KÄÄPIÖPALLOKALOISTA!!TÄRKEETÄ!

Rihanna!!

muutama kysymys:

1.voisko semmosen laittaa 62 litrasee akvaa?
2.onks ne parvi kaloja? vai voiks niit pitää yksin?
3.syöksne niit etanoita? olis tarvetta semmosten syöjälle..
4. sopiikse yhtee taistelukalan,7neon tetran ja 7raitanuoli monnin kanssa?
5.laittakaa muutenkin niistä tietoo ;)

6

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallokala4

      Hei!
      Kääpiöpallokalat eivät ole ehkä helpoimmasta päästä olevia akvaariokaloja, mutta hauskoja ne ovat. Kääpiöpallokala (Carinotetraodon travancoricus) on makean veden pallokala ja se viihtyy suht pienissä akvaarioissa, joten kyllä, 62litraa pitäisi riittää.
      Kääpiöpallokaloja ei kannata pitää suurina parvina, eikä yhdessä "parvessa" saisi olla useampaa urosta, sillä ne tappelevat. Kannattaa ottaa uros ja pari naarasta, jos lisääntyminen ei haittaa (tosin olen saanut käsityksen että lisääntyisivät vaikeasti tai poikasten kasvattaminen olisi vaikeaa). Yksin voi kai pitää, kannattaa kysyä alan kaupoista.
      Ja kyllä, kääpiöpallokalat syövät kotiloita, ja juuri sen takia niistä pidetään. Niiden ruokinta on kuitenkin hyvin vaikeaa, sillä ruuan täytyy olla riittävän kovaa kuluttamaan kalan jatkuvasti kasvavia hampaita. Sinun täytyy siis olla valmis ruokkimaan kalojasi erilaisilla madoilla, kotiloilla, hyönteisillä... Hiutaleruoka ei riitä, usein eivät syö sitä ollenkaan. Pelkät kotilot, joita akvaariossasi ilmeisesti on, eivät riitä yksistään.
      Ei sovi. Taistelukala luo suurimman ongelman. Liian aggressiivisia molemmat kalat, toinen tappaisi toisen. Kääpiöpallokalat ovat siis lihansyöjiä ja se/ne söisivät luultavasti akvaariosi tyhjiin neontetroista. (tällaisen käsityksen olen ainakin saanut)
      Vesiolot: pH 6,5-7,5
      lämpötila 24-28 celsiusta
      melko pehmeä vesi

      Onnea hankintaan, jos vielä haluat! :)

    • Akvaristi 84

      Semmonen juttu noista kääpiöpallokaloista, että noitten hampaiden kasvusta ei tarvii olla huolissaan, näiden kalojen hampaat ei koskaan kasva liijan pitkiksi ja eivätä nämä syö kovapintasta ruokaa, kotiloistakii syövät ainoastaan pehmeät osat.

      • pallokala4

        Ahaa, hyvä kun korjasit :)


    • Aku Vaari

      Hankin n. puolivuotta sitten neljä kääpiöpallokalaa. Aluksi ne olivat niin pieniä, että laitoin ne 60 litraiseen akvaarioon, jossa ei ollut muita kaloja. Ruokin niitä lähinnä surviaisen toukilla. Laitoin niille myös hiutaleita, mutta niitä ne eivät mielellään syöneet. Akvaariossa oli myös kotiloita. Mielestäni ko. pieni akvaario oli tasapainoinen ja kaunis runsaine kasveineen ja pallokaloineen.
      Kalat kasvoivat, mutta jossakin vaiheessa huomasin että yksi oli kadonnut., ehkä veden vaihdon yhteydessä.
      Veikeitä kaloja ja mielellään hätistelivät toisiaan. Siirsin ne 110 litran akvaarioon , jossa mustaneontetroja ja monnisia. Hyvin ovat paikkansa löytäneet.Annan niille toisinaan kotiloita syötäväksi, mutta toukat tuntuu maistuvan parhaiten.
      Eli pienen parven voi hyvinkin laitta 60 litraiseen.

    • Rihanna!!

      onko ongelmaa kahden naaras taistelukalan kanssa? sain sellaisia 3 (1 kuoli)

    • Akvaariolapsi

      Itte mietin just tätä samaa taistelukala ongelmaa...😞 Tällä hetkel meillä on noin 7litran akvaario jos on albiinomonnei imumonni ja taistelukala ja hyvin tulevat toimeen😃! Mut kääpiöpallokalat.... Niitä oon halunnu jo kauan! Ainoo vaan et vähän vaikee ruokavalio ja meil on taistelukala....😯 Mut en kyl oo luopumas taistelukalastakaan!😬 Se on se jota kävin tapittamassa joka päivä 4 kk ajan akvaariokaupan ikkunasta😤 Ja nyt kun se on mun niin en siitä luovu😍! Mut kylhän suunnitelmis on ollu viel tulevaisuudessa kun taistelukalasta aika jättää😢 Niin hankkia miljoonakaloja tai kääpiöpallokaloja.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe