Hävittäjällä avaruuteen?

Jopse..

Pystyykö nykyajan tehokkaimmalla hävittäjällä lentämään avaruuteen? Miehittämätön lento ja lisä polttoaineella jos on tarpeen, niin pystyisikö niillä peleillä lentämään avaruuteen jos suoraan ylöspäin lähtisi lentämään hanat auki, vai miten tuossa kävisi?

26

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rocket_power

      ei toimi suihkumoottori ylhäällä, pitää olla raketti

    • E-266M

      vallitseva ennätys on 37,650 metriä Alexandr Fedotov, Mikoyan Gurevitch E-266M (MiG-25M)

      • Huono vitsi

        Sehän lensi melkeen 38:aan metriin. No vitsi, piti kuitata.


    • avaruusmiesi

      Hävittäjän nopeus ei riitä "avaruuteen". Eikä suihkumoottori toimi niin korkealla, ohuessa ilmassa.

      Avaruuslennoksi laskettaisiin nimellisesti 80 km korkeuteen nouseminen, joka ei ehkä ihan säväytä ja yleisen mielipiteen mukaan jäänee hiukan tavoitteesta, mutta siihenkään tavallinen hävittäjä ei pysty.

      Maapallon kiertoradalle nousemiseen tarvittaisiin sitten vielä huomattavasti paljon enemmän nopeutta. Aika toivotonta lentokoneen tekniikalla.

      Tosin olen kyllä henkilökohtaisesti sitä mieltä että kaikki tämä tässä ympärilläni on avaruutta, mitäpä muuta ...

      • avaruusmiesi

        Niin ja minulta unohtui lisätä se hyvinkin oleellinen seikka, että aerodynaaminen noste katoaa lentokoneelta jo hyvissä ajoin ennen avaruuskorkeutta 80km, eli lentokoneen siivet eivät enää kanna ohuessa ilmassa jossakin 30km yläpuolella. Siipien varassa ei siis juuri sen korkeammalle pääse, vaan pitäisi nousta vasten maapallon painovoimaa.


    • jääkäriC

      http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_NF-104A
      http://www.youtube.com/watch?v=1Cq7hf4ylvY

    • Hornetti18

      Ilmavoimien Hornet hävittäjän lakikorkeus on 15 km, eli aika kaukana avaruudesta

    • 18+2

      Lentokoneiden nopeusennätys on X-43-koneella, 9,6 Machia. Avaruuteen pääsemiseksi tarvittaisiin yli 25 Machia joten se on selkeästi tämänhetkisten lentokoneiden suorituskyvyn ulkopuolella. On silti arvioitu, että tuo rajanopeus olisi ilmasyöttöisten patopainemoottorien mahdollisuuksien rajoissa. Asettaa kuitenkin suuria vaatimuksia mm. materiaalien kestävyydelle.

      • Pettter..

        Osaatko selvittää minkä takia ilmakehästä poistuminen (eli avaruuteen lentäminen) vaatii niin suurta nopeutta? Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin. Oma arvaukseni on, että kun ilmakehä harvenee niin kitka ei vaikuta enää koneeseen (tai vaikuttaa vähemmän) ja täten se tavallaan voimistaa maan vetovoiman tehokkuutta. Toisaalta eikö koneenkin ole kevyempää lentää kun ei ole ylimääräistä kitkaa vaikuttamassa.


      • Pettter.. kirjoitti:

        Osaatko selvittää minkä takia ilmakehästä poistuminen (eli avaruuteen lentäminen) vaatii niin suurta nopeutta? Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin. Oma arvaukseni on, että kun ilmakehä harvenee niin kitka ei vaikuta enää koneeseen (tai vaikuttaa vähemmän) ja täten se tavallaan voimistaa maan vetovoiman tehokkuutta. Toisaalta eikö koneenkin ole kevyempää lentää kun ei ole ylimääräistä kitkaa vaikuttamassa.

        Jos avaruusaluksella olisi rajattomasti energiaa eli työntövoiman kestoa käytettävissään, niin tottakai se pystyisi nousemaan vaikka Maan kiertoradalle pystysuoraan esim. 50 km/h. Moottorit sammutettaessa tai polttoaineen loppuessa se alkaisi pudota takaisin maahan, kun aluksella ei olisi kiertorataan vaadittavaa Maan pinnan suhteen tangentiaalista nopeuskomponenttia juuri lainkaan.

        Todellisuus on karumpi, eli ajoaineesta on huutava pula, joten raketin on heti nousunsa jälkeen käännyttävä lähes "vaakalentoon", jotta kiertoradalla pysymiseen vaadittava nopeus saavutettaisiin. Aluksen laukaisu läheltä Maan päiväntasaajaa Maan kiertosuuntaan auttaa paljon.

        Pakonopeuden käsitteen ymmärtäminen auttaa paljon.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_velocity


      • Pete....
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jos avaruusaluksella olisi rajattomasti energiaa eli työntövoiman kestoa käytettävissään, niin tottakai se pystyisi nousemaan vaikka Maan kiertoradalle pystysuoraan esim. 50 km/h. Moottorit sammutettaessa tai polttoaineen loppuessa se alkaisi pudota takaisin maahan, kun aluksella ei olisi kiertorataan vaadittavaa Maan pinnan suhteen tangentiaalista nopeuskomponenttia juuri lainkaan.

        Todellisuus on karumpi, eli ajoaineesta on huutava pula, joten raketin on heti nousunsa jälkeen käännyttävä lähes "vaakalentoon", jotta kiertoradalla pysymiseen vaadittava nopeus saavutettaisiin. Aluksen laukaisu läheltä Maan päiväntasaajaa Maan kiertosuuntaan auttaa paljon.

        Pakonopeuden käsitteen ymmärtäminen auttaa paljon.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_velocity

        Kuinka sitten valo ei voi paeta mustasta aukosta? Eikö syynä ole tuo gravitaatio ja pakonopeus, mutta eikö pakonopeus liity kappaleen massaan ja eihän valolla ole massaa?


      • 11+7
        Pete.... kirjoitti:

        Kuinka sitten valo ei voi paeta mustasta aukosta? Eikö syynä ole tuo gravitaatio ja pakonopeus, mutta eikö pakonopeus liity kappaleen massaan ja eihän valolla ole massaa?

        Valohiukkasilla eli fotoneilla ei ole lepomassaa, mutta niillä on energiaa, johon painovoimakenttä vaikuttaa yleisen suhteellisuusteorian mukaisesti.


      • Pettter.. kirjoitti:

        Osaatko selvittää minkä takia ilmakehästä poistuminen (eli avaruuteen lentäminen) vaatii niin suurta nopeutta? Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin. Oma arvaukseni on, että kun ilmakehä harvenee niin kitka ei vaikuta enää koneeseen (tai vaikuttaa vähemmän) ja täten se tavallaan voimistaa maan vetovoiman tehokkuutta. Toisaalta eikö koneenkin ole kevyempää lentää kun ei ole ylimääräistä kitkaa vaikuttamassa.

        Kollimaattorin vastaus sisälsi miltei kaiken.

        Ei painovoima heikkene paljoa 100 tai 200km korkeudessa, eikä vielä 400km korkeudessakaan. Kuvat painottomista astronauteista, antavat väärän kuvan koska asema tai raketti on vapaassa putoamisessa.. Jos olisi tikkaat maasta tuonne kiertoratakorkeuteen jossa avaruusasema on, olisi jalat tukevasti puolien päällä kun siellä seisoisi.

        Jos katsot youtubesta filmin jossa sukkula lähtee ja kameroita on kiinnitetty solid booster rocket, kun nämä raketit sammuu ne irtoaa sukkulasta ja niillä on nopeutta moninkertainen äänennopeus menee niillä vain muutama minsa kun ne osuu mereen. Joten eivät nouse korkealle nopeudesta huolimatta. Tosin kollimaattorin vastausta mukaillen on siirrytty jo aika vaakalentoon päästäkseen kiertoratanopeuteen. Ajoaineeksi riittäisi vähemmän kuin kymmenesosa jos tavoitteena olisi vain käväisy "avaruus"korkeudessa, kuin sinne jääminen.

        http://www.youtube.com/watch?v=2aCOyOvOw5c

        Olipas mielenkiintoinen filmi koska ekakerran huomasin nopeuslukemat jota mitattiin koko ajan, ja kun apuraketti putosi maata kohti tuli kohta jossa ilman vastus alkoi äkisti kasvaa, kai pyörivä asentokin vaikutti asiaan.
        Huomattavaa että lakikorkeudessakin pienin nopeus oli päälle 2500mph. ja apuraketin putoaminen alkaa jo neljänkymmenen sekunnin kuluttua irtoamisesta päätellen siitä kun nopeus alkaa kiihtyä.


      • kova minuuttihinta
        airfoil kirjoitti:

        Kollimaattorin vastaus sisälsi miltei kaiken.

        Ei painovoima heikkene paljoa 100 tai 200km korkeudessa, eikä vielä 400km korkeudessakaan. Kuvat painottomista astronauteista, antavat väärän kuvan koska asema tai raketti on vapaassa putoamisessa.. Jos olisi tikkaat maasta tuonne kiertoratakorkeuteen jossa avaruusasema on, olisi jalat tukevasti puolien päällä kun siellä seisoisi.

        Jos katsot youtubesta filmin jossa sukkula lähtee ja kameroita on kiinnitetty solid booster rocket, kun nämä raketit sammuu ne irtoaa sukkulasta ja niillä on nopeutta moninkertainen äänennopeus menee niillä vain muutama minsa kun ne osuu mereen. Joten eivät nouse korkealle nopeudesta huolimatta. Tosin kollimaattorin vastausta mukaillen on siirrytty jo aika vaakalentoon päästäkseen kiertoratanopeuteen. Ajoaineeksi riittäisi vähemmän kuin kymmenesosa jos tavoitteena olisi vain käväisy "avaruus"korkeudessa, kuin sinne jääminen.

        http://www.youtube.com/watch?v=2aCOyOvOw5c

        Olipas mielenkiintoinen filmi koska ekakerran huomasin nopeuslukemat jota mitattiin koko ajan, ja kun apuraketti putosi maata kohti tuli kohta jossa ilman vastus alkoi äkisti kasvaa, kai pyörivä asentokin vaikutti asiaan.
        Huomattavaa että lakikorkeudessakin pienin nopeus oli päälle 2500mph. ja apuraketin putoaminen alkaa jo neljänkymmenen sekunnin kuluttua irtoamisesta päätellen siitä kun nopeus alkaa kiihtyä.

        Tuli mieleen pian alkavat siviileille kovaan hintaan myytävät avaruuslennot jotka ovat koukkauksia n. 100km korkeuteen matalalle kiertoradalle, ja painoton tila kestää noin 5 minuutin ajan. Todellisuudessahan se taitaa olla vain isompi versio lentokoneilla tehtävistä koukkauksista, yläkaarista, joiden lakipisteessä koetaan hetken painottomuus. Suihkukoneen tavallisilla nopeuksilla päästään kokemaan noin runsaan 30 sekunnin painottomuus. Satasen Ladallakin voi päästellä sekunnin kestävään painottomaan lentokaareen rallipolun hyppyristä.


      • kieppumisnopeus
        airfoil kirjoitti:

        Kollimaattorin vastaus sisälsi miltei kaiken.

        Ei painovoima heikkene paljoa 100 tai 200km korkeudessa, eikä vielä 400km korkeudessakaan. Kuvat painottomista astronauteista, antavat väärän kuvan koska asema tai raketti on vapaassa putoamisessa.. Jos olisi tikkaat maasta tuonne kiertoratakorkeuteen jossa avaruusasema on, olisi jalat tukevasti puolien päällä kun siellä seisoisi.

        Jos katsot youtubesta filmin jossa sukkula lähtee ja kameroita on kiinnitetty solid booster rocket, kun nämä raketit sammuu ne irtoaa sukkulasta ja niillä on nopeutta moninkertainen äänennopeus menee niillä vain muutama minsa kun ne osuu mereen. Joten eivät nouse korkealle nopeudesta huolimatta. Tosin kollimaattorin vastausta mukaillen on siirrytty jo aika vaakalentoon päästäkseen kiertoratanopeuteen. Ajoaineeksi riittäisi vähemmän kuin kymmenesosa jos tavoitteena olisi vain käväisy "avaruus"korkeudessa, kuin sinne jääminen.

        http://www.youtube.com/watch?v=2aCOyOvOw5c

        Olipas mielenkiintoinen filmi koska ekakerran huomasin nopeuslukemat jota mitattiin koko ajan, ja kun apuraketti putosi maata kohti tuli kohta jossa ilman vastus alkoi äkisti kasvaa, kai pyörivä asentokin vaikutti asiaan.
        Huomattavaa että lakikorkeudessakin pienin nopeus oli päälle 2500mph. ja apuraketin putoaminen alkaa jo neljänkymmenen sekunnin kuluttua irtoamisesta päätellen siitä kun nopeus alkaa kiihtyä.

        Jos avaruushissin vaatima kaapeli joskus kyettäisiin valmistamaan, täytyisi se ulottua geostationääriselle radalle asti vajaan 37 000 km korkeuteen, jotta sinne nouseva ei putoaisi samantien takaisin alas nopeuden puutteesta. Olisi siinä kaapelilla mittaa.


      • luota gravitaatioon
        Pettter.. kirjoitti:

        Osaatko selvittää minkä takia ilmakehästä poistuminen (eli avaruuteen lentäminen) vaatii niin suurta nopeutta? Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin. Oma arvaukseni on, että kun ilmakehä harvenee niin kitka ei vaikuta enää koneeseen (tai vaikuttaa vähemmän) ja täten se tavallaan voimistaa maan vetovoiman tehokkuutta. Toisaalta eikö koneenkin ole kevyempää lentää kun ei ole ylimääräistä kitkaa vaikuttamassa.

        "Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin."

        Tuo efekti on minimaalisen pieni kun puhutaan esim. 100 km luokkaa olevista etäisyyksistä maapallon pinnasta. Kannattaa muistaa että Maan säde on luokkaa 6000 km, eli 100 km on siitä vain noin 1/60 joka ei suurtakaan vähennystä painovoimaan aiheuta.

        Karkeasti voisi ajatella että vasta 12000 km etäisyydellä maapallon keskipisteestä eli 6000 km etäisyydellä pinnasta painovoima olisi puhonnut neljännekseen pintaan nähden.


      • åka vastavirta
        Pete.... kirjoitti:

        Kuinka sitten valo ei voi paeta mustasta aukosta? Eikö syynä ole tuo gravitaatio ja pakonopeus, mutta eikö pakonopeus liity kappaleen massaan ja eihän valolla ole massaa?

        Ei se auta vaikka ei olisikaan massaa.


      • luota gravitaatioon
        luota gravitaatioon kirjoitti:

        "Eikö maan vetovoima heikkene koko ajan kun siirrytään siitä poispäin."

        Tuo efekti on minimaalisen pieni kun puhutaan esim. 100 km luokkaa olevista etäisyyksistä maapallon pinnasta. Kannattaa muistaa että Maan säde on luokkaa 6000 km, eli 100 km on siitä vain noin 1/60 joka ei suurtakaan vähennystä painovoimaan aiheuta.

        Karkeasti voisi ajatella että vasta 12000 km etäisyydellä maapallon keskipisteestä eli 6000 km etäisyydellä pinnasta painovoima olisi puhonnut neljännekseen pintaan nähden.

        " Karkeasti voisi ajatella että vasta ... 6000 km etäisyydellä pinnasta painovoima olisi pudonnut neljännekseen pintaan nähden."

        Selityksenä tähän vielä että vetovoimahan heikkenee kääntäen verrannollisena etäisyyden neliöön, eli alkutilanteeseen nähden kaksinkertainen etäisyys tuottaa vain neljäsosan (1/4) suuruisen vetovoiman.

        Vastaavasti jos etäisyys kasvaa 1/60 eli noin 1,7% niin vetovoima vähenee vain noin 0,03% alkutilanteeseen nähden.

        1 / (60 ^2 ) = 2,777... * 10 ^-4


      • luotan matematiikkaa
        luota gravitaatioon kirjoitti:

        " Karkeasti voisi ajatella että vasta ... 6000 km etäisyydellä pinnasta painovoima olisi pudonnut neljännekseen pintaan nähden."

        Selityksenä tähän vielä että vetovoimahan heikkenee kääntäen verrannollisena etäisyyden neliöön, eli alkutilanteeseen nähden kaksinkertainen etäisyys tuottaa vain neljäsosan (1/4) suuruisen vetovoiman.

        Vastaavasti jos etäisyys kasvaa 1/60 eli noin 1,7% niin vetovoima vähenee vain noin 0,03% alkutilanteeseen nähden.

        1 / (60 ^2 ) = 2,777... * 10 ^-4

        > Vastaavasti jos etäisyys kasvaa 1/60 eli noin 1,7% niin vetovoima vähenee vain noin 0,03% alkutilanteeseen nähden. 1 / (60 ^2 ) = 2,777... * 10 ^-4

        Väärin laskettu.
        Etäisyyden kasvaessa 1/60 menee etäisyys 61/60 kertaiseksi, jolloin painovoima menee (60/61)^2 kertaiseksi,eli 0.96748 kertaiseksi, eli vähenee 3.25%, eikä suinkaan 0.03%
        Todellinen painovoiman vähenemä on siis noin 117 kertainen väittämääsi nähden.


    • aina putoaa

      Onko oikeastaan aidosti painotonta tilaa avaruudessa missään?
      Maan kiertoradalla olevat avaruusasemat pysyvät painottomuudessa ainoastaan nopeutensa maan suhteen ansiosta. Jos niiden nopeus maan suhteen pysäytettäisiin niin painottomuus loppuisi heti ja asema syöksyisi maahan.
      Kauempana avaruudessa voi tuntea olevansa painottomuudessa, mutta kuitenkin gravitaatio nähdäkseni vetää johonkin suuntaan eikä putoamistaan vaan voi havaita.

      • ylipainoinen tilamun

        Painoton tila vallitsee kun kappale on vapaassa putoamisliikkeessä, eli siihen ei vaikuta jarruttavia voimia kuten tukireaktio tai ilmanvastus. Ilmakehän ulkopuolella käytännössä on tällainen tilanne.

        Matalalla kiertoradalla kiertäviin satellitteihin ja avaruusasemaan vaikuttaa "mikrogravitaatio" koska siellä on vielä hiukan ilmaa. Ilma siellä on erittäin ohutta, ei välitä esim. ääntä, mutta se hiukan jarruttaa avaruusaseman liikettä ja häiritsee joitakin äärimmäisen herkkiä kokeita sekä vaatii ajoittain radan ajamista ylemmäs rakettien avulla.

        Maan läheisyydessä kiertoliike maapallonympäri on välttämätön koska muutenhan kappaleet putoaisivat maahan. Kauempana se ei kuitenkaan ole tarpeen ja avaruus on siellä hyvin tyhjää.

        Painottomuus ei tarkoita sitä ettäkö ei olisi gravitaatiota. Gravitaatiota saa olla hyvinkin paljon. Jos kuitenkin ihminen ja avaruusasema putoavat siinä gravitaatiossa vapaasti samalla nopeudella niin ihminen kokee olevansa painoton. Avaruudessa kaikki putoaa kaiken aikaa, ei siinä ole mitään outoa.


      • Miko..
        ylipainoinen tilamun kirjoitti:

        Painoton tila vallitsee kun kappale on vapaassa putoamisliikkeessä, eli siihen ei vaikuta jarruttavia voimia kuten tukireaktio tai ilmanvastus. Ilmakehän ulkopuolella käytännössä on tällainen tilanne.

        Matalalla kiertoradalla kiertäviin satellitteihin ja avaruusasemaan vaikuttaa "mikrogravitaatio" koska siellä on vielä hiukan ilmaa. Ilma siellä on erittäin ohutta, ei välitä esim. ääntä, mutta se hiukan jarruttaa avaruusaseman liikettä ja häiritsee joitakin äärimmäisen herkkiä kokeita sekä vaatii ajoittain radan ajamista ylemmäs rakettien avulla.

        Maan läheisyydessä kiertoliike maapallonympäri on välttämätön koska muutenhan kappaleet putoaisivat maahan. Kauempana se ei kuitenkaan ole tarpeen ja avaruus on siellä hyvin tyhjää.

        Painottomuus ei tarkoita sitä ettäkö ei olisi gravitaatiota. Gravitaatiota saa olla hyvinkin paljon. Jos kuitenkin ihminen ja avaruusasema putoavat siinä gravitaatiossa vapaasti samalla nopeudella niin ihminen kokee olevansa painoton. Avaruudessa kaikki putoaa kaiken aikaa, ei siinä ole mitään outoa.

        Kuuluuko ISS:llä ääni ja jos kuuluu niin miksi?


      • Miko.. kirjoitti:

        Kuuluuko ISS:llä ääni ja jos kuuluu niin miksi?

        Miksipä ei kuuluisi, ISS:llä on sisätiloissaan normaali Maan ilmanpaine.


      • jatkuva huti
        ylipainoinen tilamun kirjoitti:

        Painoton tila vallitsee kun kappale on vapaassa putoamisliikkeessä, eli siihen ei vaikuta jarruttavia voimia kuten tukireaktio tai ilmanvastus. Ilmakehän ulkopuolella käytännössä on tällainen tilanne.

        Matalalla kiertoradalla kiertäviin satellitteihin ja avaruusasemaan vaikuttaa "mikrogravitaatio" koska siellä on vielä hiukan ilmaa. Ilma siellä on erittäin ohutta, ei välitä esim. ääntä, mutta se hiukan jarruttaa avaruusaseman liikettä ja häiritsee joitakin äärimmäisen herkkiä kokeita sekä vaatii ajoittain radan ajamista ylemmäs rakettien avulla.

        Maan läheisyydessä kiertoliike maapallonympäri on välttämätön koska muutenhan kappaleet putoaisivat maahan. Kauempana se ei kuitenkaan ole tarpeen ja avaruus on siellä hyvin tyhjää.

        Painottomuus ei tarkoita sitä ettäkö ei olisi gravitaatiota. Gravitaatiota saa olla hyvinkin paljon. Jos kuitenkin ihminen ja avaruusasema putoavat siinä gravitaatiossa vapaasti samalla nopeudella niin ihminen kokee olevansa painoton. Avaruudessa kaikki putoaa kaiken aikaa, ei siinä ole mitään outoa.

        Kyllähän maapallokin putoaa Aurinkoon koko ajan. Meillä on kuitenkin sen verran sivuttaisnopeutta että emme osu Aurinkoon, vaan putoamme jatkuvasti sen ohi.

        Jos gravitaation olemassaolo estäisi painottomuuden, niin silloinhan aurinkokunnassa ei missään voisi olla painotonta tilaa - kun esim. Auringon gravitaatio ulottuu kaikkialle, eikä lopu missään, ei aurinkokunnan ulkopuolellakaan. Kaikkialla on gravitaatiota. Gravitaation olemassaolo ei kuitenkaan kappaletta olemasta painottomassa tilassa, so. vapaassa putoamisliikkeessä.

        Minuunkin vaikuttaa tässä tuolilla istuessani "tukireaktio", joten en ole painottomassa tilassa. Tukireaktio tarkoittaa yksinkertaisesti sitä etten painu lattian läpi kohti maapallon ydintä, vaan tuoli kannattelee minua ja pitää minut paikoillaan maapallon pinnan suhteen. Jos tukireaktio katoaisi täydellisesti, aloittaisin vapaan putousliikkeen kohti maapallon ydintä ja olisin painottomassa tilassa.


      • aina putoaa
        jatkuva huti kirjoitti:

        Kyllähän maapallokin putoaa Aurinkoon koko ajan. Meillä on kuitenkin sen verran sivuttaisnopeutta että emme osu Aurinkoon, vaan putoamme jatkuvasti sen ohi.

        Jos gravitaation olemassaolo estäisi painottomuuden, niin silloinhan aurinkokunnassa ei missään voisi olla painotonta tilaa - kun esim. Auringon gravitaatio ulottuu kaikkialle, eikä lopu missään, ei aurinkokunnan ulkopuolellakaan. Kaikkialla on gravitaatiota. Gravitaation olemassaolo ei kuitenkaan kappaletta olemasta painottomassa tilassa, so. vapaassa putoamisliikkeessä.

        Minuunkin vaikuttaa tässä tuolilla istuessani "tukireaktio", joten en ole painottomassa tilassa. Tukireaktio tarkoittaa yksinkertaisesti sitä etten painu lattian läpi kohti maapallon ydintä, vaan tuoli kannattelee minua ja pitää minut paikoillaan maapallon pinnan suhteen. Jos tukireaktio katoaisi täydellisesti, aloittaisin vapaan putousliikkeen kohti maapallon ydintä ja olisin painottomassa tilassa.

        Juu, gravitaatiota on avaruudessa kaikkialla suuntaan jos toiseen, ja painottomuudessa ollaan vapaassa pudotuksessa.
        Laskuvarjohyppääjäkin on vapaassa pudotuksessa vain hypyn alkuvaiheessa. Ilmanvastuksen kasvaessa nopeuden myötä, hän tuntee makaavansa vatsallaan ilmapatjan päällä. Pää edellä pudotessa painoton tila kestää vähän kauemmin, kunnes hän tuntee seisovansa päällään ilmapatjan päällä sukassa.


      • Luckyrockman
        aina putoaa kirjoitti:

        Juu, gravitaatiota on avaruudessa kaikkialla suuntaan jos toiseen, ja painottomuudessa ollaan vapaassa pudotuksessa.
        Laskuvarjohyppääjäkin on vapaassa pudotuksessa vain hypyn alkuvaiheessa. Ilmanvastuksen kasvaessa nopeuden myötä, hän tuntee makaavansa vatsallaan ilmapatjan päällä. Pää edellä pudotessa painoton tila kestää vähän kauemmin, kunnes hän tuntee seisovansa päällään ilmapatjan päällä sukassa.

        Eli laskuvarjohyppääjä on vapaassa pudotuksessa ainoastaan kun hänen vauhtinsa kiihtyy? Väittäisinpä, että ei ole edes siinä vaiheessa. Ei edes korkeimman laskuvarjohypyn tehnyt ollut vapaassa pudotuksessa, sillä hän ei poistunut ilmakehästä kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe