käyty jo kaksi kertaa viranomaisten taholta, kun eräs psyykkisesti sairas henkilö on tehnyt valituksen meistä.
        Tarkastajat olivat kyllä asiallisia, joten en heitä moiti. Hehän tekevät omaa heille uskottua työtänsä, mikä on hyvinkin tärkeää eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi.

        Ensimmäisellä kerralla tarkastuksen teki peräti kolme henkilöä.
        Heräsi ajatus, että olemmeko niin rikollisia, että tarvittiin veronmaksajien kustannuksella niin monta henkilöä tarkastamaan vaivaista 20 lammasta ja muutamaa sikaa.
        Toinen tarkastus sujui jo yhden henkilön voimin, vaikka joku (Evirasta?) olisikkin halunnut toisen tarkastajan mukaan. Mutta ehkäpä jo aavistivatkin, että kyseessä on väärä ilmianto.

        Kyseinen valittaja on saanut muutenkin paljon pahaa aikaiseksi, josta ei nyt ole syytä kertoa tarkemmin.
        Hassua tässä on se, ettei valittaja ole nähnyt tilaamme vuoteen ja kaikenlisäksi asuu toisessa maassa.
        Kerroin tarkastajalle epäilykseni , kuka valitukset on tehnyt ja ymmärsin tarkastajan kommenttista, että olin oikeassa arvailussani. Hän totesikin, etteivät enää noteeraa, jos ko. henkilö jatkaa kiusantekoa.

        Herääkin kysymys, voisikko tällaiset sairaat henkilö saada jotenkin vastuuseen vääristä ilmiannoista?
        Pitäisikkö valittajia olla vähintään kaksi, jolloin vasta alettaisiin tutkia asiaa?
        Vai miten saataisiin turhat valitukset loppumaan?
        (Itse koin mielipahaa valituksien takia. Haluan elää kaikkien kanssa sovussa, mikäli se minusta on kiinni.)


      • el.hoit opiskelija

        voi käydä niin että jäätkin itse hyväntekijäksi ja teet 10h päivää ilman palkkaa siellä.... sääli on sairautta, mutta apua on sekin että ilmoittaa huonosta kohtelusta. ehkä huono omistaja herää....tai herätetään...

        itse en tekisi ilmaiseksi hommia, on niitä lapsia jotka ruokin tekemällä töitä ja harrastan erikseen heppoja max 3h / vko.........


    • apuva kai taas

      joo,heti ruvetaan paisuttelemaan..maalaisjärkeä peliin!! tuskin kellään 10tuntia päivässä on aikaa autella,toki niitäkin ihmisiä on,esim omaishoitajat pikku palkkioilla. mutta on aikaa valitella ja soitella pitkin kyliä mut jos senkin ajan auttelis tms. ja kyllähän voisi autellessaan jutella nätisti asioista mitkä näkee ongelmaksi. silloin saattaisi selvitä samalla miksi esim eläimen omistaj menettelee niin ja jos varmaksi tietää, että asia täytyisi tehdä toisin,voihan senkin eläimen omistajalle muistuttaa. nämä on asioita,joihin meillä kaikilla täytyisi hetki olla aikaa,ihan oikeesti

    • sairasta

      Ei ne välitä ihmisistäkään, ainoastaan sudet niiden suojelussa ja rikolliset. Rikosepälyn kohteen pääministeri ja viherpeippo ministeri, ilmeisesti sotkeutuntu maahanmuuttoon ja suiojelee Venäjän vallakumous aktivistiä. Kyllä susien perään lähtee poliisit,rajavartiat,ym. Ei tässä massa oikeutta normaaliin elämisen ole . Persoonallis häiriöiset johtaa kaikkea jan homot

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe