turha haukkuminen

epätoivoinen

Minulla on suomenlapinkoira joka on noin 10 kuukauden ikäinen. Ongelmani on että koirani haukkuu turhautuessaan esimerkiksi kun lelu on pyödän alla eikä se viitsi sitä ottaa itse sieltä pois. Haukkuu myös huomiota saadakseen. Olen kokeillut suihkepulloa, ei tulosta. Haukkupantaa ei tulosta. Toisinaan komentaminenkaan ei auta. Vieraiden tullessa koira villiintyy entisestään ja se on laitettava pihalle jäähylle.

Autossa matkustaminen koirani kanssa on nykyään yhtä tuskaa sillä se haukkuu jokaisen vastaantulevan ulkoilijan. Lenkillä ollessaan liian innokas tutustumaan toisiin koiriin.

Netistä ja kirjoista olen lukenut erinlaisia juttuja mutta tuntuu että kaikki ovat ristiriidassa keskenään. Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

5

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annat olla vain

      Älä piittaa sen haukunnasta ollenkaan. Näytä sille ajan kanssa, että haukunnalla sen on aivan turha herättää sinun huomiosi. Älä edes katso koiraasi kohden, kun se lakaa haukkumaan. Ajan kanssa koira oppii, että se haukkuu aivan turhaan, kun osoitat sille piittaamattomuuttasi. Tämä voi viedä aikaa, jos kumminkin tähän asti koira on aina huomannut sinun reagoivan haukuntaansa, mutta aikanaan se oppii, että haukunnasta ei ole hyötyä huomion saantiin, jos pystyt antamaan sen haukkua rauhassa ilman reagoimista.

    • joalaksis

      Tuo ed. kirjoittajan neuvo on hyvä. Mutta jos ei sekään auta, niin ehdottaisin, että komennat napakammin, ja jos olet käyttänyt sanaa EI jo monta monituista kertaa eikä se auta, niin käytä jotain toista kieltosanaa ja tehosta käskyä vaikka napakalla jalan tömäytyksellä maahan.. Myös koirakouluista saa neuvoa. Jotkut koirat vain ovat villempiä, seurallisempia ja häiriöille alttiimpeja, mutta apua on kyllä saatavissa juuri esim. näistä koirakouluista, jos tuntuu, että omat konstit eivät auta.

    • kiitos

      kiitos neuvoista. olen nyt ollut reagoimatta, välillä meinannut kärsivällisyys loppua mutta on jonkun verran tuloksia tullut. ei jaksa enää haukkua niin pitkään mitä joskus kun kielsi tai reagoi siihe esim. käsiä läimäyttämällä ja sanomalla ei.

      • sitä rataa::-)

        Hienoa, jos ongelma on alkanut lieventyä :-)

        Kärsivällistä jatkoa ja hyvää alkavaa kevättä.


    • Haukun omistaja

      Mitä teidän mielestä pitäis tehdä jos koira haukkuu omalla pihalla ohikulkijoille ja koirille? Pitääkö se silloinkin jättää huomioimatta? Omalla kohdalla tää ei ainakaan auta asiaa. Itse vien koiran sisälle jäähylle jos haukku jää päälle, toiminkohan oikein?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe