Punapuu

aa+aa

Ulkonäkö ja koko

Punapuu on ainavihanta, suurikokoiseksi kasvava ja pitkäikäinen havupuu. Se voi elää yli 2 000 vuoden ikäiseksi. Rungon paksuus rinnankorkeudelta on yleensä 3–4,6 metriä, mutta voi olla suurimmillaan 8 metriä. Punapuuta pidetään maailman korkeimmaksi kasvavana puuna. Pituus on yleensä 60–100 metriä. Korkein luotettavasti mitattu yksilö on Redwoodin kansallispuistossa kasvava "Hyperion", jonka pituudeksi on mitattu 115,55 metriä (2006). Tilavuudeltaan suurin on "Lost Monarch", jonka puumääräksi on mitattu 1 200 m³.[2] Nykyisin elävistä puista vain suurimmat mammuttipetäjät ovat tätä tilavampia.

17

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa+aa
    • Hulppea puu

Ei kai sitä saa hakata?

• tai mammuttipetäjä

Siitä joulukuusen korvike ens jouluksi.

• Woi Waltava

Pökerryn

• varmaankin sitten

Onko sulla ikävä tota lahopuuta?

• aa+aa

Kun puu kaatuu - tai kaadetaan - niin, että se jää nojaamaan toiseen, vielä pystyssä olevaan puuhun, ilmiötä kutsutaan konkeloksi, tai konkeloon jäämiseksi. Pystyyn kuivunut puu on kelo. Veteen joutunutta ja siihen vetyttyään uponnutta puuta kutsutaan hakopuuksi. Maahan kaatunut ja siihen lahoamaan jäänyt puu on lieko tai maapuu. Lieon hajoaminen kestää kymmeniä vuosia. Maatumisen nopeuteen vaikuttavat maaperän ravinteisuus tai karuus siten, että lieko maatuu nopeammin ravinteikkaassa maassa, missä hajottajia on enemmän. Myös puulaji vaikuttaa lahoamisnopeuteen. Yleensä lehtipuut maatuvat nopeammin kuin havupuut. Puun hajottamiseen osallistuvat muun muassa sienet, bakteerit ja hyönteiset.

• aa+aa
    • aa+aa

Älkää ottako painekyllästettyä puuta!! Please! Tiedän että se on helppoa ja nopeaa, mutta miettikää nyt edes hetki ja tehkää elämällenne merkitys, koska rakkaus on mennyt sivusuun, koska täällä palstalla pyöritte!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Painekyllästäminen

"Haitat

CCA-kyllästetystä puusta liukenee maaperään ja veteen käytön aikana arseenia, kromia ja kuparia, C-kyllästetystä kestopuusta kuparia. Nämä alkuaineet ovat ympäristöön jouduttuaan monille eliöille erittäin myrkyllisiä. Ne eivät hajoa vaan kertyvät ympäristöön ja eliöihin.[3] Kestopuun käyttäjä voi altistua kyllästetyn puun sisältämille terveydelle vaarallisille aineille käsitellessään ja työstäessään etenkin tuoretta kyllästettyä puuta. Lapset voivat altistua kyllästetystä puusta rakennetuilla leikkipaikoilla mahdollisen ihokosketuksen ja toisaalta hiekkaan huuhtoutuneiden aineiden välityksellä.[3]""

• aa+aa

Kuka selvittää minulle, mikä merkitys sumulla on punapuulle???

• aa+aa

Levinneisyys ja kasvupaikat

Punapuu kasvaa Yhdysvalloissa Tyynenmeren rannikon läheisyydessä Lounais-Oregonissa ja Luoteis-Kaliforniassa. Ilmasto on siellä subtrooppinen tai lähes subtrooppinen. Levinneisyysalue on kapea kaistale, jonka pituus on noin 750 kilometriä ja leveys 8–75 kilometriä. Kasvupaikat ovat korkeudeltaan yleensä välillä 30–750 metriä, mutta satunnaisesti meren pinnan tasolta 920 metriin saakka. Punapuut kasvavat yleensä vuoristossa, koska niissä on enemmän valtameren tuomaa kosteutta kuin muualla. Suurimmat ja vanhimmat yksilöt kasvavat syvissä laaksoissa ja rotkoissa, missä virtaavaa vettä on ympäri vuoden ja missä sumu tiivistyy kosteudeksi säännöllisin väliajoin.

• vaaleakutrinen

Huh huh. Sulla on ainakin mennyt opit perille maa- ja metsätalouden tunneilla koulussa :) vähän liiankin hyvin

• aa+aa

Ihanaa että kommentoit! Suoraan wikistä nämä, kun kiinnostaa nuo jättiläiset!

Ajattele nyt, autolla puun läpi ja silti puu elää!

• Olipa kerrankin

oikein tietoisku. Kiitos!

• aa+aa

Kiitos kommentista. Sai hymyn huulilleni. Rakastaa puita. Näitä ei voi edes halata, kun ovat niin I-S-O-J-A....

• Koputapuuta

Puu yhdistää meitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe